Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ja, det er viktig å se på helheten. Men det gir ingen mening å se på helheten i smittebegrensningsregimet i forhold til en normal situasjon. Helheten må ses ut fra hva som er verst av mye smitte og restriksjoner. Stor smitteutbredning vil gi ringvirkninger som rammer absolutt alle deler av samfunnet. I tillegg til stor overdødelighet og langvarig svekket helse for mange.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.496
    Torget vurderinger
    1
    Les artikkelen i VG nå, og kom med en kommentar etterpå.
    Det er jo mange her inne som har pekt på disse 5 forutsetningene lenge? Virker på meg som om artikkelforfatteren ønsker at politikerene tar mer hensyn til fordeler og ulemper før man bestemmer seg for hvilke tiltak man skal iverksette om/når det kommer en ny kraftig bølge. Det er jo et fornuftig tips.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Forumets katastrofist må erkjenne en tiltagende tvil som er i ferd med å feste seg når det gjelder svensk flokkimmunitet.

    Skjermbilde 2020-10-22 kl. 14.02.57.png

    Skjermbilde 2020-10-22 kl. 14.03.19.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    ^ Skulle det ikke være flatline på omtrent 0 nå?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Poenget med min link til innlegget fra 2 av nestorene i FHI var å få frem hva FHi mener om viruset, jeg anser det som svært sannsynlig at de slemme ;) politikerne fra regjeringen ikke har hatt muligheter for å redigere det som Aavitsland og Stoltenberg skriver, og jeg tar for gitt at regjeringen i hovedsak har støttet seg på FHIs råd om hva som skal til for å unngå at helsevesenet går i metning.

    Et lite utdrag fra innlegget til de nevnte;

    I Europa og Amerika raser nå en sterkt polarisert debatt om strategien, altså målene og tiltakene. To grupper av professorer, leger og forskere har publisert hvert sitt internasjonale opprop.

    Folkene på den ene siden peker på at byrden ved restriksjoner er for stor, og at dødsrisikoen er svært skjevt fordelt mellom aldersgruppene. Derfor vil de at samfunnslivet skal gå stort sett som normalt mens de eldre skjermes mot bølgen som da vil komme. På den måten vil store deler av befolkningen etter hvert bli immune, og etterpå vil det være få som kan smitte de eldre.

    Den andre gruppen mener det er umulig å skjerme de eldre godt nok; epidemien vil nå dem også. Dessuten forekommer det alvorlig sykdom også i andre aldersgrupper. De mener at epidemien må holdes under kontroll, om nødvendig med perioder med strenge restriksjoner, inntil vi kan gjøre befolkningen immun med vaksinasjon.

    Den norske strategien likner den siste.
    De grunnleggende tiltakene er de samme som siden starten: hold avstand så godt du kan, hold deg hjemme når du er syk, og hold hendene reine. Så må kommunene ved hjelp av testing og smittesporing finne og isolere smittede. Problemet oppstår når disse tiltakene ikke er nok, og epidemien sprer seg videre. Da kan kommunene sette inn kortvarige og målrettede restriksjoner lokalt, men hva om heller ikke det er nok, og en ny epidemibølge begynner å skylle over landet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; egentlig har det vel ingen hensikt, men har du altså ingenting annet å komme med enn å prøve sette fast andre? Blir temmelig patetisk i lengden.
    Bare ment som et tips til hvordan notoriske kverulanter bør avstraffes. Muligens et tilløp til selvironi, men det er jo en vrien øvelse. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Muligens til noens store forferdelse er det fortsatt ikke harryhandel og sydenferier som sørger for smitteimporten til Norge. Nå er det smitte fra et av de mest mørkerøde av de mørkerøde landene de først og fremst kommer fra - Polen i form av arbeidskraft som reiser.


    Dette er en gruppe med relativt stor mobilitet normalt sett og de er stort sett unge. De har, til liks med meg selv forsåvidt, ikke rett til å stemme på Erna så da må det i så fall diktes opp en annen forklaring på hva som er grunnen denne gangen. Eller eventuelt ikke siden det heller ikke var syden og Sverige som var det største problemet i sommer heller.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med min link til innlegget fra 2 av nestorene i FHI var å få frem hva FHi mener om viruset, jeg anser det som svært sannsynlig at de slemme ;) politikerne fra regjeringen ikke har hatt muligheter for å redigere det som Aavitsland og Stoltenberg skriver, og jeg tar for gitt at regjeringen i hovedsak har støttet seg på FHIs råd om hva som skal til for å unngå at helsevesenet går i metning.

    Et lite utdrag fra innlegget til de nevnte;

    I Europa og Amerika raser nå en sterkt polarisert debatt om strategien, altså målene og tiltakene. To grupper av professorer, leger og forskere har publisert hvert sitt internasjonale opprop.

    Folkene på den ene siden peker på at byrden ved restriksjoner er for stor, og at dødsrisikoen er svært skjevt fordelt mellom aldersgruppene. Derfor vil de at samfunnslivet skal gå stort sett som normalt mens de eldre skjermes mot bølgen som da vil komme. På den måten vil store deler av befolkningen etter hvert bli immune, og etterpå vil det være få som kan smitte de eldre.

    Den andre gruppen mener det er umulig å skjerme de eldre godt nok; epidemien vil nå dem også. Dessuten forekommer det alvorlig sykdom også i andre aldersgrupper. De mener at epidemien må holdes under kontroll, om nødvendig med perioder med strenge restriksjoner, inntil vi kan gjøre befolkningen immun med vaksinasjon.

    Den norske strategien likner den siste.
    De grunnleggende tiltakene er de samme som siden starten: hold avstand så godt du kan, hold deg hjemme når du er syk, og hold hendene reine. Så må kommunene ved hjelp av testing og smittesporing finne og isolere smittede. Problemet oppstår når disse tiltakene ikke er nok, og epidemien sprer seg videre. Da kan kommunene sette inn kortvarige og målrettede restriksjoner lokalt, men hva om heller ikke det er nok, og en ny epidemibølge begynner å skylle over landet?
    Jeg forstår artikkelen mest som ett innspill til debatt, noe som jeg synes er bra. Det er behov for å få saklig informasjon opp på bordet, slik at folk selv kan få tatt stilling til situasjonen. Det er min oppfatning at mediene ikke har gjort en særlig god jobb med dette til nå. Jeg oppfatter ikke artikkelen som ett saksinnlegg for en av de to beskrevne sidene i saken.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår artikkelen mest som ett innspill til debatt, noe som jeg synes er bra. Det er behov for å få saklig informasjon opp på bordet, slik at folk selv kan få tatt stilling til situasjonen. Det er min oppfatning at mediene ikke har gjort en særlig god jobb med dette til nå. Jeg oppfatter ikke artikkelen som ett saksinnlegg for en av de to beskrevne sidene i saken.
    Nei, de er veldig forsiktige med det, men jeg oppfatter det slik at de mener at den norske strategien har vært riktig så langt, men at de nå ser forover og ønsker en debatt om hvilke virkemidler som er mulige å gjennomføre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, de er veldig forsiktige med det, men jeg oppfatter det slik at de mener at den norske strategien har vært riktig så langt, men at de nå ser forover og ønsker en debatt om hvilke virkemidler som er mulige å gjennomføre.
    De var jo innom dette på pressekonferansen i går også.

    Når man vet hva de anbefalte før nedstenging i mars, så kan man jo tenke seg at FHI ønsker et større fokus på negative konsekvenser av tiltak.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Er det et genuint spørsmål eller bare generell hovering?
    Det er en "generell" konstatering av hvor vilt ute på viddene Tegnell og hans heiagjeng har vært. Den berømte sitatrekken hans, fra åpningsmånedene i pandemien, blir glatt ignorert. Den viser at han virret fra standpunkt til standpunkt, utfra en initiell antakelse som ikke var relatert til virkeligheten. Den skapte også uvilje mot å innta nødvendig erkjennelse av reell nåsituasjon fremfor tenkt ønskesituasjon.

    Stockholm 20% immunt/det stemte visst ikke likevel/T-celler!/avtakende smitte/kontroll/flokkimmunitet/nei, flokkimmunitet er ikke målet/jo, flokkimmunitet er kanskje resultatet/det er ikke nødvendig med 60% immunitetsrespons for flokkimmunitet, det kan oppnås med 30%/osv.

    Bakenfor den dypt umoralske kalkulasjonsøvelsen "det dør folk hele tiden", mens man latterliggjør de "unødvendig strenge og dyre norske tiltakene", ser frem til hvordan Sverige er i ferd med å nulle ut pandemien og faktisk presterer å si at Norge kommer til å ha langt høyere dødelighet - til slutt.

    Så, nei, ingen "generell hovering".

    Bare litt realitetsorientering.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    De var jo innom dette på pressekonferansen i går også.

    Når man vet hva de anbefalte før nedstenging i mars, så kan man jo tenke seg at FHI ønsker et større fokus på negative konsekvenser av tiltak.
    Det nevnes iallfall også negative konsekvenser av å stenge ned ting. En ting er å fortsette med tiltaksnivået som foreligger nå, noe ganske annet er å stenge ned mer. Jeg mener man bør ha en veldig grundig debatt, hvor både negative og positive konsekvenser blir tilbørlig hensyntatt, dersom det skal legges noen strategi om ytterligere nedstenging av ting (personlig er jeg sterk motstander av ytterligere nedstenging;) men det er jo en annen sak).
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er en "generell" konstatering av hvor vilt ute på viddene Tegnell og hans heiagjeng har vært. Den berømte sitatrekken hans, fra åpningsmånedene i pandemien, blir glatt ignorert. Den viser at han virret fra standpunkt til standpunkt, utfra en initiell antakelse som ikke var relatert til virkeligheten. Den skapte også uvilje mot å innta nødvendig erkjennelse av reell nåsituasjon fremfor tenkt ønskesituasjon.

    Stockholm 20% immunt/det stemte visst ikke likevel/T-celler!/avtakende smitte/kontroll/flokkimmunitet/nei, flokkimmunitet er ikke målet/jo, flokkimmunitet er kanskje resultatet/det er ikke nødvendig med 60% immunitetsrespons for flokkimmunitet, det kan oppnås med 30%/osv.

    Bakenfor den dypt umoralske kalkulasjonsøvelsen "det dør folk hele tiden", mens man latterliggjør de "unødvendig strenge og dyre norske tiltakene", ser frem til hvordan Sverige er i ferd med å nulle ut pandemien og faktisk presterer å si at Norge kommer til å ha langt høyere dødelighet - til slutt.

    Så, nei, ingen "generell hovering".

    Bare litt realitetsorientering.
    Dette blir veldig enkelt og usaklig igjen fra Fela dessverre;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de er veldig forsiktige med det, men jeg oppfatter det slik at de mener at den norske strategien har vært riktig så langt, men at de nå ser forover og ønsker en debatt om hvilke virkemidler som er mulige å gjennomføre.
    Det er også en betimelig debatt. Dette er en grunnleggende politisk avgjørelse, siden den handler om avveininger mellom ulike hensyn (f eks helse vs kostnad), ulike gruppers interesser (f eks unge vs gamle), kort vs lang sikt, og helt bokstavelig liv eller død. Det er ikke noe man bare kan delegere til en eller annen faginstans for å diktere politiske beslutninger. De beslutningene må være forankret i et konsensus om at vi gjør sånn noenlunde de riktige tingene og i en forståelse om hvorfor vi gjør det. Da blir "fordi FHI sier det" et litt tynt argument.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De var jo innom dette på pressekonferansen i går også.

    Når man vet hva de anbefalte før nedstenging i mars, så kan man jo tenke seg at FHI ønsker et større fokus på negative konsekvenser av tiltak.
    Enig, men det noen ser ut til å glemme angående nedstengingen av skoler og barnehager i våres var et virkemiddel for å få ned den generelle aktiviteten i samfunnet da alt var veldig nytt og uoversiktlig. I dag vet vi mer.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bakenfor den dypt umoralske kalkulasjonsøvelsen "det dør folk hele tiden",
    Synes du skal belegge påstanden "dybt umoralske kalkulasjonsøvelsen ' det dør folk hele tiden'".

    Hvorfor er det dybt umoralsk å påpeke at tiltak har konsekvenser for andre mennesker? Hvorfor er det dybt umoralsk å påpeke at en gruppe mennesker bærer kostnadene for å redde en annen gruppe mennesker?

    De svakeste i samfunnet i dag må bære byrdene. De lavtlønnede, de utenfor samfunnet, de nyutdannede, de uten godt nettverk.

    De fete folka med godt betalt kontorjobb med hjemmekontor og fleksitid rammes knapt.

    Hvorfor er det dybt umoralsk å kjempe for noen andre enn pensjonistene under corona-epidemien?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er også en betimelig debatt. Dette er en grunnleggende politisk avgjørelse, siden den handler om avveininger mellom ulike hensyn, ulike gruppers interesser, kort vs lang sikt, og helt bokstavelig liv eller død. De beslutningene må være forankret i et konsensus om at vi gjør sånn noenlunde de riktige tingene og i en forståelse om hvorfor vi gjør det.
    Absolutt, og den debatten må vi tåle å ta, vi kan og bør være brutalt ærlige i disse tider.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    ...
    Så, nei, ingen "generell hovering".

    Bare litt realitetsorientering.
    Av en eller annen merkelig grunn finner jeg det noe vanskelig å tro på. Man skulle for eksempel anta at det relativt dårlig skjulte primære målet for din daglige spit, OMF, har fått med seg utvikling i de svenske tallene selv uten at du skal spanders en hel skjermside på det om dagen. Er du redd for at OMF ikke har fått det med seg? At han ikke skjønner tall med opptil fire-fem sifre? Det er ikke så lett å se hva hensikten skal være utover generell mobbing og hovering. Om det ikke er det så må du da anta at OMF trenger en daglig oppdatering på tallene, noe som er en merkelig antagelse siden OMF åpenbart både leser tall, regner på de og reflekterer over de.

    Men nok om det, når har i det minste FHI etterlyst en debatt om hvor mye dyp unmoral Norge skal tillate seg om det blir massespredning her i landet. Da er de slemme nok til å mene at man også må ta andre hensyn i samfunnet, sykdommen rammer demografisk skjevt og at tiltakene går utover en hel del folk. Om så skjer så setter sikkert FHI uendelig stor pris på å få en daglig epost med oppdatering på svenske tall, det kunne jo hende at de ikke har fått det med seg eller er i stand til å oppsøke de selv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er også en betimelig debatt. Dette er en grunnleggende politisk avgjørelse, siden den handler om avveininger mellom ulike hensyn (f eks helse vs kostnad), ulike gruppers interesser (f eks unge vs gamle), kort vs lang sikt, og helt bokstavelig liv eller død. Det er ikke noe man bare kan delegere til en eller annen faginstans for å diktere politiske beslutninger. De beslutningene må være forankret i et konsensus om at vi gjør sånn noenlunde de riktige tingene og i en forståelse om hvorfor vi gjør det. Da blir "fordi FHI sier det" et litt tynt argument.
    Med folkehelse er også et fag - det refereres i mange tråder til at man skal lytte til fagfolk - det høres vel fornuftig ut også her. Og da synes jeg " å støtte seg på FHI" er det solid argument.

    Hvordan man har havnet i en situasjon hvor det å referere til våre spesialister på folkehelse og smitttesomme sykdommer i coronaspørsmål blir et "tynt argument" sier mye om denne tråden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med folkehelse er også et fag - det refereres i mange tråder til at man skal lytte til fagfolk - det høres vel fornuftig ut også her. Og da synes jeg " å støtte seg på FHI" er det solid argument.

    Hvordan man har havnet i en situasjon hvor det å referere til våre spesialister på folkehelse og smitttesomme sykdommer i coronaspørsmål blir et "tynt argument" sier mye om denne tråden.
    Har ingen ting imot fagfolk, selvsagt, men jeg tror FHIs poeng med å skrive denne kronikken nettopp var å belyse at det er noen grunnleggende avveininger her som må diskuteres i en bredere sammenheng. Det kommer snart behov for noen ganske tøffe avgjørelser:
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Mye usikkerhet om dette med immunitet iallfall. Her kan man finne forskere som mener alt fra at immunitet ikke finnes til at alle blir immune;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Mye usikkerhet om dette med immunitet iallfall. Her kan man finne forskere som mener alt fra at immunitet ikke finnes til at alle blir immune;)
    At "alle blir immune" er vel falsifisert, i alle fall om man regner immunitet som "ikke under noen omstendiget bli smittet to ganger", det er riktig nok ikke veldig mange bekrefede tilfeller på resmitte, men de finnes og det har heller ikke gått så lang tid så det er begrenset hva man kan vite om det. Om sannsynligheten for å bli resmittet er ekstremt lav så utgjør det forsåvidt ikke så stor praktisk forskjell, men hva den evt nå måtte være er det neppe noen som vet noe sikkert om på nåværende tidspunkt siden det ikke har gått så lang tid og det fortsatt er en relativt liten del av befolkningen som er bekreftet smittet i forhold til totalen så datagrunnlaget er nok noe tynt.

    For øvrig er det såpass få smittede at de ser på å betale folk for å frivillig la seg smitte for å få testet vaskinekandidatene raskere og mer effektivt. Det lurte jeg en stund på hvordan de skulle løse gitt hvor få som vil bli smittet både i test- og kontrollgruppene, og det ser ut til at de kanskje ikke hadde noen veldig god løsning på det men må generere flere smittede i kontrollerte former for å få nok data og få data raskt nok.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Det er også en betimelig debatt. Dette er en grunnleggende politisk avgjørelse, siden den handler om avveininger mellom ulike hensyn (f eks helse vs kostnad), ulike gruppers interesser (f eks unge vs gamle), kort vs lang sikt, og helt bokstavelig liv eller død. Det er ikke noe man bare kan delegere til en eller annen faginstans for å diktere politiske beslutninger. De beslutningene må være forankret i et konsensus om at vi gjør sånn noenlunde de riktige tingene og i en forståelse om hvorfor vi gjør det. Da blir "fordi FHI sier det" et litt tynt argument.
    Dette er jo essensen. Det er illustrerende (les opplysende) å se hvem som liker hvilke innlegg i tråden, skismet er åpenbart.

    Kalkulatorøvelser på menneskeliv kan være brutalt nødvendige, men vil også si noe om hva slags samfunn vi ønsker oss. Enda viktigere: hva slags samfunn vi har.
    Jeg finner selv utsagn som "det dør like mange av X" motbydelige, som et oppkok av utilitarisme&laissez faire, som er vanskelig å akseptere. Men det er såpass dominerende både i denne tråden og i mange andre sammenhenger forbundet med Covid, at det må tas med som faktor.

    Er det gjennomtenkt? Det finnes mange eksempler på samfunn som har begått kalkulatorøvelser, gjerne elementær matematikk, omkring menneskeliv. Det blir mest addisjon eller subtraksjon og dermed også ganske banale øvelser, som gjerne står seg dårlig i historiens lys. De har tydeligvis en tiltrekning, siden banalitetene gjentas side opp og side ned i denne tråden, som berettigelse for det som i sin grunnessens er brutale beslutninger.

    Viseguvernøren i Texas sa det rett ut: de eldre måtte ta støyten nå, for å redde økonomien.
    The lieutenant governor of Texas argued in an interview on Fox News Monday night that the United States should go back to work, saying grandparents like him don’t want to sacrifice the country’s economy during the coronavirus crisis.
    De er jo så gamle at noe skal de jo dø av, om ikke Covid, så ville det vært noe annet.
    Og minst like mange dør jo av influensa, trafikkskader, mord med skytevåpen, osv.

    Aktuarer har sin funksjon i et samfunn, men det er ikke til dem samfunnet bør gå for å hente inspirasjon og eksistensberettigelse. I denne tråden er det mange aktuarer og det er underlig å observere.

    Tilbake til Asbjørns innlegg. La meg se om jeg har tolket det rett:

    ... helt bokstavelig liv eller død. Det er ikke noe man bare kan delegere til en eller annen faginstans for å diktere politiske beslutninger. De beslutningene må være forankret i et konsensus om at vi gjør sånn noenlunde de riktige tingene og i en forståelse om hvorfor vi gjør det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget med min link til innlegget fra 2 av nestorene i FHI var å få frem hva FHi mener om viruset, jeg anser det som svært sannsynlig at de slemme ;) politikerne fra regjeringen ikke har hatt muligheter for å redigere det som Aavitsland og Stoltenberg skriver, og jeg tar for gitt at regjeringen i hovedsak har støttet seg på FHIs råd om hva som skal til for å unngå at helsevesenet går i metning.

    Et lite utdrag fra innlegget til de nevnte;

    I Europa og Amerika raser nå en sterkt polarisert debatt om strategien, altså målene og tiltakene. To grupper av professorer, leger og forskere har publisert hvert sitt internasjonale opprop.

    Folkene på den ene siden peker på at byrden ved restriksjoner er for stor, og at dødsrisikoen er svært skjevt fordelt mellom aldersgruppene. Derfor vil de at samfunnslivet skal gå stort sett som normalt mens de eldre skjermes mot bølgen som da vil komme. På den måten vil store deler av befolkningen etter hvert bli immune, og etterpå vil det være få som kan smitte de eldre.

    Den andre gruppen mener det er umulig å skjerme de eldre godt nok; epidemien vil nå dem også. Dessuten forekommer det alvorlig sykdom også i andre aldersgrupper. De mener at epidemien må holdes under kontroll, om nødvendig med perioder med strenge restriksjoner, inntil vi kan gjøre befolkningen immun med vaksinasjon.

    Den norske strategien likner den siste.
    De grunnleggende tiltakene er de samme som siden starten: hold avstand så godt du kan, hold deg hjemme når du er syk, og hold hendene reine. Så må kommunene ved hjelp av testing og smittesporing finne og isolere smittede. Problemet oppstår når disse tiltakene ikke er nok, og epidemien sprer seg videre. Da kan kommunene sette inn kortvarige og målrettede restriksjoner lokalt, men hva om heller ikke det er nok, og en ny epidemibølge begynner å skylle over landet?
    Her har du selve essensen i avveininger som må gjøres. Hvordan beskytte de i risikogruppene, samtidig som man har minst mulig tiltak. Tiltak som skal gå over tid, må nødvendigvis være minst mulig inngripende og de må være presise og målrettet. Ellers vil man oppleve at flere og flere ikke forholder seg til de. Da kommer f.eks breddeidrett inn; er det en effektiv måte å beskytte risikogruppene på, samtidig som man tar hensyn til de negative virkninger et slikt tiltak har? Finnes mange flere lignende problemstillinger også, som alle har det til felles at de ikke er vektet nok mot virkning og mål. Folk kan ikke være nødt til å stille livene sine på vent, over svært lang tid, dersom man kan oppnå beskyttelse av de mest sykdomsutsatte på andre måter. Der har Norge feilet. Vi skal kun slå ned. Det er en strategi som er nødt til å endres.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Umoralske i det ene øyeblikket, motbytelige i neste. What`s next? Fela er så pisseredd at han har mistet det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Norsk helsevesen regner på kostnad vs nytte for liv og annen behandling hele tiden. Det er ikke noe nytt eller noe som plutselig har oppstått.

    Enhver avveiing av tiltakene man skal gjøre eller ikke gjøre for å bremse utbredelsen av Covid-19 må nødvendigvis ta utgangspunkt i realiteter som hvem blir alvorlig syke? Hvem har stor risiko for å dø? Hvem går tiltakene utover? Hva er er bieffektene av tiltakene? Hva er effektivt for å bremse smittesprednignen? Svaret på slike spørsmål ser ganske annerledes ut om de mest utsatte er over 80 år eller under 20, det burde være ganske åpenbart. Konsekvensen av å la være å iverksette omtrent ethvert tiltak for smittespredning har som forventet konsekvens ett eller annet tall, dog ukjent, for tilfeller av alvorlig sykdom og/eller dødsfall og implisitt i ethvert manglende tiltak eller letting på et eksisterende ligger denne konsekvensen. Så det eneste man strengt tatt diskuterer er hvor denne grensen faktisk går - det er ingen vits i å late som om den ikke finnes.

    Jeg sliter litt med å skjønne hva man skal gjøre og på hvilket grunnlag man skal ta disse beslutningene om man ikke har en formening om konsekvensene målt i f.eks kvalitetsjusterte restlevår spart eller noe annet. Veien fra "kvalitetsjusterte restlevår" til "skal snart dø av noe" er ikke spesielt lang for den eldste delen av befolkningen. At man mener at man krysser en eller annen moralsk avgrunn ved å gå fra det ene til det andre har jeg visse problemer med å skjønne.

    Men nok banaliteter for nå, skal lage middag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mon tro om ikke viseguvernøren i Texas er en stråmann.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Norsk helsevesen regner på kostnad vs nytte for liv og annen behandling hele tiden. Det er ikke noe nytt eller noe som plutselig har oppstått.

    Enhver avveiing av tiltakene man skal gjøre eller ikke gjøre for å bremse utbredelsen av Covid-19 må nødvendigvis ta utgangspunkt i realiteter som hvem blir alvorlig syke? Hvem har stor risiko for å dø? Hvem går tiltakene utover? Hva er er bieffektene av tiltakene? Hva er effektivt for å bremse smittesprednignen? Svaret på slike spørsmål ser ganske annerledes ut om de mest utsatte er over 80 år eller under 20, det burde være ganske åpenbart. Konsekvensen av å la være å iverksette omtrent ethvert tiltak for smittespredning har som forventet konsekvens ett eller annet tall, dog ukjent, for tilfeller av alvorlig sykdom og/eller dødsfall og implisitt i ethvert manglende tiltak eller letting på et eksisterende ligger denne konsekvensen. Så det eneste man strengt tatt diskuterer er hvor denne grensen faktisk går - det er ingen vits i å late som om den ikke finnes.

    Jeg sliter litt med å skjønne hva man skal gjøre og på hvilket grunnlag man skal ta disse beslutningene om man ikke har en formening om konsekvensene målt i f.eks kvalitetsjusterte restlevår spart eller noe annet. Veien fra "kvalitetsjusterte restlevår" til "skal snart dø av noe" er ikke spesielt lang for den eldste delen av befolkningen. At man mener at man krysser en eller annen moralsk avgrunn ved å gå fra det ene til det andre har jeg visse problemer med å skjønne.

    Men nok banaliteter for nå, skal lage middag.
    Det er nettopp denne diskusjonen som har vært totalt fraværende i Norge. Tapte leveår kontra hvordan tiltak påvirker hele samfunnet. Moralistenene kommer da løpende med sin uovertrufne høye moral. Gjennomsnittlig levetid på et sykehjem er vel rundt to år. De skal selvsagt beskyttes, men det må alle andre også bli. Beskyttes mot permittering, arbeidsledighet, konkurser, fattigdom, psykiske sykdommer, inaktivitet osv. Da burde man i langt større grad vært opptatt av "hvordan beskytte de i risikogruppene, samtidig som resten kan leve mest mulig normalt". Merk "mest mulig".
     
    R

    rr30629

    Gjest
    "Alle koronasmittede som deltok i en ny, svensk studie, utviklet antistoffer. Men hos pasienter med milde symptomer krevdes særlige følsomme analysemetoder.

    Studien er liten, og omfattet bare 47 pasienter ved Sahlgrenska sykehuset i Göteborg, men resultatet omtales som lovende. Pasientene ble fulgt opp med blodprøver i inntil tre måneder etter å ha vært smittet.

    Samtlige pasienter som fikk alvorlig sykdom, utviklet høye nivåer av antistoffer. Disse kunne oppdages i standardtester.

    Også 90 prosent av pasientene som hadde et mildere sykdomsforløp, utviklet antistoffer som dukket opp i standardanalysene. Prøver fra de resterende pasientene ble undersøkt med en mer følsom analysemetode. Da oppdaget forskerne antistoffer også i denne gruppen."

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Dette er jo essensen. Det er illustrerende (les opplysende) å se hvem som liker hvilke innlegg i tråden, skismet er åpenbart.

    Kalkulatorøvelser på menneskeliv kan være brutalt nødvendige, men vil også si noe om hva slags samfunn vi ønsker oss. Enda viktigere: hva slags samfunn vi har.
    Jeg finner selv utsagn som "det dør like mange av X" motbydelige, som et oppkok av utilitarisme&laissez faire, som er vanskelig å akseptere.
    Jeg har ikke sett deg protestere mot AAP-endringene der folk endte opp med null og nada å leve for. Folk har dødd av denne endringen. Ja, folk har blitt drevet til selvmord etter denne kyniske maktdemonstrasjonen fra regjeringen der forskjellene skal økes og de nederst ved gulvet skal tynes så knallhardt at det blir uutholdelig. De nederst skal da finne motivasjon i sin elendighet til å karre seg opp, eller hva enn de rasjonaliserer der borte ved statsministerens kontor.

    Denne kyniske rovdriften på norsk befolkning har du ikke vært i stand til å klassifisere som dybt umoralsk. Det er når noen påpeker at koronatiltakene som skal redde pensjonistene har enorme kostnader for andre grupper at du drar frem dybt umoralsk.

    Kan det være for at du selv er i risikogruppen denne gangen?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Som i klimadebatten finnes det heller ingen enkle fasitsvar for pandemien - det er flere hensyn å ta på vegen til en stabilisering. Hvis kuren dreper pasienten så har det liten gevinst.

    Et problem mht corona-tiltakene er at de ikke er vektet godt nok mot langsiktige konsekvenser - egentlig en motsatt problemstilling mht klimakrisen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Vi må heller ikke glemme opprinnelsen til dette. Det er det udemokratiske landet Kina som startet denne biologiske krig vi er inne i. ved et uhell.
    Hvis de hadde varslet WHO i des/tidlig januar så kunne vi kanskje avverget hele pandemien, men de hemmeligholdt uhellet helt til 14 feb.Da meldte de at 1700 helsearbeidere var smittet. (legen som meldte om utbruddet på sosiale medier 30 des. ble straffet og døde senere.)
    Health-Regulation konvensjonen påbyr de 194 land som har ratifisert denne, å melde fra og la WHO eksperter komme inn i landet for å undersøke.
    Avtalen er juridisk bindende, og kanskje følger det erstatningsansvar i kjølvannet av pandemien.
    Hørte på morgen nyheter at Kina så langt i år hadde 4 % økonomisk vekst.
    Vesten bør finne metoder for å skjerme oss bedre i fremtiden. Pessimistiske forskere har spådd ny pandemi før vi er ferdig med covid.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    De var jo innom dette på pressekonferansen i går også.

    Når man vet hva de anbefalte før nedstenging i mars, så kan man jo tenke seg at FHI ønsker et større fokus på negative konsekvenser av tiltak.
    Litt det og, men minst like viktig er fokus på negative konsekvenser av at tiltakene ikke etterleves. Det har blitt sagt at mesteparten av smittespredningen skyldes karantenrbrudd. Konteksten var jo ikke «stakkars de som ikke får ...» men den store smittespredningen som foregår i mange land.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi skal (eventuelt) ha barnebursdag hjemme snart i Oslo. Om jeg tolker regelverket riktig så gjelder følgende - husk på at dette i utgangspunktet er snakk om inntil 17 barn som tilbringer ganske mange timer om dagen sammen i samme klasserom.

    - vi kan ikke ha det hjemme hos oss selv (Oslo-regel om maks 10 pax)
    - vi kan ikke ha det ute i hagen vår eller ute et annet sted (maks 10 pax og ikke et "arrangement", regelen gjelder også utendørs)
    - det vi derimot kan er å leie et forsamlingslokale i området her og putte alle sammen inn der, det er innnenfor regelverket siden det da er å betrakte som et arrangement.og det kan vel være inntil 200 personer gitt at det er fast seteplassering, ellers 50).

    Nå er dette på ingen måte noe stort problem eller noe dramatisk, men logikken i dette er ikke spesielt lett å få øye på. Om man ser på dette rent smittemessig så er det for det første neppe noe å si fra eller til siden alle disse jentene uansett tilbringer svært mye tid sammen innendørs i klasserommet, å ha ett eller annet arrangement utendørs enten i vår hage eller et annet sted ute er åpenbart bedre enn å bruke et forsamlingslokale.
    Du har eit godt poeng. Det er vanskeleg å sjå logikk i mange av dei einskildreglane vi må ta omsyn til for tida. Vi skjønar ikkje heilt kvifor ein må halde strenge kohort på skulen, medan det ikkje er så farleg når ein driv fotball og annan idrett for dei same elevane, og at dei gjerne leikar saman i aldersblanda grupper på fritida.
    Det eg tenkjer er at du på sett og vis kastar terning kvar gong du har eit "møte". Dess fleire møter, dess fleire terningkast, og dess større sjanse er det for å få 1 på terningen (om du hugsar det gamle terningspelet "Hundre", der det gjeld å få 100, og du kan kaste så mange gongar du vil. Får du 1, må du stoppe, og mister alle poeng som ikkje er nedskrivne, men om du stoppar frivilleg, kan du skrive ned oppnådde poeng, og samle saman til du kjem i mål. Mange elevar kastar terningen så mange gonger at dei får 1, medan den smarte kastar 3 - 4 gonger...)
    Kast ikkje Koronaterningen fleire gonger enn du må. For det er mange tullingar som ikkje tek dette særleg alvorleg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn