Asbjørn
Rubinmedlem
Slik det ser ut nå er det nok slik at mRNA-vaksinene er mer effektive og har færre bivirkninger enn de mer tradisjonelle fra AZ, J&J og Sputnik. Den kinesiske virker knapt i det hele tatt, så den kommer enda lengre ned på listen. Vi vet ennå ikke så mye om hvilke som gir lengst beskyttelse, annet enn at mRNA ser ut til å gi mer antistoffer som også varer noe lenger før de er borte. Hvordan T- og B-celleresponsen blir vet vi ikke så mye om. Det er fullt mulig at f eks AZ fortsetter å gi en viss beskyttelse over lengre tid, mens beskyttelsen fra mRNA faller raskere til null. Det var tilfeldigvis nå mRNA-teknologien var moden nok til i det hele tatt å kunne brukes, men bare for noen måneder siden var det langt fra opplagt at den ville virke bedre eller gi mindre bivirkninger enn tradisjonelle vaksiner.Da må jeg ha misforstått noe. Så da er det sånn at mRNA har bare fordeler fremfor de mer tradisjonelt utviklede vaksinene? Da blir det vel sånn at folk får tildelt enten en A-vaksine, eller en B-vaksine, men du får ikke vite noe før sprøyta stikkes inn i armen din.
Men hadde jeg fått tilbud om AZ eller J&J i morgen hadde jeg slått til uten betenkningstid.