Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Var det Asbjørn som hevdet dette for lenge siden? Ser mer og mer ut som vi må forberede oss på å leve med Covid. Å tro på at dette er en sykdom vi skal bli ferdig med ved immunitet i befolkningen virker mer og mer fjernt, eller har forsåvidt gjort det for de fleste av oss hele tiden.

    Personlig har jeg aldri trodd på at det skal være mulig å utrydde dette viruset helt. Kanskje endelig på tide å skifte strategi fra den såkalte "slå ned" strategien som regjeringen velger å følge nå, noe mange her har vært inne på veldig lenge. Eller vil man ha lockdown, portforbud, masker og avstandskrav forever? ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    I tilfelle noen trodde Larson dikter med de som MÅ på polet daglig:

    "For personer med alkoholavhengighet, kan vesentlig reduksjon i inntak eller opphør i bruk fra en dag til annen gi utvikling av en svært alvorlig abstinenstilstand.

    Rask innstramming av tilgjengelighet til alkohol ved stengning av Vinmonopolet kan således utsette personer med alkoholavhengighet for alvorlig helserisiko", skriver direktoratet i anbefalingen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    I tilfelle noen trodde Larson dikter med de som MÅ på polet daglig:

    "For personer med alkoholavhengighet, kan vesentlig reduksjon i inntak eller opphør i bruk fra en dag til annen gi utvikling av en svært alvorlig abstinenstilstand.

    Rask innstramming av tilgjengelighet til alkohol ved stengning av Vinmonopolet kan således utsette personer med alkoholavhengighet for alvorlig helserisiko", skriver direktoratet i anbefalingen.
    De holdt vinmonopolet åpent i mars. Så vi kan jo lure hvorfor i all verden de bestemte å stenge det nå. Politikk var det i alle fall.

    tillegg:
    Jeg har tre teorier:
    a) Ropstad fikk en intern seier.
    b) Høie og co er fortsatt snurt over at opposisjonen åpnet.
    c) total panikk.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Polet var stengt i èn dag, ikke sikkert at det står øverst på skrytelisten når dette er over.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Personlig har jeg aldri trodd på at det skal være mulig å utrydde dette viruset helt. Kanskje endelig på tide å skifte strategi fra den såkalte "slå ned" strategien som regjeringen velger å følge nå, noe mange her har vært inne på veldig lenge. Eller vil man ha lockdown, portforbud, masker og avstandskrav forever? ;)
    Vi vil ha vaksine, som straks er her for de fleste av oss.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Da er det på tide å åpne skoler og butikker igjen også;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    I tilfelle noen trodde Larson dikter med de som MÅ på polet daglig:

    "For personer med alkoholavhengighet, kan vesentlig reduksjon i inntak eller opphør i bruk fra en dag til annen gi utvikling av en svært alvorlig abstinenstilstand.

    Rask innstramming av tilgjengelighet til alkohol ved stengning av Vinmonopolet kan således utsette personer med alkoholavhengighet for alvorlig helserisiko", skriver direktoratet i anbefalingen.
    Daglige turer på polet medfører også litt risiko :D
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tja, kan ikke alle de som mener de selv trenger vaksine bare holde seg hjemme fra nå og til de får den. Så kan vi andre åpne og drive samfunnet så lenge. Skal til og med komme på døra med mat og vin til dere;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Skal ikke stå på meg, vært hjemmekontor og surdeig siden mars her :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.525
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tilfelle noen trodde Larson dikter med de som MÅ på polet daglig:

    "For personer med alkoholavhengighet, kan vesentlig reduksjon i inntak eller opphør i bruk fra en dag til annen gi utvikling av en svært alvorlig abstinenstilstand.

    Rask innstramming av tilgjengelighet til alkohol ved stengning av Vinmonopolet kan således utsette personer med alkoholavhengighet for alvorlig helserisiko", skriver direktoratet i anbefalingen.
    Klassisk tilfelle:
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Tja, kan ikke alle de som mener de selv trenger vaksine bare holde seg hjemme fra nå og til de får den. Så kan vi andre åpne og drive samfunnet så lenge. Skal til og med komme på døra med mat og vin til dere;)
    Du kommer med mat så fr du vin av meg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    De har bare hatt 10 måneder på seg; får da være grenser.

    Lavmål av Dagbladet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242

    De har bare hatt 10 måneder på seg; får da være grenser.

    Lavmål av Dagbladet.
    NTNU sa i avisen i dag at de har ganske bra kapasitet til slike analyser, men ingen har spurt de.

    Helgenomsekvensering gjøres på menneske- og dyreceller ved flere sykehus og universiteter i Norge, inkludert Oslo, Bergen og Trondheim, som er mye mer krevende enn å helgenomsekvensere et virus. Så dette er ikke noen heksekunst, hvis man får beskjed om å gjøre det.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Nå er det selvsagt lett å være etterpåklok men det ser ikke ut som om det bare er evnen til å oppdage mutasjoner det har stått på, men også viljen.

    Jeg kan føkk all om dette men som nevnt tidligere sa islandske deCode at dette er veldig enkelt sammenlignet med annen genomsekvensiering og det er vel det samme fyren fra NTNU sitert over sier.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Så, gitt at hva som er referert er korrekt og at det ikke finnes gode grunner til at slike analyser ikke kan eller bør utføres ved landets universiteter eller sykehus (noe det neppe er siden FHI har sagt de er i kontakt med eksterne aktører for å få bedre kapasitet) så kan man,litt flåsete si, at en million personer på det sentrale Østlandet nå er i en slags unntakstilstand fordi ingen tenkte på å ringe til landets universiteter og sykehus for å kolla läget om det var mulig å få sekvensiert noen virus for å evt finne en mutasjon. Og prøven som utløste det hele ble var tatt 19 dager før det hele smallt.

    Muliges er eneste praktiske forskjell for oss her i området rundt Oslo at det ville tatt litt lengre tid før det som nå har skjedd ville skjedd, men det endrer uansett ikke på det prinsipielle.

    Om vi så hadde hatt briten, eller Sør-Afrikaneren i fri dressur (noe vi neppe har ennå, gitt smittetallene) så ville vi uansett først visst om det rundt 14 dager senere når det var dens tur i køen, selv når man vet eksakt hva man skal se etter.

    Her fra lenestolen fremstår ikke dette veldig fremoverlent akkurat, i alle fall når det tydelgivis faktisk finnes en hel del analysekapasitet tilgjengelig i Norge, bare ikke hos FHI som har fått oppgaven med å analysere, men uten å ha kapasitet til å gjøre det i særlig grad.

    Føre var skal man være på tiltak og generell kjiphet, men tydeligvis ikke på det andre. Da tar man det litt som det kommer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @weld77 Vi hadde en lengre diskusjon om dette tidligere i dag. Forsvarerne av myndighetene mente man ikke kunne vite slikt på forhånd, at det var ingen grunn til økt kapasitet.

    Vissvass, selvfølgelig. Dette burde ikke komme som noen overraskelse i det hele tatt. Og at man ikke har spurt NTNU tyder jo også på at økning i kapasitet ikke har vært i tankene.

    Prisen betaler østlandet akkurat nå. Men hele landet har betalt prisen for dårlig planlegging, null evne til å se framover- samtidig som alle vi andre må leve med uforholdsmessige tiltak for å være føre var. Mens myndighetene tar det som det kommer - med buksene nede hver eneste gang.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Minner forøvrig om at det på ingen måte er sikkert at disse mutasjonene er noe verre enn vanlig;) Men glimrende påskudd for å stenge ned mer selvfølgelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det bare å vente til de styrende finner en anledning, for den finner de. Det heter blod på tann.

    Så hun våger altså å komme med "dugnad" igjen?

    Før i verden kalte vi slike kjerringer for "Burugle".

    Det gjør man selvsagt ikke nå, det ville vært lavmål.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Så, gitt at hva som er referert er korrekt og at det ikke finnes gode grunner til at slike analyser ikke kan eller bør utføres ved landets universiteter eller sykehus (noe det neppe er siden FHI har sagt de er i kontakt med eksterne aktører for å få bedre kapasitet) så kan man,litt flåsete si, at en million personer på det sentrale Østlandet nå er i en slags unntakstilstand fordi ingen tenkte på å ringe til landets universiteter og sykehus for å kolla läget om det var mulig å få sekvensiert noen virus for å evt finne en mutasjon. Og prøven som utløste det hele ble var tatt 19 dager før det hele smallt.

    Muliges er eneste praktiske forskjell for oss her i området rundt Oslo at det ville tatt litt lengre tid før det som nå har skjedd ville skjedd, men det endrer uansett ikke på det prinsipielle.

    Om vi så hadde hatt briten, eller Sør-Afrikaneren i fri dressur (noe vi neppe har ennå, gitt smittetallene) så ville vi uansett først visst om det rundt 14 dager senere når det var dens tur i køen, selv når man vet eksakt hva man skal se etter.

    Her fra lenestolen fremstår ikke dette veldig fremoverlent akkurat, i alle fall når det tydelgivis faktisk finnes en hel del analysekapasitet tilgjengelig i Norge, bare ikke hos FHI som har fått oppgaven med å analysere, men uten å ha kapasitet til å gjøre det i særlig grad.

    Føre var skal man være på tiltak og generell kjiphet, men tydeligvis ikke på det andre. Da tar man det litt som det kommer.
    Rart det der. FHI sier de er i kontakt med eksterne, men å kontakte statlige ressurser har de ikke gjort. Virker som om det er en aversjon mot å gi oppdrag til universitetene.

    Hadde vi ikke visst bedre så kunne man jo tro at det lå ideologi bak det hele. Strupe ressursene til FHI for deretter å gi oppdrag til private når FHI ikke er i stand til å levere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Så hun våger altså å komme med "dugnad" igjen?

    Før i verden kalte vi slike kjerringer for "Burugle".

    Det gjør man selvsagt ikke nå, det ville vært lavmål.
    Frekke-Erna er frempå igjen, skjønner jeg. Hun snakker om dugnad der hun samtidig truer befolkningen med portforbud. Opposisjonen burde kjeppjage henne fra statsministerkontoret.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nok en merkelig helg i pandemien er over, det rareste er at ingen diskuterer tall, trender og grafer lenger. Og nå når de endelig er blitt grønne og går nedover..
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    opposisjonen er enig. av og til litt halvhjertet kritikk for velgerens skyld. i beste fall sitter stillie i båten
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Frekke-Erna er frempå igjen, skjønner jeg. Hun snakker om dugnad der hun samtidig truer befolkningen med portforbud. Opposisjonen burde kjeppjage henne fra statsministerkontoret.
    Vi har en covid 19 pandemi, derfor er jeg. Ingen tvil.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Burugler bør ikke kjeppjages, Larson; derimot ribbes for fjær. En i gangen 😎
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Definisjonen på regjeringens håndtering;

    Ingenting
    Ingenting
    Full panikk
    Stenge alt
    Ingenting
    Ingenting
    Åpne grenser
    Ingenting
    Ingenting
    Full panikk
    Stenge alt
    Portforbud

    Sauset sammen med en aldeles for jævlig arroganse, irrasjonelle og uforholdsmessige tiltak.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tenker jeg tar med meg alle polvarene jeg rasket med meg på lørdag og leverer tilbake imorgen. jeg har nesten ikke økonomi til å sitte med huset fullt av sprit og rævpapir. det gikk litt over styr i forhold til økonomisk bæreevne. satser i det minste på til-gode-lapp.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare ikke hopp på toget til RævSkrÆmmern´og APelakeien så går alt så meget bedre.

    "De" skulle stenÆgt nÆr "Heile Driden Nu" (for en god stund siden). Det er eneste feilen de har gjort at de ikke tok full cerfew. Med så mye syting all around er det åpenbart at folk gir faen.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Legger til at jeg personlig er svært lite berørt, on D tvert i mot kanskje, og heller ikke de jeg normalt omgås er særlig berørt. Ikke misforstå, jeg har full medlidenhet med de som rammes "på ordentlig" men Polkø og trening da for faen...? Folk overlevde krigen på rasjonering av steketran, sko av never og fiskeskinn og herlige barkebrød i 5 År samt rasjonering i 10-15 år etter det DAT is...

    All Too Much Syting....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    tenker jeg tar med meg alle polvarene jeg rasket med meg på lørdag og leverer tilbake imorgen. jeg har nesten ikke økonomi til å sitte med huset fullt av sprit og rævpapir. det gikk litt over styr i forhold til økonomisk bæreevne. satser i det minste på til-gode-lapp.
    ;)

    Tough luck, polet tar ikke brennevin i retur så her er det bare å ta en for laget og statskassa, om enn ikke for egen levers ve & vel.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    @weld77 Vi hadde en lengre diskusjon om dette tidligere i dag. Forsvarerne av myndighetene mente man ikke kunne vite slikt på forhånd, at det var ingen grunn til økt kapasitet.

    Vissvass, selvfølgelig. Dette burde ikke komme som noen overraskelse i det hele tatt. Og at man ikke har spurt NTNU tyder jo også på at økning i kapasitet ikke har vært i tankene.

    Prisen betaler østlandet akkurat nå. Men hele landet har betalt prisen for dårlig planlegging, null evne til å se framover- samtidig som alle vi andre må leve med uforholdsmessige tiltak for å være føre var. Mens myndighetene tar det som det kommer - med buksene nede hver eneste gang.
    All den tid det er ukjent smittevei som er problemet i dette tilfellet så hadde det nok ikke spillt særlig stor rolle på nedstengingen
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    En del bitre og sure gubber her inne nå? Synd at våre fremste smitteverneksperter holder til på HFS og ikke FHI. Som det gamle ordtaket: Litt leit at våre fremste politikere er enten frisører eller taxisjåfører.

    Dr.E
    Siterer fremragende Elmer over (aka Dr.E)

    1611528984159.png

    Dr.E
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn