Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    Du må gjerne finne et sitat hvor jeg har påstått noe i nærheten av det du insinuerer her.

    Jeg har derimot gjentatte ganger sagt at tiltakene rammer de svakest i samfunnet veldig hardt. Vi har hatt dramatisk økning i overdosedødsfall og alkoholdødsfall, og det er veldig mange som har hatt det og fortsatt har det veldig vanskelig.

    For min egen del så er ikke livet så veldig tungvint - jeg har trygg jobb med full fleksibilitet og når boliglånsrenten har havnet langt ned på 1 tallet ,så hoper pengene seg opp på konto. Men jeg synes det var skremmende å se hvordan en del av tiltakene påvirket barna mine, og jeg opplever at mange er veldig redde og mer eller mindre isolerer seg - noe som åpenbart ikke er så bra for livskvaliteten.
    Det finnes ingen data som underbygger dine påstander om overdosedødsfall og restriksjonene. Det har vært nevnt at det ikke kan utelukkes, samtidig som sterkere heroin også er nevnt som en faktor. Du har også sagt at du mener antall selvmord vil øke som følge av tiltakene. Hva er det som gjør at du vet bedre om dette enn en professor på feltet?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    Helst færre jobber. Vi kommer ikke til å spise mer mat enn vi gjør.
    Mye av maten handles her i stedet for i Sverige. Det er derfor kjedene har hatt rekordomsetning. Nå vil vel dette flate ut igjen omsider.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes ingen data som underbygger dine påstander om overdosedødsfall og restriksjonene. Det har vært nevnt at det ikke kan utelukkes, samtidig som sterkere heroin også er nevnt som en faktor. Du har også sagt at du mener antall selvmord vil øke som følge av tiltakene. Hva er det som gjør at du vet bedre om dette enn en professor på feltet?
    Jeg tror ikke jeg har vært så veldig opptatt av hvor mange som dør som følge av tiltakene - jeg er mest bekymret for det som har rammet veldig mange - og spesielt det som har rammet de aller svakeste i samfunnet og barn, ungdom og yngre voksne.

    Også synes jeg det har vært rart at tradisjonell kost/nytte som ellers brukes i helsevesenet er fullstendig fraværende når det gjelder Corona.

    Og det er klart - siden Norge ikke trenger å tenke et millisekund på hva annet som må kuttes for å bruke noen milliarder ekstra på føre-var tiltak - så er det lettere for Norge å komme i mål også her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig enda en sytpeis:
    FHI fikk nei til å forske
    FHI har selv tatt flere initiativer til forskning på tiltak underveis i pandemien, som de ikke har fått gjennomslag for.

    *FHI ønsket å se på effekten gjenåpningen av skoler hadde på smittespredningen. Planen var å la halvparten av barna i 5.–10. klasse bli tilfeldig utvalgt til å starte på skolen igjen 4–5 uker senere enn resten av barna – en såkalt randomisert studie. Men både regjeringen og Regionale etiske komiteer (REK) sa nei til prosjektet.

    *FHI har også ønsket å forske på bruk av massetesting i forbindelse med konserter. Screening av publikum ved hjelp av hurtigtester er en aktuell strategi for å kunne gjennomføre arrangementer ved vedvarende høyt smittetrykk i samfunnet, skrev FHI i sin prosjektbeskrivelse.

    – Konsertforskningen vår fikk vi ikke til, fordi det jo er helt nytt for kommunene å stå ansvarlig for det. Og selv om mange var positive til det, så var det en byrde kommunene følte de ikke kunne påta seg nå, sier Stoltenberg.

    Når det gjelder skolestenging, har dere også ønsket å forske på det?

    – Ja, det har også vært veldig vanskelig å få til. Det har vi vært opptatt av i forbindelse med stengning, men ikke minst i forbindelse med gjenåpning, er å kunne forskyve tidspunktet for gjenåpning for noen skoler, slik at vi kan studere effekten av det å åpne, og dermed også effekten av å stenge.

    De fikk altså "nei" til å forske på tiltak.
    Muligens var regjeringen redd for å få svarene....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mer fra samme artikkel;

    – Vi har trolig satt i gang altfor mange tiltak
    Hun savner konkret kunnskap basert på forskning på flere av tiltakene som har gjort livet vanskelig i Norge de siste 16 månedene.

    – Vi burde hatt mye mer vitenskapelig systematisk kunnskap om alt fra munnbind, avstand, skolestengninger, hjemmekontor, nedstengning av samfunnet, grensekontroller. Alt dette burde vært gjenstand for vitenskapelig studier som ville gitt oss et kunnskapsnivå som gjorde at vi kunne velge: Hvilke tiltak trenger vi når, hvor mye, hvor lenge, hvordan kan vi avslutte dem og hvilke kan vi klare oss helt uten. Vi har trolig satt i gang altfor mange tiltak, som har vart for lenge, fordi vi ikke visste, sier hun.

    .....

    Føyer hun til forskning på effekten av strenge tiltak der smitte var minimal, testing og vaksinering av helsepersonell, prioritering av vaksine der smittetrykket hele tiden har vært størst, samt når slutter man å bry seg om smitte når alvorlig sykdom og dødsfall er bortimot fraværende; se da er vi vel der noen av oss mente vi burde vært hele tiden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    sa noen etterpåklokskap? sutrere i den tenkende forskningsfront.
    Det er jo, som vi alle har lært, umulig å tenke en selvstendig tanke før man har "tallene". Hvertfall ikke før det har gått over et år
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.100
    Antall liker
    2.552
    Med informasjonen man hadde i mars/april ifjor hadde hvertfall vært helt uaktuelt for meg å sende ungene på skolen pga et forskningsprosjekt. Tror man hadde fått store problemer med å få nok unger og lærere til å still opp på noe slikt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På én måned har det vært 3 dødsfall relatert til corona. Antall innlagte er 29. Et godt bevis på at vaksineringen virker. Likevel er man i enkelte områder av landet fortsatt svært opptatt av "smittetall", som jo er totalt uinteressant. Det eneste interessante er jo antall alvorlig syke og dødsfall, som nå er på et fullstendig, kjedelig lavmål....
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Med informasjonen man hadde i mars/april ifjor hadde hvertfall vært helt uaktuelt for meg å sende ungene på skolen pga et forskningsprosjekt. Tror man hadde fått store problemer med å få nok unger og lærere til å still opp på noe slikt.
    Hvis du leser artikkelen ville forskningsprosjektet vært midt i blinken for deg og dine; altså dine barn starter 4-5 uker etter oss andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    Med informasjonen man hadde i mars/april ifjor hadde hvertfall vært helt uaktuelt for meg å sende ungene på skolen pga et forskningsprosjekt. Tror man hadde fått store problemer med å få nok unger og lærere til å still opp på noe slikt.
    For amerikanere på et forum jeg henger på fremstod det som helt fullstendig vanvittig at hele nasjonen - hele Norden for den saks skyld - labbet rundt uten munnbind i mesteparten av 2020 og knapt noen var opptatt av å bruke slike og at man så litt rart på de som gikk med de av en eller annen grunn. Det ble der omtalt som dyp uetisk at noen danske forskere fikk folk til å gå uten munnbind i fjor høst for å studere effekten, jeg påpekte at det i fjor vår nok var betydelig vanskeligere å tromme sammen nok folk som faktisk brukte munnbind fremfor at man måtte tvinge noen til å gå uten for å gjøre en studie.

    Ville du gått uten munnbind i fjor som en del av et forskningsprosjekt?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Er det ikke litt komisk hvordan man skyter den MDG politikeren for vaksineskepsis når man av egen skepsis selv nekter å ta AZ eller J&J vaksine?

    Man sender sågar AZ og J&J til Afrika som «bistand»; er det fordi det ikke er så nøye der?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er det ikke litt komisk hvordan man skyter den MDG politikeren for vaksineskepsis når man av egen skepsis selv nekter å ta AZ eller J&J vaksine?

    Man sender sågar AZ og J&J til Afrika som «bistand»; er det fordi det ikke er så nøye der?
    Nope - MDGs representant advarer på generelt grunnlag mot mRNA uten noe som helst dekning.

    AZ og J&J vaksinene kan brukes i områder med høyere smittetrykk - fordi risikoen for å få alvorlige komplikasjoner fra Covid-19 er langt høyere enn risiko for alvorlige bivirkninger fra disse to vaksinene.

    I Norge er smittetrykket såpass lavt at risiko for alvorlige bivirkninger etter AZ og J&J er høyere enn å få covid-19 med etterfølgende alvorlige bivirkninger.

    Ergo - MDGs representant er ute på bærtur med sitt generelle råd. Det betyr ikke at mennesker med underliggende sykdommer på autopilot må ta vaksinen i morgen - om de mistenker uheldige bivirkninger som er observert per i dag - men ikke bekreftet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    Er det ikke litt komisk hvordan man skyter den MDG politikeren for vaksineskepsis når man av egen skepsis selv nekter å ta AZ eller J&J vaksine?

    Man sender sågar AZ og J&J til Afrika som «bistand»; er det fordi det ikke er så nøye der?
    Prøv igjen.

    For det første er det ikke mulig å få AZ i Norge. Det er også nesten umulig å få J&J og man blir i alle fall ikke tilbudt det. Man trenger ikke nekte. Fordi man ikke blir tilbudt det. Det er ikke noe å nekte på fordi man aldri får valget.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.329
    Mye av maten handles her i stedet for i Sverige. Det er derfor kjedene har hatt rekordomsetning. Nå vil vel dette flate ut igjen omsider.
    Det har lite å si.
    Det jeg siktet til var at nye gevinster i sisteleddet vil dreie seg om effektivisering, kanskje også konkurransereduksjon. Og det blir garantert ikke flere bønder, hvis vi ser på hele verdikjeden. Flere arbeidsplasser fordrer vekstmuligheter.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    tenker det hadde blitt fart på testing av vaksinen du og vi andre nå kan kose oss med, gitt en en slik holdning. jeg vil bare høste frukter av andres virksomhet.
    Det bringer nok verden framover, at ingen er hverken villig til å tenke selv eller villig til å se logisk på ting. Skolestegningen var totalt skivebom, noe FHI også da var i mot. Derfor fikk de jo heller ikke delta på møtet, der bestemmelsen ble tatt...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Prøv igjen.

    For det første er det ikke mulig å få AZ i Norge. Det er også nesten umulig å få J&J og man blir i alle fall ikke tilbudt det. Man trenger ikke nekte. Fordi man ikke blir tilbudt det. Det er ikke noe å nekte på fordi man aldri får valget.
    Regjeringen besluttet å ta ut AZ og J&J av skepsis til bivirkninger. Om andre melder om skepsis, da sier samme regjering at er man «utskudd» osv. Samme regjering syns også det er en god idé at andre mennesker får vaksinen man ikke selv vil ta.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    Regjeringen besluttet å ta ut AZ og J&J av skepsis til bivirkninger. Om andre melder om skepsis, da sier samme regjering at er man «utskudd» osv. Samme regjering syns også det er en god idé at andre mennesker får vaksinen man ikke selv vil ta.
    Det er ikke "skepsis" til bivirkninger. Det ligger en ren kost/nytteanalyse bak det. Man kan forsåvidt være enig eller uenig i konklusjonen, men det har altså ikke noe med "skepsis" å gjøre. I den grad skepsis var en del av vureringen så gikk den på den totale tilliten til vaksineprogrammet, og dette er nok en medvirkende faktor til at Norge kan få den høyeste vaksineringsraten i verden til slutt. Hadde Norge hatt mye mer kåråna enn hva vi hadde i april/mai da vurderingen endelig ble gjort så ville konklusjonen fort blitt en annen, men slik det var da så var, for de unge som var aktuelle siden de eldre allerede i stor grad hadde fått sin første dose, vaksinen farligere enn sykdommen og J&J hadde man ikke data på. Tidligere på året så nok ting noe annerledes ut, men da beslutningen faktisk ble tatt var valget neppe spesielt vanskelig. Danmark kom for øvrig til samme koonklusjon ang AZ og delis J&J og en del andre land har i større eller mindre grad fulgt etter siden.

    Det hører også med til historien at AZ ikke klarte å levere noe særlig så den vaksinen ble relativt irrelevant på egen hånd. Leveringen av J&J til EU ser heller ikke ut til å ha gått i et rasende tempo uten at jeg vet om det er etter planen eller om det har vært noen hickups der.

    Det MDG-dama kommer med er rent pølsevev til sammenligning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Nope - MDGs representant advarer på generelt grunnlag mot mRNA uten noe som helst dekning.
    Jeg vet ikke hva MDG representanten viser til, men her en tabell fra legemiddelverket om bivirkninger. Tidligere har man vært enig i at korona er ufarlig for stort sett alle under 50-60, og ihvertfall for barn. Likevel snakker man nå om vaksinering av sistnevnte.

    Poenget er egentlig at man kan debatten litt mer seriøst, jfr merkelapper som utskudd, spesielt når man selv med egen vaksineskepsis utelukker 2 fullt ut internasjonalt anerkjente vaksiner.

    5BDDC6BB-A1C2-4EE1-B5B3-F6CF19852FD7.jpeg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    @weld77 du skriver regjering ikke har data på J&J; likevel er den tatt ut. Hva er den beslutningen basert på om det ikke er en liten teskje med skepsis?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    @weld77 du skriver regjering ikke har data på J&J; likevel er den tatt ut. Hva er den beslutningen basert på om det ikke er en liten teskje med skepsis?
    Antagelse om at den oppfører seg på samme måte som AZ basert på sketchy data fra USA som de har lav tillit til og antar stor underrapportering. Den er gitt til mye hjemløse osv og at USA består av 50 ganske uavhengige helsevesen gjør det ikke lettere. Det er jo bare å se på hvor mye estimatene for AZ spriker. Den er ca like dødelig i Norge og Danmark, omtrent helt ufarlig i UK mens den i Canada er ca like dødelig som i Norge. Det er også etter hvert ganske mange som ikke vil ha AZ rundtomkring i verden og det er et problem i seg selv. Det er langt på vei Danmark og Norges "feil", men de kan ikke underslå funnene heller. I Norge malte Legemiddelverket seg ganske kjapt inn i et hjørne som der og da neppe var spesielt smart, men gitt hva som har skjedd etterpå hadde det ingen betydning siden som sagt AZ uansett ikke klarte å levere noe særlig og påvirkningen på det norske vaksinasjonsprogrammet ble ikke allvereden. Ditto med J&J, egentlig. I Norge ligger vaksineringen langt foran viruset nå og om det hele tar en uke eller tre ekstra før man er ferdig har ingen betydning og da er risikoen uakseptabel. Dette er ikke spesielt komplisert og jeg lurer egentlig litt på hvor du vil hen. I mars/april ville innvedningene dine gitt mening (jeg hadde en del av de selv da) men nå er disse to vaksinene omtrent fullstendig irrelevante for Norge.

    Nå har Norge nesten ikke corona, risikogruppene er langt på vei vaksinerte og Pfizer har levert mye mer enn estimert og nå kommer det også mer fra Modrena. Det er nå vanskelig å se noen spesielt god grunn til å bruke noe annet enn mRNA-vaksinene som er bedre og tryggere. For andre land i andre situasjoner har og vil vurderingene se annerledes ut.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.100
    Antall liker
    2.552
    For amerikanere på et forum jeg henger på fremstod det som helt fullstendig vanvittig at hele nasjonen - hele Norden for den saks skyld - labbet rundt uten munnbind i mesteparten av 2020 og knapt noen var opptatt av å bruke slike og at man så litt rart på de som gikk med de av en eller annen grunn. Det ble der omtalt som dyp uetisk at noen danske forskere fikk folk til å gå uten munnbind i fjor høst for å studere effekten, jeg påpekte at det i fjor vår nok var betydelig vanskeligere å tromme sammen nok folk som faktisk brukte munnbind fremfor at man måtte tvinge noen til å gå uten for å gjøre en studie.

    Ville du gått uten munnbind i fjor som en del av et forskningsprosjekt?
    GIkk stort sett uten munnbind i hele fjor, men gikk lite ut og holdt god avstand når jeg først var ute. I etterpåklokskapens lys skulle man selvsagt ikke stengt skolene. Men jeg var for når beslutningen ble tatt. Man hadde lite til ingen beredskapslager av ting og tang, samt veldig lite informasjon om et helt nytt virus og situasjonen i Bergamo friskt i minne. Åpning av tilfeldige klasser på tilfeldige skoler som en del av et forskningsprosjekt ser jeg på problematisk. Deltakelse i slike prosjekter burde være frivillig, men her ville det fort blitt tvang da det praktisk ville vært veldig vanskelig å kjørt doble opplegg for enkelt klasser, et for de som frivillig er med og et for de som er hjemme.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    GIkk stort sett uten munnbind i hele fjor, men gikk lite ut og holdt god avstand når jeg først var ute. I etterpåklokskapens lys skulle man selvsagt ikke stengt skolene. Men jeg var for når beslutningen ble tatt. Man hadde lite til ingen beredskapslager av ting og tang, samt veldig lite informasjon om et helt nytt virus og situasjonen i Bergamo friskt i minne. Åpning av tilfeldige klasser på tilfeldige skoler som en del av et forskningsprosjekt ser jeg på problematisk. Deltakelse i slike prosjekter burde være frivillig, men her ville det fort blitt tvang da det praktisk ville vært veldig vanskelig å kjørt doble opplegg for enkelt klasser, et for de som frivillig er med og et for de som er hjemme.
    Enig i at et slikt opplegg ville vært vanskelig.
    Derimot, når det gjelder Bergamo, visste vi allerede da (dersom man var villig til å lete) den store forskjellen; generasjoner som bodde i samme bopel, der besteforeldre ble satt til å passe barna da skolene stengte. Altså både befolkningstetthet òg storfamile. En uhyre viktig forskjell, så var og er helt åpenbar.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.100
    Antall liker
    2.552
    Enig i at et slikt opplegg ville vært vanskelig.
    Derimot, når det gjelder Bergamo, visste vi allerede da (dersom man var villig til å lete) den store forskjellen; generasjoner som bodde i samme bopel, der besteforeldre ble satt til å passe barna da skolene stengte. Altså både befolkningstetthet òg storfamile. En uhyre viktig forskjell, så var og er helt åpenbar.
    Jeg kan kaste en stein bort til nabobydelen(saupstad/kolstad) hvor det bor masse folk slik, gjerne av innvandreropprinnelse, tilsvarende finner man i alle storbyer i Norge. De samme bydelene som har blitt hardest rammet av den begrensede utbredelsen viruset fikk i Norge. Jeg tipper det bor flere folk på en kvadratkilometer i den bydelen enn i hele din kommune.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan kaste en stein bort til nabobydelen(saupstad/kolstad) hvor det bor masse folk slik, gjerne av innvandreropprinnelse, tilsvarende finner man i alle storbyer i Norge. De samme bydelene som har blitt hardest rammet av den begrensede utbredelsen viruset fikk i Norge. Jeg tipper det bor flere folk på en kvadratkilometer i den bydelen enn i hele din kommune.
    Det er uansett ikke trenden i Norge, men likevel én av forklaringene på hvorfor innvandrermiljø har hatt mer smitte enn resten av befolkningen. Det igjen har blant annet med levestandard å gjøre. Og befolkningstetthet/generasjoner som bor i lag. Det er jo, og har hele tiden vært, helt logisk.

    Det igjen gjør det helt logisk at dette ville aldri bli en stor greie i Norge - bortsett fra der man lever tett sammen med flere generasjoner. Det igjen gjør det helt logisk at store byer og innvandrerbefolkningen burde vært prioritert vedrørende vaksine.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    Det igjen har blant annet med levestandard å gjøre. Og befolkningstetthet/generasjoner som bor i lag. Det er jo, og har hele tiden vært, helt logisk.
    Nå mente vel FHI at disse var tungt overrepresenterte selv om man korrigerte for alt dette. Er det og har vært logisk hele tiden også?

    Rent anekdotisk har jeg hørt en del historier for hvor åpenbart det var at deler av denne befolkningsgruppen gav relativt blanke i en hel del av smittevernsrådene og påbudene. Selvsagt langt fra alle, men fort nok til at det gav utslag. Sluket her som bor i tidligere Covidistan (Groruddalen) har fortalt litt om det og min nabo over hekken rapporterte mye av det samme da han var i området tidligere i år.

    Men nå har vi jo blitt fortalt at alt kan forklares med demografi og er helt logisk så da er det neppe så mye mer å diskutere.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.100
    Antall liker
    2.552
    Det er uansett ikke trenden i Norge, men likevel én av forklaringene på hvorfor innvandrermiljø har hatt mer smitte enn resten av befolkningen. Det igjen har blant annet med levestandard å gjøre. Og befolkningstetthet/generasjoner som bor i lag. Det er jo, og har hele tiden vært, helt logisk.
    Trenden i Norge er at 2 millioner bor relativt tettpakket på sentrale østlandet og det meste av resten bor i de andre byene. Bøgda er for spesielt intereserte og gir ikke noe særlig volum om man plusser alle sammen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå mente vel FHI at disse var tungt overrepresenterte selv om man korrigerte for alt dette. Er det og har vært logisk hele tiden også?
    Selvsagt er det helt logisk at der generasjoner bor sammen, vil de eldste bli mer utsatt for smitte. Avstand blir jo vanskeligere å holde da. Og siden de eldste er de som tåler smitte dårligst, er det også helt logisk at det i slike miljø vil være en overrepresentasjon av alvorlig sykdom og dødsfall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Trenden i Norge er at 2 millioner bor relativt tettpakket på sentrale østlandet og det meste av resten bor i de andre byene. Bøgda er for spesielt intereserte og gir ikke noe særlig volum om man plusser alle sammen.
    Og hvor har det vært mest smitte?

    Østlandet og i innvandrermiljø- særlig der generasjoner bor sammen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    Selvsagt er det helt logisk at der generasjoner bor sammen, vil de eldste bli mer utsatt for smitte. Avstand blir jo vanskeligere å holde da. Og siden de eldste er de som tåler smitte dårligst, er det også helt logisk at det i slike miljø vil være en overrepresentasjon av alvorlig sykdom og dødsfall.
    Men nå var altså fenomenet det samme selv om man da korrigerte for alt dette. Men jeg skjønner at du har bestemt deg for hva som er korrekt så da er det erfaringsmessig ingen vits i å forsøke å korrigere oppfatningen. FHI sa, så rett ut som de kan, at det er noe med innvandrermiljøene uten at de helt vet hva.

    Er det nå man ikke skal lytte til ekspertisen kanskje? Passer ikke helt med hva man har bestemt seg for eller politisk oppfatning muligens?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.005
    Antall liker
    19.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikke at det ikke skulle være åpenbart at samboing over generasjoner er en helt vesentlig del av grunnen. En annen grunn er jo selvsagt besøk i sine respektive hjemland - der smitte har blitt importert. Så har man aspektet med levestandard og jobb, der mange ikke hadde jobber som muliggjorde hjemmekontor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.320
    Ser ikke at det ikke skulle være åpenbart at samboing over generasjoner er en helt vesentlig del av grunnen. En annen grunn er jo selvsagt besøk i sine respektive hjemland - der smitte har blitt importert. Så har man aspektet med levestandard og jobb, der mange ikke hadde jobber som muliggjorde hjemmekontor.
    Vi noterer manglende leseferdigheter i det minste. God natt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn