- Ble medlem
- 24.08.2018
- Antall liker
- 3.080
Poenget er at corona ganske fort raser igjennom en hvilken som helst norsk bygd eller italiensk alpeby, spesielt om man ikke har noen grunnleggende nasjonale tiltak og anbefalinger.
|
Er det kritikk av produktet (?)Poenget med kritikken mot disse respiratorne, er jo panikken som førte til at de ble anskaffet....
Produktene var helt unødvendige. Så uansett kvalitet, var de uten nytte.Er det kritikk av produktet (?)
Jeg er forøvrig i dette tilfellet helt enig i kritikken av markedsføringen til regjeringen.
Du holder deg på landet skjønner jeg, det må være en stund siden du har besøkt urbane strøk.Og på mindre steder slås den raskt ned. Pga liten befolkningstetthet. Andre land er uinteressant; jeg forholder meg til forholdene i Norge.
De ble bestilt da man fryktet prekær mangel på respiratorer. Så fant man bedre behandlingsmetoder enn å bruke respiratorer. De kommer til nytte hvis man finner rett adressat ... noen som ikke har råd til tipp topp respiratorer.Produktene var helt unødvendige. Så uansett kvalitet, var de uten nytte.
Og bilen går bra?Du holder deg på landet skjønner jeg, det må være en stund siden du har besøkt urbane strøk.
Jeg tenkte mer på at Trondheim og Bergamo er to omtrent like store og sammenlignbare byer. Hvorfor helsesituasjonen er så forskjellig i de to byene kan du jo tenke mer på. Ellers takk for omtanke angående bilen. Hvorvidt den fortsatt går bra vet jeg ikke siden jeg ikke har vært ute verken med eller uten bil på over et år.Og bilen går bra?
Nå har vel både jeg og flere nettopp framhevet forskjellen mellom sentrale østland og resten av landet.
Det er utrolig; oppfører seg som kjærringer og tolker det man leser- i stedet for å forholde seg til det som blir skrevet.
Gjesp...Det var det med sannferdighet fra regjeringen. Regjeringen sa de kjøpte nødrespiratorer.
Det de i realiteten kjøpte var utstyr for zombie-apokalypsen der vi hadde gått tom for hjernedød arbeidskraft. Skulle Norge bli atombombet tilbake til steinalderen, da ville disse "nødrespiratorene" kanskje vært til hjelp. Utfordringen er at i atomapokalypsen er situasjonen så elendig at de ikke ville vært til hjelp da heller. Det er ikke uten grunn at AS Norge prøver å kvitte oss med disse asap (før de er levert). Det er intet behov for dem, og det var aldri et behov for dem.
Det handlet om PR, støtte om norsk næringsliv og forsøk på å vise handlekraft, ikke om proaktiv risikovurdering. Å kjøpe et lager av oksygenflasker er et mye bedre risikosenkende tiltak enn disse molborobotarmene. Jeg så ikke Erna holde pressekonferanse om innkjøp av oksygen. Jeg så henne holde pressekonferansen om noen helt unyttige duppeditter som skulle redde oss fra koronakatastrofe på sykehus. Hun tok oss for tåper.
Hvis vi forutsetter at produktet får sin CE sertifisering innenfor sitt tiltenkte bruksområde, er produktet da fortsatt skrot eller unyttig (IEC 93/42/EEC kan være et sted å begynne) ?Produktene var helt unødvendige. Så uansett kvalitet, var de uten nytte.
du har vel hørt om kapitalistiske land. Det er bare for de fattige å bla opp slik at Boris og co får tjene noen ekstra grunker som mellommann. Business er businessMest av alt er det vel bare kvalmt, at rike vestlige land kjøper tonnevis av vaksiner man ikke har behov for.
Totalt unødvendig, siden forutsetningene for nødvendigheten aldri har vært til stede. Så kvaliteten er egentlig uinteressant.Hvis vi forutsetter at produktet får sin CE sertifisering innenfor sitt tiltenkte bruksområde, er produktet da fortsatt skrot eller unyttig (IEC 93/42/EEC kan være et sted å begynne) ?
Nettopp. Frykt. Uten rot i virkeligheten.De ble bestilt da man fryktet prekær mangel på respiratorer. Så fant man bedre behandlingsmetoder enn å bruke respiratorer. De kommer til nytte hvis man finner rett adressat ... noen som ikke har råd til tipp topp respiratorer.
Laerdal Medical er forøvrig et dønn seriøst selskap som er dedikert til å redde liv og det er trist å se at de har blitt hengt ut i offentligheten for sin deltakelse her. Her er not-for-profit selskapet deres, der de har som mål å redde 1 mill liv i året - og skape en del arbeidsplasser mens de gjør det: https://laerdalglobalhealth.com/
Sa stemmen fra roterommet - etterpåklokskap...Nettopp. Frykt. Uten rot i virkeligheten.
Kvaliteten på produktet er uinteressant. Det var aldri bruk for de. Panikkinnkjøp.
Vel, det burde I utgangspunktet ikke fordeles etter hvem som har mest penger og/eller det raskeste byråkratiet, men etter behov. Det sitter nok ganske mange land med kontrakter med startlevering ganske langt frem i tid, om de har en kontrakt i det hele tatt.forstår ikke helt hva som er kvalmt med det; de kommer neppe til å realisere kjøp av alle disse vaksinene og legge dem i kjelleren. ingenting som tilsier at dette er et investeringsprosjekt. de la vel inn bestilling bredt før noe var avklart med hvem kunne levere hva.
mer kvalmt er det vel at noen selskaper nå sitter der og ikke vil la andre land få muligheten til å produsere grunnet patenter og dollar i øya. er ikke astra unntaket her?
Enda mer panikkproganda, eller er det informasjon som vi har krav på å få kunnskaper om?Flott, mer panikkpropaganda.
en må jo gjerne drømme, men verden blir ikke en bedre plass av det.Vel, det burde I utgangspunktet ikke fordeles etter hvem som har mest penger og/eller det raskeste byråkratiet, men etter behov. Det sitter nok ganske mange land med kontrakter med startlevering ganske langt frem i tid, om de har en kontrakt i det hele tatt.
Det har visst vært en del festing etter hva jeg har skjønt, i tillegg til at bl.a. smittevern som å holde avstand og bruke munnbind er mer eller mindre helt fraværende på kollektivtransport. De gir faen, rett og slett. Virker det som iallfall. Og kansje ikke alle, men mange nok.Enten man liker det eller ikke var argumentet «du vil ikke være den som tok livet av Bestemor» ganske effektivt for å holde ungdommen i tøyle ved juletider. Nå er Bestemor vaksinert og våren står for døren, så det er vel ikke så merkelig om ungdommen ikke er like disiplinerte lenger.
Vel, hvis besto ikke allerede er blitt vaksinert, er utsiktene for henne relativt mørke. I går ble svimlende 3 -tre!- Bergensere ferdig vaksinert iht. BT. Det finnes knapt en eneste vaksinedose å oppdrive. Legg også merke til at det er lagt fullstendig lokk på informasjon om når det kommer flere vaksiner til Norge.Enten man liker det eller ikke var argumentet «du vil ikke være den som tok livet av Bestemor» ganske effektivt for å holde ungdommen i tøyle ved juletider. Nå er Bestemor vaksinert og våren står for døren, så det er vel ikke så merkelig om ungdommen ikke er like disiplinerte lenger.
Tipper det er en blanding av flere faktorer;Man ser litt det samme her i Drammen som i Oslo, med mest smitte i "innvandrerrike bydeler". Lurer helt ærlig talt på hva som er grunnen. Trangboddhet? Språkvansker?
![]()
Enorme forskjeller i smittetrykk mellom bydelene i Drammen
Fjell, Austad og Danvik har 65 ganger flere smittede - sett i forhold til innbyggertallet - enn Svelvik.drm24.no
I uke 12 får Bergen 818 hetteglass med 6 vaksinedoser i hver, det er ca 5k doser.Vel, hvis besto ikke allerede er blitt vaksinert, er utsiktene for henne relativt mørke. I går ble svimlende 3 -tre!- Bergensere ferdig vaksinert iht. BT. Det finnes knapt en eneste vaksinedose å oppdrive. Legg også merke til at det er lagt fullstendig lokk på informasjon om når det kommer flere vaksiner til Norge.
Jeg kan ikke fri meg fra tanken på at den vanskelige situasjonen regjeringen befinner seg i, er delvis selvforskyldt. Like etter nyttår var budskapet fra regjeringen at nå, snart er vaksineleveransene i gang, og snart vil alt bli normalt igjen. Feriereisene kan bestilles, og jadda, jadda, jadda. Det budskapet var i overkant optimistisk, for å si det litt forsiktig. Nå må regjeringen fortrøste en stadig mer utålmodig befolkning på at alt skal bli bra, men kanskje ikke allerede i 2021.
Selvsagt er dette vanskelig. Ernas Geilo- utskeielse hjelper heller ikke. Oppi dette her kommer da beskjeden at Norge har gitt bort 700 000 doser. Noe som er tre ganger mer enn det som er blitt administrert i Norge til nå.......Å selge inn budskapet om litt, bare litt mer tålmodighet så skal alt bli bra må være enhver pr- nisses mareritt!
Vaksine har også både en økonomisk og en politisk dimensjon: Den økonomiske går på økonomisk innhenting, og den politiske går på vaksinetilgang som politisk pressmiddel. Å tro på altruisme i en slik situasjon er å tro på julenissen. Norge, som den rikeste husmannen i EU, blir rævpult. Jeg synes at Norge skulle betale seg ut av vaksinemangelen og gi bengen i den svært så teoretiske internasjonale solidariteten.
mvh
Takk for den linken. Den var jeg ikke obs på.I uke 12 får Bergen 818 hetteglass med 6 vaksinedoser i hver, det er ca 5k doser.
Det nest beste er vel som EU har gjort å fordele det etter folketall, istedenfor å starte en krig blant medlemslandene, som garantert ville gitt høyere pris og mulig dårligere godkjenning av vaksinene, fordi det hadde blitt ett race om å være først.en må jo gjerne drømme, men verden blir ikke en bedre plass av det.
det som er mulig, er å gjøre noe med patentrettigheter i den situasjonen vi nå er i. men selv det synes å sitte langt inne. det er voldsomme verdier vi snakker om for de involverte selskapene.
![]()
Mener Norge hindrer fattige land i å få vaksiner: – Flaut
SV-leder Audun Lysbakken mener Norge må gå inn for å dele vaksine-oppskriftene med fattige land.www.vg.no
Ja, det er ikke allverdens, men det er da noeTakk for den linken. Den var jeg ikke obs på.
5 k doser er nok til å vaksinere 2500 bergensere, eller 0.9 % av bergens befolkning. 4,7% er jo allerede vaksinert, da gjenstår jo bare 94,4 %!Vet ikke helt om det gjelder som en gladnyhet.....
Mvh