Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

rr30629

Gjest
    Det er noen uker siden det der var oppe første gang så det er ikke noe nytt. Får se hva de finner ut, jeg hadde i hvert fall aldri våget meg utpå med de der vaksinene. Det er jo tross alt kanskje flere enn 0 tilfeller.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976

Steinar Madsen har egenhendig ødelagt AZ-vaksinen i Norge grunnet hans iver etter å få megasjeldne bivirkninger inn i pakningsvedlegget.

Nå er det Pfizer-vaksinen som skal ødelegges. Kan ikke den mannen bare holde kjeft? Forstår han ikke at han nok en gang sår tvil.
    Ja det beste er vel egentlig å bare legge ned legemiddelverket, forby pakningsvedlegg og sette fyr på felleskatalogen.

Problemet med AZ vaksinenen er at med Norges smittesituasjon så er det større risk å dø av vaksinen enn sykdommen den skal beskytte mot.. Ikke Steinar Madsen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Saken med Pfizer er uansett en gjesp. Det er, om det i det hele er noe, en tilstand som ikke ser ut til å være mer hyppig hos vaksinerte enn i resten av befolkningen. Og i tillegg er det i de langt fleste tilfeller relativt ufarlig. I Norge er det så langt 18 tilfeller, hvorav 2 er av den mer alvorlige typen. Alle 18 er friskmeldte eller på bedringens vei.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1

Steinar Madsen har egenhendig ødelagt AZ-vaksinen i Norge grunnet hans iver etter å få megasjeldne bivirkninger inn i pakningsvedlegget.

Nå er det Pfizer-vaksinen som skal ødelegges. Kan ikke den mannen bare holde kjeft? Forstår han ikke at han nok en gang sår tvil.
    Tja, Overlege Holm på OUS som har behandlet disse pasientene og er ekspert på blodsykdommer var jo også rimelig tydelig: "Jeg kan ikke se at denne vaksinen fortsatt kan brukes".

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland

Du mener vel ikke at informasjon om mulige bivirkninger skal underslås og hemmeligholdes?

Jeg er vaksinert med Pfizer, og skulle gjerne visst om muligheten for betennelse i hjerteposen før jeg takket ja, og hvor stor risikoen er. Trolig ville jeg tatt den uansett, så lenge alternativet var adenovirusvektor vaksiner som AZ.

Selvfølgelig skal vi få vite om eventuelle farer ved vaksiner. Hvis man ikke informerer på en saklig måte forer man bare konspiranoiatrollene med enda mer ammunisjon, og hvis du vil snakke om hvem som sår tvil og frykt i befolkningen så har du noen du kan adressere akkurat der.

Nå er det forresten nye teorier om hvorfor AZ kan ha fått fatale følger for noen av de vaksinerte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Classy. (bak betalingsmur)

Onsdag ettermiddag tok Erna Solberg med seg VG og statsrådskollega Henrik Asheim på Bakgården i Oslo for å markere gjenåpningen av Oslo. «Det er verdt å feire litt i dag. Spesielt her i Oslo, som har vært nedstengt så lenge, er det en gledens dag for mange på restauranter og andre steder som har vært lukket i mange måneder. Det er spesielt gledelig for alle de som i dag er tilbake i jobb», sa Solberg til VG.

Men Bakgården har aldri vært stengt. Det var imidlertid forgjengeren i de samme lokalene, baren Memphis. Bakgården åpnet samme dag statsministeren kastet glans over stedet med å tappe øl og gi bedriften god pr. Det hun heller ikke opplyste om var hvem som har investert i selskapet. Blant eierne finner vi en rekke av hennes tidligere kolleger i regjeringen

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    ...og EØS-trollet har mange hoder

De nye reglene som ble innført 29. januar av Regjeringen som et mottiltak mot importsmitte, er ikke i samsvar med EØS-reglene om retten til fri bevegelse, fastslås det.

«Innenfor dagens regelverk har EØS-land muligheten til å begrense bevegelsesfriheten til EØS-borgere i arbeidet med å stoppe covid-19 pandemien. Slike begrensninger kan derimot ikke gå utover det som er nødvendig, de må være konsekvente og de kan ikke være diskriminerende», heter det.

ESA har nå besluttet å åpne formell sak mot Norge. Det skjer etter en langvarig og vedvarende dialog med norske myndigheter.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du mener vel ikke at informasjon om mulige bivirkninger skal underslås og hemmeligholdes?

Jeg er vaksinert med Pfizer, og skulle gjerne visst om muligheten for betennelse i hjerteposen før jeg takket ja, og hvor stor risikoen er. Trolig ville jeg tatt den uansett, så lenge alternativet var adenovirusvektor vaksiner som AZ.

Selvfølgelig skal vi få vite om eventuelle farer ved vaksiner. Hvis man ikke informerer på en saklig måte forer man bare konspiranoiatrollene med enda mer ammunisjon, og hvis du vil snakke om hvem som sår tvil og frykt i befolkningen så har du noen du kan adressere akkurat der.

Nå er det forresten nye teorier om hvorfor AZ kan ha fått fatale følger for noen av de vaksinerte.

Jeg mener at media skal holde godt kjeft om svært sjeldne bivirkninger, for det gjør intet annet enn å fremme frykt. Mennesket er notorisk elendig til å vurdere risiko, og denne irrasjonelle frykten er svært skadelig for samfunnet. Media fyrer opp folket og myndighetene tør ikke å stå opp mot folket, fordi det kan virke upopulært og lederne må virke handlekraftige.

Norsk mediadekning av korona er skandaløs og svært skadelig for pandemibekjempelsen og folkehelsen. Artikkelen du viser til er bare et nytt eksempel. Media plukker opp en ikke-fagfellevurdert forskningsartikkel og deklamerer høyt at nye funn er gjort. Se bare på overskriften.

Det betyr selvsagt ikke at informasjon om mulige bivirkninger skal underslås eller hemmeligholdes. Legene får ta det med pasientene. Media skal de holde seg langt unna. De lever av å selge overskrifter og sensajoner. Nøktern informasjon er ikke dems greie.

Du snakker om saklig informasjon, og det står ikke media for. Viser til artikkelen du linket til. Ikke-fagfellevurdert forskning kan gjøre alle mulige funn i alle mulige retninger. Legemiddeldirektør Madsen har heller ikke vært saklig der han gjentatte ganger i media har antydet at utlendinger jukser, og at nordmenn er de som vet best.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Legemiddeldirektør Madsen har heller ikke vært saklig der han gjentatte ganger i media har antydet at utlendinger jukser, og at nordmenn er de som vet best.
    Akkurat det har han vel stort sett fått rett i, Canada har omtrent like hyppig forekomst som Norge eksempel (1 av 55.000). Husk på at slike tilfeller ikke fantes i det hele før ymse land, basert på funn fra Norge og Danmark, lette litt ekstra nøye og da fant man de rundtomkring.

Flere og flere land ser nå på å ditche den etter hvert som tilgangen på alternativet øker og smittetilfellene går nedover. På ett eller annet tidspunkt er denne vaksinen farligere enn sykdommen og da tar man konsekvensene av det.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    På et og annet tidspunkt så er vaksinen farligere enn sykdommen, men ikke under noen omstendigheter så er den farligere enn lockdown. Stengt samfunn tar kvalitetsjusterte leveår så det synger etter.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Har han virkelig rett i det? Eller er det statistiske ujevnheter og tilfeldigheter? Kan det være forurensning fra fabrikken? Er det opplæringsfeil hvor sykepleieren setter dosen feil? Vi så jo video av norske sykepleiere som brukte feil teknikk. Det har blitt meldt om sykepleiere som har satt den gjennom blodåre (dog jeg tar ikke den for god fisk). Er det vaksinen, eller er det noe helt annet som forklarer disse bivirkningene?
    Jeg har ikke fulgt det veldig nøye, men av ymse grunner er entusiasmen for bruk av den i Europa relativt avtagende.

Denne kombinasjonen av symptomer er angivelig så uvanlig at den knapt finnes omtalt i den medisinske litteraturen og så vidt jeg har forstått er eneste kjente årsak inntak av en eller annen bestemt og svært uvanlig medisin som har dette som bivirkning. Så jeg tror konsensus er at det ikke er noe å diskutere hva årsaken er, det var også teamet ved Rikshospitalet helt klare på - dette var ingen ting å diskutere fordi det er så åpenbart at det er vaksinen som er årsaken.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Jeg mener at media skal holde godt kjeft om svært sjeldne bivirkninger, for det gjør intet annet enn å fremme frykt. Mennesket er notorisk elendig til å vurdere risiko, og denne irrasjonelle frykten er svært skadelig for samfunnet. Media fyrer opp folket og myndighetene tør ikke å stå opp mot folket, fordi det kan virke upopulært og lederne må virke handlekraftige.

Norsk mediadekning av korona er skandaløs og svært skadelig for pandemibekjempelsen og folkehelsen. Artikkelen du viser til er bare et nytt eksempel. Media plukker opp en ikke-fagfellevurdert forskningsartikkel og deklamerer høyt at nye funn er gjort. Se bare på overskriften.

Det betyr selvsagt ikke at informasjon om mulige bivirkninger skal underslås eller hemmeligholdes. Legene får ta det med pasientene. Media skal de holde seg langt unna. De lever av å selge overskrifter og sensajoner. Nøktern informasjon er ikke dems greie.

Du snakker om saklig informasjon, og det står ikke media for. Viser til artikkelen du linket til. Ikke-fagfellevurdert forskning kan gjøre alle mulige funn i alle mulige retninger. Legemiddeldirektør Madsen har heller ikke vært saklig der han gjentatte ganger i media har antydet at utlendinger jukser, og at nordmenn er de som vet best.
    Jeg tror det blir en ond sirkel, hvis man skal unnlate å omtale ting i media fordi man mener at det kan skape frykt, og at folk ikke er kompetente til å vurdere risiko selv. At man liksom skal la være å snakke om ting fordi folk kan finne på å engasjere seg, og de som styrer ikke har ryggrad nok til å stå i det.

Jeg håper virkelig ikke det er vanskelig å se hvor galt det kan bære av sted hvis vi skal ha et sånt system, som minner mest om tilstandene i diktaturer og totalitære regimer.

Vi må få fram sannferdig informasjon. Det kommer jo fram av artikkelen at den ikke er fagfellevurdert og fortsatt bare er på hypotesestadiet, så det er vel ikke noe problem at vi får vite at dette er en teori de jobber med nå.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg tror ikke det er konsensus om noe som helst helt ennå.

Jeg tror visse medisinske fagfelt fikk panikk og dro i nødbremsen, og så fikk samfunnet seile sin egen sjø i sin nedstengthet. De som lider i vanskelig dokumentbare lidelser får bare lide videre.

Det er svært lett å telle hvem som dør etter å ha fått en vaksine. (1)
    Det er svært lett å telle hvem som dør etter å ha vært smittet av korona de siste 30 dagene. (2)

Det er nærmest umulig å telle hvem som dør innen 5-10 år av kreft, hjerteinfarkt, hjerneslag, diabetes, depresjon, angst, demens grunnet nedstengt samfunn. (3)
    Det er nærmest umulig å telle tapte kvalitetsjusterte leveår av muskel og skjelltsykdommer, røyk, rus, psykiske lidelser m.m (4)

Så derfor lar politikere (og helsepersonell) (1) og (2) være avgjørende for sine valg, mens de gir blanke i (3) og (4).

Det som måles teller alltid.
    Det som teller kan ikke alltids måles.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Jeg tror ikke det er konsensus om noe som helst helt ennå.
    Jeg tror konsensus om at AZ fører til denne kombinasjonen av lavt antall blodplater og alvrlige blodpropper er tilnærmet fullstendig. Det eneste som evt diskuteres er hyppigheten av det.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg tror konsensus om at AZ fører til denne kombinasjonen av lavt antall blodplater og alvrlige blodpropper er tilnærmet fullstendig. Det eneste som evt diskuteres er hyppigheten av det.
    ja, det kan vi være enige om, at det er konsensus om at det er en svært sjeldent bivirkning. Den har kommet inni pakningsvedlegget av en grunn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er svært stille om Sverige for tiden...
    Går det bedre der nå, eller er de fortsatt på WWFs rødliste?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Norske stakkarslige borgere må uansett beskyttes mot denne onde Steinar Madsen

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg tror det blir en ond sirkel, hvis man skal unnlate å omtale ting i media fordi man mener at det kan skape frykt, og at folk ikke er kompetente til å vurdere risiko selv. At man liksom skal la være å snakke om ting fordi folk kan finne på å engasjere seg, og de som styrer ikke har ryggrad nok til å stå i det.

Jeg håper virkelig ikke det er vanskelig å se hvor galt det kan bære av sted hvis vi skal ha et sånt system, som minner mest om tilstandene i diktaturer og totalitære regimer.

Vi må få fram sannferdig informasjon. Det kommer jo fram av artikkelen at den ikke er fagfellevurdert og fortsatt bare er på hypotesestadiet, så det er vel ikke noe problem at vi får vite at dette er en teori de jobber med nå.
    Selvsagt er folket i stand til å ta informerte og frie valg selv.

Media i dag bidrar sjeldent til noen av delene. Informasjonen de sprer er ofte unyansert og regelrett feil, og de oppfordrer til massesuggesjon og gruppepress.

Man kan gjerne ønske seg en tilstand hvor media skjøtter sitt virke på en god måte, men det gjør de ikke. Det eneste som teller er klikk og salg. Sannheten og nøktern, god informasjon kommer i bunn av listen. Det er kun kjekt å ha.

Det er selvsagt ikke noe problem å få vite hva forskere jobber med. Derimot er det et massivt problem at media lyver. Overskriften du linket til er regelrett løgn. Folk leser overskriftene og tror de har fått god informasjon til å ta sine valg på. Det har de ikke.

Media er notoriske løgnere. De tenker kun på en ting og det er avissalg. Noen media er selvsagt bedre enn andre. Ønsker man å se ett medium i fritt fall, så kan man nå se på nrk. Løgnhalsene tar mer og mer over der også. Klikkhoreri og falske balanser er blitt normalen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt er folket i stand til å ta informerte og frie valg selv.

Media i dag bidrar sjeldent til noen av delene. Informasjonen de sprer er ofte unyansert og regelrett feil, og de oppfordrer til massesuggesjon og gruppepress.

Man kan gjerne ønske seg en tilstand hvor media skjøtter sitt virke på en god måte, men det gjør de ikke. Det eneste som teller er klikk og salg. Sannheten og nøktern, god informasjon kommer i bunn av listen. Det er kun kjekt å ha.

Det er selvsagt ikke noe problem å få vite hva forskere jobber med. Derimot er det et massivt problem at media lyver. Overskriften du linket til er regelrett løgn. Folk leser overskriftene og tror de har fått god informasjon til å ta sine valg på. Det har de ikke.

Media er notoriske løgnere. De tenker kun på en ting og det er avissalg. Noen media er selvsagt bedre enn andre. Ønsker man å se ett medium i fritt fall, så kan man nå se på nrk. Løgnhalsene tar mer og mer over der også. Klikkhoreri og falske balanser er blitt normalen.
    Generelt er jeg enig i mye av det du sier om media, men det er viktig å huske at media ikke er en homogen masse, men snarere huser et stort mangfold fra ytterpunkt til ytterpunkt. Jeg mener nå at enkelte kilder fortsatt er relativt edruelige, mens andre selvsagt har lavere terskel for clickbaiting og lav sannhetsgehalt, hvis de ikke bare vinlkler en historie for å gjøre den mer interessant.

Når jeg skulle vaksineres var jeg bekymret for om noen av de legemidlene jeg bruker som ikke var med i spørreskjemaet jeg måtte fylle ut ved registrering skulle være problematiske sammen med vaksinen, så jeg sendte melding til fastlegen angående dette. Svaret jeg fikk var at hun ikke var kjent med det, og at hun anbefalte meg selv å ta kontakt med Pfizer for å få svar.

Og hadde jeg ikke lest om den mulige bivirkningen med betennelse i hjerteposen i media, så hadde jeg heller ikke visst om det. Kanskje jeg ikke hadde kommet meg til lege, men bare ville "sett om det går over" hvis jeg var en av dem som hadde blitt rammet av dette.

Derfor syns jeg det er greit at ting som dette blir belyst i media, og riksdekkende medier har en oppgave med å opplyse befolkningen. Selv om de kanskje ikke forvalter dette ansvaret helt optimalt alltid.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    4

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Om jeg har skjønt det korrekt så er det noe som blir litt lost in space slik det rapportes, det skilles (på engelsk der jeg las om det) på "severe" og "serious" bivirkninger. Der førstnevnte er at man kan bli f.eks skikkelig dårlig, men at det ikke er noe farlig, bare ubehagelig og til dels svært så. Og "serious" er, vel, seriøse greier.

I Pfizer/Moderna-sfæren tipper jeg at knapt noen er det som da på utenlandsk er "serious". Forsåvidt det samme med AZ, men der er det i det minste en del tilfeller som er skikkelig alvorlige. Har lest om folk som sier det føles som å ha blitt kjørt over av en dampveivals etter å ha tatt en mRNA-vaksine, men det er ikke farlig og går over etter en dag eller to.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nei, det er faktisk ikke helt greit at det det blir belyst i media. Folk blir vettskremte og tar irrasjonelle valg.
    Hva ville du sagt skulle media lage skremselsbilder av Albyl-E, en av de mest vanlige forebyggende medisiner i Norge?

Jeg kan plukke ut noen svært sjeldne bivirkninger:
    Agranlocytise: Drastisk reduksjon i antall granulocytter (en type hvite blodceller). Agranulocytose gir blant annet sterk mottakelighet for infeksjoner som kan føre til lungebetennelse, høy feber og vevsødeleggelse i svelget. Agranulocytose er en reversibel, men livstruende, tilstand.
    eller hva med litt perferasjon av ditt Gastrointestinale system? Høres potensielt dødelig ut, gjør det ikke? Videre til neste svært sjeldne bivirkning.
    Anafylaktisk reaksjon: (Anafylaksi, Anafylakse): Akutt og alvorlig allergisk reaksjon med symptomer som feber, utslett, opphovning, pustebesvær og blodtrykksfall. Anafylaktisk sjokk er livstruende om man ikke setter i gang med legemiddelbehandling i form av antihistaminer og adrenalin.
    Hvordan tror du befolkningen ville ha reagert om VG, Dagbladet, NRK og hele gjengen hadde slått opp:
    Kari (34) kjemper for livet etter å ha tatt den helt ordinære medisinen Albyl-E. Hun er innlagt på sykehus i kritisk tilstand.
    hvor mange av de 100.000 nordmennene som går på denne medisinen vil nå slutte å bruke den, tror du?

Og dette er den snille blodfortynnende medisinen. Mange står på "rottegiften" Marevan som er livsfarlig og krever nøye oppfølging fra lege.

Folk dør hundrevis årlig av bivirkninger. Skulle folk lese om ethvert dødsfall i avisene så ville folk slutte å ta livsviktige medisiner. Men når det kommer til korona og koronavaksine så er det fritt vilt fra media. Uansvarlige er de.

Tillegg:
    og ja, jeg glemte. Hjerneblødning står kun som en sjelden bivirkning til Albyl-E.

sjelden vil si
    1/1000 > sannsynlighet > 1/10.000

Ny edit:
    100.000 er altfor lavt. annen kilde påstår 250.000 nordmenn går på albyl-e. Det er sannsynligvis et lavt anslag også. 50.000 nordmenn går på Marevan. 1 % av befolkningen.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Nei, det er faktisk ikke helt greit at det det blir belyst i media. Folk blir vettskremte og tar irrasjonelle valg.
    Du får nok bare avfinne deg med at dette er din personlige mening, akkurat som jeg har min. Jeg syns som sagt ikke bare at dette er greit, men faktisk at det er medias plikt å opplyse om slike ting.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    MEN MEDIA OPPLYSER JO IKKE OM TING.

Se bare på din egen link fra i dag. Det var regelrett løgn i overskriften.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    Du får nok bare avfinne deg med at dette er din personlige mening, akkurat som jeg har min. Jeg syns som sagt ikke bare at dette er greit, men faktisk at det er medias plikt å opplyse om slike ting.
    Tja,i følge DB/VG så dør det mange hundre tusen i året av forskjellige ukjente bivirkninger av diverse ting.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Det er jo helt greit at noe har alvorlig bivirkninger også med død som følge, men som regel oppveier jo gevinsten for risikoen, i AZ sitt tilfelle, I Norge, så er ikke det tilfelle.
    Det kan hverken VG, Dagbladet eller Steinar Madsen lastes for.

Men, vi har jo skjønt at Larson ser på alle sin medborgere som stakkarslige NAV klienter som ikke må få tilgang til aviser.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Har doktoren vurdert noe lett skjønnlitteratur, gjerne av en kvinnelig forfatter som tar for seg ymse problemer i et litt rufsete parforhold med mye følelser og der hunkjønnet hele tiden vurderer om hun skal bli eller gå, dog uten å lytte til The Clash?

Anbefalt drikke: Chardonnay eller rosévin.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    MEN MEDIA OPPLYSER JO IKKE OM TING.

Se bare på din egen link fra i dag. Det var regelrett løgn i overskriften.
    Er du der at du mener "mainstream media" bare farer med løgn, eller noe sånt? Du har ikke helt slått meg som å være helt der tidligere, så jeg bare lurer.

Media opplyser jo om ting. Vi er enige om at det er mye dårlig journalistikk, men man kan ikke si at media ikke opplyser folk om hva som skjer.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    1

"For i andre deler av Norge, som man nå skal ta disse vaksinene fra, sprer uforutsigbar smitte seg som ild i tørt gress. Mens regjeringen drikker utepils i Oslo, er over 2700 mennesker (en fjerdedel av kommunens befolkning) innesperret i karantene Hammerfest, mens situasjonen eskalerer ut av kontroll i Hamar og Trondheim, som stenger ned.

Det som skjer høres faktisk ut som oppskriften på en dårlig politisk roman, men det er virkelighet, drevet fram av noen veivalg fra en regjering som er i ferd med å miste grepet. De er i ferd med å søle bort en grunnleggende innsikt; at politisk tillit også forvaltes gjennom symboler."

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Er du der at du mener "mainstream media" bare farer med løgn, eller noe sånt? Du har ikke helt slått meg som å være helt der tidligere, så jeg bare lurer.

Media opplyser jo om ting. Vi er enige om at det er mye dårlig journalistikk, men man kan ikke si at media ikke opplyser folk om hva som skjer.
    Jeg har da aldri sagt at media bare farer med løgn. Jeg sier at sannheten ikke er viktigere enn en god historie. Sensasjoner selger. Dramatikk selger. Å tøye på sannheten går så fint så, så lenge folk klikker. De passer selvsagt på å ikke fare for langt utenfor den reelle sannheten, da mister de jo enhver troverdighet. Media er ikke konspirasjonsteorister. De er opportunister. De føler seg fri til å spekulere villt. Og når sannheten kommer for en dag, så holder de kjeft. De korrigerer ikke sine feilaktige overskrifter. Blir de avkledd så går de inn og editerer sine sider også, uten protokoll. Alternativet er å miste troverdighet og det er dårlig for businessen.

Du klikket på den linken, gjorde du ikke? Artikkelen sa noe helt annet enn hva VG påsto den sa. VG løy med viten og vilje og med store bokstaver for å få DEG til å gå inn på siden dems. De som tar seg bryet med å lese hele artikkelen får vite deler av sannheten(farget av journlistens lese-, fortolkning- og skriveevner), de kunne lese at overskriften var helt feilaktig, hvis de forsto det da. Det krever riktig type kompetanse for å forstå hva fagfellevurdering er for noe. Det er mange mennesker som kjøper overskriftene. Ikke alle leser selve artiklene heller.

Media er ingen folkeopplysningstjeneste. De lyver så det renner av seg, eller tøyer sannheten, (velg hva som passer for deg), slik at folk skal klikke på sidene dems. Alt for å tjene penger på annonser. De holder seg selvsagt innenfor en viss grense, slik at de kan unnskylde seg i etterkant. - Vi løy da ikke, les dette her med liten tekst.

Tidligere hadde nrk.no en standard. De hadde et statlig mandat. De drev ikke med click-baits. De drev ikke og tøyet sannheten (i stor grad). De drev ikke med falsk balanse. Endringen der inne er til å ta og føle på.

Medias dekning av korona har vært preget av å bygge opp under frykt i befolkningen slik at de skal komme tilbake og lese mer. Det er ikke uten grunn at koronadødsfalltelleren kom opp på alle nettsidene. Det er ikke uten grunn at media rapporterer daglig om koronasmittetilfeller og karantener. En skremt befolkning er gode nyhetskonsumenter.

Så ikke ha noen illuasjoner om at media har folkeopplysningsoppdrag. Oppdraget de har er å tjene mest mulig penger til sine aksjonærer, innenfor reglene som gjelder. Og de reglene er til for å tøyles. Men media er selvsagt nøye på å ikke tøye de for langt, og holder seg til sannheten der de kan. Mistet troverdiget går hardt utover fortjenesten. Da må man fort finne nye lesere (hei nettavisen!)

Det er ikke uten grunn at norske myndigheter har kommet opp med vær-varsom-plakaten. (eller media driver selvjustis med vær-varsom-plakaten hvis vi skal pirke). Slipper vi de fritt løs så lyver de alt de kan slippe unna med for å tjene mest mulig penger, noe som koster menneskeliv.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Jeg klikket på den artikkelen fordi det ble gjengitt et utdrag av den et annet sted, ikke fordi jeg så overskriften i VG. Hvis du leser artikkelen så er den jo full av forbehold og skepsis mot at dette ikke nødvendigvis er sannheten, men jeg syns allikevel det er interessant å få vite om dette, at det er en teori som har kommet fram og som vil bli undersøkt videre.

Debatten om media gidder jeg ikke begi meg inn på rett og slett, det er begrenset hvor mye tid og energi jeg vil bruke på dette. Men selvsagt er jeg klar over at det er kapitalistiske krefter bak mange mediahus, og ikke alltid de reneste og edleste motiver som styrer hva som kommer på trykk. Tror nok allikevel det finnes fler idealister enn kapitalister i journalistyrket, selv om det blir lagt føringer på dem fra redaksjonene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn