Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det haster jo så fælt med disse statssekretærene og Stortingsrepresentanter. Da tåler de vel AZ-vaksinen også? Folkestyret står foran en mulig kollaps skulle enkelte av dem bli smittet, kunne vi lese. Aftenposten snakker om å beskytte folkestyret. Da bør vel en miniskul risiko ved AZ-vaksinen være akseptabel?
    Gi de AZ-vaksinen og se hvor keen de er på å fortsatt snike i køen.
    :rolleyes:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er jo en luring av en statssekretær på statsministerens kontor. Regner med det er ham Larson tenker på 😎

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Stortinget ble ikke informert om vedtaket før det var på plass. så hvorfor skal vi snakke om Stortinget? Det er kun "smoke and mirrors". De har jo ikke vedtatt det her. Hadde Erna brydd seg om å snakke med egne folk på Stortinget så ville hun fått tilbakemelding på at dette var en dårlig ide. Tetzchner har kritisert vedtaket i media. Når ikke-rokk-båten-Høyre kritiserer sine egne offentlig så er det uro.

Media og vi snakker om stortingsrepresentantene, men de har jo ikke vedtatt dette her. Hvem har? Jo regjeringen. Hvem er det som skriver alt dette i regjeringen? Jo statssekretærene. De har skrevet forskriften som gavner statssekretærene. De har personlig vinning i det her.

Høyre som parti har definitivt ingen gevinst i denne saken. Folk er regelrett sinte på dem. Vedtaket her koster Høyre politisk kapital. Vedtaket koster dem stemmer.
    Enkelte statssekretærer har solid historikk, og de tenker ikke akkurat på Høyres beste til enhver tid.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Så du mener altså at en statssekretær har nærmest lurt regjeringen til å vedta dette?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.051

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg bare registrerer at regjeringen har gjort et vedtak hvor statssekretærer har personlig vinning og de i prosessen har kastet sine egne på Stortinget under bussen.

Om det er noen som har lurt noen har jeg ingen formening om. At bukken har passet havresekken er tydelig.

• Liker
    Reaksjoner: raw

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som er problemet her, er jo feilslått strategi. Som nå slår tilbake som en boomerang. Man har rotet seg bort med feilvurderinger, misforstått etikk, politisk feighet, "gjøre seg til venns med alle" - tankegang (som til slutt fører til at man står igjen venneløs).

Hadde strategien i utgangspunktet vært riktig, hadde man unngått alt gnålet om køordning og rekkefølge. Når man forandrer underveis- til noe som burde vært der fra første stund, ender det med kaos og støy. Helt som forventet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Jeg bryr meg egentlig fint lite om at disse får vaksiner et par uker før tiden. Men det er jo helt nydelig at de, nok en gang, får smake resultatene av sin egen mislykkede strategi 🤘

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.642
    Torget vurderinger
    2
    Trondheim strammer inn: – 200 nærkontakter på én smittet – E24

Trondheim anbefaler innstramminger på besøk i private hjem og skjenking etter nye utbrudd de siste dagene. De mener for mange har et delvis utagerende festliv i kommunen.

Hva er "delvis utagerende festliv", er det kun når man benytter seg av enkelte deler av Mette-Marits playbook for en god fest?
    Jeg tenker vel at det er omtrent som å tro på julenissen å tro at de yngre vil finne seg i en ny sommer uten utagerende festliv;)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Enda en sak jeg ikke skal hisse meg opp over (fra Nettavisen). Jeg tivler på det kommer kronikk fra 125 kommuneleger om hvor forferdelig dette er, selv om effekten er sånn ca den samme som hva de nå har klart å hisse seg så voldsomt opp over. Troppen utgjør neppe veldig mange, men det er nok en ting som har en homeopatisk effekt på det generelle vaksinasjonsprogrammet. Køyr debatt:

Edit: Det er 90 utøvere i OL og 16 i Paralympics + støtteapprat som skal dra. Om det blir OL i det hele, vel og merke. To doser skal de ha også før de drar, altså er vi vel totalt ca et sted rundt politikere som blir vaksinerte nå. Regner med kommunelegene skriver så blekket spruter.

Norges OL-tropp får første vaksinestikk denne uken
    Vaksinasjonen av den norske troppen til Tokyo-OL begynner denne uken. Det gjør at Japan-farerne er fullvaksinerte i god tid før OL-ilden tennes 23. juli.
    Toppidrettssjef Tore Øvrebø bekrefter overfor NTB tirsdag at startskuddet for vaksinasjonssprossen går allerede denne uken.

I forrige uke skisserte Øvrebø overfor TV 2 at det var håp om at de første vaksinene kunne bli satt innen utgangen av mai, men holdt muligheten åpen for at det kunne drøye noe lenger.

Nå er den endelige avklaringen på plass. Dermed starter vaksineringen i løpet av få dager.

– Det blir sånn. Første stikk blir denne uken, sier toppidrettssjef Øvrebø.

Hvis det ikke skjer noe spesielt, er dermed Tokyo-troppen fullvaksinerte i god tid før de utsatte sommerlekene starter.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.051
    Jeg bare registrerer at regjeringen har gjort et vedtak hvor statssekretærer har personlig vinning og de i prosessen har kastet sine egne på Stortinget under bussen.

Om det er noen som har lurt noen har jeg ingen formening om. At bukken har passet havresekken er tydelig.
    Er det I det hele tatt mulig for en folkevalgt med følge å ta en beslutning som ikke direkte eller indirekte angår dem selv?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "– Jeg tror ingen ønsker å «leve med» over 1.000 daglige tilfeller av koronaviruset. Fordi dess flere som blir smittet, dess flere blir syke, flere alvorlig syke, flere dødsfall og flere langtidsskader, sier Andersen.

– Da gjelder det ikke lenger bare eldre, skrøpelige personer, men også i økende grad barn og unge mennesker, sier smittevernprofessoren."

Synes noen skal spørre denne gamle professoren for dokumentasjon på dette her.
    Med økt smitte så blir det selvfølgelig flere syke i yngre årskull, se bare i land med mye smitte....

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fordi det finnes ingen som helst empirisk grunn for det. I Norge. 17 døde under 50.
    2000 smittede på Stovner eller i en bydel i Calcutta kan gi like mye sykdom, men det blir færre dødsfall i Norge pga. Et helsevesen som henger med. Men du behøver ikke å dra til India. Som nevnt hundrevis av ganger tidligere, det er noen prosent av de som blir smittet som må på sykehus, også blant de under 50.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.726
    Noen mener at det er greit at du blir veldig syk bare du ikke dør. Skal du først dø er det best at du er gammel, helst over 65.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    2000 smittede på Stovner eller i en bydel i Calcutta kan gi like mye sykdom, men det blir færre dødsfall i Norge pga. Et helsevesen som henger med. Men du behøver ikke å dra til India. Som nevnt hundrevis av ganger tidligere, det er noen prosent av de som blir smittet som må på sykehus, også blant de under 50.
    Det har vært uhyre lite alvorlig sykdom blant de yngste i Norge. Noe som er helt som forventet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er faktisk helt greit at enkelte mennesker blir alvorlige syke. Det heter livet.

Den beste måten å forhindre koronaspredning på er å bure hele befolkningen inne i en kjeller. Da er det ingen som smitter andre med korona og epidemien dør ut. Denne løsningen hindrer like fullt ikke alvorlig sykdom, fordi det er flust av andre sykdommer der ute i verden. Ved å bure dem inne så har du bl.a. påført en rekke mennesker alvorlige psykiske traumer.

Så ja, det er faktisk helt greit at enkelte mennesker blir alvorlig syke. Det er umulig å forhindre det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.726
    Ikke lær meg om livet, Larson. Jeg har hatt nok av alvorlig sykdom og tidlig død rundt meg. Skulle f.eks. gjerne sett at mine foreldre hadde opplevd min 40 års dag, eller at de hadde opplevd å bli besteforeldre til alle mine barn.

U

Utgatt24668

Gjest
    Hvis du sitter i en båt - så er det helt greit for meg at de som sitter på broen ikke blir tatt ut. Ja, noen kunne tenke seg å bytte ut kapteinen og styrmannen - men enn så lenge - noen må styre rundt minefeltene til disse er på plass. Det er ikke egoistisk av regjeringen å gjøre dette - det er tvert i mot en unødvendig risiko å vente med det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du sitter i en båt - så er det helt greit for meg at de som sitter på broen ikke blir tatt ut. Ja, noen kunne tenke seg å bytte ut kapteinen og styrmannen - men enn så lenge - noen må styre rundt minefeltene til disse er på plass. Det er ikke egoistisk av regjeringen å gjøre dette - det er tvert i mot en unødvendig risiko å vente med det.
    Poenget er at siden de har feilet med strategien- på dette også, bryter helvete løs.

Det e bærre lækkert 🤘

R

rr30629

Gjest
    Tidligere i pandemien så hadde Asia lave smittetall, det var vanlig med bruk av munnbind der også før pandemien var en av forklaringene her i vest. Nå sliter de med høye tall, er munnbindbruken gått ned der borte? Eller er det andre årsaker som munnbindet ikke klarer å hanskes med?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Fravære av latinsk alfabet ble også brukt. Korrelasjonen var i alle fall upåklagelig. Personlig tror jeg at å sveise folk inne er ganske effektivt, bedre enn munnbind endatil.

U

Utgatt24668

Gjest
    Poenget er at siden de har feilet med strategien- på dette også, bryter helvete løs.

Det e bærre lækkert 🤘
    Jeg er enig i at de kunne og burde ha gjort en god del ting på en annen måte det siste året +. Men, det er stort sett bedre med en pilot med lese og skrivevansker enn ingen pilot, spesielt nå som vi går inn for landing. 🙈

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tidligere i pandemien så hadde Asia lave smittetall, det var vanlig med bruk av munnbind der også før pandemien var en av forklaringene her i vest. Nå sliter de med høye tall, er munnbindbruken gått ned der borte? Eller er det andre årsaker som munnbindet ikke klarer å hanskes med?
    Svært høy befolkningstetthet har hvertfall ingen ting å si. Det lærte vi jo i tråden, allerede i fjor vår.
    Sanitære forhold betyr også, selvsagt, nada.
    Levestandard og kosthold; neppe.
    Helsevesen- aldri i verden heller.

Det hele er en gåte....

U

Utgatt24668

Gjest
    Munnbind fungerer vel best som en påminnelse og feel good greie. Kanskje det kommer på moten også, spesielt de med lavt karbonavtrykk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den indiske varianten er mer smittsom enn den engelske ser det ut til. I Storbritannia er den i ferd med å overta fullstendig. Tallene er usikre men de tror den er ca. 50% mer smittsom. Da snakker vi om et luftbårent virus, ikke bare dråpesmitte.
    Men for å sitere deg: Det tåler vi.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er svært moteriktig med munnbind alene i egen bil...
    Går du ut og inn av bilen ustanselig så er det kanskje like greit å ha det på?
    Eller skal de som bruker munnbind for å unngå å smitte andre stadig mobbes ?

Her i Moss har alle brukt munnbind i butikk og på kjøpesentre i månedsvis og nå er smitten nede på null og har vært det så lenge at vi ikke lenger får noen ekstra doser. Kan se ut som om det fungerer.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Regjeringen leverer.

Erna forsvarer handlingen ved å gi vaksine til regjering og statssekretærer. Høie sier han vil takke nei til vaksinen.

For et totalt unødvendig kaos regjeringen har stilt i stand.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Går du ut og inn av bilen ustanselig så er det kanskje like greit å ha det på?
    Eller skal de som bruker munnbind for å unngå å smitte andre stadig mobbes ?

Her i Moss har alle brukt munnbind i butikk og på kjøpesentre i månedsvis og nå er smitten nede på null og har vært det så lenge at vi ikke lenger får noen ekstra doser. Kan se ut som om det fungerer.
    Litt gøy må man ha, så de skal i aller høyeste grad mobbes. Særlig de man ser kjøre med munnbind på E6.

R

rr30629

Gjest
    Den indiske varianten er mer smittsom enn den engelske ser det ut til. I Storbritannia er den i ferd med å overta fullstendig. Tallene er usikre men de tror den er ca. 50% mer smittsom. Da snakker vi om et luftbårent virus, ikke bare dråpesmitte.
    Men for å sitere deg: Det tåler vi.
    Yepp, jeg satser på at vi står an av som de sier. Vi tåler en støyt her norraførr.

Andre igjen kan sikkert håpe på at det slår til slik at man kan si hva sa jeg, men vi får se.

Edit; bare en presisering, det er FHI som mener at vi tåler det så da tåler vi det, det er tross alt de som er ekspertene.

Sist redigert av en moderator:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.642
    Torget vurderinger
    2
    Yepp, jeg satser på at vi står an av som de sier. Vi tåler en støyt her norraførr.

Andre igjen kan sikkert håpe på at det slår til slik at man kan si hva sa jeg, men vi får se.
    Muligens noen som kan håpe på at det slår til slik at man får stengt landet ned igjen også, det er tross alt tryggest å ha alt nedstengt;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Muligens noen som kan håpe på at det slår til slik at man får stengt landet ned igjen også, det er tross alt tryggest å ha alt nedstengt;)
    Har ingen tro på at noen ønsker å stenge ned landet igjen. Det må i så fall være noen forvirrede konspirasjonsteoretikere som ønsker å ri i kommentarfeltene til evig tid. :eek:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn