Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    10% færre konkurser hittil i år, enn på samme tid i fjor. De som ropte og skrek om økonomisk ruin pga. tiltaken bommet. Nå venter vi på Larson som skal forklare at dette har absolutt ingenting med hvordan Norge blir styrt. Det er helt umulig at det kan skje noe som helst bra i Norge med en statsminister fra Høyre. Det må ha vært opposisjonen som lurte Erna og co. til å utforme og vedta kompensasjonsordningen, både for idrett og næringsliv?

    Altfor tidlig å se konsekvensene. Bedrifter går ikke konkurs på noen få måneder - de fleste av dem i alle fall. Neste året vil bli avgjørende. Tipper vi vil se masse konkurser i enkelte bransjer.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Altfor tidlig å se konsekvensene. Bedrifter går ikke konkurs på noen få måneder - de fleste av dem i alle fall. Neste året vil bli avgjørende. Tipper vi vil se masse konkurser i enkelte bransjer.
    Ja det har vært kompensasjonsordninger, utsettelser på innbetalinger av skatter og avgifter, lån etc. Tenker vi venter litt, men håper det går bra.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    10% færre konkurser hittil i år, enn på samme tid i fjor. De som ropte og skrek om økonomisk ruin pga. tiltaken bommet. Nå venter vi på Larson som skal forklare at dette har absolutt ingenting med hvordan Norge blir styrt. Det er helt umulig at det kan skje noe som helst bra i Norge med en statsminister fra Høyre. Det må ha vært opposisjonen som lurte Erna og co. til å utforme og vedta kompensasjonsordningen, både for idrett og næringsliv?
    Det betyr vel egentlig bare at man har putta penger i bedrifter som ikke har livets rett?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De fremste ekspertene er ikke helt enig i at USA straks er igjennom
    Vel, vi får se.

    Jeg har jo spådd at Trump kan få drahjelp i valget av at Coronakurvene da har falt mye mens kurvene i Europa er på vei oppover.

    Nå følger ikke jeg så mye med på USA og om de har stengt ned noe siden de hadde smittetoppen i midten av juli. Men de har en fallend trend og har hatt det i et par måneder.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En smittet, 180 i karantene. Og så lurer vi på hvorfor folk sluntrer unna....

    180 personer settes i karantene

    En lærer ved Tofte ungdomsskole i Asker har testet positivt for covid-19. Av smittevernhensyn vil til sammen 180 elever og ansatte settes i karantene, opplyser kommunen i en pressemelding.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, vi får se.

    Jeg har jo spådd at Trump kan få drahjelp i valget av at Coronakurvene da har falt mye mens kurvene i Europa er på vei oppover.

    Nå følger ikke jeg så mye med på USA og om de har stengt ned noe siden de hadde smittetoppen i midten av juli. Men de har en fallend trend og har hatt det i et par måneder.
    Du har jo spådd så mye rart siden mars, setter ikke noe penger her heller
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det betyr vel egentlig bare at man har putta penger i bedrifter som ikke har livets rett?
    Betyr det ikke at man har putta penger inn for å hjelpe til i en helt ekstraordinær situasjon? De som ikke har livets rett, forsvinner naturlig uansett. Om så noen holdes kunstig i live noen få måneder, så er vel ikke det all verden. Det kan ikke gjelde alle?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    De fremste ekspertene er ikke helt enig i at USA straks er igjennom
    Ett annet spørsmål er jo hvem som bestemmer hvem som er de "fremste ekspertene". Personlig er min tiltro til mange "fremste eksperter" blitt ganske mye mindre siden mars.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Betyr det ikke at man har putta penger inn for å hjelpe til i en helt ekstraordinær situasjon? De som ikke har livets rett, forsvinner naturlig uansett. Om så noen holdes kunstig i live noen få måneder, så er vel ikke det all verden. Det kan ikke gjelde alle?
    Det er ikke noe godt tegn når man har færre konkurser enn i et normalår, da er man ikke helt riktig innretning på nødhjelpa
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det er ikke noe godt tegn når man har færre konkurser enn i et normalår, da er man ikke helt riktig innretning på nødhjelpa
    Så det er ingen mulighet for at viruskrisa påvirket forretningene mindre enn mange trodde?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vi får se. Bedriftene hsr fått utsatt skatteregning som utløper snart. Vi vil trolig se stigende antall konkurser utover høsten.

    Skulle bare mangle at dumping av rente, betalingsutsettelser samt milliarder i tilskudd har effekt
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så det er ingen mulighet for at viruskrisa påvirket forretningene mindre enn mange trodde?
    Det har det jo åpenbart, ettersom man har gitt tilskudd. Men det er ikke nødvendigvis kjempelogisk at man skal ha mange færre konkurser enn i et normalår.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det kortet svaret er ja.

    Det litt lengre svaret er det kommer an på. Om jeg tror svenskene har tilstrekkelig immunitet til at de kan kaste alle smitteverntiltak overbord uten å se noen økning i smitte - så tror jeg ikke det.

    Om jeg tror svenskene har tilstrekkelig immunitet til at de kan fortsette å normalisere samfunnet og kun beholde de minst inngripende smitterverntiltakene og ikke få en ny stor bølge - ja, det tror jeg de har oppnådd. Og da er de i grunn ferdig med Corona som pandemi og samfunnsproblem. Ja det kommer fortsatt til å bli mange smittet i Sverige, mange sykehusinneggelser og mange dødsfall, men når det rammer langt færre enn influensa - så er det ikke lenger et "samfunnsproblem".
    Hva med andre land som har hatt like stor og større smitteutbredning enn Sverige? Jeg tenker først og fremst på Spania, men også andre europeiske land som hadde stor utbredning og nå atter er blitt røde. En edruelig sammenlikning av tall fra Sverige med disse landene tilsier at også Sverige er milevis unna flokkimmunitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is an independent global health research center at the University of Washington.

    IHME har truffet veldig presist med sine prognoser så og traff med en prognose i mai omtrent eksakt dagen for når USA skulle passere 180.000 døde. Prognosen deres for USA ser nå slik ut:

    IMHE.png
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva med andre land som har hatt like stor og større smitteutbredning enn Sverige? Jeg tenker først og fremst på Spania, men også andre europeiske land som hadde stor utbredning og nå atter er blitt røde. En edruelig sammenlikning av tall fra Sverige med disse landene tilsier at også Sverige er milevis unna flokkimmunitet.
    Hva får deg til å tro at Spania har hatt like stor smitteutbredelse som Sverige - det er vel knapt noe land i verden som har hatt strengere nedstenging enn Spania...?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hva får deg til å tro at Spania har hatt like stor smitteutbredelse som Sverige - det er vel knapt noe land i verden som har hatt strengere nedstenging enn Spania...?
    Hva får det til å tro at sverige har hatt like mye smitteutberedelse som spania?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva får det til å tro at sverige har hatt like mye smitteutberedelse som spania?
    Hvis man ser hvor raskt smitten sprer seg i Norge - på skoler, i hjemmet, på korøvelse osv - så er det for meg ganske åpenbart at hvis man har fått mye smitte til landet og ikke stenger ned - så vil veldig mange bli smittet fort. Svenskene hadde sin store bølge i mars/april - på den tiden hadde de ingen smittesporing.

    Og Spania har altså ikke samme kurve som Sverige.
    Screenshot_2020-09-13 corona spania - Google-søk.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva får deg til å tro at Spania har hatt like stor smitteutbredelse som Sverige - det er vel knapt noe land i verden som har hatt strengere nedstenging enn Spania...?
    Jeg ser på tallene.... og driver ikke ønsketenkning som deg. Hvem sa like stor? Vesentlig større, tenker jeg. Hva i får deg til å tro at Sverige har hatt den største smitteutbredningen i verden?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser på tallene.... og driver ikke ønsketenkning som deg. Hvem sa like stor? Vesentlig større, tenker jeg. Hva i får deg til å tro at Sverige har hatt den største smitteutbredningen i verden?
    Hvilken tall ser du på...?

    edit: Og som en generell kommentar, er vi nødt til å legge inn så mange sleivspark hele tiden. Debatten blir ikke bedre av det.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Det er jo greit å ha noen å skylde på, men det kan jo tenkes at det ikke er så lett å holde smitten nede samtidig som prøver å leve tilnærmet normalt.
    Det er så vidt meg bekjent ingen land som har lykkes med en "slå ned" strategi så langt.
    Ikke? Vi snakker fortsatt om å «slå ned», ikke «slå ut».
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.410
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    edit: Og som en generell kommentar, er vi nødt til å legge inn så mange sleivspark hele tiden. Debatten blir ikke bedre av det.
    Nei, det er nesten like avsporende som stadige beskyldninger om kverulering.

    Hvis vi går ut fra at andelen med påvisbare antistoffer har noe med antall smittede å gjøre, var det 5 % i Spania i april/mai og 6-7 % i Sverige i midten av juni, begge deler basert på nokså tilfeldige utvalg. I Stockholm var det ca 11-12 %, i Madrid litt over 10 %. Men legg merke til at tidsforskjellen på halvannen måned mellom de to utvalgene. Jeg vil si det tyder på nokså like andeler smittede.

    En annen studie av alle avlagte prøver (altså ikke et tilfeldig utvalg) viste ca 17 % med antistoffer i Stockholm, omtrent det samme som i London. Det virker ikke som UK har mye hjelp av den "flokkimmuniteten" nå.




     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvilken tall ser du på...?

    edit: Og som en generell kommentar, er vi nødt til å legge inn så mange sleivspark hele tiden. Debatten blir ikke bedre av det.
    Jeg ser på registrert smitte siden starten, dødstall og hva som skjer nå. Hvordan kan Sverige ha betydelige flokkimunitet når f.eks Belgia - som har hatt mer av alt - opplever ny oppblomstring. Jeg kunne også nevnt stort satt alle land som er på nivå med Sverige og over.

    Du har levert flere sleivspark selv. You had it coming. Vi kan godt slutte hvis du synes det holder.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    er det øking i dødsfall og innleggelser nå som har den samme stigning som smitten? (jeg forstår ikke helt de sakene på vg, må jeg si)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis vi går ut fra at andelen med påvisbare antistoffer har noe med antall smittede å gjøre, var det 5 % i Spania i april/mai og 6-7 % i Sverige i midten av juni, begge deler basert på nokså tilfeldige utvalg. I Stockholm var det ca 11-12 %, i Madrid litt over 10 %. Men legg merke til at tidsforskjellen på halvannen måned mellom de to utvalgene. Jeg vil si det tyder på nokså like andeler smittede.

    En annen studie av alle avlagte prøver (altså ikke et tilfeldig utvalg) viste ca 17 % med antistoffer i Stockholm, omtrent det samme som i London. Det virker ikke som UK har mye hjelp av den "flokkimmuniteten" nå.
    Ja, men ting er kanskje ikke så enkelt alikevel. Både i artikkelen du linker til her, og fela sin artikkelen fra tidliger så vet man at antistoffene forsvinner ganske fort, og og at de som har mild respons kanskje ikke produserer nok antistoffer til at det slår ut på en slik test.

    Hvis man skal oppnå immunitet så er det jo den halvdelen av befolkningen som er under 40 år vi ønsker at skal smittes. De blir neppe veldig syke, så det er veldig mye som taler for at andelen blant denen gruppen er mye høyere enn antistoff tester påviser.

    Jeg vil vel ikke si at de som svenskene har tatt antistogfftester av er tilfeldige utvalg.

    Jeg ser amgne av dere løåser dere i matematisk tenkning rundt flokkimmunitet. Men hvca om det er veldig hetrogen spredning og at 10% av befolkngien står for 80% av smitten - da vil man trolig greie seg med langt laver prosentsatser for flokkimmunitet.

    Men - som jeg har sagt lenge - det er veldig vanskelig å forklare smittefallet i Sverige uten å trekke inn flokkimmunitet.

    Jeg vil anta at bruken av smittekarantene i Norge er veldig effektiv - eller ville vi vel ikke brrukt det. Det samme gjelder vel å stenge skoler og klasser på daglig basis. Så når vi ikke grieer å holde smitten nede, selv om vi bruker så sterke virkemidler. Hvordan kan vi da ha en 10 dobling av smitten på 2 måneder, mens den har falt i Sverige som ikke bruker disse virkemidlene..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser på registrert smitte siden starten, dødstall og hva som skjer nå. Hvordan kan Sverige ha betydelige flokkimunitet når f.eks Belgia - som har hatt mer av alt - opplever ny oppblomstring. Jeg kunne også nevnt stort satt alle land som er på nivå med Sverige og over.

    Du har levert flere sleivspark selv. You had it coming. Vi kan godt slutte hvis du synes det holder.
    Mener du registrete smittede er en god indikasjone på antall smittede...?

    Synes det holder? Jeg synes i grunn ikke du har all verden grunn til å slenge med leppa. Finn gjerne en spådom jeg har kommet med som er skivebom. (Jeg kan innrømme en - jeg trodde i mars måned at vi ikke kom til å gå for en brems strategi i Norge)

    Jeg har sikkert påstått mye i denne tråden, men de to hovedpoengene er vel:
    1) Sverige gjør det riktig og er ferdig med Corona til sommeren
    2) Norge skyver problemet foran seg.

    Det ser ut til å stemme godt. Selvsagt kan det skje ting i Sverige, men pr i dag ser det ut til at de ikke behøver å bekymre seg så mye fremover. Mens i Norge er ytterligere gjenåpning satt på vent ,og vi har begynt å stenge ned igjen.

    Du spurte meg for noen uker siden om jeg trodde smittekurvene til Norge og Svergie kom til å krysse. Nå har de gjort det - det er mer smitte i Norge enn i Sverige. Hvordan passer det med dine spådommer og ditt verdensbilde? Hvorfor har vi større problemer i Norge enn i Sverige med økt smitte - selv om vi har mye strengere tiltak...?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke? Vi snakker fortsatt om å «slå ned», ikke «slå ut».
    Joda, stenger vi ned alt, så vet vi jo at smitten dør ut.
    Poenget med "slå ned" strategien var jo at vi skulle greie å holde smitten såpass lav, at små lokale tiltak ikke skulle gi noe særlig negative effekter.

    Det er selvagt tidlig å felle dom, men 3,5 uke etter skoleåpning så er altså smitten 10 doblet i forhold til hva den var i sommer. Det er tusner på tusner i smittekarantene. Ytterligere gjenåpning er satt på vent. Og smitten er mer enn 10 ganger så høy som det Holden utvalget la til grunn i sin samfunnsøkonomiske analyse. Og vi er ikke på langt nær inne i influensasesongen ennå.

    Det kan selvsagt hende at denne kurven brekker bratt ned igjen(Og da snakker jeg ikke om snittet som alltid peker ned pga regnefeil hos VG). Men jeg synes ikke det er helt åpenbart at den vil gjøre det.

    Screenshot_2020-09-13 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Mener du registrete smittede er en god indikasjone på antall smittede...?

    Synes det holder? Jeg synes i grunn ikke du har all verden grunn til å slenge med leppa. Finn gjerne en spådom jeg har kommet med som er skivebom. (Jeg kan innrømme en - jeg trodde i mars måned at vi ikke kom til å gå for en brems strategi i Norge)

    Jeg har sikkert påstått mye i denne tråden, men de to hovedpoengene er vel:
    1) Sverige gjør det riktig og er ferdig med Corona til sommeren
    2) Norge skyver problemet foran seg.

    Det ser ut til å stemme godt. Selvsagt kan det skje ting i Sverige, men pr i dag ser det ut til at de ikke behøver å bekymre seg så mye fremover. Mens i Norge er ytterligere gjenåpning satt på vent ,og vi har begynt å stenge ned igjen.

    Du sprute meg for noen uker siden om jeg trodde smittekruvene til Norge og Svergie kom til å krysse. Nå har de gjort det - det er mer smitte i Norge enn i Sverige. Hvordan passer det med dine spådommer og ditt verdensbilde? Hvorfor har vi større problemer i Norge enn i Sverige med økt smitte - selv om vi har mye strengere tiltak...?
    Din tur. Hvilke tall ser du på?

    Og hvorfor bruker du en forklaring på Sveriges nedgang som er ubrukelig på andre land som etter alt å dømme har vært betydelig mer eksponert?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Din tur. Hvilke tall ser du på?

    Og hvorfor bruker du en forklaring på Sveriges nedgang som er ubrukelig på andre land som etter alt å dømme har vært betydelig mer eksponert?
    Hvilken andre land har nedgang uten strenge tiltak?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke tall ser du på OMF?
    Jeg prøver å se på helheten.

    Registrerte smittede
    Skal man se på registrerte smittede så må man også vite at dette tallet avhenger veldig av testkapasitet og testkriterier. Godt illustret av Asbjørn sin post over. Økningen i Sverige i juni skyldes utelukkende at de endret testkriterer. En annen ting er at ingen land hadde noen særlig testkapasitet i vår, og derfor er antall positive tester bare toppen av isberget. Hvis vi fortsatt holder oss til Sverige så hadde de nesten 20% positive tester i begynnelsen av april.
    Nå som smitten mange steder er lavere og testkapasiteten mye høyere - så gir nok positive tester er bedre bilde.
    Problememt er hvor stort tall man skal gange antall registrerte med for å finne faktisk antall smittede, og det er ikke så lett å finne gode argumenter for om man skal bruke, 5, 10 ,20 eller 50.

    Døde
    Jeg synes heller ikke antall døde er så veldig relevant, da det i veldig stor grad påvirkes av hvilken aldersgruppe som er smittet. Hvis vi fortsatt ser til Sverige er det vel drøyt 10% av de døde som under 70 år, og kun ca 1% som er under 50 år. Så gruppen under 50 år står for over halvparten av de registrerte smittede og kun 1% av dødsfallene. (Og siden vi vet at de som er eldre blir sykere (og derfor har mer symptomer og er da også mer tilbøyelig til å teste seg) - så er trolig forholdstallet mye større.) Ser man utelukkende på disse tallene så er dødsraten for de over 70 nærmere 30%, mens den er 0,05% for de under 40 år. Så kan du dele det tallet på hvor mange ganger flere som faktisk er smittet enn de som har testet positivt.
    En annen ting her er jo også hvordan man klassifiserer dødsfallene.

    Sykehusinnleggelser
    Det er flere som bruker sykehusinnleggelser som indikator på hvor utbredt smitte man har i samfunnet. Fordi det er relativt like kriterer for hvem som blir lagt inn, og det er nå en gang slik at man er blitt syk og trenger sykehus/intensivpleie - så får man det i de fleste land. Men det er jo ikke slik at dette heller er fasiten. Sykehusinnleggelser avhenger også mye av aldersgruppen som blir smittet. I Sverige er det under 10% av intensivpasientene som kommer fra den halvdelen av befolkningen som er under 40 år. Et annet poeng er at i land med veldig lite smitte (Som feks Norge) så er vil små endringer få store utslag.
    Men dette er en trygg indikator på at smitten har falt jevnt og trutt i Sverige siden toppen i april - og man ser ikke noe til den toppen som Asbjørn postet i registrerte smittede fordi den skyldtes endring i testkriterer (Ikke faktisk endring i smitten). I Norge kan man basert på dette først og fremst fastslå at det ikke er noen utbredt spredning i befolkningen.

    Smitteverntiltak
    Så må endring i disse tallene ses i sammenheng med smittevern tiltak. Stenger man ned landet, så vil smitten falle. Faller smitten uten at man har endret noe - så er det andre ting som skjer.

    Det jeg hovedsaklig støtter meg på når jeg tror svenskene har oppnådd tilstrekkelig immunitet til at livet i stor grad kan gå videre, er:
    • Svenske fokehelsemyndigheter har selv sagt dette
    • At smitten har falt fra høye nivåer til lave uten innstrammming på smitteverntiltak
    • At de i svært liten grad ser smitteoppblomstring
    Jeg er faktisk litt overrasket over hvor raskt smitten har steget i Norge. Og for meg er det åpenbart at veldig mange yngre i Sverige ble smittet i mars/april når de ikke stengte skoler/utesteder/trening.

    Uansett - det er altså slik at smitterverntiltakene er langt mindre i Sverige enn i feks Norge og Danmark. Likefullt så greier ikke vi det svenskene gjør. Det er ikke så veldig mange forklaringer igjen.

    Så får vi diskutere om svenskene ble ferdig med Corona til sommeren eller ikke. De har ihvertfall fått gitt helsepersonellet ferie, de løser opp på tiltakene og har sluttet å rapportere kapasitet i helsevesenet da Corona ikke lengre påvirker kapasiteten.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest


    – Årsaken er at koronakrisen har rammet skjevt. Det er først og fremst de med lav lønn som har blitt permittert. Det er med på å trekke lønnsveksten opp, sier SSB-forsker Thomas von Brasch til NTB.

    – Dette fenomenet kan være en av flere effekter av koronapandemien på årslønn, sier Brasch.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg prøver å se på helheten.

    Registrerte smittede
    Skal man se på registrerte smittede så må man også vite at dette tallet avhenger veldig av testkapasitet og testkriterier. Godt illustret av Asbjørn sin post over. Økningen i Sverige i juni skyldes utelukkende at de endret testkriterer. En annen ting er at ingen land hadde noen særlig testkapasitet i vår, og derfor er antall positive tester bare toppen av isberget. Hvis vi fortsatt holder oss til Sverige så hadde de nesten 20% positive tester i begynnelsen av april.
    Nå som smitten mange steder er lavere og testkapasiteten mye høyere - så gir nok positive tester er bedre bilde.
    Problememt er hvor stort tall man skal gange antall registrerte med for å finne faktisk antall smittede, og det er ikke så lett å finne gode argumenter for om man skal bruke, 5, 10 ,20 eller 50.

    Døde
    Jeg synes heller ikke antall døde er så veldig relevant, da det i veldig stor grad påvirkes av hvilken aldersgruppe som er smittet. Hvis vi fortsatt ser til Sverige er det vel drøyt 10% av de døde som under 70 år og kun ca 1% som er under 50 år. Så gruppen under 50 år står for over halvparten av de registrerte smittede og kun 1% avdødsfallene. (Og siden vi vet at de som er eldre blir sykere, og derfor har mer symptomer og er da også mer tilbøyelig til å teste seg - så er trolig forholdstallet mye større.) Ser man utelukkende på disse talenne så er dødsraten for de over 70 nærmere 30%, mens den er 0,05% for de under 40 år. Så kan du dele det tallet på hvor mange ganger flere som faktisk er smittet enn de som har teset positivt.
    En anenn ting her er jo også hvordan man klassifiserer dødsfallene.

    Sykehusinnleggelser
    Det er flere som bruker sykehusinnleggelser som indikator på hvor utbredt smitte man har i samfunnet. Fordi det er relativt like kriterer for hvem som blir lagt inn, og det er nå en gang slik at man er blitt syk og trenger sykehus/intensivpleie - så får man det i de fleste land. Men det er jo ikke slik at dette heller er fasiten. Sykehsuinnleggelser avhenger også mye av aldersgruppen som blir smittet. I Sverige er det under 10% av intensivpasientene som kommer fra den halvdelen av befolkningen som er under 40 år. Et annet poenge er at i land med veldig lite smitte (Som feks Norge) så er vil små endringer få store utslag.
    Men dette er en trygg indikator på at smitten har falt jevnt og trutt i Sverige siden toppen i april - og man ser ikke noe til den toppen som Asbjørn postet i registrerte smittede fordi den skyldtes endring i testkriterer. I Norge kan man basert på dette først og fremst fastslå at det ikke er noen utbredt spredning i befolkningen.

    Smitteverntiltak
    Så må endring i disse tallene ses i sammenheng med smittevern tiltak. Stenger man ned landet, så vil smitten falle. Faller smitten uten at man har endret noe - så er det andre ting som skjer.

    Det jeg hovedsaklig støtter meg på når jeg tror svenskene har oppnådd tilstrekkelig immunitet til at livet i stor grad kan gå videre, er:
    • Det svenske fokehelsemyndigheter selv har sagt
    • At smitten har falt fra høye nivåer til lave.
    • At de i svært liten grad ser smitteoppblomstring
    Jeg er faktisk litt overrasket over hvor raskt smitten har steget i Norge. Og for meg er det åpenbart at veldig mange yngre i Sverige ble smittet i mars/april når de ikke stengte skoler/utesteder/trening.

    Men - det er altså slik at smitterverntiltakene er langt mindre i Sverige enn i feks Norge og Danmark. Likefullt så greier ikke vi det svenskene gjør. Det er ikke så veldig mange forklaringer igjen.

    Så får vi disktuere om svenskene ble ferdif med Corona til sommeren eller ikke. De har ihvertfall fått gitt helsepersonellet ferie, de løser opp på tiltakene og har sluttet å rapportere kapasitet i helsevesenet da Corona ikke lengre påvirker kapasiteten.
    Jeg anser det for overveiende sannsynlig at mange land har blitt eksponert for mer smitte enn Sverige. Og ja, det er mørketall, men disse har nok vært størst i de landene der det ble mest kaos i helsevesenet ... Spania, Italia, New York, Mexico, Brasil. Jeg er klar over at det er store mørketall i Sverige også. Eller i alle fall var det før de utvidet testingen. Men ikke like store som i de hardest rammede landene. Og når flere land med store offisielle tall og trolig store mørketall opplever at smitten blusser opp igjen, så kan jeg ikke forstå at det kan være i nærheten av flokkimmunitet i Sverige.

    Jeg tror at du undervurderer betydningen av de svenske smittevernstiltakene... og tilfeldigheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Som MML påpekte for en tid tilbake har Norge hatt et realtivt stort utbrudd av sommerforkjølelse i år. Det er helt ufarlig, men det indikerer i det minste at folk ikke tar smittevernstiltak fryktelig alvorlig siden det også er dråpesmitte, som Covid-19. Så lenge folk gir sånn passe faen over en lav sko så må det nødvendigvis komme utbrudd her eller der, og eksakt hvor det skjer er sannsynligvis ganske tilfeldig. Noen steder er rimelig nok mer utsatte enn andre, men at det skjer på NHH i Bergen og ikke på NTNU i Trondheim f.eks er nok ren tilfeldighet.
     
    R

    rr30629

    Gjest

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror at du undervurderer betydningen av de svenske smittevernstiltakene... og tilfeldigheter.
    Før sommeren var du (Og flere andre her) helt overbevist om at svenskene kom til å få store problemer utover høsten. Og samtidig trygg på at vi i Norge kom til å holde det i sjakk. Det var trolig ikke deg, men enkelte mente vel at det var vi i Norge som var ferdig med Corona - ikke Sverige (som jeg sikkert hadde hevdet).

    Gjør du noen refleksjoner rundt dette nå..? Mener du det fortsatt - altså at Sverige vil få det langt tøffere med Corona i høst enn Norge?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn