Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Er det virkelig noen i denne tråden som har hevdet at ingen barn eller personer under 50 kan bli dårlige?

    Forøvrig god bedring til alle som er så syke at man blir innlagt på sykehus uavhengig av alder!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det virkelig noen i denne tråden som har hevdet at ingen barn eller personer under 50 kan bli dårlige?

    Forøvrig god bedring til alle som er så syke at man blir innlagt på sykehus uavhengig av alder!
    Stråmannen er ofte i bruk, dersom man har den frekkhet å antyde at livet består av mer enn smittevern, nødvendig eller unødvendig, feil eller malplassert, at unge faktisk er like viktige som eldre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Det måtte komme. Og den forventede reaksjonen ligger der. - Hvordan våger de å ta frem den sammenlikningen.

    Bare å lese hvordan nrk vinkler saken. De går rett på jødeforfølgelsene. Dette er høyre-ekstreme som ikke har folkeskikk...

    Hva med å faktisk se på hva vaksinepass innebærer av frihetsinnskrenkelser.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det virkelig noen i denne tråden som har hevdet at ingen barn eller personer under 50 kan bli dårlige?

    Forøvrig god bedring til alle som er så syke at man blir innlagt på sykehus uavhengig av alder!
    Bare å lese bakover i tråden, det. Ingen stråmann.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Har fulgt tråden periodevis, men aldri sett slike kategoriske påstander. Supert om du har en link til dette. I motsatt fall tar opprinnelige påstander som et forsøk på å polariserte debatten ytterligere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det har vært enkelte som gjentatte ganger har påstått at covid-19 er svært lite farlig for de under 50. Hvis du har lest tråden kan du ikke ha unngått å se det.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg sett og det er vel lite tvil om at dette er korrekt. Derfor det var pussig å se sleivspark der man harselerer med at mange mente at det var en umulighet - for det har jeg nemlig ikke sett.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4

    USAs smittevernbyrå snur: Mener luftsmitte er hovedårsak til corona-spredning
    Amerikanernes svar på Folkehelseinstituttet (FHI) mener nå at luftsmitte er en av hovedgrunnene til spredning. På hjemmesidene til norske FHI står det: «For covid-19 er luftsmitte vurdert å være mindre viktig.»
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Så at FHI mener at Israel nå ser ut til å ha oppnått flokkimmunitet med noe over 60% av befolkningen vaksinerte med mRNA-vaksine. Antall smittetilfeller pr capita i Israel er nå ganske nøyaktig det samme som det var i Norge i fjor sommer, da med eksakt 0% av befolkningen vaksinerte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ANBEFALER Å PRIORITERE GRUPPEN 18-25

    Ekspertutvalget som har vurdert AstraZeneca- og Johnson & Johnson-vaksinene, anbefaler å flytte aldersgruppen 18 til 25 lenger frem i vaksinasjonskøen.

    – Det er sommer, skolefri, og det er klart at det begrenser kraftig å være isolert. Vi tror det er lurt å ha vaksinert denne gruppen, for å hindre smittespredning. De tåler sykdommen godt, men det er mest på grunn av samfunnet – i tillegg til at de ofte flytter på seg, begynner å jobbe eller studere et annet sted, sier utvalgets leder, Lars Vorland.

    Helseminister Bent Høie (H) sier at dette er en del av de spørsmålene som regjeringen skal ta stilling til.

    – Der kommer det også en bredere anbefaling fra FHI, sier helseminister Høie.

    .........

    Når fornuft, logikk og rettferdighet er fraværende, må man få satt ting på spissen. Litt til nå, så må myndighetene gi etter.

    Bra jobba, russ 🤘
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi får tro at regjeringen vektlegger disse anbefalingene. Det er på overtid. Unge mennesker + Oslo øst burde ha blitt prioritert for lenge siden.

    Dette er ren logikk, og har blitt gjentatt av fagmennesker over lang tid. Regjeringens fokus på kun barn og eldre, mens unge mennesker sitter igjen med en stor regning, som haler ut i tid, fordi smitten ikke går ned raskt nok, har ikke vært en god strategi. Den har kostet for mye, for lenge, både enkeltmennsker og næringslivet.

    Men, så lenge vi har Krf i regjering, som mener at det er bedre å dø av Corona vs. å ha søndagsåpne butikker i områder med høyt smittetrykk, hva kan man egentlig forvente? Unge mennesker som bor alene, studerer, eller utsetter familielivet, skal straffes.

    Jeg er for en borgerlig politkk, så lenge den er balansert, men en stor trøst til høsten er at vi blir kvitt Krf i regjering. 1950-tallet ringer og vil ha sine politikere tilbake. Middelalderen har sendt bud på Ropstad, de ønsker ham som bøddel på homofile og de som har sex utenfor ekteskap.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Vi får tro at regjeringen vektlegger disse anbefalingene. Det er på overtid. Unge mennesker + Oslo øst burde ha blitt prioritert for lenge siden.
    Oslo Øst er forsåvidt allerede prioritert for ganske lenge siden. Man kan alltids mene det burde vært prioritert enda mer enda tidligere, men de har kommet betydelig lengre i de østlige bydelene enn i resten av byen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KrF stemte i 1972 mot avkriminalisering av homofili om jeg husker rett. Det er vel nå ca like mange homofile som KrF velgere?

    For øvrig ser jeg ikke en regjering med Frp som særlig borgerlig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    KrF stemte i 1972 mot avkriminalisering av homofili om jeg husker rett. Det er vel nå ca like mange homofile som KrF velgere?

    For øvrig ser jeg ikke en regjering med Frp som særlig borgerlig.
    Enig, Frp er ikke spesielt borgerlig. Det har de egentlig aldri vært. De er like håpløse som SP i pengebruk og ideer, bare med litt andre prioriteringer. Frp skal likevel få kudos for at vi kan diskutere innvandring i Norge på et mer rasjonelt plan vs. Sverige hvor du enten holder kjeft eller er rasist.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Oslo Øst er forsåvidt allerede prioritert for ganske lenge siden. Man kan alltids mene det burde vært prioritert enda mer enda tidligere, men de har kommet betydelig lengre i de østlige bydelene enn i resten av byen.
    Jeg tenker da en mer effektiv fordeling enn det som ble gjort i våres.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden "smitte" er selve sykdommen, som gjør at samfunnet blir stengt ned rundt om kring, med Oslo som det grelleste tilfellet- et halvt år bak lås og slå til nå, er det jo merkelig at strategien ikke har vært å vaksinere mye mer der smitte er størst. Være seg geografisk, aldersmessig og befolkningsgrupper. I stedet har man valgt de eldste. Når så de eldste er vaksinert, skulle man jo tro at man kunne åpne opp samfunnet, men her kommer at smitte ses på som sykdom, og derfor må bekjempes.

    Det har vært et underlig skue å observere strategien de siste 14 måneder; totalt fravær av logikk, alternative planer, forutseenhet og sunn fornuft. Men de tar det helt ut da, med coronapass for de "beskyttede". Det er så man får flashback til krigen, der mennesker også ble gruppert- etter rase, politisk ståsted og under- og overmennesker.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NRK nå.

    Helge Garåsen, helse - og velverdsdirektør i Trondheim kommune ble spurt om hvorfor Trondheim ligger litt etter andre storbyer i Norge når det gjelder vaksineringen. Han forklarer da at de har vært flinke slik at det har vært lite smitte i Trondheim og at de derfor har fått tildelt færre vaksiner enn f.eks, Oslo. Noe han finner urettferdig da han mener at når de har vært så flinke så burde de fått tildelt flere doser vaksiner.
    Er det mulig:mad:. Det direktøren presterer å si er at det hvor det er lite smitte burde prioriteres fordi der er de flinke. På steder med mye smitte burde man derfor redusere antall vaksiner fordi der har de IKKE vært flinke.
    Snakk om egoisme.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Siden "smitte" er selve sykdommen, som gjør at samfunnet blir stengt ned rundt om kring, med Oslo som det grelleste tilfellet- et halvt år bak lås og slå til nå, er det jo merkelig at strategien ikke har vært å vaksinere mye mer der smitte er størst. Være seg geografisk, aldersmessig og befolkningsgrupper. I stedet har man valgt de eldste. Når så de eldste er vaksinert, skulle man jo tro at man kunne åpne opp samfunnet, men her kommer at smitte ses på som sykdom, og derfor må bekjempes.

    Det har vært et underlig skue å observere strategien de siste 14 måneder; totalt fravær av logikk, alternative planer, forutseenhet og sunn fornuft. Men de tar det helt ut da, med coronapass for de "beskyttede". Det er så man får flashback til krigen, der mennesker også ble gruppert- etter rase, politisk ståsted og under- og overmennesker.
    Enig. Coronapass tror jeg er en dårlig idé. Det må være det totale smittetrykket (vektet opp mot antallet som befinner seg i risikosonen) som avgjør hvorvidt folk har bevegelsesrihet eller ikke. Et slikt pass vil egentlig kun fungere til å gni inn/forsterke konsekvensene av de omdiskuterte prioriteringene, der unge mennesker f.eks. ikke kan reise, selv om de har betalt den høyeste prisen over lang tid.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg bare elsker denne vaksinekø diskusjonen. Det burde vært offentlig tilgang på alle diagnoser der ute, spesielt naboen sin.


     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bare elsker denne vaksinekø diskusjonen. Det burde vært offentlig tilgang på alle diagnoser der ute, spesielt naboen sin.


    Ja, dette får frem bygdedyret i mange av oss.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er mest sannsynlig en fin anledning til å finne ut hvem som har en eller annen diagnose / underliggende sykdom de ikke snakker høyt om. Med mindre de er åpenbart ekstremt overvektige er i alle fall det den mest sannsynlige forklaringen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Satan hvis nabojenta får koronapass bare fordi hun er syk før sommeren og reiser til Solkysten og drikker billig øl, mens jeg må sitte edru der på fjelltoppen min passløs i hele sommer, da blir jeg forbanna, det er helt sikkert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Satan hvis nabojenta får koronapass bare fordi hun er syk før sommeren og reiser til Solkysten og drikker billig øl, mens jeg må sitte edru der på fjelltoppen min passløs i hele sommer, da blir jeg forbanna, det er helt sikkert.
    En litt morsom vinkling der, men også en brodd som er forståelig.

    Men problemet ligger i at coronapass blir en sementering av ulikheter- når det blir satt i system. Og en ytterligere forsterkning av de feil som er begått de siste 14 måneder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... pussig å se sleivspark der man harselerer med at mange mente at det var en umulighet
    Om det er mitt innlegg du sikter til, så ikke vri det til noe annet enn det jeg skrev - og det evt andre i den sammenheng har skrevet.
    Umulighet er et ord du har valgt å bruke.

    Om noen "gidder" å bla seg gjennom de drøyt 26000 innleggene, så har det ved flere anledninger blitt indikert og vært nevnt i ulike sammenhenger - med litt ulik tilnærming at barn ikke blir syke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    I min kommune har man enda ikke begynt vaksinering av min aldersgruppe.
    Til tross for dette, har ca. 40% av de som er i min aldersgruppe nå fått første vaksinesprøyte. Det må altså bety at ca. 40% av alle mellom 55 og 64 år har en underliggende diagnose som skaper økt risiko. Det synes jeg høres veldig mye ut.
    Og mens jeg synes det, venter jeg tålmodig på min sms, den ser ut til å komme mot slutten av denne måneden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    I min kommune har man enda ikke begynt vaksinering av min aldersgruppe.
    Til tross for dette, har ca. 40% av de som er i min aldersgruppe nå fått første vaksinesprøyte. Det må altså bety at ca. 40% av alle mellom 55 og 64 år har en underliggende diagnose som skaper økt risiko. Det synes jeg høres veldig mye ut.
    1.6 millioner, eller rundt 30% av Norges befolkning har økt risiko for alvorlig forløp. Om vi trekker fra de 1.2 millioner som er under 20 år så er vi på 38% av befolkningen.

    Det er 850.000 personer over 67 år i Norge, om vi antar alle disse er med i risikogruppen så står vi igjen med 750.000 personer som skal deles ut på en befolkning på 3.300.000 (de mellom 20 og 67). Det er da 23%. Om vi antar at så godt som ingen under 45 er i risikosonen sitter vi igjen med de mellom 45 og 66 år, det er 1.5 millioner personer. Om "alle" disse 750.000 er i denne gruppen så er vi på 50%. Så det er kanskje ikke så far off som man skulle tro (jeg er litt overrasket selv, må jeg innrømme, ikke sleggeregnet på dette før)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Merkelig denne motstanden mot coronapass, spesielt fra de som er så opptatt av arbeidsplasser og lignende. Et coronapass alla det danske systemet vil jo avhjelpe situasjonen for spesielt servicenæringen betraktelig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er vel i stor grad fastlegene som bestemmer hvem som er en av disse eller ikke så vidt jeg har forstått. Da er det heller ikke så merkelig at det skjer noen glipper, skal neppe mer til enn at man krysser feil på en liste eller blander sammen to navn eller noe slikt som må skje innimellom.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I min kommune har man enda ikke begynt vaksinering av min aldersgruppe.
    Til tross for dette, har ca. 40% av de som er i min aldersgruppe nå fått første vaksinesprøyte. Det må altså bety at ca. 40% av alle mellom 55 og 64 år har en underliggende diagnose som skaper økt risiko. Det synes jeg høres veldig mye ut.
    Og mens jeg synes det, venter jeg tålmodig på min sms, den ser ut til å komme mot slutten av denne måneden.
    Du glemmer helsepersonell som har fått vaksine, de blir også regnet med i de 40 %ene.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Merkelig denne motstanden mot coronapass, spesielt fra de som er så opptatt av arbeidsplasser og lignende. Et coronapass alla det danske systemet vil jo avhjelpe situasjonen for spesielt servicenæringen betraktelig.
    Du har vel hørt om Janteloven?;)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det må altså bety at ca. 40% av alle mellom 55 og 64 år har en underliggende diagnose som skaper økt risiko. Det synes jeg høres veldig mye ut.
    Ikke så usannsynlig heller.
    Mange av risikofaktorene begynner å bli ganske vanlig, etter hvert som en kommer opp i "reparasjonsalderen" - alderstillegg rundt ekvator, kronisk lungesykdom, høyt blodtrykk, hjertekarsykdom, diabetes osv.

    Johan-Kr
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    mellom de av som har sett denne svært viktige forskjellen og de som ikke har det.
    [/QUOTE]
    Merkelig denne motstanden mot coronapass, spesielt fra de som er så opptatt av arbeidsplasser og lignende. Et coronapass alla det danske systemet vil jo avhjelpe situasjonen for spesielt servicenæringen betraktelig.
    Enig i det. Kan ikke skjønne hvilken forskjell det skulle gjøre for meg om the Svigers tar seg en tur te utlandet og vi og andre må bli hjemme. Våre venner i Italia som driver restaurant og overnatting ønsker oss hjertelig velkommen. De har hatt det svært vanskelig. Mye dårligere støtteordninger enn vi her på Gullberget. Og iflg dattera til en kompis som studerer i København, vaksinepass fungerer helt utmerket der.

    Dr.E
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Slik koronapasset er lagt opp nå så er det et klassisk MYE VIL HA MER. De ressurssterke skal få livet tilbake igjen. De ressurssvake som har båret byrdene, får bare bære litt til.

    Kanskje vi bør bør finne frem giljotinen fra kottet og sette den på torgplassen, til advarsel for eliten. Strikker som tøyes for langt har en tendens til å ryke.

    Koronapass... man har nå flyttet den gule davidstjerna over på en app. Du er persona non grata basert på egenskaper du har null kontroll over. Du blir nektet basale friheter grunnet personlige egenskaper som alder. Deles selvsagt ut til en forfulgt gruppe. (Vi kan lese om russejenta som har måtte ta av seg russedressen grunnet hets)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At enkelte ikke forstår at coronapass er helt på viddene etisk, forundrer meg desverre ikke. Det er jo bare en fortsettelse av at "alle må ta hensyn til meg".
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Å dele inn i et A lag og B lag virker lite musikalsk. Når pensjonsiter reiser til syden, mens den arbeidsledige skal fortsette med å isolere seg, virker veldig feil.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ... I tillegg er ikke slike pass akkurat treffsikre. Noen med vaskine kan smitte, eller bli syke. Det er de store tallene og risikobildet som bør være styrende for mobiliteten i samfunnet. Min best guess er at dette skaper så mye uro at de blir tvunget til å avskaffe ordningen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Med hjemmel i hva skal staten mene at landet ikke kan forlates uten å skulle på karantenehotell når man kommer hjem dersom man er ferdigvaksinert? Det fremstilles jo som at man får "fordeler" som vaksinert, det er jo helt opp-ned, man har evt ikke begrensninger på normal livsførsel. Man har ikke fått noe som man normalt har rett til, men har bare ikke mistet den retten lengre.

    Det kommer uansett til å bli et himla bråk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alle får da et coronapass, verden går da ikke under om det skiller noen uker på når disse blir aktive for den enkelte. I løpet av et par måneder har alle fått vaksine. Alle innbyggerne kan ikke få vaksine samtidig. Men start gjerne med 18 åringene når de med underliggende sykdommer har fått sin dose. Vi friske og middelaldrende med hjemmekontor kan godt vente noen uker til med å få vaksine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn