Er du der at du mener "mainstream media" bare farer med løgn, eller noe sånt? Du har ikke helt slått meg som å være helt der tidligere, så jeg bare lurer.
Media opplyser jo om ting. Vi er enige om at det er mye dårlig journalistikk, men man kan ikke si at media ikke opplyser folk om hva som skjer.
Jeg har da aldri sagt at media bare farer med løgn. Jeg sier at sannheten ikke er viktigere enn en god historie. Sensasjoner selger. Dramatikk selger. Å tøye på sannheten går så fint så, så lenge folk klikker. De passer selvsagt på å ikke fare for langt utenfor den reelle sannheten, da mister de jo enhver troverdighet. Media er ikke konspirasjonsteorister. De er opportunister. De føler seg fri til å spekulere villt. Og når sannheten kommer for en dag, så holder de kjeft. De korrigerer ikke sine feilaktige overskrifter. Blir de avkledd så går de inn og editerer sine sider også, uten protokoll. Alternativet er å miste troverdighet og det er dårlig for businessen.
Du klikket på den linken, gjorde du ikke? Artikkelen sa noe helt annet enn hva VG påsto den sa. VG løy med viten og vilje og med store bokstaver for å få DEG til å gå inn på siden dems. De som tar seg bryet med å lese hele artikkelen får vite deler av sannheten(farget av journlistens lese-, fortolkning- og skriveevner), de kunne lese at overskriften var helt feilaktig, hvis de forsto det da. Det krever riktig type kompetanse for å forstå hva fagfellevurdering er for noe. Det er mange mennesker som kjøper overskriftene. Ikke alle leser selve artiklene heller.
Media er ingen folkeopplysningstjeneste. De lyver så det renner av seg, eller tøyer sannheten, (velg hva som passer for deg), slik at folk skal klikke på sidene dems. Alt for å tjene penger på annonser. De holder seg selvsagt innenfor en viss grense, slik at de kan unnskylde seg i etterkant. - Vi løy da ikke, les dette her med liten tekst.
Tidligere hadde nrk.no en standard. De hadde et statlig mandat. De drev ikke med click-baits. De drev ikke og tøyet sannheten (i stor grad). De drev ikke med falsk balanse. Endringen der inne er til å ta og føle på.
Medias dekning av korona har vært preget av å bygge opp under frykt i befolkningen slik at de skal komme tilbake og lese mer. Det er ikke uten grunn at koronadødsfalltelleren kom opp på alle nettsidene. Det er ikke uten grunn at media rapporterer daglig om koronasmittetilfeller og karantener. En skremt befolkning er gode nyhetskonsumenter.
Så ikke ha noen illuasjoner om at media har folkeopplysningsoppdrag. Oppdraget de har er å tjene mest mulig penger til sine aksjonærer, innenfor reglene som gjelder. Og de reglene er til for å tøyles. Men media er selvsagt nøye på å ikke tøye de for langt, og holder seg til sannheten der de kan. Mistet troverdiget går hardt utover fortjenesten. Da må man fort finne nye lesere (hei nettavisen!)
Det er ikke uten grunn at norske myndigheter har kommet opp med vær-varsom-plakaten. (eller media driver selvjustis med vær-varsom-plakaten hvis vi skal pirke). Slipper vi de fritt løs så lyver de alt de kan slippe unna med for å tjene mest mulig penger, noe som koster menneskeliv.