Det var BBC programmet jeg skrev referat fra og som fela henviste til.
Nå har jeg hørt podcasten også. Det var veldig mye generell intro om hva antistoffer er og gjør, men etter hvert kom de til de interessante poengene.
På åpningsspørsmålet om antistoffer som avtar over tid svarte Katie Doores at det var nok det mest negative funnet, og som derfor hadde fått størst medieoppslag, men hun mente at det
viktigste funnet var at antistoff-nivåene avhenger av hvor syk man har vært. Det finnes unntak, f eks noen asymptomatiske pasienter med høye antistoff-nivåer, men denne sammenhengen mellom alvorlighet og antistoff-nivå var det hun vektla mest. I din oppsummering av innholdet nevnte du ikke dette punktet i det hele tatt.
Deretter ble hun spurt om memory B-cells som potensielt kan produsere nye antistoffer hvis kroppen senere møter på samme virus. Dette ble ikke undersøkt i forskningsartikkelen, så hun forklarte på generelt grunnlag hvordan disse fungerer, og at man kan håpe på at noe slikt også skjer med covid. «
The hope is that» - det er et stykke fra data med bunnsolid statistisk signifikans, vil jeg mene.
Hun forklarte at andre corona-virus, som disse forkjølelsesvirusene, også gir antistoff-nivåer som avtar over tid. Sånn sett er ikke
milde tilfeller av covid så veldig forskjellig fra corona forkjølelsesvirus. Likheter og forskjeller mellom alvorlige tilfeller og SARS/MERS sa hun ikke så mye om, men det står i artikkelen. Hun sa også at dette kunne føre til at serologiske antistoff-tester kan undervurdere hvor mange som har hatt viruset og kan være immune mot det, men tallfestet ikke dette.
Buggert låt mer ydmyk og forbeholden enn jeg hadde ventet. Han fortalte at de hadde funnet antistoffer hos 60 % av familiemedlemmer og asymptomatiske tilfeller, men T-celle-respons hos 90 % av dem. Han forklarte at dette var lovende, men også at vi ennå ikke vet om dette gir fullgod beskyttelse. Han kommenterte ikke at T-celle-respons også finnes hos mange som aldri har blitt eksponert for covid, selv om det er nevnt i artikkelen.
Han sa definitivt ikke noe i retning av at «
Hvis antistoffene har falt så mye at man ikke kan måle de lengre - så vil det gi deg mye mildere sykdom og beskytte deg mot alvorlig sykdom.» Det han sa under mange forbehold var at hans personlige gjetning («guess») - men her strakk han hodet langt ut i forhold til mange av sine kolleger - var at en slik T-celle-respons kan gi en delvis beskyttelse mot de mest alvorlige tilfellene.
Deretter fikk vi høre om Moderna’s vaksineutvikling som snart er klar for fase 3-testing, og så om hvordan delfiner lærer å fiske.
Det kan muligens virke som om du hørte litt andre ting enn hva jeg hørte, ja.