Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er svært få som dør av dette i Sverige for tiden, nesten færrest i Europa.
    Ja, vi får jo ikke lengre fast oppdatering her i tråden.
    Men det er klart - antall smittede og sykehus er fortsatt høyt så det kan man jo fortsatt poste.

    Hvor mange under 18 år sitter i karantene i dag tror dere...10000? 25000?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når det er Brann i kjelleren venter man ikke til neste generalforsamling for å stemme om man skal slukke, eller rømme bygget.
    Men når skogbrannen som begynte i mars i fjor fortsatt ikke er slukket så har vel redningsledelsen tid til å rådslå med andre innimellom. De rekker jo å reise på hytta.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men når det nå viser seg at mRNA vaksinene sannsynligvis er veien å gå, er det ikke på tide at myndigheter i diverse land intervenerer farmasøyindustrien og pålegger dem å dele oppskriften med andre vaksineprodusenter, sånn at masseproduksjon snarest mulig kan komme i gang av trygge og virksomme vaksiner?
    Eller skal økonomi og bedriftshemmeligheter trumfe folkehelsa?
    Bare noen tanker for å få fortgang i vaksineringen.
    Det er vel ingen som hest grunn til å tro at noe ville gå fortere på den måten. Det bygges for harde livet, så ekspropriering av intellektuelle rettigheter, påfølgende rettsaker og til slutt motvillig overføring av mer eller mindre fullstendig informasjon om hvordan produktet industrialiseres er vel omtrent det siste man bør gjøre hvis det er fortgang man er ute etter. Hvis man derimot er mer opptatt av at Pfizer og Moderna ikke skal få lov til å innkassere jackpot, så er det vel bare å sette igang med ekspropriasjonen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Denne « demokrati i fare sutringen «virker bare helt malplassert. Selvsagt har vi fortsatt fungerende demokrati i Norge selv om myndighetene tar noen raske og nødvendige beslutninger . Når det er Brann i kjelleren venter man ikke til neste generalforsamling for å stemme om man skal slukke, eller rømme bygget.
    Det er ikke brann i kjelleren.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Mener du situasjonen er ute av kontroll i Sverige?
    Det er forskjell på kontroll og kontroll. I den konteksten jeg skrev det der, så mener jeg at ikke engang Norge har kontroll. Kontroll er når vi kan vende tilbake til noe som er tilnærmet normalt liv uten at smitten fyller sykehusene og tar mange liv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er svært få som dør av dette i Sverige for tiden, nesten færrest i Europa.
    ...bortsett fra alle de andre nordiske landene, mente du? Sverige har kommet noe kortere i vaksinering enn nabolandene, og det vil jo ha en effekt over de kommende ukene.

    1618341102241.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Men når det nå viser seg at mRNA vaksinene sannsynligvis er veien å gå, er det ikke på tide at myndigheter i diverse land intervenerer farmasøyindustrien og pålegger dem å dele oppskriften med andre vaksineprodusenter, sånn at masseproduksjon snarest mulig kan komme i gang av trygge og virksomme vaksiner?
    Eller skal økonomi og bedriftshemmeligheter trumfe folkehelsa?
    Bare noen tanker for å få fortgang i vaksineringen.
    Jeg tror egentlig ikke det er der slaget står. Husk på at dette er helt nye teknologier og det er visstnok rett og slett jævlig vanskelig å produsere de. Det er ikke slik at det står masser av produksjonslinjer klarer til å lage disse om noen bare forteller de hvordan de skal gjøre det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Begynner å nærme seg årevis innesperring av barn og unge nå etterhvert;) Det blir iallfall det om zerocovid gjengen vinner frem.
    Merkelig påstand. Jeg har barn i alle aldre, og de går på jobb, skoler og barnehage, hver dag. Og de er ute i fritiden så mye de vil.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Den heter vaksinering. Selv om J&J, AZ og Sputnik viser seg å ha uakseptable bivirkninger er det fortsatt flere andre. Man har ikke lagt alle egg i en kurv, så det betyr bare noen ukers forsinkelse, ikke en permanent tilstand.
    Hva er egentlig uakseptable bivirkninger? Mener at jeg leste/hørte at det er 6 tilfeller (korriger meg gjerne..) av 7 mill. satte vaksiner av J&J, er det uakseptabelt? Hva er egentlig forventningene våre? Selvsagt tar man en pause hvis/når det er noe man vil undersøke men å stoppe denne vaksinen permanent med slike forholdstall rimer ikke i min verden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er det et interessant fenomen at når noen hevder at det finnes mer til livet/samfunnet enn Corona - så postes det bare flere coronagrafer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Merkelig påstand. Jeg har barn i alle aldre, og de går på jobb, skoler og barnehage, hver dag. Og de er ute i fritiden så mye de vil.
    Ja, men ting er jo litt merkelig for tiden. Vi har også barn i alle aldre. Og for mine barn så bli kor avlyst/utsatt, fotball har vært forbudt og kamper er fortsatt forbudt, basket har vært forbudt, men har nå kommet i gang igjen. Badeland, lekeland, klatreparker og ulike åpen hall er stengt. For hun som er eldst og går på videregående - så har det vel ikke vært en eneste klassefest, tur elle samling. Treningssentrene har vært stengt.

    Så - jada det går fint å være ute og treffe venner, men de store tingene som var litt høy - fotballturneringer, klassefester, skoleavslutninger og slikt - det er forbudt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det er litt feil å si at svenskene ikke har kontroll, de var bare sene med å skjønne at det bar galt av sted. Litt som med innvandringen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er litt feil å si at svenskene ikke har kontroll, de var bare sene med å skjønne at det bar galt av sted. Litt som med innvandringen.
    Men svenskene har da flere ganger begrunnet sine valg. Mens Høie stort sett sier at vi må være føre var og at de setter inn tiltak for de som rammes, svarte Tegnell veldig tydelig når han ble spurt om hvorfor ikke barn til smittede ble satt i karantene - jo fordi det var viktig for barn å gå på skolen.

    Denne katastrofen i Sverige tilsvarer vel 2-3 mnd med tapte liv til kreft - hva er egentlig den store krisen?

    Så får du heller bli enig med Bx om kontroll - jeg mener både Norge og Sverige har kontroll. Det er ikke spesielt krevende å stenge ned alt - det har omtrent samtlige land i verden greid - det krever langt mer å si at vi må tåle litt tap for å holde samfunnet i gang (og da tenker jeg ikke på økonomien - da tenker jeg hverdagen for folk flest)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    god sak. (om manglende målrettede tiltak)

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ville du regne slik om det var en togulykke også? Pyttsan, bare tilsvarende 2-3 måneders dødsfall som følge av kreft. Move on, nothing to see here.
    Når du leser om barn som har det så vanskelig at de slår seg til blods i ansiktet eller skjærer seg selv med kniv, eller barn som slutter å spise og er i så dårlig forfatning at de må gis næring med sonde. Eller barn som har det så vanskelige og har så lite lyst til å leve at de går til Puddefjordbroen og stikker seg med brukte sprøyter. Hva tenker du da - pyttsan - det er mange flere som plages av corona.... Move on - nothing to se here....elle hva var egentlig poenget ditt her - annet enn stråmann som du så fint forklarte hva var i en annen tråd.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^ "Høre på fagfolkene", vettu. Ikke politikerne. Fagfolkene.
    vi som forholder oss til virkeligheten vet 2 ting. det er intet som tilsier at hd er en upolitisk institusjon (jf. uenighet fhi og hd), og det er intet som tilsier at fagfolk er benevnelsen på en konsensusgruppe,

    derfor lytter og tenker vi, sånn helt for oss selv sammen med andre. men hysterikere er vi ikke, derimot ganske så argumentative. og det har vi til felles med fagfolka. og så er heller ikke vi fri for politikk; vi vet at visse ting ikke er helt avgjørbart av vitenskapelig intelligens. teknokrati som politikk er ikke greia. det ble vi belært allerede av avdøde sokrates og over 2000 år tradisjon om det samme.

    ja, jeg mener vi skal høre på fagfolka!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når du leser om barn som har det så vanskelig at de slår seg til blods i ansiktet eller skjærer seg selv med kniv, eller barn som slutter å spise og er i så dårlig forfatning at de må gis næring med sonde. Eller barn som har det så vanskelige og har så lite lyst til å leve at de går til Puddefjordbroen og stikker seg med brukte sprøyter. Hva tenker du da - pyttsan - det er mange flere som plages av corona.... Move on - nothing to se here....elle hva var egentlig poenget ditt her - annet enn stråmann som du så fint forklarte hva var i en annen tråd.
    Nei, men nå spurte jeg deg. Om det f eks skjedde en naturkatastrofe som førte til 13660 døde svensker, f eks et jordskjelv av hittil uhørte dimensjoner, ville du da argumentert med at dette bare tilsvarer en par-tre måneders kreftdødsfall («Hva er egentlig den store krisen?») og argumentert mot å stramme opp bygningsforskriftene på noen måte? Det ville jo gjøre nybygg dyrere og mer tidkrevende, og du kunne sikkert finne mange anekdoter om hvor synd det ville være på alle som da ikke fikk råd til hus i samme standard som de hadde tidligere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men nå spurte jeg deg. Om det f eks skjedde en naturkatastrofe som førte til 13660 døde svensker, f eks et jordskjelv av hittil uhørte dimensjoner, ville du da argumentert med at dette bare tilsvarer en par-tre måneders kreftdødsfall («Hva er egentlig den store krisen?») og argumentert mot å stramme opp bygningsforskriftene på noen måte? Det ville jo gjøre nybygg dyrere og mer tidkrevende, og du kunne sikkert finne mange anekdoter om hvor synd det ville være på alle som da ikke fikk råd til hus i samme standard som de hadde tidligere.
    Nei, men nå er vel ikke togulykker og jordskjelv folkesykdommer heller - eller noe som først og frems rammer folk på slutten av livet. Dette er så dum sammenligning at det er bare trist.

    Hvordan tror du forledrene/søsken til et barn har det når de må sende de til psykatrisk akuttmottak? Hvordan tror du ukene og månedene frem til en slik hendelse er for familien og ikke minst barnet? Hvordan tror du tiden etterpå blir? Hvis man pådrar seg alvorlig spiseforstyrrelser når man er 16, eller blir akuttinnlagt når man er 19 - tenker du at det er noe man ferdig med når vi vaksinert? Tenker du at bortskjemte drittunger? Pytt Pytt - bli med på dugnaden.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo gjenta i det evinnelige at overdødeligheten i Sverige ikke er særlig stor, dvs ca 5000 av en befolkning på ca 10,4 millioner i 2020.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig påstand. Jeg har barn i alle aldre, og de går på jobb, skoler og barnehage, hver dag. Og de er ute i fritiden så mye de vil.
    Og min niese på 10 år har hjemmeskole hver dag. Kanskje greit å være litt ydmyk innimellom, det er ikke alltid sikkert at din virkelighet er den samme for alle.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og så vidt jeg kan se fra tallene så er det ihvertfall ikke overdødelighet i Sverige så lang i år.
    Det var overdødelighet i januar, men betydelige underdødelighet i februar og mars.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noen tvil om at alle tiltakene mot corona er positivt når det gjelder overdødlighet
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nei, men nå er vel ikke togulykker og jordskjelv folkesykdommer heller - eller noe som først og frems rammer folk på slutten av livet. Dette er så dum sammenligning at det er bare trist.

    Hvordan tror du forledrene/søsken til et barn har det når de må sende de til psykatrisk akuttmottak? Hvordan tror du ukene og månedene frem til en slik hendelse er for familien og ikke minst barnet? Hvordan tror du tiden etterpå blir? Hvis man pådrar seg alvorlig spiseforstyrrelser når man er 16, eller blir akuttinnlagt når man er 19 - tenker du at det er noe man ferdig med når vi vaksinert? Tenker du at bortskjemte drittunger? Pytt Pytt - bli med på dugnaden.
    Så langt ser det merkelig nok ut til at antallet selvmord har gått ned i løpet av det drøye året vi har holdt på med denne stengepolitikken. Og årets første drap i Norge ble rapportert først for et par dager siden(!).
    Det hevdes at psykiske plager blant ungdom stiger bratt, men foreløpig er vel også dette usikre tall, så vidt jeg forstår.
    Så det gjenstår en del før vi har fasiten på hvilke negative virkninger dette har på samfunnet som helhet. Det forskningen har vist oss utenfor en hver rimelig tvil, er at uhåndterbar gjeld, virker drivende på selvmordsstatistikken. Så på den måten kan korona bidra i årevis fremover.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Det er åpenbart store uenigheter mellom FHI og Helsedirektoratet for tiden.


     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Så langt ser det merkelig nok ut til at antallet selvmord har gått ned i løpet av det drøye året vi har holdt på med denne stengepolitikken. Og årets første drap i Norge ble rapportert først for et par dager siden(!).
    Det hevdes at psykiske plager blant ungdom stiger bratt, men foreløpig er vel også dette usikre tall, så vidt jeg forstår.
    Så det gjenstår en del før vi har fasiten på hvilke negative virkninger dette har på samfunnet som helhet. Det forskningen har vist oss utenfor en hver rimelig tvil, er at uhåndterbar gjeld, virker drivende på selvmordsstatistikken. Så på den måten kan korona bidra i årevis fremover.
    Resultatene av dette vil vi ikke se før om flere år i form av økte psykiske problemer, økt kriminalitet, økt rusavhengighet, tapt utdannelse etc etc. Jeg tror at denne gjelden som opparbeides nå etterhvert vil bli ganske stor.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noen tvil om at alle tiltakene mot corona er positivt når det gjelder overdødlighet
    På veldig kort sikt kanskje. På lengre sikte derimot er jeg ganske sikker på at dagens mål om minimal menneskelig kontakt vil føre til det motsatte.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Resultatene av dette vil vi ikke se før om flere år i form av økte psykiske problemer, økt kriminalitet, økt rusavhengighet, tapt utdannelse etc etc. Jeg tror at denne gjelden som opparbeides nå etterhvert vil bli ganske stor.
    Helt uening - det går seg til når vi åpner opp igjen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan tror du forledrene/søsken til et barn har det når de må sende de til psykatrisk akuttmottak? Hvordan tror du ukene og månedene frem til en slik hendelse er for familien og ikke minst barnet? Hvordan tror du tiden etterpå blir? Hvis man pådrar seg alvorlig spiseforstyrrelser når man er 16, eller blir akuttinnlagt når man er 19 - tenker du at det er noe man ferdig med når vi vaksinert? Tenker du at bortskjemte drittunger? Pytt Pytt - bli med på dugnaden.
    Jeg har vært med på noe av dette, men jeg har ikke tenkt å brette ut den historien her. Da var ikke corona oppfunnet som begrunnelse heller. Vet ikke hva som er mest selvdestruktivt, å påberope seg "long covid" eller at man er knust under tiltaksbyrden.

    Uansett, hvor er data? Hvor mye har dette økt? Tallene så langt viser nedgang i antall selvmord. Hvordan har pågangen til BUP endret seg i løpet av pandemien? Har den gått opp eller ned?

    Det var bare én studie fra et nordisk land som tok for seg familieforhold. Det var studien av Bakken, fra Oslo. Den samlet informasjon fra >12,000 ungdom i alderen 13- 18 år. Hovedfunnet i denne studien var at de fleste ungdommene brukte mer tid enn vanlig på å gjøre hyggelige ting sammen med familien. Det var imidlertid også 1/4 som rapporterte om mer krangling i familien.
    Blant studiene som omhandlet sosial helse var tre fra Norge og fire fra Danmark. Tre studier så på hvordan mangel på fysisk kontakt og det å ikke treffe venner påvirket ensomhet og trivsel blant ungdom. Dette skilte seg ikke fra andre lands studieresultater. To studier viste at mange barn opplevde at nedstengingen ga en stor omveltning i hverdagen og at mange savnet venner og fritidsaktiviteter. Men det var også en del ungdom som rapporterte mindre stress og følte lettelse ved å unnslippe det sosiale presset
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    På veldig kort sikt kanskje. På lengre sikte derimot er jeg ganske sikker på at dagens mål om minimal menneskelig kontakt vil føre til det motsatte.
    Nei er ikk ening. Vi glemmer fort vi mennesker, så når vi åpner opp igjen ordner det seg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Resultatene av dette vil vi ikke se før om flere år i form av økte psykiske problemer, økt kriminalitet, økt rusavhengighet, tapt utdannelse etc etc. Jeg tror at denne gjelden som opparbeides nå etterhvert vil bli ganske stor.
    Dette gjenstår tross alt å se; jeg håper dine spekulasjoner her ikke slår til.
    Enn så lenge har vi jo sett en del overraskende resultater, men det er selvsagt fullt mulig at vi bare venter på "ketchup-effekten".
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vi kan jo gjenta i det evinnelige at overdødeligheten i Sverige ikke er særlig stor, dvs ca 5000 av en befolkning på ca 10,4 millioner i 2020.
    Blir vel litt feil å regne av total befolkning. Overdødelighet må jo ses i forhold til normadødelighet. I runde slenger dør det 90 000 mennesker i Sverige hvert år, ergo ble overdødeligheten i fjor på over 5%.

    Det som er banna bein, er at Norge vil hente dette inn igjen i løpet av de nærmeste årene.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Blir vel litt feil å regne av total befolkning. Overdødelighet må jo ses i forhold til normadødelighet. I runde slenger dør det 90 000 mennesker i Sverige hvert år, ergo ble overdødeligheten i fjor på over 5%.

    Det som er banna bein, er at Norge vil hente dette inn igjen i løpet av de nærmeste årene.
    Delvis enig, jeg mener man bør bruke både absolutte og forholdsmessige tall for en objektiv fremstilling.

    Forøvrig helt enig i at Norge kommer til å ta igjen dette etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn