Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Syns jeg hørte han på dagsnytt 18 si det eksakt motsatte, men samtidig roe ned festingen litt. Var vel omtrent det samme som med utenlandsturer, man oppfordret folk til å bli hjemme
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg foretrekker å leve i ett land hvor folk får lov til å tenke selv, det bør være ett grunnleggende prinsipp. Straff bør forbeholdes kriminell aktivitet.
    Synes du feks at trafikkregler er unødvendig? Vikeplikt, fartsgrenser, høyrekjøring, diverse, forbud mot beruset kjøring ....

    Dette er regler som er laget slik at mange skal kunne ferdes trygt på veien. Men det funker ikke like bra hvis de uansvarlige får lov til å drite i reglene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil man ha folk til å følge smittevernregler, er det alfa og omega at de faktisk gir mening.
    Å ha like strenge regler der det ikke er smitte,gir ingen slik mening. Det må differensieres. Å nekte breddeidrett har aldri gitt mening. Å gi ungdom og religiøse eventer skylden for spredning, når det er et ubestridt faktum at det var tilnærmet ingen smitte å spore over flere uker før man åpnet for fritidsreiser utenlands og cruise, gir heller ingen mening. Det fører kun til at man gir jamt faen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men breddeidrett skjer jo andre plasser enn utendørs, tipper at mesteparten skjer innendørs
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svt har denne nyheten nå;
    "I en ny studie har svenska forskare studerat immunsvaret hos covidpatienter under hela sjukdomsförloppet. Preliminära resultat visar att det kan finnas ett slags markörer i blodet som tidigt avslöjar hur svårt sjuk en patient kommer att bli.

    Drygt 160 patienter har lämnat blodprov under hela sjukdomsförloppet. Efter enförsta analys av proverna framträder ett mönster – hos de personer som var mycket svårt sjuka fanns klart förhöjda halter av en celltyp som kallas för myeloida suppressorceller i blodet. Dessutom kunde forskarna se att en förhöjd halt redan i tidiga blodprov hade ett samband med svårare sjukdomsförlopp.

    Myeloida suppressorceller är en typ av immunceller som bromsar T-cellernas aktivitet, den del av immunförsvaret som bland annat ska angripa virusinfekterade celler. (TT)"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utbruddet i Bergen ser ut til å ha kommet ut av kontroll, eller er helt på kanten av å gjøre det. De i Særp, Indre Østfold osv har vært lokaliserte utbrudd i et avgrenset miljø, men i Bergen ser det ut til å ha begynt å spre seg i gen pop i en relativt tettbodd by. Det er allerede smitte på minst ett sykehjem. Det er litt urovekkende. Mulig Bergen blir første innenlandske «røde sone».



     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge folk får gjøre hva de vil uten at det får konsekvenser for de, så får byrådet i Bergen slutte og snakke om at det er alvor.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Optimsen rådet i norge også for noen uker siden. Litt i tidligste laget og tro at dette er over
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sosiale aktiviteter er viktig. Der folk satt hjemme i april og avlyste alt er folk nå ute i grupper.

    Vi hadde sommerferie. Studenter og deres foreldre reiser til syden, europa og what-not, før de straks til nytt studiested og mingler. Selvagt vil man få utbrudd på et eller annet studiested i landet.

    Å åpne grensene var uansvarlig. Og konsekvensene ser vi nå i Bergen. Men husk å legg skylden på studentene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Først reiser man til utlandet som åpenbart er veldig farlig, så drar man rett hjem og mingler, fester, osv, men noe personlig ansvar skal man ikke ha?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    At Erna åpnet for utenlandsturer i sommer betyr ikke at studentene ikke har ansvar for egne handlinger.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Karantenebrudd bør straffes knallhardt. Lettere å holde seg hjemme hvis studielånet ryker dette semestret om man bryter karantenen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo greit å ha noen å skylde på, men det kan jo tenkes at det ikke er så lett å holde smitten nede samtidig som prøver å leve tilnærmet normalt.
    Det er så vidt meg bekjent ingen land som har lykkes med en "slå ned" strategi så langt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Først reiser man til utlandet som åpenbart er veldig farlig, så drar man rett hjem og mingler, fester, osv, men noe personlig ansvar skal man ikke ha?
    Da må man gå ut i fra at alle er smarte. Noe de ikke er. Å ønske at alle skulle vært det, hjelper fint lite.

    Hvert år ønsker jeg at det ikke blir vinter. Feiler hver jævla gang.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg våkner hver dag og ønsker at alle skal være like smarte som en gjennomsnittlig HFS`er, feiler også hver gang.

    Man har ansvar for egne handlinger selv om man skulle være dum. Bare se på PN.
     
    Sist redigert av en moderator:
    6

    65finger

    Gjest
    Det er jo greit å ha noen å skylde på, men det kan jo tenkes at det ikke er så lett å holde smitten nede samtidig som prøver å leve tilnærmet normalt.
    Det er så vidt meg bekjent ingen land som har lykkes med en "slå ned" strategi så langt.
    er det noen land som har lykkes med flokkimunitet? uten vaksine
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    er det noen land som har lykkes med flokkimunitet? uten vaksine
    Jeg kommentere at det nå hele tiden kommer ulike former for hets der man ser smitteutbrudd.
    Det er veldig mange som ikke følger smittevernreglene i Norge - trolig bryter de fleste noen regler/anbefaling innimellom.

    Derimot er det fortsatt litt tilfeldig hvor smitten bryter ut - og et regelbrudd vil få konskevenser. Denne "hetsingen/forfølgelsen" av de som har gjort noen feil kan virke mot sin hensikt - det står ganske bra om det i FHI sin siste Risikovurdering.

    Og ja, det er nok etterhvert noen land som begynner å komme seg gjennom dette. Sverige er jo åpenbart en kandidat, og jeg tror nok USA fort kan bli neste. Så har jeg ikke så veldig god kontroll på alle land her - men de som har hatt en tøff førstebølge, og som nå tillater økt smitte nå når de åpner opp igjen, vil jo komme nærmere målet hele tiden.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Så du mener at Sverige har oppnådd tilstrekkelig immunitet etter 6 måneder?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så du mener at Sverige har oppnådd tilstrekkelig immunitet etter 6 måneder?
    Det kortet svaret er ja.

    Det litt lengre svaret er det kommer an på. Om jeg tror svenskene har tilstrekkelig immunitet til at de kan kaste alle smitteverntiltak overbord uten å se noen økning i smitte - så tror jeg ikke det.

    Om jeg tror svenskene har tilstrekkelig immunitet til at de kan fortsette å normalisere samfunnet og kun beholde de minst inngripende smitterverntiltakene og ikke få en ny stor bølge - ja, det tror jeg de har oppnådd. Og da er de i grunn ferdig med Corona som pandemi og samfunnsproblem. Ja det kommer fortsatt til å bli mange smittet i Sverige, mange sykehusinneggelser og mange dødsfall, men når det rammer langt færre enn influensa - så er det ikke lenger et "samfunnsproblem".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Karantenebrudd bør straffes knallhardt. Lettere å holde seg hjemme hvis studielånet ryker dette semestret om man bryter karantenen
    Nå er det 50-åringer som gir mest blanke i karantene da. Vi kan inndta passet dems for 20 år ved karantenebrudd. Kanskje de gir litt mindre faen da.
     
    6

    65finger

    Gjest
    tviler på at de har oppnådd annen en kortsiktig immunitet i enkelte deler av de to store byene. det er et meget disiplinert folkeslag og flere enn du tror har unngått smitte. forundrer meg ikke om smitteøkingen er i gang om et par uker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Først reiser man til utlandet som åpenbart er veldig farlig, så drar man rett hjem og mingler, fester, osv, men noe personlig ansvar skal man ikke ha?
    Vel... De fikk jo tydelig beskjed om at å reise ut var trygt, så de reiste ut. Ministeren var deretter særdeles klar på at de ikke skulle føle noen som helst skam. Faktisk skulle de som foreslo noe slikt selv skamme seg, var budskapet.

    Deretter spredte smitten seg i festmiljø før vi fikk et utbrudd ved NHH med 200 smittede.

    Dette ville aldri ha skjedd om ikke det ble åpnet for karantenefrie reiser til utlandet.

    At folk gir litt faen i smittevern etter 6 måneder er forutsigbart.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ikke glem at politikere poserer Larson. først handlekraftig og barske, deretter julenisser.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Karanteneregler brytes over hele verden, ikke bare fordi mange er lei av restriksjoner, men også fordi det fyres oppunder helt loko tanker og teorier i sosaie medier. For meg ser det ut til at demokratiene i verden er under angrep, og de mest ulogiske tanker får fotfeste. Det synes jeg er skremmende, mye mer skremmende enn den pandemien vi har rundt oss
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    10% færre konkurser hittil i år, enn på samme tid i fjor. De som ropte og skrek om økonomisk ruin pga. tiltaken bommet. Nå venter vi på Larson som skal forklare at dette har absolutt ingenting med hvordan Norge blir styrt. Det er helt umulig at det kan skje noe som helst bra i Norge med en statsminister fra Høyre. Det må ha vært opposisjonen som lurte Erna og co. til å utforme og vedta kompensasjonsordningen, både for idrett og næringsliv?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg kommentere at det nå hele tiden kommer ulike former for hets der man ser smitteutbrudd.
    Det er veldig mange som ikke følger smittevernreglene i Norge - trolig bryter de fleste noen regler/anbefaling innimellom.

    Derimot er det fortsatt litt tilfeldig hvor smitten bryter ut - og et regelbrudd vil få konskevenser. Denne "hetsingen/forfølgelsen" av de som har gjort noen feil kan virke mot sin hensikt - det står ganske bra om det i FHI sin siste Risikovurdering.

    Og ja, det er nok etterhvert noen land som begynner å komme seg gjennom dette. Sverige er jo åpenbart en kandidat, og jeg tror nok USA fort kan bli neste. Så har jeg ikke så veldig god kontroll på alle land her - men de som har hatt en tøff førstebølge, og som nå tillater økt smitte nå når de åpner opp igjen, vil jo komme nærmere målet hele tiden.
    De fremste ekspertene er ikke helt enig i at USA straks er igjennom
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel... De fikk jo tydelig beskjed om at å reise ut var trygt, så de reiste ut. Ministeren var deretter særdeles klar på at de ikke skulle føle noen som helst skam. Faktisk skulle de som foreslo noe slikt selv skamme seg, var budskapet.

    Deretter spredte smitten seg i festmiljø før vi fikk et utbrudd ved NHH med 200 smittede.

    Dette ville aldri ha skjedd om ikke det ble åpnet for karantenefrie reiser til utlandet.

    At folk gir litt faen i smittevern etter 6 måneder er forutsigbart.
    Hva som hadde skjedd hvisomatte er det ingen som vet noe som helst om, ikke en gang du.
    For det første hadde vi allerede smitte i landet, for det andre var det ingenting med den nye ordningen som endret på det faktum at man kunne reise ut uansett, også til land som da ble karakterisert som røde. Jeg har absolutt ingen problemer med at Asbjørn reiser til Sverige å setter seg i karantene når han kommer hjem, problemet er de som gir faen I smittevern, de er et stort problem uavhengig om man har vært i Spania eller I Bergen (som jeg kan reise til uten noen krav når jeg kommer tilbake til trheim).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn