…
denne logikken forteller oss vel at det er henimot meningsløst å sette en drøss av folk automatisk i karantene fordi det var en sjuk en på en plass blant dem?
i forhold til slike reaksjoner som det vises til her, så er logikken en litt annen:Nå har jeg lest mesteparten uten at jeg ser noe særlig endring i poenget i fra det du siterte.
I Norge er det jo slik at vi har hatt veldig god kontroll på smitten. Så det å se bakover til hvem som smittet den som har testet positivt har i de aller fleste tilfeller ledet til en kjent smittet - som da allerede var i karantene, og alle nærkontaktene var også i karantene og testet. Altså slik artikkelen anbefaler at man skal gjøre.
Så er det de som tester positivt og man ikke finner en kjent smittevei. Så virker det som artikkelforfatteren da tror at man bare sporer opp nærkontakter og setter disse i karatenen. Nå vet ikke jeg eksakt hvordan ting gjøres i praksis, men slik jeg tolker FHI så brukes det veldig mye krefter for å finne ut hvor folk har blitt smittet. Men - det er åpenbart krevende hvis noen i en periode på 2-3 dager har vært på jobb, butikk, utested, trening og kjøre kollektivtrafikk noen ganger.
Man kan selvsagt konstruere eksempler hvor en slik tilnæring får brikkene til å falle på plass. Man fikk inn 3 som testet positivt og alle hadde vært på folkemøtet i den lokale kirken - så kan man jobbe fra det standpunktet. Men jeg tror nok dette høres fint ut i teorien, men blir vanskelig i praksis. Det blir mye data - og tidslinjene går hele tiden fremover - så man må finne kotnaktene i løpet av en dag eller to.
Ja slikt gjør i hverfall ikke at respekten for reglene øker. Forrige uke så var det en 8 klassing som testet positivt, 575 i karantene, noen gikk innom en burger sjappe i Kristiansund, 600 i karantene ++. Borte er all fornuft.