Belgia er vel kjente for å telle på en litt annen måte enn de fleste, det var i alle fall slik de selv forklarte de veldig høye tallene tidlig med. Belgia hadde også en ganske klar overdødelighet i august i år det ikke blir snakket så mye om, forresten. Den blir nesten i sin helhet forklart med en hetebølge og knapt noe av den tillegges Covid-19. Belgia er et av realtivt få land der antall Covid-19 døde i mars-juni er høyere enn "excess deaths" som i det minste indikerer en viss overtelling i motsetning til tilsvarende data mange andre steder som indikerer en undertelling, til dels stor undertelling.Belgia, feks.
Tror du har lagt på en null der. 65% ser mer riktig ut650% flere i et land med skyteglade. Men den prosenten kan fort bli høyere - og den er høyere i flere land som også har hatt restriksjoner. Belgia, feks.
Slik påvirker pandemien barnas psykiske helse
Ifølge psykolog Miriam Sinkerud Johnson kommer de psykiske plagene til uttrykk på en annen måte hos barna enn hos de voksne.www.gjensidige.no
Noen kan vel mene at dette kanskje er like alvorlig som at noen veldig gamle og syke (av andre årsaker enn korona) mennesker dør av korona.
(299360-40000)/40000 = 6,5 = 650 %Tror du har lagt på en null der. 65% ser mer riktig ut
Javel. Finner ikke dette i artikkelen, men hva er ratioen hittil i år? Ser også ut til at kurven har en kraftig knekk. Er det mye som tyder på at totalen for 2020 blir vesentlig forskjellig fra dette? Og sier dette noe om evt endringen skyldes covid-infeksjon med dødelig utgang?Står i artikkelen. Mer her:
Normalen er ca 150 pr 100k pr år for 25-44.Products - Data Briefs - Number 355 - January 2020
Educational Attainment of Mothers Aged 25 and Over: United States, 2017www.cdc.gov
gratulerer det er 167 gang du har brukt uttrykket kverulering når du ikke har noe bedre eller ingenting å komme medÅja, trodde vi pratet om de yngre jeg, men du skal jo kverulere i hvert jævla innlegg.
40 000 som dør av skytevåpen hvert år, ifølge deg. Og så er det registrert 226 tusen dødsfall av covid, og ca 300 tusen i overdødelighet sålangt i år i USA ... og året er enda ikke omme, så 300 tusen er ikke et spesielt høyt estimat selv om det kan være andre årsaker til overdødelighet i år enn covid og skyting.Tror du har lagt på en null der. 65% ser mer riktig ut
I dette tilfellet har han jo faktisk helt rett.gratulerer det er 167 gang du har brukt uttrykket kverulering når du ikke har noe bedre eller ingenting å komme med
Ja, burde spesifisert det, kan åpenbart være vanskelig å forstå for enkelte.Litt pussig å gjøre en sånn avgrensning spør du meg.
Det handler ikke bare om å forstå hva du mener. Dette handler like mye om hvordan man ønsker å se på saken. Jeg leste 300 tusen i artikkelen til fela, du leste 25% i gruppen 25-44.. Det er fritt valg. Da fikk du kanskje valgt en gruppe der det foregår mye skyting og kun rammes moderat av covid.Ja, burde spesifisert det, kan åpenbart være vanskelig å forstå for enkelte.
Men det var jo den aldersgruppen som var headline i fela sin post 511.
Også kommenterte jeg med henvisning til samme aldersgruppe i 515
Jeg henviser igjen til 25% og unge og friske i 549
Presiserer gruppen under 44 år i 551
Beskriver sammenligningen med skytevåpen for gruppen 25 til 44 i 555
Henviser til Asbjørn sitt innlegg i 560 (hvor han regnet på gruppen 25-44)
Så når enkelte greier å tro at jeg snakker om alle coronadødsfall, så fremstår det som litt kverulerende
Er de 40000 du ville sammenligne med i aldersgruppen 25-44? Står ingen ting om det i #555. Det kan fremstå som om du nok en gang forsøker å sammenligne størrelser som ikke er sammenlignbare.Ja, burde spesifisert det, kan åpenbart være vanskelig å forstå for enkelte.
Men det var jo den aldersgruppen som var headline i fela sin post 511.
Også kommenterte jeg med henvisning til samme aldersgruppe i 515
Jeg henviser igjen til 25% og unge og friske i 549
Presiserer gruppen under 44 år i 551
Beskriver sammenligningen med skytevåpen for gruppen 25 til 44 i 555
Henviser til Asbjørn sitt innlegg i 560 (hvor han regnet på gruppen 25-44)
Så når enkelte greier å tro at jeg snakker om alle coronadødsfall, så fremstår det som litt kverulerende
Kverulerer kverulere kverulere....Står ingen ting om hvor mange som ble drept av skytevåpen i aldersgruppen 25-44 der.
Jeg sjekket en ekstra gang før jeg skrev innlegget du siterer.
Sammenligne epler vs epler, vettu.
Ja, nå snakker vi sammenlignbare tall. Det bør tilsi ca 14000 våpenrelaterte dødsfall i aldersgruppen pr år, eller 7000 siste halvår. Sannsynligvis litt mer, siden det var ganske hett i sommer.Kverulerer kverulere kverulere....
Poenget mitt som drukner i denne kveruleringen din er at det er vanskelig å se for seg såpass store tall som de 325 millionene amerikanere eller 10 millioner svensker for den del - derfor blir man lett skremt av høye tall.
Så vidt jeg kan se er det 5834 mennesker i USA som har dødd av Corona i aldersgruppen 25 til 44 år.
Denne aldersgruppen utgjør ca 86 millioner innbyggere - som da gir en dødsrate på 6,8 pr 100k innnbygger
Hvis vi så ser på denne om dødelighet i USA
Så har vi en tabell på side 33 som viser dødelighet for "Firearm-related injuries". Oppgitt i døde pr 100k.
For gruppen 25 til 34 er denne 18,5, mens den er 14,4 for gruppen 35-44. Hvis vi antar at gruppene er like store - så blir raten for hele gruppen 16,5.
Dette er riktignok for et helt år. Mens hvis vi antar at Coronapandemien er for 9 mnd - så vil den på årsbasis blir 6,8/0,75 = 9,1.
Så hvis jeg har regnet riktig - så er det altså slik at for aldersgruppen 25 til 44 år i USA - så har det så langt i år vært nesten dobbelt så stor sjanse (80% høyere) for å dø av "firearm related injuries" som å bli smittet og dø av Corona.
Er du enig i det...?
Men hva skal vi kalle det du har holdt på med da? Hvis ikke dette er kverulering - eller krangle for å krangle som vi sa før - så skjønner jeg ingen ting.Ja, har ikke kontrollregnet, men nå snakker vi sammenlignbare tall.
Dropp den «kverulere»-greia. Jeg synes bare det er morsomt, og jeg tror ikke det er den effekten du ønsker.
Sikkert. Men når vi først reduserer antall "firearm related injuries" fra dine totalt 40000 pr år til ca 7000 i relevant aldersgruppe i relevant periode og sammenligner med de 5834 som har registrert corona som dødsårsak i samme aldersgruppe i samme periode, så har vi i det minste epler vs epler. Eller vi kan sammenligne ca 300000 "excess deaths" med 40000*(6/12) = 20000 totalt i samme periode om du foretrekker. Pærer vs pærer.Men det er vel mye som tyder på at du heller ikke var klar over at det "for gruppen 25-44" er langt flere som har dødd av "firearm related injuries" enn av Corona i USA så langt i år - at du trodde Corona hadde rammet mye hardere. Så kanskje lærte du noe i dag..? Det var ihvertfall mitt poeng - at det kan vært lurt å sette ting i sammenheng.
Det går nok til slutt opp for "det dør folk hele tiden" gjengen hvor komplett moralsk uholdbar den innstillingen er.Om du ser alt under ett, er det veldig mange flere enn 1-2 corona dødsfall daglig i Sverige. Mellom 20 og 30 i daglig snitt siden pandemien startet. Men det er hele tiden de siste dagene/par uker som er mest interessante?
Les artikkelen i VG nå, og kom med en kommentar etterpå.Denne tråden har utartet til en parodi. Av moralsk opphøydhet og jævla flisespikkeri.
Med totalt ca 150 dødsfall pr år pr 100k i aldersgruppen, så blir estimert «excess mortality» fra mars til nå ca 25 % av halvparten av det, eller ca 19 pr 100k, om jeg forstår artikkelen riktig.
Så da ender vi fortsatt opp med at overdødeligheten i coronaperioden er i samme størrelsesorden som drepte av skytevåpen (Riktignok for et helt år).Så har vi en tabell på side 33 som viser dødelighet for "Firearm-related injuries". Oppgitt i døde pr 100k.
For gruppen 25 til 34 er denne 18,5, mens den er 14,4 for gruppen 35-44. Hvis vi antar at gruppene er like store - så blir raten for hele gruppen 16,5.