Jeg har sett den aktuelle sekvensen i spørretimen og det er mitt inntrykk også. Anniken Huitfeldt (som spurte) var - av en eller annen grunn - veldig opptatt av hvem anmodningen til Forsvaret kom fra, ikke hvem som kom med selve ideen om å gjøre dette i utgangspunktet. Huitfeldt virket fremfor alt opptatt av hvorfor saniteten ble brukt. Hvorfor hun var det er litt vanskelig å skjønne. Forsvarsministeren svarte at Forsvarets Sanitet har utført oppgaver ifm dette tidligere under pandemien (testing) og nå vaksinering og det var ledige ressurser der nå. Det virker egentlig som om hun var sur fordi det ordinære helsevesenet ikke ble brukt fremfor å prøve å finne ut hvem som kom med ideen i utgangspunktet. For henne er det fremfor alt en sak om "misbruk" av forsvarets ressurser uten at hele regjeringen synes det er så viktig. Eller noe i den retning. I alle fall ingen slimål som ble spikret til saken som noen tydeligvis liker å tro.Forsvarsministeren "avslørte" at det er Forsvaret som setter selve dosene basert på kapasitet på akershus festing, etter bestilling fra statsministerens kontror.
Evt. Og kalven uti hagan har æiller hørt om frikasséMinner meg litt om kalkunen som rapporterer at alt er bra i løpet av høsten fram til jul. Moment of surprise kommer på julaften.
Er nok flere hundre millioner som har fått den tunga. Særlig i NorgeJeg tror de så bildene av den tunga
De takker nei, fordi de innser det demokratiske problemet hvor Stortinget overbeskytter seg selv samtidig som de ber bedrifter gå konkurs i "dugnaden".Det gir heller ingen mening å takke nei fordi man "heller vil at en lærer skal få dosen". Det kan like gjerne være en slesk akjemegler eller en byråkrat på hjemmekontor på 400nde dagen som blir dyttet bittelitt lengre frem. Men mest sannsynlig blir det vel en tilfeldig ansatt på Akershus Festning eller omegn når de finner ut hvor mange de sitter igjen med på slutten av dagen. De kjører neppe et halvt hetteglass til Stovner og i alle fall ikke til Hammerfest.
Det gir forsåvidt mening om man driver med politikk, men det gir ingen mening i forhold til man viser til, nemlig rekkefølgen og prioriteringene.
Hmm - ikke enkelt for deg å formulere innlegg da om ikke "å slå politisk mynt" skal være poengetSynes vi kan legge begrep som å slå politisk mynt vekk.
Jeg vet ikke hva de tror skjer, jeg forholder meg bare til hva de sier.De takker ikke nei, fordi de tror at en lærer eller barnehageansatt skal få vaksinedosen i stedet for dem.
Ën prioritering i strid med offisielle retningslijer, altså - som sier at ingen yrkesgruppe skal prioriteres. Det kan man også være enig eller uenig i er en fornuftig prioritering, men en prioritering av en eller flere yrkesgrupper på bekostning av andre er det uansett fremfor å la alle vente på sin rettmessige plass i køen.Og som nevnt i denne tråden, en rekke kommuner gjør sitt ytterste for å innkalle barnehageansatte, lærere og andre befolkningsgrupper som står i front når det blir doser til overs.
Du er fornøyd med den kveruleringen? Først er det galt at meglere får vaksine. Nå er det galt at lærere, barnehageansatte og sykepleiere får vaksine. De har alle å vente i køen som heter å melde seg på en liste slik at første og beste kan få.Ën prioritering i strid med offisielle retningslijer, altså - som sier at ingen yrkesgruppe skal prioriteres. Det kan man også være enig eller uenig i er en fornuftig prioritering, men en prioritering av en eller flere yrkesgrupper på bekostning av andre er det uansett fremfor å la alle vente på sin rettmessige plass i køen.
Jeg tror flere høyrepolitikere ble tatt på sengen, og forstår hvor lite populært dette vedtaket er. Tetzchner argumenterer for at sannsynligheten er svært lav, men unngår å belyse konsekvensen. Jeg tror Høyre driver med en slags brannslukking etter de oppdaget hvor lite populært dette er. Mistenker at Monika Meland har kjørt på her - hun er ikke akkurat ydmyk i sin tilnærming. Argumentene som overtalte Erna, funker dårlig på Ola og Kari.Synes vi kan legge begrep som å slå politisk mynt og populisme vekk.
Slår Tetzchner politisk mynt på å kritisere sin egen justisminister i beste TV-tid?
Slår Høie politisk mynt på å takke nei?
Slår Asheim politisk mynt på å takke nei?
Ellers jeg kjøper ikke historien om at det er beredskap som er greia her. Høres ut som en dekkhistorie. Man har lagt til en rekke mennesker for å skjule seg selv i mengden.
Er slottet samfunnskritisk? Virkelig?
Hvis DSB er så driftkritisk, hvorfor får de bare 5 doser, hvor direktørene selvsagt stikker av med dem?
Og Stortinget... Som Tetzchner så godt forklarte, Stortinget har aldri vært i nærheten av noen kollaps. Så hvorfor deler de da ut 100-vis av doser her? Hvis beredskap virkelig var greia så burde DSB fått 100-vis og Stortinget 5.
Det hele stinker av at noen i regjeringsapperatet personlig ønsket vaksiner og fant en "god" grunn for at det nå var deres tur, lagde en pakkeløsning hvor de selv var inkludert og solgte ideen videre.
Som Tetzchner så godt fortalte, vi vil nå ha et overbeskyttet Storting som er beskyttet for ethvert urealistiske scenario. Dette Stortinget skal vedta lover som betyr kroken på døren for bedrifter rundt omrking i landet, og enorm inngripen i folks personlige frihet. Det er ikke bare en symbolsak.
Om de oppdaget det først etterpå så er det i såfall eventuelt det tristeste her. Da er det rimelig mørkt i toppetasjen. Reaksjonene på dette kunne enhver person med detekterbar puls ha fortalt de på forhånd.Jeg tror Høyre driver med en slags brannslukking etter de oppdaget hvor lite populært dette er.
Kan det der skje med fingrene også?Au
Gransker bisarr korona-senvirkning: - Legen bare ristet på hodet
En håndfull covid-pasienter har fått oppblåste tunger som gjør det umulig å prate og spise. Nå forsøker ekspertene å finne ut hvorfor.www.tv2.no
Vis vedlegget 725088
Stikker visst ikke så dypt, den rettferdighets-sansen din.Brenner det på dass så kan jo kanskje rengjøringspersonellet tilkalles
Nå var det beredskap som var temaet den tidligere generalen tok opp.Stikker visst ikke så dypt, den rettferdighets-sansen din.
Monika på Autopilot, og Erna er nok sliten. De trenger en ferie, og det virker som det varer i 4 år minst. De har hatt en reaktiv ledelse gjennom pandemien, og det gir veldig ofte mye merarbeid. Erna har heller ikke helse til å drive på slik.Om de oppdaget det først etterpå så er det i såfall eventuelt det tristeste her. Da er det rimelig mørkt i toppetasjen. Reaksjonene på dette kunne enhver person med detekterbar puls ha fortalt de på forhånd.
Hvis de rød-brune hadde hatt regjeringsmakt så hadde de nok rotet det til minst like mye som denne regjeringen har gjort.Det fremkommer her til stadighet at Norge ikke er i stand til å håndtere en fornuftig vaksinerings-strategi.
Vi prioriterte ikke vaksinering der smittetrykket var størst, Viken.
Hele pandemien i Norge har vært taklet med restriksjoner og ned-stenging og det har fungert godt, omtrent som nr. 3 i verden kommer vi oss ut av dette av diverse årsaker, spredt befolkning i hovedsak, m.m.
Tanken videre blir da at vi ikke burde startet vaksinering i Norge så tidlig, kunne vente og heller være solidarisk og sende våre kvoter til tett befolkede land med dårlig økonomi og også betale for vaksinene fra oljefondet. Vaksine har størst effekt i tett befolkning og det har vi omtrent ikke i Norge.
Mulig vi kunne ventet 1 år på vaksine her i landet, ville vært etisk forbilde. Andre først og oss etterpå.
Hvis de rød-grønne hadde hatt makta så ville de gjort det slik