Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På de svenske helsemyndighetenes sider står det klart at det er slik det er og om jeg husker alt kommer alt med på Tirsdag kl 13 eller så.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Flere «konsekvenser» ...

    De rike blir rikere

    Koronapandemien har kastet millioner av mennesker ut i fattigdom, men har gjort verdens superrike enda rikere, viser en ny rapport. Fra april til juli i år steg dollarmilliardærenes formuer med hele 27,5 prosent
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    .
    De rike blir rikere

    Koronapandemien har kastet millioner av mennesker ut i fattigdom, men har gjort verdens superrike enda rikere, viser en ny rapport. Fra april til juli i år steg dollarmilliardærenes formuer med hele 27,5 prosent
    Nå vet jeg ikke eksakt hvilket tidsrom de ser på (det har temmelig mye å si når man starter og slutter gitt volatiliteten i markedene i våres) men om vi tar perioden fra 1. april til 31. juli så stek den globlse MSCI World - indeksen (dekker mesteparten av verdens aksjemarked) med 29.5%, men den var fortsatt på et lavere nivå enn før epidemien startet. Nå er den for øvrig ganske nøyaktig der den var før det gikk unnabakke i den bransjen. Det er er historiens raskeste fall, men også den raskeste turen tilbake til gamle høyder.

    Det skal altså nødvendigvis ikke spesielt mye til å øke sin finansielle formue mye fra april til juli i år. Å ligge på sofaen og gjøre absolutt ingen ting ville fort være tilstrekkelig gitt at en betydelig andel av formuen er i form av aksjeplasseringer.

    Mine egene begrensede mengder penger i aksjefond steg også like mye da de følger den nevnte MSCI-indeksen. Men merksnodig nok var verdien av de fortsatt lavere enn før pandemien kom. Nå er de sånn ca der de var når den startet. Avkastningen på det jeg kjøpte i våres har rimelig nok vært bra, men avkastningen på det jeg allerede hadde er sånn ca 0 og var negativ fra februar til juli om man velger seg et annet og strengt tatt mer meningsfullt tidsrom å se på.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I Evje så praktiserer de også disse karantene reglene...

    "Over 150 personer er satt i karantene i Evje og Hornnes etter et nytt påvist smittetilfelle. Det skriver avisa Setesdølen. I skolane og barnehagane i kommunen er nå 123 satt i karantene. I tillegg er 16 nærkontaktar til den smitta satt i karantene."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har de gitt noen faglig og kunnskapsbasert begrunnelse for det, Robot? Og er det noen som har evne til å protestere ,eller hylles kommunelegen- som Nakstad, for å være hysteriske?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke som jeg har fått med meg, dette er visst nok;

    "– Dette er gjort etter føre var-prinsippet. Det er til saman 123 personar som er sett i avventande karantene. Det er 16 nærkontaktar som er sett i vanleg 10-dagars karantene, seier ordførar Svein Arne Haugen."

    Føre-var, eller miste hodet som jeg kaller det.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Om naturlig immunitet og reinfeksjon: It’s complicated.
    Tatt i betraktning totalt antall smittede i verden (minst 760 millioner ifølge WHO, personlig tror jeg det er enda flere), er det kanskje ikke så rart at det oppstår ett og annet "unormalt" tilfelle;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Ikke som jeg har fått med meg, dette er visst nok;

    "– Dette er gjort etter føre var-prinsippet. Det er til saman 123 personar som er sett i avventande karantene. Det er 16 nærkontaktar som er sett i vanleg 10-dagars karantene, seier ordførar Svein Arne Haugen."

    Føre-var, eller miste hodet som jeg kaller det.
    Miste-hodet prinsippet;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke som jeg har fått med meg, dette er visst nok;

    "– Dette er gjort etter føre var-prinsippet. Det er til saman 123 personar som er sett i avventande karantene. Det er 16 nærkontaktar som er sett i vanleg 10-dagars karantene, seier ordførar Svein Arne Haugen."

    Føre-var, eller miste hodet som jeg kaller det.
    Det som forundrer meg mest, er at folk godtar slikt. At frykten er så stor, at man totalt mister evnen til refleksjon.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nei det er ikke lett å forstå. Men jeg lærte et nytt ord nå; avventende karantene....
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det som forundrer meg mest, er at folk godtar slikt. At frykten er så stor, at man totalt mister evnen til refleksjon.
    Myndigheter og media har jo i lang tid med overlegg forsøkt å få folk til å bli så redde som mulig. Det er sånn sett ikke så rart dessverre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    I Evje så praktiserer de også disse karantene reglene...

    "Over 150 personer er satt i karantene i Evje og Hornnes etter et nytt påvist smittetilfelle. Det skriver avisa Setesdølen. I skolane og barnehagane i kommunen er nå 123 satt i karantene. I tillegg er 16 nærkontaktar til den smitta satt i karantene."
    123 personer i skole og barnehage altså. Hvis det er ansatte så vil det berøre ytterligere hundrevis av foreldre. Hvis det er elever, så vil det også berøre foreldre som må være hjemme fra jobb. Dette vil igjen berøre arbeidsplassene foreldre jobber på.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På tide å få satt i gang disse hurtigtestene, slik at galskapen kan ta slutt. Kommuneoverleger, som har tatt for mye Møllers tran, styrer jo landet nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det flater ut i Sverige uten karantene, nedstenging eller trussel om bøter!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter å ha sett den grafen, er min påstand at det er Sverige som har gjort ting riktig- ikke Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Størrelsesgrad?
    Rundt 4000 frem til midten av september sammenlignet med snitt samme periode for de fem foregående årene. Du nå også huske på at det i Sverige, som i Norge, nok er ganske mange som ikke har strøket med av andre smittsomme sykdommer grunnet stor sosial distansering osv. Det er liten grunn til å tro at Sverige har særlig lavere "underdødelighet" fra andre årsaker enn hva Norge har
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Da fikk jeg for øvrig epost om at det er påvist Covid-19 hos et barn på skolen der mine barn går. Men siden smitten ble påvist i høstferien og da det ikke regnes som å ha vært noen nærkontaktsrisiko med andre barn på skolen så stenger de ikke skolen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke godt å si, men så lenge vi ikke begynner å innbille oss at vi har etablert "flokkimmunitet" kan det tenkes å gå bra. :)
    Jeg gjetter på at vi ryker over i løpet av uken - uavhengig av hva vi innbiller oss.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Myndigheter og media har jo i lang tid med overlegg forsøkt å få folk til å bli så redde som mulig. Det er sånn sett ikke så rart dessverre.
    Hva er bakgrunnen for at du mener at myndighetene med overlegg har forsøkt å få folk så redde som mulig. :unsure:
    Har myndighetene en plan om å gi oss hjerteinfarkt eller ønsker de at flest mulig skal sitte inne og ikke bedrive idrett og bruke penger ute i samfunnet ? Jeg bare spør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha sett den grafen, er min påstand at det er Sverige som har gjort ting riktig- ikke Norge.
    Ser vi på den samme grafen? Hva er riktig med betydelig overdødelighet i Sverige i første halvår, mens Norge har ligget på normal dødelighet stort sett hele veien? Selv begravelsesbyråene tryglet om corona-støtte fordi det var færre begravelser enn vanlig. Akkurat det problemet var det ikke så mange andre land som måtte forholde seg til i 2020.

    1602078078801.png

    Legg merke til at forløpet frem til mars var klin likt, bare med litt tilfeldig støy.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Man kan vinkle alt slik man vil: Jeg tviler sterkt på at det er så få døde i Norge at begravelsesbyråene går konkurs. Det er nok ikke antall dødsfall som er det primære problemet, men heller at pakken rundt ikke kan selges inn nettopp pga restriksjonene. Det dør ca 40 000 personer årlig. Om vi hadde hatt samme dødstall som Sverige ville det blitt ca 43 000. Hittil er det vel litt underdødlighet slik at man kanskje havner på 38 00(?). At alle ønsker en bit av kaken er nok noe ganske annet enn at dette er et bilde på hvor bra vi har gjort det i Norge.

    Ellers viser vel grafen til Weld nettopp at dette er en bagatell på et overordnet nivå. Selfølgelig er det mange tragedier i denne statistikken som det er i den generelle dødsstatistikken, men etter mitt syn kan ikke dødsfall hos personer som har nådd gjennomsnittlig levealder betegnes som noen tragedie på nasjonalt plan.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg tror ikke det finnes noe passende nivå for overdødelighet her. Jo flere som blir smittet jo vanskeligere er det å kontrollere smitteutbredelsen. Og hvis utbredelsen ikke holdes i sjakk, så blir helsevesenet overbelastet, og da blir det overdødelighet på mange flere sykdommer enn covid.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    russefest i oktober!

    de burde kastes i brønnen. på tide at skolene nå får avskaffet denne idiotien.

    tillegg:

    den omtalte idioti er uavhengig av pestens tid.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Fortsatt paywalled så liten vits å linke til Telegraph
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    fra https://www.nettavisen.no/nyheter/t...ortsatt-se-hvor-vi-lander-her/3424028510.html
    Det sa forskeren på mandag til Dagens Nyheter, og viste da til tester tatt av avløpsvannet i Stockholm. Målingene tyder på at smitten i Stockholm ble fordoblet i september og nærmer seg de høye nivåene i vår. Også de ordinære smittetallene viser en økning i Stockholm i september. Gurol påpekte at funnene i avløpsvannet ikke påvirkes av at flere mennesker blir testet for koronaviruset.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når skal det gå et lys opp om at det er ikke antall smittede som er viktig, det er antall alvorlig syke og døde som er viktig. Og det igjen må sees i forhold til både kortsiktige og langsiktige konsekvenser av tiltak. Både i forhold til den enkelte, for landet, i forhold til oppdagelse og behandling av andre livstruende sykdommer, helsemessige konsekvenser av f.eks inaktivitet, psykiske problemer, offentlige overtramp- som besøksnekt osv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og den naturlige konsekvensen av det, er for meg at jeg har fått bekreftet det jeg allerede i mars sa; Sverige er det landet som har den riktige tilnærmingen til corona. De vil komme best ut av det på sikt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Tilbringer noen dager i "Nordens Paris" Tromsø. Spiste middag på Arctandria som er fiskerestauranten på Skarven. Her var det "tomt"!
    Skarven har jo alltid vært et in sted der det har vært stappfullt. Det var kun 5-6 bord der det satt folk, i puben i første etasje var det kun
    6-8 personer ved 3 bord. Dette er helt uvanlig på en onsdag slik jeg minnes byen og Skarven.

    Generellt "tomt" ute i gatene i byen, meget god plass på alle utstedene vi så, og igjen Onsdag er jo en utedag.

    Så spørsmålet er egentlig dette, er det Corona som har skremt Tromsøs befolkning til åholde seg hjemme?

    Har Bjørn svaret?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når skal det gå et lys opp om at det er ikke antall smittede som er viktig, det er antall alvorlig syke og døde som er viktig. Og det igjen må sees i forhold til både kortsiktige og langsiktige konsekvenser av tiltak. Både i forhold til den enkelte, for landet, i forhold til oppdagelse og behandling av andre livstruende sykdommer, helsemessige konsekvenser av f.eks inaktivitet, psykiske problemer, offentlige overtramp- som besøksnekt osv.
    Da bør du ta med hele rekken som gjør at jeg mener det jeg gjør, Asbjørn.

    I tillegg kommer svært høy arbeidsledighet, som både har store konsekvenser nå og som vil bli større på sikt. Større forskjeller mellom fattig og rik, utenforskap, tapping av oljeformuen og en hel masse ting jeg sikkert har glemt i farten.

    Helten, ikke bruddstykker. Og da er min påstand at Sverige vil komme langt bedre ut av dette enn oss.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn