Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Er spent på om regjeringen i dag(endelig) innfører obligatorisk testing ved ankomst fra utlandet på flyplasser. Et tiltak som skulle vært innført umiddelbart 12.mars. Men det er vel tvilsomt, siden det bare rammer noen få, i stedet for tiltak som rammer alle. Effektivt ville det også vært, så da kan man vel gå ut i fra at det sitter langt inne.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ** Påbudt å bruke munnbind innendørs på alle serveringssteder for ansatte og gjester i alle situasjoner der man ikke sitter ved et bord
    den der er fantastisk

    pr. idag er det vel bare bordservering som er tillatt. så nå tror de at turen ut for å tisse er den store pestspredningshendelsen. fins ikke dugg av belegg for slikt
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Island har vel hatt obligatorisk testing ved innreise hele tiden uten at det ser ut til å ha gjort susen der.
    Ikke? 10 dødsfall på Island, litt over 4000 smittede. Går rimelig greit på øya, ser det ut til for meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ikke? 10 dødsfall på Island, litt over 3000 smittede. Går rimelig greit på øya, ser det ut til for meg.
    Jada,men de fikk altså også en nyoppblomstring av smitte til tross for obligatorisk testing ved innreise og enorm testkapasitet hele tiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    den der er fantastisk

    pr. idag er det vel bare bordservering som er tillatt. så nå tror de at turen ut for å tisse er den store pestspredningshendelsen. fins ikke dugg av belegg for slikt
    Jeg har sett litt ulike varianter - bordservring eller bestilling på app og henting når det er klart. Jeg har også handlet direkte i baren på "vanlig" måte forsåvidt. Det har vel kanskje delvis sklidd litt ut dette også, men ellers er jeg enig i at det virker veldig søkt og mer som et tiltak for å gjøre noe. Det er rene vill vest på dagligvarebutikken til sammenligning i alle fall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    den der er fantastisk

    pr. idag er det vel bare bordservering som er tillatt. så nå tror de at turen ut for å tisse er den store pestspredningshendelsen. fins ikke dugg av belegg for slikt
    Må jo bli slik, når det innlysende ikke ble gjennomført umiddelbart, eller til nød langt uti denne situasjonen. Som aktiv testing av ansatte og "innsatte" på institusjoner og obligatorisk testing etter utenlandsreiser. Da må man jo bøte på det, ved å bruke en hel masse langt mindre effektive tiltak, som også er mye mer inngripende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Står i avisen i dag at rundt 1/3 av de ankomne tester seg frivillig på Torp Flyplass. Nesten alle som har testet positivt kommer fra Polen. Hva de så gjør når de får den opplysningen må foglana veta. Men dette er altså "jobbreiser" som var det man skulle drive med.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jada,men de fikk altså også en nyoppblomstring av smitte til tross for obligatorisk testing ved innreise og enorm testkapasitet hele tiden.
    Oppblomstring er et ord jeg er skeptisk til. Her i Norge er det jo "utbrudd" dersom det er hele en eller to som smittes ved en skole, i en kommune o.l. Så regner med at "Oppblomstringen" ikke var spesielt stor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Oppblomstring er et ord jeg er skeptisk til. Her i Norge er det jo "utbrudd" dersom det er hele en eller to som smittes ved en skole, i en kommune o.l. Så regner med at "Oppblomstringen" ikke var spesielt stor.
    Ca fem-syv ganger så stor som i Norge justert for folketall, men de fanger nok opp en større andel av tilfellene på Island også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Står i avisen i dag at rundt 1/3 av de ankomne tester seg frivillig på Torp Flyplass. Nesten alle som har testet positivt kommer fra Polen. Hva de så gjør når de får den opplysningen må foglana veta. Men dette er altså "jobbreiser" som var det man skulle drive med.
    Ikke uten testing. Det er jo så selvsagt, at det skulle være unødvendig å nevne. Men "selvsagt" har ikke akkurat vært Helsedirektoratet og regjeringens sterkeste side...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ca fem-syv ganger så stor som i Norge justert for folketall, men de fanger nok opp en større andel av tilfellene på Island også.
    Altså lokale forekomster. Som i Norge, hvor vi heller ikke har nasjonal oppblomstring, men lokale.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Altså lokale forekomster. Som i Norge, hvor vi heller ikke har nasjonal oppblomstring, men lokale.
    På Island tror jeg ikke det er så veldig stor forskjell mellom "nasjonal" og "i Reykjavik". 330k av totalt 360k bor i hovedstaden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På Island tror jeg ikke det er så veldig stor forskjell mellom "nasjonal" og "i Reykjavik". 330k av totalt 360k bor i hovedstaden.
    Det har du selvsagt rett i. Men, uansett; 10 dødsfall på Island er å regne som ingen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bør ikke være flere enn 5 på privaten...


    Jupp. Viktigst å virke handlekraftig for fru stasminister. Tiltaket gir ingen mening. Folk går lei, med den følge det har for de faktisk meningsfulle tiltakene
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I det minste var det, for første gang, et par reportere som evnet å stille kritiske spørsmål angående like tiltak over alt. Sannelig ikke verst.

    Rett og slett latterlig det regjeringen driver med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og ikke klarer hun å si skal. Hun sier bør. Hun legger opp til at folk skal gi faen. De færreste vilbry seg om dette tiltaket.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det begynner å nærme seg cricketregler nå. Om man kjeder seg kan man lage en quiz der man f.eks beskriver en gitt situasjon, så skal man vurdere om det er innafor eller utenfor. Gjerne med ekstraspørsmål om det ville stilt seg annerledes i Oslo. Og selvsagt hva som er å regne som et krav og hva som er en oppfordring.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rett og slett bare å le av dette tøvet.
    Og nok en gang mot FHIs råd. Skulle ikke tro det var mulig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er samme gamle leksa; synsing og frykt. Statsministeren presterer å si "vi må være føre var". Føre var, på steder der det, etter snart 9 måneder, enda ikke har vært smitte eller svært lite av det.
    Jeg hadde ikke forventet annet, så overrasket er jeg slett ikke. Ingenting overrasker meg, når det gjelder det irrasjonelle regjeringen presterer å komme med angående corona.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Er spent på om regjeringen i dag(endelig) innfører obligatorisk testing ved ankomst fra utlandet på flyplasser. Et tiltak som skulle vært innført umiddelbart 12.mars. Men det er vel tvilsomt, siden det bare rammer noen få, i stedet for tiltak som rammer alle. Effektivt ville det også vært, så da kan man vel gå ut i fra at det sitter langt inne.
    Jepp der i vi på linje for en gang skyld.Ubegripelig at det ikke er obligatorisk testing ved ankomst.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jepp der i vi på linje for en gang skyld.Ubegripelig at det ikke er obligatorisk testing ved ankomst.
    Det er slike hjerneblødninger jeg hele tiden har tatt opp. Tiltak må settes inn der de virker best og rammer færrest mulig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemet med testing ved innreise er påliteligheten av testen. Skal dette være effektivt må vi gjøre som f.eks. Thailand. Testing og tvungen karantene på et hotell i 14 dager og deretter ny test. Når det er klart så får man lov til å forlate hotellområdet. Da greier man å hindre importsmitte. Andre alternativer som vil være effektive ser jeg ikke for meg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet med testing ved innreise er påliteligheten av testen. Skal dette være effektivt må vi gjøre som f.eks. Thailand. Testing og tvungen karantene på et hotell i 14 dager og deretter ny test. Når det er klart så får man lov til å forlate hotellområdet. Da greier man å hindre importsmitte. Andre alternativer som vil være effektive ser jeg ikke for meg.
    Ja, selvsagt. Det er jo importsmitte som er årsaken til økningen. Ikke klarte de innføre det i vår, i sommer slapp de opp for fritidsreiser utenlands og cruise, og ikke en gang nå klarer de å innføre tvungen testing ved ankomst til landet. I stedet skal vi alle måtte leve med fullstendig meningsløse tiltak.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, meningsløse? Hittil har vi hatt 150 lokale utbrudd, Hammerfest er på kanten av stupet eller hva det var. Myndighetene ser at utbruddene popper opp både her og der. Dette er bakgrunnen for tiltakene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    en liten corona-quiz:

    i Oslo er det maks 10 personer på private arrangementer ute som inne og uavhengig av om de normalt treffes jevnlig, som feks en skoleklasse. Om noen da inviterer en Oslo-klasse på barnebursdag men holder den på speiderhytta, som ligger i ski kommune i Viken, har man da brutt noen regel? På nasjonalt nivå et det unntak for barn i samme skolekohort.

    i samme gate - en kompis av meg bor i nordre follo men jobber i Oslo. Om jeg drar på besøk til han i follo, teller han da som en person i min boble på 10 personer eller ikke?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tja, meningsløse? Hittil har vi hatt 150 lokale utbrudd, Hammerfest er på kanten av stupet eller hva det var. Myndighetene ser at utbruddene popper opp både her og der. Dette er bakgrunnen for tiltakene.
    Så lenge de ikke evner, eller fatter, å innføre tiltak der det monner aller best, er andre tiltak meningsløse. Tiltak må brukes der det hjelper aller best, og rammer færrest mulig
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Hjemmekontor etpar uker eller kanskje opptil noen få måneder tror jeg er ganske uproblematisk. Når det blir lengre enn det derimot tror jeg det er mer og mer uheldig og skadelig for psykisk helse, ikke minst for alle de som i tillegg bor alene. Det gjør det enda mye verre at det ikke er noe konkret sluttpunkt, eller sluttpunktene blir bare forlenget og forlenget.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Det største problemet er vel at enkelte synes å ha hele sin omgang med andre mennesker på kontoret? Eller at meningen med livet for enkelte ligger i å være der.

    Ingen har vel noensinne, på sitt dødsleie, prestert å si: Skulle ønske jeg hadde vært mer på kontoret.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eller som stjerneadvokaten min sier; når alle parter er like misfornøyde har man kommet til en bra løsning....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det største problemet er vel at enkelte synes å ha hele sin omgang med andre mennesker på kontoret? Eller at meningen med livet for enkelte ligger i å være der.
    En kompis av meg har personalansvar for ~20 personer, han merket det ganske fort på folk i mars da det var hjemmekontor på hele gjengen. Stor forskjell på de som hadde samboer/familie og de som bodde for seg selv. Jeg satt hjemme i nøyaktig to måneder, det gikk forsåvidt greit nok- i alle fall da skolene gjenåpnet - men fint å få luftet seg litt igjen da det ble anledning til det (har 50% hjemmekontor nå så får vi se om det blir 100% snart). Samboeren min har ikke vært på kontoret siden 13. mars og blir helst hjemme så lenge som mulig. Hver sin smak. Vi har forsåvidt rigget oss bra til med hvert vårt rom, gode pulter, ordentlige stoler og store skjermer osv. En kollega av meg hadde sofa, stuebord og TV, det var ikke det helt store i ukesvis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn