Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    En tredjedel av barna som er testet i Florida er positive. (USA satte forøvrig ny smitterekord i går).

    Nå ser man lungeskader på asymptomatiske barn og man vurderer i hvilken utstrekning disse vil få alvorlige ettervirkninger.


    Nearly one-in-three children tested for the new coronavirus in Florida has been positive, and a South Florida health official is concerned the disease could cause lifelong damage even for children with mild illness.
    ...
    “They are seeing there is damage to the lungs in these asymptomatic children. ... We don’t know how that is going to manifest a year from now or two years from now,” Alonso said. “Is that child going to have chronic pulmonary problems or not?”
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi kan jo se på hva som står i meldingen fra Stockholm. Mine uthevelser.
    Ja - her står det jo ganske klart.

    17,5 til 20% har antistoffer.
    Undersøkelser har vist at omtrent dobbelt så mange har T-celler.
    Så da har man ganske godt grunnlag for å si at 40% har vært smittet.

    Jeg synes vel dette lett trumfer Asbjørn sitt - "jeg tenker på et tall som er lavere".

    Hva som skal til for flokkimmunitet er jo litt flytende - det avhenger av hvor mye smittevern man er villig til å leve med.
    Med 30% immunitet - så har man faktisk flokkimmunitet med smitteverntiltak som uten immunitet ville gitt en Re på 1,4. Det er nok langt mer levelig enn smitteverntikltak som skal ha Reff under 1 uten immunitet.

    Men for å klargjøre - du mener altså at dette er en bløff - fake news fra Sverige sitt folkehelseinstitutt..?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht svensk flokkimmunitet: Betyr dette at 100% av Stockolms befolkning er smittet og 40% av disse er "flokkimmune?"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så enkelt er det nok likevel ikke....men det kan være en parafinlampe i enden av tunnelen:

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Også har jo Asbjørn gjentatte ganger pratet om disse invandrermiljøenen i Stockholm og at det er de som har fylt opp intensivplassene. Det er jo ting som tyder på innvandrere blir mer syke - og det vil i så fall tillsi at det er en høyere andel smittede utenfor Stockholm enn enn beregning basert på intensivinnleggelser viser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    OMF - det er ønsketenkning i folkehelsesjefens uttalelse:

    Dersom Britten har rett om lavere immunitetsterskel & dersom 17,5-20 prosent har antistoffer & og dersom antistoffer registrert for corona gjør folk immune mot Covid-19 & og dersom T-celler har den effekten man nå håper at de kanskje har > så er 40% av Stockholms befolkning immune.

    Det er ikke vanskeligere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så du hevder Folkehelsen kommer med feil infomasjon og at det er fake news.

    Grei å vite.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Innvandrere har en tendens til å være fattigere og å bo trangere. Får smitten tilgang der så har den ypperlig grobunn for spredning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så kan blodtypen til innvandrere telle negativt, i tillegg har mange av disse lave D vitaminverdier og diabetes. Her er det mange faktorer og ta med i tallene, og selvfølgelig trangboddhet som nevnes, dessuten er det i mange kulturer vanlig å ikke ha den naturlige distanseringen vi nordboere nå får en liten fordel av. :)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det samme ses i DK. De bor tættere, og ser tilsyneladende også ud til at være mere ligeglade med "social distance".
    Et problem med immunitet......
    Vi har her set eksempler på at folk i hjemmeplejen/sygehusvæsen har testet positive på corona, er blevet mere eller mindre syge, er efterfølgende erklæret raske, har fået konstateret antistoffer, og 3 uger senere er nogle konstateret smittede med Covid-19 igen, så jeg gi´r ikke meget for teorierne om flokimmunitet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Så du hevder Folkehelsen kommer med feil infomasjon og at det er fake news.

    Grei å vite.

    Neida. Jeg bare påpeker at det er ønsketenkning i informasjonen, der en rekke faktorer skal passe med virkeligheten, uten at vi har bekreftelser på at disse samsvarer med samme.

    Om Britten har rett i at tidligere vaksinasjonsprogrammer som sikter mot 60% for å oppnå flokkimmunitet er feil; om T-celler gjør folk immune; om antistoffer påvist for corona gjelder for Covid-19; og om man kan addere antistoffandel i Stockholm med en antakelse om at utbredelsen av T-celler tilsvarer denne -- så er sjefen for svensk folkehelse i mål.

    EDIT: Og merk at i folkehelsesjefens Venn-diagram over antistoffpersoner og t-cellepersoner er det ingen overlapp. Han addere disse gruppene.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Hva tenker du om nyhetene som ble postet i dag...? Fake news?
    Leser deg dithen at du stiler spørsmålet om det svenske folkehelseinstituttet omigjen?
    Svaret er for meg dermed det samme: Eksakt som Asbjørn og undertegnede hevder. Det kan være mulig at enkelte deler av Stockholm har oppnådd flokkimmunitet. Om du tolker det annerledes, be my guest, men sånn jeg forstår det som skrives, betyr det eksakt det jeg har hevdet. Jeg kan ta feil. Og det kan vi antakelig alle.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Neida. Jeg bare påpeker at det er ønsketenkning i informasjonen, der en rekke faktorer skal passe med virkeligheten, uten at vi har bekreftelser på at disse samsvarer med samme.

    Om Britten har rett i at tidligere vaksinasjonsprogrammer som sikter mot 60% for å oppnå flokkimmunitet er feil; om T-celler gjør folk immune; om antistoffer påvist for corona gjelder for Covid-19; og om man kan addere antistoffandel i Stockholm med en antakelse om at utbredelsen av T-celler tilsvarer denne -- så er sjefen for svensk folkehelse i mål.

    EDIT: Og merk at i folkehelsesjefens Venn-diagram over antistoffpersoner og t-cellepersoner er det ingen overlapp. Han addere disse gruppene.
    Jeg tolker vel artikkelen slik at Folkehelsen sitt beste anslag er ca 40% immunitet i Stockholm. Jeg kan kke se at det står noe om at de håper eller ønsker at det er det.

    Jeg vil tro at de har bedre forutsetninger for vurdere disse spørsmålene du stiller enn det du har?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Leser deg dithen at du stiler spørsmålet om det svenske folkehelseinstituttet omigjen?
    Svaret er for meg dermed det samme: Eksakt som Asbjørn og undertegnede hevder. Det kan være mulig at enkelte deler av Stockholm har oppnådd flokkimmunitet. Om du tolker det annerledes, be my guest, men sånn jeg forstår det som skrives, betyr det eksakt det jeg har hevdet. Jeg kan ta feil. Og det kan vi antakelig alle.
    OK - så selv om folkehelsen sier de har ca 40% immunitet i Stockholms befolkning. Så tror ikke du på det. Du støtter Asbjørn i at den er 10-15% for Stockholm samlet og kanskje 40% i noen få gettoer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tolker vel artikkelen slik at Folkehelsen sitt beste anslag er ca 40% immunitet i Stockholm. Jeg kan kke se at det står noe om at de håper eller ønsker at det er det.

    Jeg vil tro at de har bedre forutsetninger for vurdere disse spørsmålene du stiller enn det du har?
    Morsomt å se deg bruke autoritetsargument som forsvar for en hypotetisk antakelse det gjenstår å se bevis for. På andre felt er autoritetene uten gjennomslagskraft, har jeg sett.

    Logikk, rasjonalitet og enkel relativisering er gode fornuftsredskap for å kunne trenge inn i mange problemstillinger, OMF. Det vet du selvsagt. Problemet er når vikarierende motiver (må holde økonomien i gang, masker er unødvendig, vi kan ikke fortsette med sosial distansering i all tid, osv) kommer i veien.

    I Sveriges tilfelle er et opplagt at autoritetene har vært på glattisen. Den som vil kan søke etter Tegnell + sitatrekke her i tråden.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Morsomt å se deg bruke autoritetsargument som forsvar for en hypotetisk antakelse det gjenstår å se bevis for. På andre felt er autoritetene uten gjennomslagskraft, har jeg sett.

    Logikk, rasjonalitet og enkel relativisering er gode fornuftsredskap for å kunne trenge inn i mange problemstillinger, OMF. Det vet du selvsagt. Problemet er når vikarierende motiver (må holde økonomien i gang, masker er unødvendig, vi kan ikke fortsette med sosial distansering i all tid, osv) kommer i veien.

    I Sveriges tilfelle er et opplagt at autoritetene har vært på glattisen. Den som vil kan søke etter Tegnell + sitatrekke her i tråden.

    Altså - du argumenterer ikke mot meg. Dette er ikke min påstand.
    Du kan vel også slutte å fremstille Tegnell som en enkeltperson. Han er faglig leder og talsperson for smitteverndelen av svenske folkehelsemyndigheter.

    Du er ikke så veldig ulik Trump nå - men jeg tviler på at du greier å se det.

    Det er jo virkelig en gledens dag - det betyr at Corona er mindre farlig en fryktet.
    Det er trist at du har så lyst til at dette skal være verre at du ikke tror på offentlige svenske fagmyndigheter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    GItt den solide interessen for antistoffer, t-celler og vaksiner i tråden regner jeg med at folk satte stor pris på BBC-programmet som går grundig gjennom dette.

    I programmet kan man lytte til Katie Doore, som ledet arbeidet bak en studie av antistoffer og disses "prevalens" i kroppen; man kan lytte til Marcus Buggert, som ledet den svenske studien omkring t-celler. Begge forklarer samspillet mellom antistoff og t-celler og kommer med informasjon som oppslag i massemedier ikke fikk med seg.
    Som bonus får man også med seg hva USAs innsats for utvikling av vaksiner har ført til, blant annet når det gjelder arbeidet som Moderna utfører.

    Her er linken: https://www.bbc.co.uk/programmes/w3cszh0l

    Science in Action linker også til arbeidene:

    Katie Doore: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.09.20148429v1

    Marcus Buggert:https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.29.174888v1

    Modernas vaksinestudie: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2022483

    Det føderale kontoret som styrer USAs vaksineinnsats mener at Moderna bør være klare til en fase 3 studie 27. januar neste år, med 30.000 forsøkspersoner.

    Når OMF er ferdig med å lytte til Buggert kan han muligens se litt mer kritisk på folkehelsesjefens uttalelse.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    GItt den solide interessen for antistoffer, t-celler og vaksiner i tråden regner jeg med at folk satte stor pris på BBC-programmet som går grundig gjennom dette.

    Når OMF er ferdig med å lytte til Buggert kan han muligens se litt mer kritisk på folkehelsesjefens uttalelse.
    Jeg overraskes stadig over at du tilsynelatende ikke skjønner innholdet i det du linker til.

    Katie sier vel omtrent som følger:
    • Corona oppfører seg som andre andre Coronavirus (altså ikke noe unormalt med Coronaviruset)
    • Selv om nivået på antistoffer faller ganske raskt - så beholder kroppen noen "minneceller" som gjør at ved reinfeksjon - så vil kroppen mye raskere kunne starte produksjon av antistoffer - og derfor få mye mildere sykdom eller ikke bli syk (Altså immunitet).
    • Siden mengden antistoffene faller raskt - vil måling av antistoffer gi for lave verdier i forhold til hvor mange som faktisk har immunitet.
    Buggart sier
    • Man finner T-celler hos langt flere enn man finner antistoffer - det indikerer at antistoff tester underestimerer hvor mange som er immune.
    • Hvis antistoffene har falt så mye at man ikke kan måle de lengre - så vil det gi deg mye mildere sykdom og beskytte deg mot alvorlig sykdom. Hans beste gjett er at du er beskyttet.
    • T-cell ligner på stamceller, og er blant annet det som brukes i veldig effektive vaksiner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der kom det jo en sak fra folkehelsemyndighetene i Sverige - altså et stort team av fagfolk som har tilgang til alle tester og data sier da følgende: Generaldirektør Johan Carlson i Folkhälsomyndighetens sier til svenske Dagens Nyheter at det er mye som taler for at immuniteten til Stockholms innbyggere kan være så høy som 40 prosent.

    Skal vi anta at han tar helt feil da - siden Asbjørn har tenkt på et tall som er mye lavere? Er dette Fake News?
    Nei, men når vi vet at 40-60 % av befolkningen har T-celler som responderer uten å ha blitt eksponert for covid bør vi vente litt med å sprette champagnen også. Det betyr definitivt ikke at 40 % har vært smittet av covid, men kanskje av et beslektet corona forkjølelsesvirus en gang. Eller corona magesyke fra katt, for den del. Vi vet rett og slett ikke om den responsen gir hel eller delvis beskyttelse mot covid.

    Hvis det stemmer vil det jo bety at en like stor andel er immune i Norge også, og da er vel de to landene nokså likestilt mht «flokkimmunitet».

     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Egentlig har vi to parallelle debatter.
    1. Smittevern og spredningsdynamikk. Hvor mye sprer det seg, hvordan og hvorfor.
    2. Sykdomsforløpet. Hvem er det farlig for, og hvorfor. Hvor mange blir veldig syke.

    OMF og Asbjørn diskuterer i all hovedsak punkt 1. Du og Hardingfele diskuterer mye mer punkt 2, og særlig Hardingfele ser ut til å være glad i detaljbeskrivelsene og frykteligheten i sykdomsforløpet hos de hardest rammede.
    Det er en korrekt observasjon.
    Jeg er nysgjerrig på hvofor sykdommen rammer så ulikt. Noen blir ikke syke i det hele tatt, mens andre dør. (I hovedsak eldre, men også yngre). Svaret på problemstillingen er sammensatt. Foreløpig er det mange løse tråder. Men de nøstes opp etterhvert....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men når vi vet at 40-50 % av befolkningen har T-celler som responderer uten å ha blitt eksponert for covid bør vi vente litt med å sprette champagnen også.
    Så da påstår du ikke lengre at bare er 10-15% i Stockholm som har vært smittet..? Det er ca 3 ganger så mange som du har påstått?

    Hvis 40-50% av befolknigen har noe immunitet fra før - så er jo også det fantastiske nyheter.

    Og linket til fela viser jo at immuniten er langvarig og at det trolig er langt flere som er har hatt sykdommen og blitt immune enn det antistofftestene viser. (Det var jo åpenbart ikke det fela trodde linken viste men men).

    Hvorfor skal man ikke sprette Champagnene i dag..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri påstått at bare 10 % har vært smittet i Stockholm. Når jeg gjør overslag for Sverige som helhet kommer jeg til tall mellom 5 og 12 %, avhengig av forutsetninger. Generøse antagelser for å være sikker på ikke å regne for lavt gir et intervall på 10-15 % for landet som helhet. Mer plausible antagelser tyder på at det knapt kan være så mange som 10 %, kanskje 8-9 %, på landsbasis, men i Stockholm er det beviselig høyere. Det ble vel påvist antistoffer i blodet hos 10 % i Stockholms län, og da er det rimelig å tro at antall smittede i länet er en del høyere enn det igjen. Stockholm er ikke Sverige, og det er der du går deg bort i resonnementene dine.

    I tillegg vet vi at smitten har vært ekstremt ujevnt fordelt mellom bydeler, så i innvandrertette Rinkeby vil det ikke forundre meg om 50-60 % nå har vært smittet og man begynner å se tegn på flokkimmunitet med avtagende kurver. Det er omtrent eneste sted i Sverige hvor dette kan være en faktor. Men i bydeler som velstående Lidingö har det knapt vært noen tilfeller siden skituristene kom hjem fra vinterferie.

    Du kan ihvertfall vente med den champagnen til det er påvist at T-cellerespons som ligger igjen fra en corona-forkjølelse for noen år siden faktisk gir immunitet mot covid. Det vil i så fall være veldig bra, men litt overraskende, siden det ikke er noe som tyder på at man ikke kan få corona-forkjølelser flere ganger.

    CD4+ T cell responses were detected in 40%–60% of unexposed individuals. This may be reflective of some degree of cross-reactive, preexisting immunity to SARS-CoV-2 in some, but not all, individuals. Whether this immunity is relevant in influ- encing clinical outcomes is unknown—and cannot be known without T cell measurements before and after SARS-CoV-2 infection of individuals—but it is tempting to speculate that the cross-reactive CD4+ T cells may be of value in protective immu- nity, based on SARS mouse models (Zhao et al., 2016).
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Innvandere og folk med utenlandsk opprinnelse og kultur, dvs de som har løkformede barn (sitat Odd Børretzen) har en lei tendens til å klynge seg sammen nesten uansett anledning eller ikke, koronatider eller ei...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    og særlig Hardingfele ser ut til å være glad i detaljbeskrivelsene og frykteligheten i sykdomsforløpet hos de hardest rammede.
    Mens andre synes å ikke bry seg stort om alvorlige sykdomsforløp som følger av et virus man står overfor for første gang. Jeg ser det som en aversjon mot å ta inn spennet i hva vi står overfor og leser disqutabel som å ha vegring.

    Vi er ulike og det er bra.

    «Det står artilleri på høyden, men det kommer ikke til å bli brukt,» er inkorrekt rapportering. Ønsketenkning kan være forklaringen.
    Vi vet enda ikke hva C19 vil medføre. Når jeg lytter til Doore og Buggert hører jeg hvordan de kvalifiserer sine uttalelser. Jeg hører potensielt gode og potensielt dårlige nyheter, samt at man melder at det gjenstår å se hvor vi ender. Andre hører fritt frem for å åpne opp.
    Her vil faktisk tiden gi fasit. Ser at Johnson håper å være i gang igjen til Jul. USA er på vei til lockdown i flere delstater og turister som reiste til Barcelona nå er muligens skuffet over ordren om å holde seg inne?

    Det er økonomiske hensyn som styrer beslutningene. Det får man leve eller dø med?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ja - her står det jo ganske klart.

    17,5 til 20% har antistoffer.
    Undersøkelser har vist at omtrent dobbelt så mange har T-celler.
    Så da har man ganske godt grunnlag for å si at 40% har vært smittet.

    Jeg synes vel dette lett trumfer Asbjørn sitt - "jeg tenker på et tall som er lavere".

    Hva som skal til for flokkimmunitet er jo litt flytende - det avhenger av hvor mye smittevern man er villig til å leve med.
    Med 30% immunitet - så har man faktisk flokkimmunitet med smitteverntiltak som uten immunitet ville gitt en Re på 1,4. Det er nok langt mer levelig enn smitteverntikltak som skal ha Reff under 1 uten immunitet.

    Men for å klargjøre - du mener altså at dette er en bløff - fake news fra Sverige sitt folkehelseinstitutt..?
    psst, det er forbehold herfra til helvete i den artikklen, og du gir blanke faen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    OK - så selv om folkehelsen sier de har ca 40% immunitet i Stockholms befolkning. Så tror ikke du på det. Du støtter Asbjørn i at den er 10-15% for Stockholm samlet og kanskje 40% i noen få gettoer.
    Verken eller. Jeg mener bare det jeg sier, at basert på dagens kunnskap, og det talsmannen sier, er det mulig at deler av Stockholm har oppnådd flokkimmunitet.
    Det er fortsatt fullstendig usannsynlig at Sverige (og Norge) har oppnådd flokkimmunitet, med mindre det finnes en joker i regnestykket, som nevnt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Mens andre synes å ikke bry seg stort om alvorlige sykdomsforløp som følger av et virus man står overfor for første gang. Jeg ser det som en aversjon mot å ta inn spennet i hva vi står overfor og leser disqutabel som å ha vegring.

    Vi er ulike og det er bra.

    «Det står artilleri på høyden, men det kommer ikke til å bli brukt,» er inkorrekt rapportering. Ønsketenkning kan være forklaringen.
    Vi vet enda ikke hva C19 vil medføre. Når jeg lytter til Doore og Buggert hører jeg hvordan de kvalifiserer sine uttalelser. Jeg hører potensielt gode og potensielt dårlige nyheter, samt at man melder at det gjenstår å se hvor vi ender. Andre hører fritt frem for å åpne opp.
    Her vil faktisk tiden gi fasit. Ser at Johnson håper å være i gang igjen til Jul. USA er på vei til lockdown i flere delstater og turister som reiste til Barcelona nå er muligens skuffet over ordren om å holde seg inne?

    Det er økonomiske hensyn som styrer beslutningene. Det får man leve eller dø med?
    Joda, du har jo trukket dette vegrings/angst-kortet gjentatte ganger, og gudene vet på hvilket grunnlag. Beviselig kjenner du min personlighet svært dårlig, men for din info er vel begrepet "fatalist" en liten del av beskrivelsen, da i form av at jeg aksepterer virkeligheten som den er. Og i Covid-19-relasjon betyr det at jeg følger myndighetenes ønsker, og at jeg er rimelig greit opplyst om mulige sykdomsforløp. Men hva f... kan jeg gjøre fra eller til med det? Ganske nøyaktig ikkeno'. Om Covid-19 skal drepe meg, så skjer det. Får jeg kreft i bukspyttkjertelen i løpet av 2020 er det faktisk MYE dårligere utsikt for meg, forskjellen er at jeg slipper "å dø alene mens jeg surklende drukner i mitt eget slim". Samma det, vel, døden bringer lite humor med seg. Jeg har sett folk dø av kreft fra sidelinjen, det ser ikke bra ut, det, heller.
    Jeg finner din lett perverse omgang med detaljene omkring de verste tilfellene av Covid-19 som ganske underlige. Men om du tror det trigger noen form av vegring hos meg, tro omigjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sverige presiserer

    Bl.a.

    Enligt Folkhälsomyndigheten är man immun i omkring ett halvår efter en bekräftad covid-19-infektion. Enligt Karin Tegmark Wisell är det fortfarande det som gäller.

    – Nej vi ser inte att vi ska ändra den rekommendationen och när det gäller det här med just ett halvår är det baserat på flera olika underlag. Det handlar inte bara om att man har antikroppar som är mätbara i blodet. Dels ser reaktionen i immunförsvaret väldigt olika ut beroende på vad man har haft för typ av infektion.

    – Har man en ganska kraftig infektion får man ett kraftigare immunförsvar medan de som har en väldigt mild infektion har ett lite mindre avtryck som vi kan mäta i alla fall.
    ”Säger inte att man har ett absolut skydd”
    Ni ser ingen risk att man ger folk falsk trygghet med den här informationen?

    – Vi kan inte säkert säga att det förhåller sig på det här sättet. Det här är en ny infektion och i de rekommendationer vi har kring ett halvår säger vi inte att man är immun punkt slut utan vi bedömer att man har ett visst skydd. Det här skyddet måste man förhålla sig till på ett klokt sätt.

    – Har man genomgått en infektion ska man fortfarande hålla sig till de rekommendationer vi har när det gäller hur man ska sköta sin hygien, hur man ska förhålla sig till stora grupper och hur man ska röra sig i kollektivtrafik med mera. Vi säger inte att man har ett absolut skydd.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Verken eller. Jeg mener bare det jeg sier, at basert på dagens kunnskap, og det talsmannen sier, er det mulig at deler av Stockholm har oppnådd flokkimmunitet.
    Det er fortsatt fullstendig usannsynlig at Sverige (og Norge) har oppnådd flokkimmunitet, med mindre det finnes en joker i regnestykket, som nevnt.
    Er ikke lett å skjønne hva du mener her.
    Sjefen for folkehelseinstituttet sier at det er veldig mye som taler for at ca 40% av befolknigen i Stockholm er smittet. Dette er klartekst. Norge har selvsagt ikke flokkimmunitet - det er det ingen andre enn Asbjørn som noen gang har skrevet.

    Hvorfor er det fullstendig usannsynlig at 40% i Stockholm er smittet når helsemyndighetene sier at det er mye som taler for det?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har aldri påstått at bare 10 % har vært smittet i Stockholm.
    Tja, du har påstått ganske mye. Her er noen fra de siste dagene:
    Jeg påstår fortsatt at gjennomsnittsbefolkningen i Sverige ikke har vært særlig hardere utsatt enn tilsvarende befolkning i Norge.
    I virkeligheten eksisterer ikke noen flokkimmunitet hverken i Norge eller Sverige, med mulig unntak av de hardest angrepne innvandrermiljøene i Stockholm. Det er altfor få som har vært smittet også i den svenske befolkningen.
    . Det gir ikke snev av "flokkimmunitet" utenfor Rinkeby.
    Men tror du på folkehelsen når de sier at 40% er smittet, og at det med litt smitterverntiltak på plass gir flokkimmunitet?
     
    6

    65finger

    Gjest
    det er merkelig at svenskene legger en flokkimunitetsstrategi uten å ha den ringeste peiling om det er mulig sett i forhold til sykdommen. ref HIV
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men tror du på folkehelsen når de sier at 40% er smittet, og at det med litt smitterverntiltak på plass gir flokkimmunitet?
    Nei, for det er ikke det de sier.

    På forsiden av Göteborgs-Posten i dag: Tilfeldig testing av 17000 innbyggere i Göteborg viser at 3,1 % har antistoffer. Det er vel omtrent som Oslo. Göteborg er den nest hardest rammede byen i Sverige, etter Stockholm.

    Jeg står fortsatt ved de påstandene du siterte. Det har ikke vært på langt nær mange nok smittede i hverken Norge eller Sverige til å kunne gi noen biologisk flokkimmunitet. Det eneste mulige unntaket er visse innvandrerbydeler i Stockholm som Rinkeby. Dessverre gikk smitten rett derfra og inn på sykehjemmene. I resten av landet og for resten av befolkningen er ikke tallene så veldig forskjellige fra i Norge, bortsett fra at viruset fortsatt sirkulerer og vil kreve smittevernstiltak en god stund ennå for å unngå oppblussing. I Sverige.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Spørs om inte Medel-Svensson har varit för hård på både Fleinsopp, Kattemynte och legesprit ....

    08:30Marthe S. Lien- Stockholm kan ha 40 prosent immunitet:
    Generaldirektør Johan Carlson i Folkhälsomyndighetens sier til svenske Dagens Nyheter at det er mye som taler for at immuniteten til Stockholms innbyggere kan være så høy som 40 prosent.

    Ifølge Carlson er det mellom 17,5 og 20 prosent av Stockholms innbyggere som har utviklet antistoffer for coronavirus. Ifølge generaldirektøren viser i tillegg studier at T-cellers effekt på immunitet kan være like stor. T-celler er hvite blodlegemer, som kan utvikle immunitet etter å ha gjennomgått liknende sykdommer tidligere.

    Ifølge tidligere beregninger fra matematikkprofessoren Tom Britton ved Stockholms universitet kan flokkimmunitet oppnås ved 40 til 45 prosent immunitet i befolkningen, skriver DN.

    Studier fra andre hardt rammede land har imidlertid vist at immuniteten i befolkningen ikke har vært på langt nær så høy at flokkimmunitet er mulig, og immuniteten blant enkelte har også vært kortvarig.

    Blant annet har en spansk studie vist at antistoffene mot coronaviruset minsker etter bare 20 til 30 dager. Ifølge en studie på T-celler, publisert i Nature, har imidlertid T-celler vist å kunne gi en viss immunitet gjennom flere år, for eksempel etter å ha vært smittet av sarsviruset i 2003.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jeg overraskes stadig over at du tilsynelatende ikke skjønner innholdet i det du linker til.

    Katie sier vel omtrent som følger:
    • Corona oppfører seg som andre andre Coronavirus (altså ikke noe unormalt med Coronaviruset)
    • Selv om nivået på antistoffer faller ganske raskt - så beholder kroppen noen "minneceller" som gjør at ved reinfeksjon - så vil kroppen mye raskere kunne starte produksjon av antistoffer - og derfor få mye mildere sykdom eller ikke bli syk (Altså immunitet).
    • Siden mengden antistoffene faller raskt - vil måling av antistoffer gi for lave verdier i forhold til hvor mange som faktisk har immunitet.
    Buggart sier
    • Man finner T-celler hos langt flere enn man finner antistoffer - det indikerer at antistoff tester underestimerer hvor mange som er immune.
    • Hvis antistoffene har falt så mye at man ikke kan måle de lengre - så vil det gi deg mye mildere sykdom og beskytte deg mot alvorlig sykdom. Hans beste gjett er at du er beskyttet.
    • T-cell ligner på stamceller, og er blant annet det som brukes i veldig effektive vaksiner.

    Og jeg overraskes over at du ikke skjønner innholdet i det du lytter til. VI er nok på hver vår klode, skal du se.

    De sier altså ikke det du gjengir her. Prøv å lytte en gang til.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med ønsketenkning og selektiv lytting, når man står overfor en trussel man ikke har oversikt over, er at man kan finne på å underkjenne alvoret fordi man styres av andre motiv enn å beskytte befolkningen.
    Det er ikke en ukjent problemstilling og gjelder også andre områder.

    Her har vi Mike Pence så sent somi juni, skråsikker på at viruset var taklet.


    I går hadde USA 73.000 nye tilfeller og de stiger med 13% i uken. Man er i ferd med å oppdage hva eksponentiell vekst er for noe. Der er emnet også politisk og økonomisk ladet og spesielt republikanerne har prestert å latterliggjøre trusselen slik at det har tatt altfor lang tid å mobilisere til motinnsats.

    Løsningen? Det hvite hus tar nå vekk oppgaven med å hente inn data fra CDC (Center for Disease Control) og vil ha kontroll med talloppgavene. Orwell ville smilt.


    "One of the rationales for this move by the White House is that new data will not be made available to the public. I'm struggling to make sense of this."

    Duh.


    Det hvite hus klarer ikke å trylle vekk kjølevognene som FEMA har sendt til Texas... trur eg.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og jeg overraskes over at du ikke skjønner innholdet i det du lytter til. VI er nok på hver vår klode, skal du se.

    De sier altså ikke det du gjengir her. Prøv å lytte en gang til.
    Dette er jo interessant. Her må man jo bare oppfordre andre til å bruke 15 minuter - så får man et innblikk i fela sin verden.

    Jeg mener mitt sammendrag er presist. Hva hører du fela..?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn