Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke rare forskjellen i praksis
    Nei, mitt standpunkt i den del-diskusjonen er fortsatt at faktisk adferd ikke er veldig forskjellig i Norge og Sverige. Forskjellen ligger i svensk beslutningstreghet og manglende sanksjonsmuligheter. For den som lojalt følger myndighetenes råd og regler er det nå noe strengere restriksjoner på svensk side av grensen enn på norsk. Gjeldende råd i Västra Götaland tilsvarer omtrent restriksjonene når man er i innreisekarantene i Viken. Men for den som gir faen er det titusener i bot i Norge, men bare et strengt blikk fra tanten med maske på Konsum. Nettoeffekten ser vi i statistikken.

    En annen forskjell er at det nå er mye vanskeligere å bli testet i Sverige enn i Norge. Jeg har noen prosjektmedarbeidere som behøver en gyldig PCR-test for å få lov til å reise hjem fra Sverige. Dessverre er testing i Sverige nå reservert for folk som viser symptomer, så de må finne privatklinikker som tilbyr slik testing. Det finnes bare noen få steder. Dette er litt Catch 22. Jeg tipper de svenske mørketallene for antall smittede vs antall registrerte tilfeller nå begynner å nærme seg situasjonen fra april igjen.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Naturligvis henger ting sammen. Naturligvis er det et stort problem at tiltak medfører konsekvenser for næringsliv og samfunnsliv. Og det er fullt mulig å sette tiltak og konsekvenser opp mot hverandre og forsøke å finne skjæringspunkt. Debatten omkring det er legitim. "Acceptable losses" er velkjent fra militær innsats, estimated injuries/fatalities er velkjent fra byggevirksomhet og større konstruksjonsarbeid.

    Så kan man spørre: Skal vi kjøre Qatars forbruk av fremmedarbeidere eller skal vi sette vår ære i XXX-dager siden forrige arbeidsuhell?

    I denne tråden synes det som om det er kurant for enkelte å saldere menneskeliv kontra projiserte, uheldige utfall. (Minner om at investormiljøet spekulerer i om vi står overfor en repeat av "Det glade 20-tallets investeringsiver" post-pandemi, så disse regnestykkene kan deriveres).

    Men det er altså uholdbart, politisk og moralsk, å stå overfor en kjent årsak til død og varige funksjonsskader og ikke gjøre hva man kan for å motvirke disse. Man kan gjøre som Trump og Bolsonaro, men det anbefales ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Naturligvis henger ting sammen. Naturligvis er det et stort problem at tiltak medfører konsekvenser for næringsliv og samfunnsliv. Og det er fullt mulig å sette tiltak og konsekvenser opp mot hverandre og forsøke å finne skjæringspunkt. Debatten omkring det er legitim. "Acceptable losses" er velkjent fra militær innsats, estimated injuries/fatalities er velkjent fra byggevirksomhet og større konstruksjonsarbeid.

    Så kan man spørre: Skal vi kjøre Qatars forbruk av fremmedarbeidere eller skal vi sette vår ære i XXX-dager siden forrige arbeidsuhell?

    I denne tråden synes det som om det er kurant for enkelte å saldere menneskeliv kontra projiserte, uheldige utfall. (Minner om at investormiljøet spekulerer i om vi står overfor en repeat av "Det glade 20-tallets investeringsiver" post-pandemi, så disse regnestykkene kan deriveres).

    Men det er altså uholdbart, politisk og moralsk, å stå overfor en kjent årsak til død og varige funksjonsskader og ikke gjøre hva man kan for å motvirke disse. Man kan gjøre som Trump og Bolsonaro, men det anbefales ikke.
    Bra at kost/nytte er en legitim debatt.

    Denne rapporten fra Sverige fikk jo litt oppmerksomhet.

    Først og fremst fordi Corona var på tredje plass i antall dødsfall i Sverige i første halvår 2020.
    • Hjertesykdommer tok flest med 14 000.
    • Kreft nest flest med 11 600
    • Så kom Corona med 5 552

    Men de lager også en oversikt over tapte leveår (Bruker litt omtrentlige tall her siden jeg leser de ut fra en graf)
    • Kreft har høyest tapte leveår med litt over 150 000
    • Hjertesykdommer nest flest med ca 115 000.
    • Ytre årsaker kommer på tredjeplass med ca 55 000 (ulykker/drap/selvmord),
    • Så kommer Corona med ca 50 000
    En interesasant ting her er at for Coronadøde så ser det ut til at man legger til grunn en forventet gjenværende levetid på ca 9 år. Mens tallene for totaldødelighet (som viser en betydelig underdødelighet i Sverige gjennom sommeren og høst) - indikerer jo at en stor del av de som døde av Corona statistisk hadde mindre enn 6 mnd igjen). Dette er også snakk om antall leveår, og ikke kvalitetsjusterte leveår - som igjen vil gjøre at Coronatallene faller nedover på listen.

    Og til slutt - de andre dødsårsakene her er jo løpende - mens man nå sammenligner med Corona som hadde en topp denne våren. Så selv med den utviklingen vi ser nå, så vil Coronadødsfall for hele året relativt sett bli ca 30% lavere enn 1. halvår.

    Hovedpoenget mitt er at selv i Sverige - så har altså ikke Corona tatt så veldig mange leveår - sett opp i mot andre ting.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Man kan alltids forsvare tiltakene bak at man ønsker å sikre at annen behandling ikke stopper opp. Likevel bør man spørre seg om hvorvidt tiltakene er tilpasset situasjonen godt nok. FHI hevder at man per i dag faktisk har spissede tiltak på kommunenivå - men min opplevelse per idag er at grupperinger som i liten grad sprer smittet betaler en høy pris mht. bevegelse, jobber, mental helse osv. Det finnes per i dag ikke konkrete tiltak internt i en kommune som Oslo mot den enkelte bydel i form av restriksjoner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er, som RRR sier; tiltakene er jo ikke målrettede. Og har heller aldri vært det. Det har vært pøst på med like tiltak- over hele landet, uavhengig av smitteomfang. Så har man strammet til enda hardere i f.eks Oslo og Bergen. Det er godt mulig at befolkningen i disse byene syns det er som det skal være, men min opplevelse er at der smitten er lav får man stadig mindre respekt for håndteringen av Covid-19. Det oppleves meningsløst å skulle ha tiltak som om smitten var høy og truende, når den i det hele tatt ikke er det. Vi ser det også på testing, som går ned. Selvsagt fordi konsekvensen av testing er karantene av svært mange mennesker rundt deg. Ingen vits i å børste håret, der hår knapt finnes.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ser det er en gladnyhet der. Kun 3 personer under 40 har dødd av korona.

    Ikke helt den reaksjonen VG ville at jeg skulle få av å lese "TREDJE PERSON UNDER 40 DØD AV KORONAVIRUSET"
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^På toppen av kransekaken så spilles det opp til at alle ansattei NAS nå skal gå over til WizzAir.. med de arbeidsforholdene man har der... Jeg stiller meg mer og mer kritisk til håndteringen av denne krisen. Så noterer jeg meg at det er blitt en politisk debatt mellom Raymond og regjeringen om hvem som skal ta regningen i Oslo. Raymond har noe å gå på etter eiendomsskatten ble innført, riktignok, men dette er ikke tiden for å slå politisk mynt på saker - og det gjelder både byrådet og regjeringen.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Det er opplagt politisk enighet om hånteringen av pandemien, stort sett ikke et pip fra oposisjonen
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå er det ganske mange innspill på å sikre mer forutsigbarhet til bedriftene (og deres ansatte ikke minst!) mht permitteringer, og ta mer aktiv ledelse på NAS etc. etc. Raymond har en sterk appell til regjeringen med mer. opposisjonen sitter derimot stille i båten mht. å implementere treffsikre tiltak i Oslo, som er politisk svært ukorrekt - men vil tvinge seg fram når smitten ikke kommer til å gå ned på østkanten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det er opplagt politisk enighet om hånteringen av pandemien, stort sett ikke et pip fra oposisjonen
    Jeg leser ikke noe særlig svenske aviser akkurat, men jeg har også stusset litt på dette. I den grad det er noe politisk bråk om dette i grannelandet så har det ikke blitt gjengitt her på berget i alle fall. Man kunne jo tro at det var planer om å løfte det opp noen hakk når regjeringen i større grad begynte å vise seg frem, men så lengt virker det som at det var mest for å forsterke eksisternde budsakp. Löfven sier jo ikke noe særlig annet enn hva Tegnell med entourage har sagt hele tiden, men han legger kanskje litt mer følelse i budskapet.

    Diskuteres egentlig kriselovgivning i Sverige? Jeg har fått med meg at jurister diskuterer hva man faktisk kan gjøre innenfor dagens lovverk, men ikke sett så mye om det pågår noe arbeid med noe som er klart fort. Asbjørn nevnte en ny pandemilov men den skulle vel kanskje være klar til utpå våren en gang om jeg forstod han korrekt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Kommer aldri til å bli spissede tiltak mot enkeltgrupper eller bydeler med dagens styre i Oslo. Effektivt ja, men alt for upopulært.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Det står nok aller mest på kortsiktig politisk feighet.
    Det står nok aller mest på kortsiktig politisk feighet.
    skrev om sverige, tverrpolitisk enighet om tiltakene også i norge. alternativer AP/SV - ikke en lyd, så å tro at en annen regjering hadde gjort toget annerledes er bare vissvass
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    skrev om sverige, tverrpolitisk enighet om tiltakene også i norge. alternativer AP/SV - ikke en lyd, så å tro at en annen regjering hadde gjort toget annerledes er bare vissvass
    Opposisjonen har stadig vekk måttet gå inn og ordne opp i støtteordninger. SV og Frp har også tatt til orde for strengere regime angående fritidsreiser utenlands og testing ved innreise. De har også, sammen med Ap, stilt kritiske spørsmål rundt like tiltak over hele landet, besøksnekt osv. Så det stemmer nok ikke helt, selv om de kunne frontet sin uenighet langt sterkere. Sverige er jeg egentlig svært lite opptatt av.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Det er registrert betydelig nedgang i hjerteinfarkt og vanlig innfluensa og andre sykdommer etter innføring sv smitteverntiltak. Så om dødsraten er på normalt nivå så er det egentlig en relativ økning.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Herregud for hva ?

    Edit: Det er vel bare Larson her som er en svoren forsvarer av fast ansatte. Har selv jobbet som konsulent siden 2006. Det første du må forstå er at det er kort oppsigelsetid -14 dager og at oppdragsgiver kan avslutte oppdraget som han selv ønsker uten noen begrunnelse.
    Selv har jeg tidligere flydd Sandefjord Stavanger men nå kjører jeg tur retur hver uke. Øssker ikke ta risikoen og vil heller ikke gi oppdragsgiver noen påskudd til å avslutte forholdet.
    Er det slik vi vil ha det? Løsarbeidere og timekonsulenter hele gjengen ? syns ikke det er noe å trakte etter, fast ansettelse i full stilling må og skal være normen for er trygt arbeidsliv
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Her er for øvrig hvordan det ser ut for de siste årene (fra en pressekonferanse her om dagen)

    dodlighet_sverige.JPG
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det er registrert betydelig nedgang i hjerteinfarkt og vanlig innfluensa og andre sykdommer etter innføring sv smitteverntiltak. Så om dødsraten er på normalt nivå så er det egentlig en relativ økning.
    Overskriften er vel kraftig missvisende
    Sverige hade en kraftig överdödlighet i april till och med juni. Då var överdödligheten runt 25 procent. Efter juli har dödstalen successivt gått ner och kurvan juli till oktober är att betrakta som normal, med snudd på underdödlighet

    Edit fikk ikke med linken...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høyre er seg selv lik. Maken til arroganse og tøv kan nesten bare komme fra det holdet.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ når du tråkker så i baret at Venstre må irettesette ministeren.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ når du tråkker så i baret at Venstre må irettesette ministeren.
    Litt den samme arroganse vi ser her; "det er da bare ditt og datt". Sier ikke at alle i Høyre er slik- vi har jo noen fremragende eksempler her på det motsatte, med RRR og hogen- men vi har da sannelig eksempler på hvor "enkelt" alt rundt corona er også, som støtter galskapen i ett og alt.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Opposisjonen har stadig vekk måttet gå inn og ordne opp i støtteordninger. SV og Frp har også tatt til orde for strengere regime angående fritidsreiser utenlands og testing ved innreise. De har også, sammen med Ap, stilt kritiske spørsmål rundt like tiltak over hele landet, besøksnekt osv. Så det stemmer nok ikke helt, selv om de kunne frontet sin uenighet langt sterkere. Sverige er jeg egentlig svært lite opptatt av.
    sverige var bare en saksopplysning (det var det det opprinnelige innlegget dreide seg om. musestemme fra oposisjonen, de er i hovedsak enig
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    sverige var bare en saksopplysning (det var det det opprinnelige innlegget dreide seg om. musestemme fra oposisjonen, de er i hovedsak enig
    My bad. Min innstilling til Sverige, er at siden det også der er underdødlighet, har klart seg utmerket. Og siden de heller ikke har tydd til samme harde linje som oss, vil de langsiktige konsekvenser der bli mindre enn hos oss.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    For de som ikke liker den norske tilnærmingen, her er noe å danse til i helga;)

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva har grensekontroll med hvor de sitter i karantene å gjøre? Det det derimot har med å gjøre, er at rigide regler, uten logikk, ikke gjør annet enn å legge unødvendig byrder på folk. Bekjempe corona gjør det derimot ikke.

    Merkelig hvor man tydeligvis prater forbi hverandre i denne tråden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg er 100 % for grensekontroll.

    Jeg synes løsningen der boligeiere kan reise hjem, mens leietakere må betale for karantenehotell er fullstendig forkastelig. Renspikka idioti, der tankegangen om at de ressurssterke skal opp og frem skinner 100 % igjennom. Hadde ikke den tankegangen sittet i ryggmargen, ville de aldri ha funnet på en så fryktelig løsning.

    Hvermannsen skal tas. De rike skal slippe unna, fordi de har ressurser. - Leietakere er ikke til å stole på. - De må vi ha fysisk kontroll på. Håpløs holdning.

    Vedkommende som skrev den teksten må ha skjønt at den var gal. Det samme med de som kvalitetssikret den. Dette var ingen tilfeldig glipp.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hva har grensekontroll med hvor de sitter i karantene å gjøre? Det det derimot har med å gjøre, er at rigide regler, uten logikk, ikke gjør annet enn å legge unødvendig byrder på folk. Bekjempe corona gjør det derimot ikke.

    Merkelig hvor man tydeligvis prater forbi hverandre i denne tråden.
    Det går ikke an å ha god grensekontroll uten å ha en god karanteneløsning. Det burde være innlysende. men etter alt tøvet du har skrevet i denne tråden så forventer jeg ikk at du klarer å dra den enkle og logiske slutningen. Du som er den mest logiske personen på hfs.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er 100 % for grensekontroll.

    Jeg synes løsningen der boligeiere kan reise hjem, mens leietakere må betale for karantenehotell er fullstendig forkastelig. Renspikka idioti, der tankegangen om at de ressurssterke skal opp og frem skinner 100 % igjennom. Hadde ikke den tankegangen sittet i ryggmargen, ville de aldri ha funnet på en så fryktelig løsning.

    Hvermannsen skal tas. De rike skal slippe unna, fordi de har ressurser. - Leietakere er ikke til å stole på. - De må vi ha fysisk kontroll på. Håpløs holdning.

    Vedkommende som skrev den teksten må ha skjønt at den var gal. Det samme med de som kvalitetssikret den. Dette var ingen tilfeldig glipp.
    Her tror jeg nok du tenker både for høyt og lavt om de som styrer. Sannheten er nok at de har problemer med å overskue kompleksiteten i beslutnings-sitasjonen og kompleksiteten i hva deres beslutninger fører til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har noen sagt til deg at du er en tufs noen gang? Dersom ikke; en gedigen tufs.

    Selvsagt skal det ikke være forskjell om man eier eller leier!

    Er bare Høyre som er i stand til å komme med en så fullstendig idiotisk regel.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    det handler om likhet for loven for jørgen hattemaker og kong salomo.

    Om du er huseier eller ei skal aldri være kriterie for om du skal måtte sitte i karantenehotell og betale egenandel på 5.000 kr.


    Å bomme så grasalt på det innebærer at du som lovskriver har en ryggmargsrefleks som ikke er god. Dette er elementært. Vi ser det ellers i NAV. De fanget i NAV-systemet er ikke til å stole på. De må kontrolleres opp i n-te, fordi de kan finne på å stjele jakkeknappen din om de fikk sjansen. De etablerte derimot skal ha full tillit, ingen kontroll-mekanismer.

    Jeg går ikke med på at dette var en uskyldig feil som kunne skje den beste.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helt riktig, Larson. Det er selvsagt ikke en uskyldig "feil". Det går direkte på menneskesynet til partiet Høyre, tuftet som de er på å beskytte den rike, høyverdige mann. Leieboere er ubemidlete, som bor trangere enn fiffen, ergo må de tynes for det.

    Finnes ikke politikk i tiltakene, må vite 🤘
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn