Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da må jeg ha misforstått noe. Så da er det sånn at mRNA har bare fordeler fremfor de mer tradisjonelt utviklede vaksinene? Da blir det vel sånn at folk får tildelt enten en A-vaksine, eller en B-vaksine, men du får ikke vite noe før sprøyta stikkes inn i armen din.
    Slik det ser ut nå er det nok slik at mRNA-vaksinene er mer effektive og har færre bivirkninger enn de mer tradisjonelle fra AZ, J&J og Sputnik. Den kinesiske virker knapt i det hele tatt, så den kommer enda lengre ned på listen. Vi vet ennå ikke så mye om hvilke som gir lengst beskyttelse, annet enn at mRNA ser ut til å gi mer antistoffer som også varer noe lenger før de er borte. Hvordan T- og B-celleresponsen blir vet vi ikke så mye om. Det er fullt mulig at f eks AZ fortsetter å gi en viss beskyttelse over lengre tid, mens beskyttelsen fra mRNA faller raskere til null. Det var tilfeldigvis nå mRNA-teknologien var moden nok til i det hele tatt å kunne brukes, men bare for noen måneder siden var det langt fra opplagt at den ville virke bedre eller gi mindre bivirkninger enn tradisjonelle vaksiner.

    Men hadde jeg fått tilbud om AZ eller J&J i morgen hadde jeg slått til uten betenkningstid.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det kan du gjenta i denne tråden her til du får krampe, men det går ikke inn....
    Jeg blir noen ganger imponert over chat-botten til Skatteetaten eller Siri med hensyn til hvordan de klarer å lese konteksten mht. et tema.

    Jeg blir tilsvarende overrasket over hvordan enkelte ikke klarer å lese konteksten, det åpenbare og det implisitte mht. et tema som er omhyggelig diskutert, her og i media ellers.Det virker litt begrenset hvor mye plass det er til Bits and Bytes i minnelageret, før det prosseseres i CPUen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Det der må være omtrent det beste som er skrevet siden Covid ble en greie. FHI sa i 2009 at tiltak som de vi ser nå kun var aktuelle dersom (sitat) "samfunnet er i oppløsning". Nå sier de at vi må under 50 sykehusinnlagte i hele Norge før det er aktuelt å lette på dem. Det er en formidabel flytting av terskelen for at helsebyråkratiet i praksis skal ta full kontroll over samfunnet. Det som foregår nå er sterkt autokratisk, inkludert måten tiltakene lettes på.

    Mange har allerede skrevet at smittetallet ikke kan være den eneste rådende parameteren for folkehelse, men like vesentlig er det at folkehelse ikke kan være den eneste rettesnora man styrer et samfunn etter. Å møte andre mennesker eller dra på jobb er for de fleste veldig grunnleggende behov, som neppe i sin helhet bør underkastes en teknisk, folkehelsemessig evaluering før man tillater dem. I så fall har helsediktaturet i hvert fall fått en helt ny dimensjon.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Slik det ser ut nå er det nok slik at mRNA-vaksinene er mer effektive og har færre bivirkninger enn de mer tradisjonelle fra AZ, J&J og Sputnik. Den kinesiske virker knapt i det hele tatt, så den kommer enda lengre ned på listen. Vi vet ennå ikke så mye om hvilke som gir lengst beskyttelse, annet enn at mRNA ser ut til å gi mer antistoffer som også varer noe lenger før de er borte. Hvordan T- og B-celleresponsen blir vet vi ikke så mye om. Det er fullt mulig at f eks AZ fortsetter å gi en viss beskyttelse over lengre tid, mens beskyttelsen fra mRNA faller raskere til null. Det var tilfeldigvis nå mRNA-teknologien var moden nok til i det hele tatt å kunne brukes, men bare for noen måneder siden var det langt fra opplagt at den ville virke bedre eller gi mindre bivirkninger enn tradisjonelle vaksiner.

    Men hadde jeg fått tilbud om AZ eller J&J i morgen hadde jeg slått til uten betenkningstid.
    Ja, en ting er i hvertfall sikkert, det er at vaksinesituasjonen endrer seg hele tiden. Kanskje pandemien om ett år fra nå har tatt retninger vi ikke kunne forutse i dag.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Her var det mye tøv, AZ er godkjent for bruk i Norge, men fhi velger å foreløpig bruke andre varianter. Australia har valgt å ikke godkjenne og kjøpe vaksinen i det hele tatt. Det er noe ganske annet. I motsetning til deg, så er jeg for informasjon og en offentlig debatt om hva som skal sprøytes i kroppene våre. At du ønsker deg russiske tilstander for være dine sak, har lite med Madsen å gjøre. Ellers er det jo påfallende mange land som har utsatt eller droppet vaksinen, er dette også Madsen sin feil?
    Jeg ser ingen andre land som har droppet AZ-vaksinen helt. Det er det kun fjellapelandet Norge som har gjort.

    Her er løsningen som Norge skulle og burde ha gjort: "I påvente av av nærmere undersøkelser så avventer vi bruk blant unge kvinner. Vi fortsetter vaksineringen hos eldre og hos menn da vi ikke har fått noen rapporterte alvorlige bivirkninger der." Du vet, gjøre som det resten av Europa har gjort.

    Men det er typisk norsk å være god. Våre eksperter sa rett ut til åpen mikrofon at tallene fra europa ikke var til å stole på. Kun norske tall var korrekte. Norske eksperter sa at Europa jukser med sine tall. Hvordan kan Norge gjenskape tillit til en vaksine etter at de har gått så hardt ut? Vaksinen var jo ikke trygg. Hvordan skal vi nå snu den beskjeden?


    Skikkelser høyt oppe i FHI har sagt at vi nå høyst trolig må avskrive AZ grunnet manglende tillit i befolkningen. Den manglende tilliten eier norske helsemyndigheter ved å gå så høyt på banen bare for å få skrevet inn en sjelden bivirkning i pakningsvedlegget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, en ting er i hvertfall sikkert, det er at vaksinesituasjonen endrer seg hele tiden. Kanskje pandemien om ett år fra nå har tatt retninger vi ikke kunne forutse i dag.
    Det siste kan du vel se som tilnærmet sikkert. Dette viruset er ikke spesielt tamt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Jeg ser ingen andre land som har droppet AZ-vaksinen helt. Det er det kun fjellapelandet Norge som har gjort.
    Danmark har vel fortsatt den ute av programmet, de var endatil såvidt før Norge med å suspendere bruken helt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Danmark har vel fortsatt den ute av programmet, de var endatil såvidt før Norge med å suspendere bruken helt.
    Takk. Norge og Danmark tror de vet best.

    Nå vet jeg ikke hvordan debatten i Danmark har vært, men tviler på at danske helsemyndigheter har undergravd tilliten på en slik måte som Madsen har gjort her til lands.

    Det settes millioner på millioner på AZ-vaksiner i Europa. Det popper ikke opp blodpropper overalt, slik Madsen ga inntrykk av at det skulle gjøre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Drittblekka dagbladet er seg selv lik, nok en gang er det liten konsistens mellom overskrift og innhold.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/bekrefter-undersoker-skremmende-teori/73625043

    "- Det er meldt om fire tilfeller i USA, med et sykdomsbilde som minner om det vi har sett i tilknytning til AstraZeneca-vaksinen. Det er vedtatt at det skal startes en såkalt signalprosedyre, hvor man skal se om noe tyder på at det er problemer knyttet til Janssens vaksine.

    Det sier medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Statens legemiddelverk til Dagbladet.

    - Det er gitt over fire millioner doser av denne vaksinen i USA, så det er klart at dette, som med AstraZeneca-hendelsene, er svært sjeldne hendelser - og det er foreløpig ikke fastslått noen sammenheng med denne vaksinen.


    Kaller det gode odds jeg, og ikke skremmende. Særlig for menn over 50 er tilfellene nærmest ikke eksisterende. Så spar Pfizer til de under 60 og kjør på.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Kaller det gode odds jeg, og ikke skremmende. Særlig for menn over 50 er tilfellene nærmest ikke eksisterende. Så spar Pfizer til de under 60 og kjør på.....
    Det tror jeg Madsen & co og FHI egentlig mener også. Men det er nå, med god hjelp av en klikkåt presse, fucka såpass opp at det fort ikke er på listen over mulige alternativer og de må skrote både AZ og J&J. Jeg er ganske spent på hva de lander på nå. Jeg tror ikke veldig mange i Norge bryr seg særlig om det er 1/30.000 eller 1/1.000.000 det er bare b-l-o-d-p-r-o-p-p. Jeg håper jeg tar feil.

    Hvor stor konsekvens denne beslutningen får vet man strengt tatt heller ikke da det ikke er noen som vet om J&J (eller de andre) klarer å levere iht til plan elller om det blir mer eller mindre, samt hvor stor sannsynlighet det blir for å bli smittet i Norge utover sommeren. I fjor sommer var den jo omtrent 0 selv om ting var relativt normalt her på berget, selv i Oslo.

    Som nevnt skulle det virkelig ble scwung over vaksinering i Norge når AZ kom, men de klarte ikke å levere. Det samme kan fort skje med J&J, de har vel allrede en del problemer rundomkring de også. Pfizer ligger så langt godt foran skjema så vidt jeg har skjønt.

    Denne uken blir det satt 198.000 doser, det er vel flere enn vi har AZ på ventelager et sted.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det der må være omtrent det beste som er skrevet siden Covid ble en greie. FHI sa i 2009 at tiltak som de vi ser nå kun var aktuelle dersom (sitat) "samfunnet er i oppløsning". Nå sier de at vi må under 50 sykehusinnlagte i hele Norge før det er aktuelt å lette på dem. Det er en formidabel flytting av terskelen for at helsebyråkratiet i praksis skal ta full kontroll over samfunnet. Det som foregår nå er sterkt autokratisk, inkludert måten tiltakene lettes på.

    Mange har allerede skrevet at smittetallet ikke kan være den eneste rådende parameteren for folkehelse, men like vesentlig er det at folkehelse ikke kan være den eneste rettesnora man styrer et samfunn etter. Å møte andre mennesker eller dra på jobb er for de fleste veldig grunnleggende behov, som neppe i sin helhet bør underkastes en teknisk, folkehelsemessig evaluering før man tillater dem. I så fall har helsediktaturet i hvert fall fått en helt ny dimensjon.
    Helt enig. I praksis styres Norge nå ikke som ett demokrati men som ett autokrati med Helsedirektoratet i førersetet. Alle andre hensyn er av underordnet betydning, og blir knapt nok i det hele tatt hørt. Ingenting av det som bestemmes legges ut på høring, det som jo er normal prosedyre i ett demokrati. Alternative handlingsmåten blir ikke utredet, og konsekvenser av det som blir bestemt blir i liten grad vurdert. Dette er et helt gigantisk langt unna Norge har blitt styrt siden krigen. Og det rareste (og mest skremmende) er at de fleste synes å ikke være interessert i dette i det hele tatt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg Madsen & co og FHI egentlig mener også. Men det er nå, med god hjelp av en klikkåt presse, fucka såpass opp at det fort ikke er på listen over mulige alternativer og de må skrote både AZ og J&J. Jeg er ganske spent på hva de lander på nå. Jeg tror ikke veldig mange i Norge bryr seg særlig om det er 1/30.000 eller 1/1.000.000 det er bare b-l-o-d-p-r-o-p-p. Jeg håper jeg tar feil.

    Hvor stor konsekvens denne beslutningen får vet man strengt tatt heller ikke da det ikke er noen som vet om J&J (eller de andre) klarer å levere iht til plan elller om det blir mer eller mindre, samt hvor stor sannsynlighet det blir for å bli smittet i Norge utover sommeren. I fjor sommer var den jo omtrent 0 selv om ting var relativt normalt her på berget, selv i Oslo.

    Som nevnt skulle det virkelig ble scwung over vaksinering i Norge når AZ kom, men de klarte ikke å levere. Det samme kan fort skje med J&J, de har vel allrede en del problemer rundomkring de også. Pfizer ligger så langt godt foran skjema så vidt jeg har skjønt.

    Denne uken blir det satt 198.000 doser, det er vel flere enn vi har AZ på ventelager et sted.
    Får bare håper Pfizer og Moderna klare å øke produksjonen ytterligere, men jeg regner med at det bygges vaksinefabrikker all over the place nå. Vi må få vaksinert alle får det er på tide med neste års påfyll......

    Når man ser skremselsoverskriftene og tallene som skjuler seg bak, skulle man tro alternativet var et risikofritt liv.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Hans Petter Graver er kanskje landets beste jurist på forvaltningsrett og statsforfatningsrett. Den artikkelen bør være pensum for alle nordmenn for tiden, og kom gjerne med saklige kommentarer til det han skriver, ikke bare dumme slagord.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Når man ser skremselsoverskriftene og tallene som skjuler seg bak, skulle man tro alternativet var et risikofritt liv.
    En annen sak er at de ikke kan somle veldig lenge før toget er gått for f.eks menn > 65 eller > 65 av begge kjønn eller noe tilsvarende. Vaksineringen er godt i gang i disse gruppene allerede og det er neppe snakk om mer enn noen få uker før det toget er gått om de vil ha en aldersgrense. Når disse i disse dager før første dose av noe annet enn AZ så er jo det toget gått for de gruppene.

    Det er for øvrig ironisk at de som nå stort sett får denne er de den ikke var godkjent for i utgangspunktet da det var svært få over 65 i den opprinnelige fase-3-studien til AZ.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg modernisert. La meg på liste og ble oppringt, de vaksinerer for harde livet.

    Hvor mange feilaktige antakelser er det lov for svenske ansvarlige å anta, før de blir inntatt og avsatt?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.822
    Torget vurderinger
    23
    Uendelige! Dr. Tengele har fritt leide!
    Gleder meg til min AZ # 2.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    For å si det slik - et slikt kinderegg ville ikke ha vært særlig populært hos barn. 3 lager med papir og lite innhold :) Men, opplevelsen er god før du åpner det.
    Bedre enn kinderegg. Sjokoladen er dårlig, de blir fete, overraskelsen er en skuffelse og leken irriterende.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Hans Petter Graver er kanskje landets beste jurist på forvaltningsrett og statsforfatningsrett. Den artikkelen bør være pensum for alle nordmenn for tiden, og kom gjerne med saklige kommentarer til det han skriver, ikke bare dumme slagord.
    Det er ikke vanskelig å forstå at det kan være traumatisk for en jurist bevitne at helsefaget plutselig er viktigere enn §ene.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke vanskelig å forstå at det kan være traumatisk for en jurist bevitne at helsefaget plutselig er viktigere enn §ene.
    Dette dreier seg ikke bare om juss, men samtlige andre fag og samfunnsområder.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor mange feilaktige antakelser er det lov for svenske ansvarlige å anta, før de blir inntatt og avsatt?
    Tja, det kan jo være delte meninger om hvor mange hundre tusen man skal sette i karantene og i hvilken grad man skal sperre barn og unge inne i månedsvis for å redde færre leveår enn det som har gått tapt til kreft så langt i år.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det kan jo være delte meninger om hvor mange hundre tusen man skal sette i karantene og i hvilken grad man skal sperre barn og unge inne i månedsvis for å redde færre leveår enn det som har gått tapt til kreft så langt i år.
    Begynner å nærme seg årevis innesperring av barn og unge nå etterhvert;) Det blir iallfall det om zerocovid gjengen vinner frem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Får bare håper Pfizer og Moderna klare å øke produksjonen ytterligere, men jeg regner med at det bygges vaksinefabrikker all over the place nå. Vi må få vaksinert alle får det er på tide med neste års påfyll......

    Når man ser skremselsoverskriftene og tallene som skjuler seg bak, skulle man tro alternativet var et risikofritt liv.
    Det blir stadig klarere at dette ikke er over før vi ser globalt lavt smittetrykk og langt på vei global vaksinering som er rimelig a jour med de nyeste og hippeste mutasjonene. Jeg tror ikke bølgenes tid er over i oktober.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Begynner å nærme seg årevis innesperring av barn og unge nå etterhvert;) Det blir iallfall det om zerocovid gjengen vinner frem.
    Hvis dette blir en permanent situasjon så må vi finne måter å normalisere samfunnet på.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Vi har jo sett hvordan det har gått i land som valgte å ikke holde smitten lav. De ble tvunget til å stenge ned til slutt likvel, bare med mange døde og enda flere ødelagte lunger. Merkelg at så mange her synes det er en god løsning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tja, det kan jo være delte meninger om hvor mange hundre tusen man skal sette i karantene og i hvilken grad man skal sperre barn og unge inne i månedsvis for å redde færre leveår enn det som har gått tapt til kreft så langt i år.
    Ikke for å redde noen få leveår, imo, men for å få situasjonen under kontroll.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    De siste dagene har jeg lært 4 ting:

    1. Økt smitte i Thailand, som hittil har vært nesten stengt, og svært liten smitte, sykdom og død, og de tar sikte på å behandle alle smittede i kohort og lager extra feltsykehus for å takle dette. Skjermbilde 2021-04-12 kl. 22.10.35.png

    2. WHO sier at covid -19 er veldig alvorlig og kan spre seg eksponentielt, populært sagt at ved å brette et ark i 2, 42 ganger så blir det så tykt at det rekker fra jorda til månen, og ved å brette 42 ganger til så vil det rekke over hele Melkeveien.

    3. Camilla Stoltenberg orienterte på TV at det er geografiske forskjeller på smitte-utbredelse i Norge og de vil se på om det er behov for samme tiltak over alt.

    4. Uttalt vaksine-frykt, på tynt grunnlag. Vaksinering og normalisering av samfunn kan bli forsinket.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vi har jo sett hvordan det har gått i land som valgte å ikke holde smitten lav. De ble tvunget til å stenge ned til slutt likvel, bare med mange døde og enda flere ødelagte lunger. Merkelg at så mange her synes det er en god løsning.
    Bortsett fra Brasil og Mexico hvor folk dauer som fluer og mutasjoner blomstrer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette blir en permanent situasjon så må vi finne måter å normalisere samfunnet på.
    Den heter vaksinering. Selv om J&J, AZ og Sputnik viser seg å ha uakseptable bivirkninger er det fortsatt flere andre. Man har ikke lagt alle egg i en kurv, så det betyr bare noen ukers forsinkelse, ikke en permanent tilstand.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi har jo sett hvordan det har gått i land som valgte å ikke holde smitten lav. De ble tvunget til å stenge ned til slutt likvel, bare med mange døde og enda flere ødelagte lunger. Merkelg at så mange her synes det er en god løsning.
    Det er vel mindre restriksjoner for de fleste i Sverige?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det er svært få som dør av dette i Sverige for tiden, nesten færrest i Europa.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Den heter vaksinering. Selv om J&J, AZ og Sputnik viser seg å ha uakseptable bivirkninger er det fortsatt flere andre. Man har ikke lagt alle egg i en kurv, så det betyr bare noen ukers forsinkelse, ikke en permanent tilstand.
    Men når det nå viser seg at mRNA vaksinene sannsynligvis er veien å gå, er det ikke på tide at myndigheter i diverse land intervenerer farmasøyindustrien og pålegger dem å dele oppskriften med andre vaksineprodusenter, sånn at masseproduksjon snarest mulig kan komme i gang av trygge og virksomme vaksiner?
    Eller skal økonomi og bedriftshemmeligheter trumfe folkehelsa?
    Bare noen tanker for å få fortgang i vaksineringen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig. I praksis styres Norge nå ikke som ett demokrati men som ett autokrati med Helsedirektoratet i førersetet. Alle andre hensyn er av underordnet betydning, og blir knapt nok i det hele tatt hørt. Ingenting av det som bestemmes legges ut på høring, det som jo er normal prosedyre i ett demokrati. Alternative handlingsmåten blir ikke utredet, og konsekvenser av det som blir bestemt blir i liten grad vurdert. Dette er et helt gigantisk langt unna Norge har blitt styrt siden krigen. Og det rareste (og mest skremmende) er at de fleste synes å ikke være interessert i dette i det hele tatt.
    Denne « demokrati i fare sutringen «virker bare helt malplassert. Selvsagt har vi fortsatt fungerende demokrati i Norge selv om myndighetene tar noen raske og nødvendige beslutninger . Når det er Brann i kjelleren venter man ikke til neste generalforsamling for å stemme om man skal slukke, eller rømme bygget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn