Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva du Synes om regjeringen, betyr da ikke det samme som at det er rett. De har konsekvent ignorert faglige råd fra FHI. De har latt panikk og synsing styre i starten. Senere næringsinteresser, uten å ha testregime eller å ha hatt en tanke for hvilke følger ting ville få. Det er ikke etterpåklokskap å si at åpning for fritidsreiser utenlands og cruise var feil. For min del ga jeg uttrykk for det med en gang jeg hørte det. Hva tror du er årsaken til økning i smitte i Østfold? Det skulle vel aldri være åpning av grensen til Sverige?


    Det er ikke regjeringens fortjeneste at kun 264 har dødd. Det er demografien vår. Og vår levestandard.
    Økningen i smitten i østfold, (Særp og Frekstad) skyldes en religiøs feiring med et par hundre involverte.
    Religion er skummelt, de legger sin skjebne i sin guds hender og håper det beste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var noe lignende bak det store utbruddet i Göteborgs skjærgård tidligere i sommer. En økumenisk korfestival på Vrångö ble et superspreder-event, og et hundretalls ble syke. Det tok ganske lang tid før etterdønningene av det hadde lagt seg, og så kom stockholmarna på semester.


    Den enkleste forklaringen på hvorfor smitten nå ser ut til å gå ned i Sverige og opp i Norge etter at begge land har hatt en oppblussing i august er tilfeldigheter. En fotballcup for ungdom førte til et utbrudd i Bohuslän tidlig i august, en muslimsk nyttårsfeiring førte til et utbrudd i Sarpsborg i slutten av måneden. Hvorfor ikke motsatt? Rene tilfeldigheter.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vet du er glad i lage dine egne historier rundt ting,
    Smittetoppen i Vestre Gøtaland var i april/mai. Hvor ser du effekten av denne histoiren din...?

    Screenshot_2020-09-06 Corona i intensivvården.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er intensivinnleggelser, ikke registrerte smittede. Jeg vet du er glad i å sammenligne antall svenske intensivinnleggelser med antall registrerte smittede i Norge, selv om det er to helt forskjellige ting. Du kan muligens finne kurven for antall intensivinnleggelser i Viken og sammenligne med den der.

    Nå er det ifølge VG 16 intensivpasienter i Sverige og 1 i Norge. Det største antallet intensivpasienter i Sverige ser fortsatt ut til å være i Stockhoms län. Hva sier det deg?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det største antallet intensivpasienter i Sverige ser fortsatt ut til å være i Stockhoms län. Hva sier det deg?
    Det er 4-4 mellom Stockholm og Västra Götaland. Bor vel rundt en halv million flere i Stockholm. Men med så små tall så blir det fort en del tilfeldigheter hvor noe er størst til enhver tid.

    En i helsebyråkratiet her til lands påpekte for øvrig for en tid tilbake at en av de tingene man faktisk har blitt bedre på er rett og slett å ikke legge inn folk. Fordi man har lært at det ikke er nødvendig i en del tilfeller. I børjan la man inn betydelig flere. Nedgangen i innlagte bør også delvis forstås på den bakgrunn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok riktig. Men hvis antall intensivinnleggelser liksom skal være beviset på «flokkimmunitet», og det området som var hardest rammet i Norden fortsatt har det høyeste antallet intensivinnleggelser, så viser det at... ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det der er intensivinnleggelser, ikke registrerte smittede. Jeg vet du er glad i å sammenligne antall svenske intensivinnleggelser med antall registrerte smittede i Norge, selv om det er to helt forskjellige ting. Du kan muligens finne kurven for antall intensivinnleggelser i Viken og sammenligne med den der.
    Må vi ha denne diskusjonene hver gang. Du beskrev et stort utbrudd, men det ser ikke ut til å ha påvirket intensivinnleggelser.


    Det største antallet intensivpasienter i Sverige ser fortsatt ut til å være i Stockhoms län. Hva sier det deg?
    At Stockholm er det største lanet i Sverige..? Fra statistikken ser det ut til at det nå er ca 1 innleggelse pr uken siste uken, mens det på toppen var over 15 om dagen. Hva sier det deg...?

    Eller det har du jo i grunn svart på
    Den enkleste forklaringen på hvorfor smitten nå ser ut til å gå ned i Sverige og opp i Norge etter at begge land har hatt en oppblussing i august er tilfeldigheter.
    Det er vel igjen optimistens julenummer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er nok riktig. Men hvis antall intensivinnleggelser liksom skal være beviset på «flokkimmunitet», og det området som var hardest rammet i Norden fortsatt har det høyeste antallet intensivinnleggelser, så viser det at... ?
    Rart man må forklare deg at det er utviklingen som er viktig. Stockholm hadde 223 pasienter på intensiven på det meste og har nå 4.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Men Norge har færre intensivpasienter nå enn i sommer om man skal sammenligne norske og svenske epler. Det er p.t. ingen av sorten i Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Mange snakker om hvor ille dødstallene er i Brasil og i USA, men virkeligheten er jo at det er flere døde i Sverige i forhold til folketallet enn både i USA og Brasil. Riktignok ikke mye, men fremdeles litt. Men det er lenge til man tar igjen Belgia.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men Norge har færre intensivpasienter nå enn i sommer om man skal sammenligne norske og svenske epler. Det er p.t. ingen av sorten i Norge.
    Det er vel smitten vi ønsker å sammenligne. Men siden den ikke lar seg måle direkte, så bruker vi ulike indikatorer. I land med mye smitte - så er sykehusinnleggelser en god indikator - men den vil selvsagt i stor grad påvirkes av demografien til de som blir smittet.

    Har man lite smitte - så er sykehusinnleggelser ikke lenger en så god indikator - da tilfeldighetene styrer litt. Det er også bedre å se på ny-innleggelser enn på inneliggende. Da enkelte ligger mange uker.

    Men slik jeg ser det er det ganske åpenbart at smitten er fallende i Sverige og det har den vært hele tiden siden toppen i vår. Så hadde de en liten økning nå i høst, men den flatet fort ut og nå er smitten fallende igjen. Om den faller videre er strengt tatt ikke så interessant - Corona påvirker ikke lengre kapasiteten til helsevesenet i Sverige, og de legger nå planer for å normalisere samfunnet.

    På samme måte er det for meg ganske åpenbart at smitten øker i Norge. Det er en del kjente utbrudd i mediene, men det virker på meg som den underliggende trenden også stiger. Det er litt lettere å se hva som skjer på ukebasis. Etter å ha ligget på ca 350 smittede pr uke i en måned nå, ser det ut til at det blir det dobbelte denne uken. Det er altså en tidobling fra det vi hadde i sommer.

    At noen i fullt alvor mener økende smitte i Norge og fallende i Sverige er tilfeldigheter er for meg helt absurd.

    Screenshot_2020-09-06 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    At noen i fullt alvor mener økende smitte i Norge og fallende i Sverige er tilfeldigheter er for meg helt absurd.
    Absurd var vel å ta lovlig hardt i. Det kan meget vel være tilfeldigheter; stigningen i Norge er i all hovedsak relatert til sammenkomster uten tilstrekkelig smittevern, dvs. anbefalingene er brutt big time, og har utløst lokale utbrudd.
    I Sverige kan det være at de av diverse årsaker ikke har hatt tilsvarende problemadferd, etter å ha lært den harde veien tidligere. Dessuten med såpass lave totaltall som vi for øyeblikket har i både Norge og Sverige, vil et relativt lite antall nye tilfeller, gi store utslag på statistikkene, dermed vil begrepet "tilfeldigheter" være åpenbart mulig i begge land.
    Trendene vil fortsatt svinge, spenningen nå ligger i om alle så nær som Sverige går inn i runde 2 uten mulighet til å stoppe det. Dersom Sverige skulle vise seg å skille seg drastisk fra så å si alle andre land, ville det være en meget spennende utvikling.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mange snakker om hvor ille dødstallene er i Brasil og i USA, men virkeligheten er jo at det er flere døde i Sverige i forhold til folketallet enn både i USA og Brasil. Riktignok ikke mye, men fremdeles litt. Men det er lenge til man tar igjen Belgia.
    5. september 2020 kl. 18:11 Går forbi Sverige i dødsstatistikk

    USA har no fleire dødsfall forårsaka av covid-19 per innbyggar enn Sverige. Det syner tal frå både Worldometer og Johns Hopkins-universitetet i USA. Ifølge Johns Hopkins har USA 57,39 dødsfall per 100.000 innbyggarar, og Sverige har 57,30.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det var vel en ganske spak kritikk var det ikke.

    Jeg tenker det er en god del mennesker i Regjeringen/Helsedirektorat som gjerne kunne ønske vi var der Sverige er i dag.
    Det vet du er tøys. Du tror i fullt alvor at noen ønsker at vi hadde 5800 dødsfall istedet for 264?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om denne artikkelen er postet tidligere, men den er interessant, og har store implikasjoner for mulige behandlinger hvis hypotesen er rett:

    Bradykinin storm
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    5. september 2020 kl. 18:11 Går forbi Sverige i dødsstatistikk

    USA har no fleire dødsfall forårsaka av covid-19 per innbyggar enn Sverige. Det syner tal frå både Worldometer og Johns Hopkins-universitetet i USA. Ifølge Johns Hopkins har USA 57,39 dødsfall per 100.000 innbyggarar, og Sverige har 57,30.
    Ja, de er egentlig ganske like. Litt avhengig av hvor du tar tallene fra.
    Hvis man tar befolkningstallene fra WIkipedia og antall dødsfall fra VG ser tallene slik ut:
    Brasil: 57,6
    USA: 57,0
    Sverige: 57,8

    Jeg regner med at John Hopkins har mer eksakte tall, så det stemmer nok.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Ja, de er egentlig ganske like. Litt avhengig av hvor du tar tallene fra.
    Hvis man tar befolkningstallene fra WIkipedia og antall dødsfall fra VG ser tallene slik ut:
    Brasil: 57,6
    USA: 57,0
    Sverige: 57,8

    Jeg regner med at John Hopkins har mer eksakte tall, så det stemmer nok.
    Det er ikke veldig lett å sammenligne på tvers av land. Sverige er og har vært flinke til å telle - det er liten forskjell mellom "excess deaths" og covid-19-relaterte dødsfall i Sverige. Det samme kan man ikke si om en del andre land, så blir det da et element av spekulasjon i hvor mange av disse dødsfallene utover normalen som er knyttet til covid og hvor mange har andre årsaker, som for eksempel at folk ikke går til legen eller blir nedprioriteret osv. I USA er det så vidt jeg vet heller ikke likt hvordan man klassifiserer fra delstat til delstat og mye kan først bli klassifisert som en ting for deretter å bli omklassifisert senere når statistikken gjennomgås.

    I andre enden av skalaen er Belgia som kanskje er vel ivrige i å telle. De tar alle mistenkte uavhengig av om det er bekreftet eller ikke. Her om dagen endret UK tellemåten og vips så var 4000 dødsfall borte.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har vel ingen på intensiven nå.
    Vi hadde en håndfull innlagte i sommer og har nå 16.
    La meg hjelpe deg litt der: For hele landet hadde vi som mest 117 intensivpasienter 31 mars. Nå er det null. Prosentvis er det ned eksakt 100 %.

    Oslo hadde på det meste 142 innlagte på sykehus, nå er det 7. Viken hadde 118 innlagte, nå 5. Jeg har ikke max antall intensivpasienter pr fylke, men jeg kan garantere at prosentvis er det ned eksakt 100 % begge steder. Null for hele landet er null også for hvert fylke.

    Og siden du forteller at det er utviklingen i antall intensivpasienter som er det viktigste, ikke de absolutte tallene, så sier den nedgangen på 100 % i antall intensivpasienter at ... ?
     
    6

    65finger

    Gjest
    hersketeknikk!! du er kun opptatt av å forsvare svenskenes flokkimunitet-strategi som er galskap. begrepet flokkimunitet oppsto dengangen man startet å vaksinere befolkningen.
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/06/04/195682001/flokkimmunitet-mot-covid-19-nonsens





    https://www.nettavisen.no/nyheter/n...an-ga-tapt-i-lopet-av-maneder/3423994216.html





    https://forskning.no/virus/flokkimm...il-ikke-redde-oss-skriver-epidemiolog/1663143





    https://www.dagbladet.no/nyheter/flere-sar-tvil-om-flokkimmunitet/72386062





    https://www.nationen.no/motkultur/d...kimmunitet-mot-korona-er-ingen-klok-strategi/





     
    6

    65finger

    Gjest
    jeg er kun kritisk til din omfavnelse av å oppnå flokkimunitet gjennom at tilstrekkelig mennesker blir smittet. det er galskap. flokkimunitet ble et tema da man kunne massevaksinere
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor bruke tid på noen som seriøst mener oppgang i Norge og nedgang i Sverige skyldes tilfeldigheter, og som har kranglet i ukesvis om enkel gjennomsnittsregning.
    Du sier selv at det er utviklingen i antall intensivpasienter som er den viktigste indikatoren. På hvilken måte regner jeg feil med at null intensivpasienter nå er 100 % færre enn de 117 det var 31 mars? Prosentvis er det en ganske stor endring.

    I Sverige er det de områdene som ble hardest rammet i mars-april, Stockholm og Göteborg, som fortsatt har intensivpasienter. Ikke glesbygden hvor viruset knapt har ankommet ennå. Hva sier det, da?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    jeg er kun kritisk til din omfavnelse av å oppnå flokkimunitet gjennom at tilstrekkelig mennesker blir smittet. det er galskap. flokkimunitet ble et tema da man kunne massevaksinere
    Nå er nok synspunktene mine litt mer nyansert enn hva andre beskriver her.

    Ja, jeg mener Sverige har gjort rett (Og de har altså gjort det fagmiljøene i Norge og Danmark også anbefalte).

    Og de riktige elementene her er slik jeg ser det:
    1) Man har akseptert at man ikke kommer seg unna Corona (Så man har ikke prøvd en slå ned strategi - så da behøver man ikke å sette tusner på tusner i smittekarantene)
    2) Man har så lenge helsevesenet har kapasitet ikke innført tiltak man ikke kunne stå i lenge. (Så man har ikke stengt skoler, barnehager osv)
    3) Man har kommunisert at dette blir tøfft.

    Så er det fortsatt mye vi ikke vet. Feks vet vi ikke hva Re er for Corona i Skandinaviske land med økt fokus på smittevern. Altså tiltak som ikke er veldig inngripende som litt håndsprit i butikkene og noen ekstra plastskjermer. Og da vet vi heller ikke hvor stor andel immunitet for stoppe smitteveksten. Kanskje er det nok med 30% i vår det av verden.

    Svenskene har ikke kontroll på hvor mange som er smittet. De gruppene som de har testet for antistoffer (Blodgiver og folk som kommer til legen av andre grunner) er nok ikke representative, og vi vet 1) at de som får veldig mild sykdom ikke utvikler antistoffer (Men fortsatt har denne T-celle immuniteten 2) Antistoffene forsvinner etterhvert (Men T-cellene blir igjen)( slik at mange av de som ble smittet i mars/april nå trolig ikke har målbare antistoffmengder i blodet.

    Det er ganske åpenbart for meg - at Re er under 1 i Sverige og det har den vært lenge. I Norge og Danmark kjemper vi febrilsk for å stoppe smitten, men ser ikke ut til å lykkes. Det er veldig vanskelig å forklare dette uten å trekke inn en ganske betydelig immunitet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du sier selv at det er utviklingen i antall intensivpasienter som er den viktigste indikatoren. På hvilken måte regner jeg feil med at null intensivpasienter nå er 100 % færre enn de 117 det var 31 mars? Prosentvis er det en ganske stor endring.

    I Sverige er det de områdene som ble hardest rammet i mars-april, Stockholm og Göteborg, som fortsatt har intensivpasienter. Ikke glesbygden hvor viruset knapt har ankommet ennå. Hva sier det, da?
    Du får ringe Høie og informere han om at smitten fortsatt faller i Norge og at innstrammingene kan fjernes igjen og de kan fortsettte gjenåpninnen. Du har regnet på det og har etter egen vurdering ikke regnet feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å regne feil på at utviklingen fra 117 til null er ned med 100 %. Det tror jeg Høie allerede har regnet ut. Det er du som sier at utviklingen i antall intensivinnleggelser er den viktigste indikatoren på smittesituasjonen, ikke jeg.

    Det som er mer interessant her er ikke teorien om at det finnes biologisk flokkimmunitet f eks i Norra Bohuslän (det gjør det åpenbart ikke - viruset kom ikke dit før i sommer), men at slike utbrudd som det vi så der for bare to-tre uker siden ser ut til å ha kommet under kontroll bare med generelle smittevernstiltak og noe sporing av bekreftede tilfeller. Smitten kom med stockholmarna og spredte seg via ungdom/unge voksne som ikke overholdt avstandsreglene. Da de reiste hjem sluknet utbruddet ut igjen. Noen fastboende ble smittet, men viruset var ikke i stand til å spre seg videre i lokalbefolkningen med gjeldende smittevernstiltak og bosettingsmønster. Den siste uken var det ingen nye tilfeller. Dette er like åpenbart Re < 1.

    Det tyder muligens på at en del kommunale reaksjoner i Norge ved lokale utbrudd er overdrevne, spesielt på småsteder. Det er kanskje ikke nødvendig å sette hele Vestvågøy i husarrest om det dukker opp noen tilfeller. Viruset sprer seg lynraskt i familier, religiøse samlinger og på fester, men så lenge folk flest overholder grunnleggende smittevern og sosial distansering er kanskje ikke sjansen for videre spredning så stor som man har trodd. Med sporing og isolering av bekreftede tilfeller i tillegg virker det som dette er kontrollerbart.

    Siden det ser ut til at viruset spre seg i typiske klynger er det en annen stor forskjell på Sverige og Norge. I Sverige har de daglige smittetallene vært så høye at et lokalt utbrudd på 40-50 smittede ikke synes spesielt godt i statistikken, mens i Norge vil et tilsvarende utbrudd dominere de nasjonale tallene totalt i noen dager. Nå var det tilfeldigvis to forholdsvis store utbrudd omtrent samtidig, sentrert på shia-muslimsk ashura-feiring i Sarpsborg og studentfester på NHH. Med mindre du ser en annen sammenheng mellom ashura og studentfester enn hva jeg gjør virker det fortsatt som et helt tilfeldig sammentreff i tid.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette blir for lettvint. Smitten i Norge økte drastisk etter åpningen av fritidsreiser utenlands og cruise. Før det var det 5-6 hver dag. Så smitten vi ser nå har ikke sin opprinnelse i hverken fester eller religiøse sammenkomster. Smitten tok seg opp av regjeringens naivitet.

    Forstår svært godt at studentene fester, særlig etter at foreldregenerasjonen var på sydenferie og harry-turer.
    Da er vi der at når tiltak og feile tiltak ikke gir mening, begynner man å gi blaffen.

    Regjeringen ødela det vi sammen hadde bygd opp, og jammen klarer de ikke også å gi ungdommen skylden. Rene Trump. Makeløst.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.360
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    ...religiøse sammenkomster:

    SARPSBORG-ORDFØRER TIL TV 2: KAN IKKE UTELUKKE POLITIANMELDELSE
    Ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje sier til TV 2 at de ikke har bestemt seg for hvordan de skal reagere på det store smitteutbruddet i Al-Ghadir islamsk senter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir for lettvint. Smitten i Norge økte drastisk etter åpningen av fritidsreiser utenlands og cruise. Før det var det 5-6 hver dag. Så smitten vi ser nå har ikke sin opprinnelse i hverken fester eller religiøse sammenkomster. Smitten tok seg opp av regjeringens naivitet.
    Det er åpenbart mye importert smitte, men mye av poenget med å holde Re<1 er nettopp å hindre at små lokale utbrudd blir til store bølger. De landene som eksporterte mest smitte til Norge i sommer var vel Kosovo og Serbia, så vidt jeg vet. Men ett slikt importert tilfelle på en økumenisk korfestival, en fotballcup for ungdom, en studentfest eller en muslimsk ashura-feiring blir fort til et lokalt utbrudd på 20-30 eller fler. Om det lokale utbruddet blir til enda mer enn det kommer an på smittevern, distansering, sporing, isolering etc. Og der er vel der vi er om dagen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Et lite eksperiment fra midten av Amazonas:



    Sykehusvesenet var i ferd med å bryte sammen. Pasienter med koronavirus måtte avvises. Det var tomt for de mest nødvendige hjelpemidler – senger, bårer og oksygen. Ambulansene fikk ikke levert pasienter noe sted. Folk døde hjemme. Kirkegårdsgraverne greide ikke ta unna.

    Konsekvensene for innbyggerne i den brasilianske millionbyen Manaus ville bli «katastrofale», fryktet legen Geraldo Felipe Barbosa. Men så, helt uventet, begynte smitten å slippe taket – uten noen av de strenge tiltakene som var gjort andre steder. Det kan være gode nyheter for en koronatrett verden


    ...

    Britton og andre forskere har studert det vi omtaler som «heterogenitet i mottagelighet». Tidlige modeller for flokkimmunitet – og vaksinekampanjer – har gått ut fra antagelsen at alle er like. Men enkeltpersoner varierer: Noen er mer sosialt aktive, andre er mer fysisk sårbare.

    Heterogenitet, sier forskerne, reduserer infeksjonsprosenten der flokkimmunitet kan oppnås. Personer som er mest tilbøyelig til å få sykdommen og føre den videre – de som er mest sosialt aktive, og mest mottagelige – får den først. Men så snart de er ute av flokken med potensielle ofre, blir risikoen mindre for alle andre.

    – Virkningen av deres immunitet blir større, sier Britton.

    I en artikkel publisert i tidsskriftet Science i juni anslår han og andre forskere at befolkningens heterogenitet kutter koronavirusets flokkimmunitet ned til 43 prosent. Andre mener det kan gå lavere.


    ....

    At ikke alle dyr er like fremstår i alle fall for meg som ganske opplagt. Det er ikke så vaskelig å se at antall sosiale interaksjoner med fremmede varierer svært mye mellom ulike personer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    ...religiøse sammenkomster:

    SARPSBORG-ORDFØRER TIL TV 2: KAN IKKE UTELUKKE POLITIANMELDELSE
    Ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje sier til TV 2 at de ikke har bestemt seg for hvordan de skal reagere på det store smitteutbruddet i Al-Ghadir islamsk senter.
    Her har de samlet 170 personer i en 2-mannsbolig (hvordan de fikk plass til så mange må gudene vite, men det var vel antagelig noen som måtte være ute. Sikkert kvinnene) som ikke er godkjent som forsamlingshus. Hvis det hadde vært det ville det vært godkjent for maksimum 20 personer. Ikke rart om det blir smittespredning hvis det er en av de som er til stede som er smittet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tok i bruk en tilliggende garasje. Mener jeg leste at det er 1100 i karantene pga SÆrp og FrÆk ablegøyene..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn