Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kosovo er, i følge FHI, det landet hvor flest tilfeller er importert fra i løpet av sommeren.
    Så smitten vi ser f-eks på NHH og i Bergen skyldes Kosovo?

    Skulle det være slik at smitten ble importert fra kosovo, var det ikke en helt håpløs ide å signalisere at det var trygt å reise ut rundt omkring i Europa?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Så smitten vi ser f-eks på NHH og i Bergen skyldes Kosovo?
    Det vet jeg ikke. Vet du hvor den kommer fra? Det er mange land folk har besøkt i løpet av sommeren. Den som bragte sakene til NHH må heller ikke ha bli smittet i utlandet, forsåvidt.

    For meg personlig for eksempel så regner jeg med sannsynligheten for å bli smittet er minst minimal av en eller annen ny landsmann eller -kvinne. Jeg handler innimellom på en innvandrerbutikk på Hauketo i Oslo og der aner jeg ikke hvor mange ulike nasjonaliteter som er innom, men det er i alle fall veldig mange, og det er også i ymse slike miljøer smitte er og har vært mest utbredt i Oslo. At jeg, hvit norsk nordmann skal bli smittet av en annen hvit norsk nordmann som har vært i Spania eller Sverige ser jeg ikke som særlig sannsynlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det vet jeg ikke. Vet du hvor den kommer fra? Det er mange land folk har besøkt i løpet av sommeren. Den som bragte sakene til NHH må heller ikke ha bli smittet i utlandet, forsåvidt.
    Ser vi på det statistisk så hadde vi så og si ingen smitte i juni. Utbruddene var under kontroll. Og så åpnet vi grensene, signaliserte at nå var det trygt å reise ut. Grønt lys, og vi ser utbrudd overalt.

    Hva er mest sannsynlig? At syke utlendinger dro på ferie og smittet ned oss. Eller friske personer dro til utlandet, hvor det er smittetrykk over 10 ganger høyere, og importe smitten på nytt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Ser vi på det statistisk så hadde vi så og si ingen smitte i juni. Utbruddene var under kontroll. Og så åpnet vi grensene, signaliserte at nå var det trygt å reise ut. Grønt lys, og vi ser utbrudd overalt.

    Hva er mest sannsynlig? At syke personer dro på ferie og smittet ned oss. Eller friske personer dro til utlandet, hvor det er smittetrykk over 10 ganger høyere, og importe smitten på nytt?
    Jeg har registrert at du har veldig lyst til at smitte skal kunne spores til harryhandel og sydenferie da disse landene ble "grønne". Men det er altså ikke Sverige eller Spania som topper listen over hvor importert smitte kommer fra.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har du vært i Kosovo så har du karantene-plikt. Du får ikke gå rett ut i samfunnet og smitte ned alle andre.

    De grønne landene derimot. null karantene. Og der var det jaggu meg en del som ble smittet.

    Uke 30 og 31. 67 smittet i utlandet. 15 var fra grønne land som slapp karantene. 22 % av de smittede kunne bare spasere rett ut i samfunnet og smitet ned alle andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Har du vært i Kosovo så har du karantene-plikt. Du får ikke gå rett ut i samfunnet og smitte ned alle andre.
    De du bor sammen med eller omgås har ikke karanteneplikt. Du kan også gå ut i samfunnet selv om du er i innreisekarantene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De du bor sammen med eller omgås har ikke karanteneplikt. Du kan også gå ut i samfunnet selv om du er i innreisekarantene.
    Ja, man kan gå ut, for vi bor ikke i Kina.


    • Du skal oppholde deg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted*.
    • Du bør ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker eller kafeer. Ved mangel på alternativer kan du gå ut for å gjennomføre nødvendige ærend i butikk eller apotek, men sørg for å holde minst 1 meter avstand til andre og unngå kø.
    • Du kan ikke gå på jobb når du er i reisekarantene, men du kan jobbe hjemmefra.

    Straks noen i karantene utvikler symptomer så skal de i husstanden også gå i karantene... men de bruker bare ord som bør. Så det er ganske puslete retningslinjer fra regjeringen. Og når noen i Tromsø klart bryter retningslinjene, så har politiet henlagt saken. Tollvesenet har sluttet å registrere bilister på svenskegrensen, så vi har ingen mulighet til å håndheve karantene der.

    Så joda, vår karantene-rutiner har mangler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.315
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt. De samme reglene gjelder enten det er en tur på hytta i Bohuslän eller Kosovo. Rød sone, ti dagers karantene.

    Derfor var jeg litt nysgjerrig på hvordan Lars Erik vet at dette skyldes regjeringens frislipp av fritidsreiser til Sverige (som jeg tydeligvis ikke har fått med meg her jeg sitter i karantene for andre gang), og ikke en lovlig (men frarådet) reise til et eller annet land som muligens har vært "rødt" hele tiden. Jeg har litt vanskelig for å se for meg en lang kø av shia-muslimer foran Systembolaget i Töcksfors eller ved disken med fläskfilé på Maxi-Mat.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Å leke idiot kler deg dårlig Asbjørn.

    Når regjeringen gir grønt lys for karantenefri fritidsreiser så vil folk reise. Og folk vil ta med seg smitte hjem. Som nevnt tidligere, 22 % av importert smitte var karantenefri i uke 30 og 31. Det gir fin grobunn for spredning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.315
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, jeg kler klovnenesen ganske godt. :)

    Her fastslo L-E at "Smitten tok seg opp etter åpningen av svenskegrensen for fritidsreiser. Dette er årsaken til oppblomstringen i Østfold."

    Siden dette utbruddet er sentrert på en shia-muslimsk ashura-feiring er jeg rett og slett litt nysgjerrig på hva jeg ikke har fått med meg om årsakssammenhengen mellom dette utbruddet og fritidsreiser i Sverige.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Men... Å skrive at muslimer ikke drar på harryhandling grunnet alkohol og svineflesk, er ikke det en smule fordomsfullt?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sarpsborg kommune anmelder den muslimske menigheten pga. Mistanke om brudd på smittevernloven.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.315
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men... Å skrive at muslimer ikke drar på harryhandling grunnet alkohol og svineflesk, er ikke det en smule fordomsfullt?
    Ja, det er helt klart fordomsfullt å tro at muslimer ikke harryhandler fläsk och sprit som andre nordmenn. Derimot vet jeg også at det finnes et par halal-sjapper på svensk side av grensen, så man kan vel ikke utelukke at det er andre ting som trekker enn Systembolaget. Likevel litt nysgjerrig på årsakssammenhengen. Det er selvsagt mulig at index case i Særp er sporet til en fritidsreise i Värmland den korte perioden det var "grønt", men jeg har ikke lest noe om det noe sted.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn; når oppblomstringen er så stor i Østfold, trenger man ikke være Einstein for å se at det har sammenheng med åpning for harry-handel.
    Regjeringen feilet grovt her. Og har sannelig gjort det samme på nytt nå.
    FHI er faginstansen de burde lytte til, i stedet for å synse seg fram til mer eller mindre lure tiltak.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Asbjørn; når oppblomstringen er så stor i Østfold, trenger man ikke være Einstein for å se at det har sammenheng med åpning for harry-handel.
    Regjeringen feilet grovt her. Og har sannelig gjort det samme på nytt nå.
    FHI er faginstansen de burde lytte til, i stedet for å synse seg fram til mer eller mindre lure tiltak.
    Nå var det vel nettopp fhi i sin risikovurdering fra mai som anbefalte åpne grenser. Du er veldig selektiv i hvilke råd fra fhi du mener regjeringen skal lytte til.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Asbjørn; når oppblomstringen er så stor i Østfold, trenger man ikke være Einstein for å se at det har sammenheng med åpning for harry-handel.
    Regjeringen feilet grovt her. Og har sannelig gjort det samme på nytt nå.
    FHI er faginstansen de burde lytte til, i stedet for å synse seg fram til mer eller mindre lure tiltak.
    Dette handler ikke om å trekke smarte konklusjoner, men om å ha empirisk belegg. Noe du ikke har.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sjeldent sett en tråd på Hifisentralen med så lite empirisk belegg koplet med så mange ulke kjepphester, som denne.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Dette handler ikke om å trekke smarte konklusjoner, men om å ha empirisk belegg. Noe du ikke har.
    Det er da empirisk belegg for at åpningen av fritidsreiser til utlandet har ført til oppblomstring av smitte. Åpningen har ført til mer reiser ut spesielt til grønne land, men trolig også til røde. Er det trygt å reise der så kan det ikke skade å reise dit også, er det enkelte som tenker. Og når de kommer tilbake fra reisen, så kan de bare lyve om hvor de har vært, eller håpe på å ikke bli spurt for folk reiser jo. Mye verre hvis reising ikke var akseptert overhodet. Å reise til utlandet ble normalisert. Heck, landsdekkende medier hadde dekninger av karantene-fly minutt for minutt.

    Hvor smitteutbruddet stammer fra er usikkert, men at det er utenlandsk smitte er svært sannsynlig.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Alltså..jag blir helt knäsvag av detta dravel om att sverige smittar ner norge!
    Hur är det möjligt att dra såna slutsatser? För att det står det i tidningarna?

    Nej.. ni smittar ner er själva!
    Det är inte möjligt att det blommar upp överallt när gränsen varit stängd!
    Inte möjligt alls...
    Det har då inte varit bergensare och handlat här i alla fall.
    I sarpsborg mm så hände det ju länge före de öppnade upp igen...
    Om man nån gång har varit på en butik som säljer halal mm så förstår man -utan att benämnas vara ett geni, att detta bara måste ske... maken till trängsel ska man leta länge efter.
    Nej jag hävdar att media gnider sina elaka händer varje gång de har chansen att svärta ner gränshandeln.. På mig verkar det som att media betalas av handeln lokalt?
    Det borde snart införas att alla som ska in till sverige måste be om ursäkt för detta usla beteende... jag blir så trött på denna mediala mobbing.....urs.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Grensene har nå aldri vært stengt på noe tidspunkt for nordmenn, trafikklysene har bare indikert karantene eller ikke
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Alltså..jag blir helt knäsvag av detta dravel om att sverige smittar ner norge!
    Hur är det möjligt att dra såna slutsatser? För att det står det i tidningarna?

    Nej.. ni smittar ner er själva!
    Det är inte möjligt att det blommar upp överallt när gränsen varit stängd!
    Inte möjligt alls...
    Det har då inte varit bergensare och handlat här i alla fall.
    I sarpsborg mm så hände det ju länge före de öppnade upp igen...
    Om man nån gång har varit på en butik som säljer halal mm så förstår man -utan att benämnas vara ett geni, att detta bara måste ske... maken till trängsel ska man leta länge efter.
    Nej jag hävdar att media gnider sina elaka händer varje gång de har chansen att svärta ner gränshandeln.. På mig verkar det som att media betalas av handeln lokalt?
    Det borde snart införas att alla som ska in till sverige måste be om ursäkt för detta usla beteende... jag blir så trött på denna mediala mobbing.....urs.
    Enig:)
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Det är sant-Men...när man bor där tydligen epicentrum av pandemin verkar ligga enligt många, och inte ser mer norska bilar än de so bor här så blir dessa påstående för dumma...
    Ett exempel på total saknad av iq är: En bekant berättade att när en vän av denna körde igenom en lite ort på norska sidan (i jobbet) så hoppar en person ut i vägen och visar fingret åt denna person!!! För att bilen hade svensk skylt....?
    Alltså man börjar ju undra hur det är fatt... och varför håller media på med denna häxjakt?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det är sant-Men...när man bor där tydligen epicentrum av pandemin verkar ligga enligt många, och inte ser mer norska bilar än de so bor här så blir dessa påstående för dumma...
    Ett exempel på total saknad av iq är: En bekant berättade att när en vän av denna körde igenom en lite ort på norska sidan (i jobbet) så hoppar en person ut i vägen och visar fingret åt denna person!!! För att bilen hade svensk skylt....?
    Alltså man börjar ju undra hur det är fatt... och varför håller media på med denna häxjakt?
    Muligens fordi det selger godt å ha noen å skylde på, det er ett gammelt triks dette. Det er veldig effektivt dessverre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel et faktum at før grensene ble åpnet for fritidsreiser utenlands og cruise- uten karantene, var smitte registrert til 5-6 hver dag. Etter åpningen har det eksplodert.

    Så sier det igjen; dette er ene og alene regjeringens feil.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Vad som händer utomlands och på hurtigruten kan inte skyllas på sverige...
    All handel innebär smittorisk oavsett var det sker..
    Det beror mer på den enskilde individen hur denna beter sig.
    Vet man med sig att man exponerats för onödig smittorisk kanske man borde ligga lågt några dagar innan man drar ut på nästa korståg.
    Till exempel så var det många norrmän i strömstad/grebbestad när jag va en tur i sommar..- men de kom i båtar, precis som att det skulle vara bättre ;)
    Märkligt beteende om man frågar mig....måste bara över?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    uke 29 - 53 nye smittede
    uke 30 - 94 nye smittede
    uke 31 - 196 nye smittede

    ser vi på rapporten uke 30 til 31 for utlandstilfeller.

    15 fra kosovo.
    8 fra sverige.
    8 fra spania.
    7 fra danmark
    7 fra serbia
    6 fra romania.

    Totalt 67 smittede fra utlandet. Som vi ser så er nå importsmitten i undertall, noe som er å forvente da korona er smittsomt.


    Så joda, smitte kom til norge fra Sverige, men ikke bare fra Sverige.


    edit:
    de siste ukene så har vi smitte på 500-600 per uke. Hvorfor? Vi vet hvorfor. Vi har importert smitte på nytt og nå herjer den i utbrudd her og der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.315
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel et faktum at før grensene ble åpnet for fritidsreiser utenlands og cruise- uten karantene, var smitte registrert til 5-6 hver dag. Etter åpningen har det eksplodert.

    Så sier det igjen; dette er ene og alene regjeringens feil.
    Du finner FHIs råd om åpning og stenging av diverse regioner her:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel et faktum at før grensene ble åpnet for fritidsreiser utenlands og cruise- uten karantene, var smitte registrert til 5-6 hver dag. Etter åpningen har det eksplodert.

    Så sier det igjen; dette er ene og alene regjeringens feil.
    Å gi noen skylda er noe vi ser i historien, hitlergutta ga jødene skylda, Senterpartiet gir ulven skylda, Trump gir Kina skylda og sosialistene med skylapper gir Erna skylda.
    Jeg lurer virkelig på hvordan en regjering med Støre i spissen og SP/SV på slep avhengig av R og MDG ville håndtert dette. Jeg tror det ville blitt sirkus Arnardo x 2 :)
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Import är väl ett faktum så länge man flyger världen runt..
    Stäng flygplatserna då och stoppa alla lastbilar, ifall de för in skit...
    Parkera bussar och tåg..för att undgå närkontakt. Stäng butiker när ni ändå håller på..
    Då blir det säkert bra.
    Nej detta kommer vare sig man vill det eller ej,så länge folk ska röra sig i sammhället. Förr eller senare...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Husker du 2017, Terje? En viss Erna sa "vi er best på beredskap". Samme Erna sier i 2020 "Ingen kunne forutse noe slikt". Det etter at hun ble kraftig advart av DSB i 2019 og opposisjonen hadde forslag i Stortinget om å se på nettopp beredskap, et forslag Erna blankt avviste.

    Vi husker også i mars, hvor regjeringen satt på sine hender og pekte på kommuner rundt omkring, og så slo på stortrommen da panikken tok over, der Erna bare måtte ha Elverumsfullmakter. Hun foreslo i all seriøsitet at Stortinget skulle abdisere og gjøre henne til diktator i 2 år. Vi husker også en Erna som ga totalt faen i arbeidsfolk, samtidig som hun fremme formueskattelette som tiltak. Vi husker en opposisjon som måtte diktere for Erna at hvis hun ikke skjerpet seg så ville de overstyre Høyre, KrF og Venstre, så Erna ble klokelig med på et bredt forlik.

    Vi husker videre en Erna som pushet ulovlig app for å overvåke hele den norske befolkningen, (hun godkjente senere at all datatrafikk skal overvåkes,. Vi husker også en Erna som solte seg i glansen av bestillling av 1000 norskutviklet nødrespiratorer, og sa at her var det industrieventyr uten like. At personen bak det hele ble totalt snytt spiller liten rolle da produktet viste seg å være totalt ubrukelig.

    Og hun fant ut at Brussel er mye viktigere enn norsk folkehelse, så åpne grenser. Grønn fargekode. Det var endelig trygt å reise ut ble formidlet da hele Norge var klar til å ta ferien i Norge. Folk droppet teltturen og kastet seg på å bestille 2 uker i Spania. Og hvordan endte det? Jo, hun hadde hasteinnkaldt til en pressekonferanse der hun fortalte at om 3 dager så vil grensene stenge. Hvis det hastet så fælt, hvorfor stengte hun ikke grensene asap?

    Hurtigruten... og deres tillatelser. Breddeidrett. Nasjonal nattestenging av puber som fører til hjemmefester.

    Joda, vi vet hva som er viktig for Erna, og det er hennes kapitalvenner. Alt annet kommer i annen rekke, utover hennes posisjon som stasminister da selvsagt
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Import är väl ett faktum så länge man flyger världen runt..
    Stäng flygplatserna då och stoppa alla lastbilar, ifall de för in skit...
    Parkera bussar och tåg..för att undgå närkontakt. Stäng butiker när ni ändå håller på..
    Då blir det säkert bra.
    Nej detta kommer vare sig man vill det eller ej,så länge folk ska röra sig i sammhället. Förr eller senare...
    Enig, for å stoppe all smittespredning fra det forferdelige "utlandet" trengs antakeligvis politikk som i gamle DDR. Lykke til med det.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Haha- det är alltså ernas fel att det blossat upp i bergen!
    Hon bad ju alla att feriera i bergen vill jag minnas ;)
    Där är det ju :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Vad som händer utomlands och på hurtigruten kan inte skyllas på sverige...
    All handel innebär smittorisk oavsett var det sker..
    Det beror mer på den enskilde individen hur denna beter sig.
    Vet man med sig att man exponerats för onödig smittorisk kanske man borde ligga lågt några dagar innan man drar ut på nästa korståg.
    Till exempel så var det många norrmän i strömstad/grebbestad när jag va en tur i sommar..- men de kom i båtar, precis som att det skulle vara bättre ;)
    Märkligt beteende om man frågar mig....måste bara över?
    Det var jo betydelig høyere smittetrykk i Sverige inntil nylig, så bekymringen var vel begrunnet. Men når svenske helsearbeidere får gå på jobb ved norske sykehus før man har testresultatene klare ... og en haug med leger og sykepleiere må i karantene ... og noen pasienter må i isolat .... fordi denne svenske helsearbeidere var smittebærer .... så er idiotien helnorsk, og det håper og tror jeg de fleste får med seg. Det var norn av de tilfellene....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn