Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi noterer manglende leseferdigheter i det minste. God natt.
    Da må jeg bare beklage; jeg skjønte åpenbart ikke hva du var ute etter.

    Likevel er de årsaker jeg nevnte, en viktig del av forklaringen på hvorfor man opplevde mer smitte, alvorlig sykdom og død i innvandrermiljø.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sa ikke du nettopp at det bare var i Bergamo at generasjoner bodde sammen?
    Du kom med eksempel fra Trondheim, der det samme var tilfelle. Jeg ga en forklaring på hvorfor det der også var mer smitte. Men, og det er det viktige; i Norge er ikke samboing generasjonsmessig det vanlige- bortsett fra enkelte miljø.

    Du ser det samme i flere andre land med mye smitte, alvorlig sykdom og død; som feks Brasil og India. Befolkningstetthet, samboing av generasjoner, levestandard. Samt sanitære forhold og helsevesen.

    Det burde være helt åpenbart at slike faktorer spiller en svært viktig rolle.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.360
    Antall liker
    13.871
    Da må jeg bare beklage; jeg skjønte åpenbart ikke hva du var ute etter.

    Likevel er de årsaker jeg nevnte, en viktig del av forklaringen på hvorfor man opplevde mer smitte, alvorlig sykdom og død i innvandrermiljø.
    Med teskje: FHI prøvde altså å korrigere for alt dette som du mener er spesielt for disse miljøene, like forbannet satt de altså igjen med at de var kraftig overrepresenterte på alt av statistikker.

    Om du ikke vil skjønne det så skjønner jeg at det er vanskelig. Det har hele tiden vært politiskt betent å innse at det er ett eller annet med disse miljøene og det har også preget responsen til byrådet i Oslo som inntil det helt siste var relativt lite målrettet med sine tiltak - hele byen ble behandlet som en stor sekk men det var helt åpenbart hvor problemene faktisk lå og har ligget hele tiden. De fikk seg bare ikke til å si at det var problemer med innvandrermiljøene utover deomgrafi, jobbsituasjon og alt det opplagte som alle pekte på som forklaring. Det som har vært omtalt som et Osloproblem har i all hovedsak vært et innvandrerproblem. De siste ukene har riktig nok stort sett blendahvite Nordstrand (hvor jeg bor) ledet smittestatistikken i Oslo men det har stort sett vært ting knyttet til russen, noen fotballcamper og denslags så bydelsoverlegen har ikke vært spesielt bekymret og det er uansett stabile og lave tall, bare høyest i Oslo.

    Og som nevnt så har greia vært ganske åpenbar for de som bor i eller har besøkt områdene. Og vi ser nå noe av det samme på vaksinasjonsgraden. Den er skyhøy i mesteparten av befolkningen men ganske lav i en del av innvandrermiljøene. Det er neppe fordi de bor flere generasjoner sammen eller har det trangt eller ikke kan ha hjemmekontor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.816
    Poenget er at de miljøene er store, i Groruddalen bor det 150k, mer enn i hele Bergamo kommune. Bergamo som åpenbart ikke hadde noen relevans for Norge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksinasjonsgraden har nok sammenheng med tillit til myndighetene, overført fra erfaringer med myndighetene i sine hjemland.

    Når det gjelder demografi, spiller den selvsagt en stor rolle. Det ser man helt tydelig fra andre land. Dersom det i tillegg skulle være noe utenom de grunner jeg har nevnt, er én nærliggende ting generell helse i disse miljøene. Mange kommer opprinnelig fra land der både levestandard og helsevesen er dårligere, så man skulle kunne gå ut fra at det er faktorer som spiller inn- selv etter å ha kommet til Norge. Dårligere helse tar tid å forbedre; hos enkelte er det kanskje ikke mulig med store forbedringer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at de miljøene er store, i Groruddalen bor det 150k, mer enn i hele Bergamo kommune. Bergamo som åpenbart ikke hadde noen relevans for Norge.
    Igjen; hvor har smitten vært størst i Norge?

    Om noe, så er det du legger fram et svært godt argument mot nasjonale tiltak. Tiltak der smitte finnes, minimale der den er fraværende. Gjelder både områder og miljø.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    4.447
    Med teskje: FHI prøvde altså å korrigere for alt dette som du mener er spesielt for disse miljøene, like forbannet satt de altså igjen med at de var kraftig overrepresenterte på alt av statistikker.

    Om du ikke vil skjønne det så skjønner jeg at det er vanskelig. Det har hele tiden vært politiskt betent å innse at det er ett eller annet med disse miljøene og det har også preget responsen til byrådet i Oslo som inntil det helt siste var relativt lite målrettet med sine tiltak - hele byen ble behandlet som en stor sekk men det var helt åpenbart hvor problemene faktisk lå og har ligget hele tiden. De fikk seg bare ikke til å si at det var problemer med innvandrermiljøene utover deomgrafi, jobbsituasjon og alt det opplagte som alle pekte på som forklaring. Det som har vært omtalt som et Osloproblem har i all hovedsak vært et innvandrerproblem. De siste ukene har riktig nok stort sett blendahvite Nordstrand (hvor jeg bor) ledet smittestatistikken i Oslo men det har stort sett vært ting knyttet til russen, noen fotballcamper og denslags så bydelsoverlegen har ikke vært spesielt bekymret og det er uansett stabile og lave tall, bare høyest i Oslo.

    Og som nevnt så har greia vært ganske åpenbar for de som bor i eller har besøkt områdene. Og vi ser nå noe av det samme på vaksinasjonsgraden. Den er skyhøy i mesteparten av befolkningen men ganske lav i en del av innvandrermiljøene. Det er neppe fordi de bor flere generasjoner sammen eller har det trangt eller ikke kan ha hjemmekontor.
    Lars Erik har ikke skjønt at medisin er ekstremt empirisk. Han tror alt handler om logikk…
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.816
    Nå var det du som hevdet det var så uhyre stor forskjell på Bergamo og f.eks Groruddalen i Norge at bildene derfra ikke hadde noen betydning her.. Jeg har bare påpekt at det nødvendigvis ikke er tilfellet og pekt på flere bydeler(med veldig mange innbyggere) som ligner ganske mye på byer lengre sør. Noe som også reflekteres i de geografiske smittetallene. I tillegg har man poenget fra FHI som weld bringer opp, at disse åpenbare likhetene ikke nødvendigvis er den fullstendige forklaringen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå var det du som hevdet det var så uhyre stor forskjell på Bergamo og f.eks Groruddalen i Norge at bildene derfra ikke hadde noen betydning her.. Jeg har bare påpekt at det nødvendigvis ikke er tilfellet og pekt på flere bydeler som ligner ganske mye på byer lengre sør. Noe som også reflekteres i de geografiske smittetallene.
    Med teskje;

    DU brukte Bergamo som argument for ikke å sende barna på skolen. JEG sa hvorfor det ikke kunne sammenlignes. I Norge bor flertallet IKKE sammen flere generasjoner i samme bolig.

    Der de derimot gjør det, er der smitten har vært høyest over tid. Det igjen er et argument for at i verste fall kunne man vurdert å stenge skoler i de områdene, i stedet for et nasjonalt tiltak- som var helt meningsløst.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.744
    Antall liker
    10.165
    Torget vurderinger
    2
    Har man man målt på grad av «familie gjenforening « i Groruddalen ? Siden det stadig importeres lavt utdannede og lite integrerte fettere og kusiner fra hjemlandet setter det en effektiv brems på integreringen . Man kan ikke forvente god integrering med stadig påfyll av uintegrerte folk preget av overtro ( les religion) og uopplyst kultur og skjebnetro
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.233
    Antall liker
    11.097
    Har man man målt på grad av «familie gjenforening « i Groruddalen ? Siden det stadig importeres lavt utdannede og lite integrerte fettere og kusiner fra hjemlandet setter det en effektiv brems på integreringen . Man kan ikke forvente god integrering med stadig påfyll av uintegrerte folk preget av overtro ( les religion) og uopplyst kultur og skjebnetro
    På samme måte får man ikke god integrering ved hjelp av generaliserende og patroniserende holdninger blant forstokkede nordmenn,
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg vet ikke hva MDG representanten viser til, men her en tabell fra legemiddelverket om bivirkninger. Tidligere har man vært enig i at korona er ufarlig for stort sett alle under 50-60, og ihvertfall for barn. Likevel snakker man nå om vaksinering av sistnevnte.

    Poenget er egentlig at man kan debatten litt mer seriøst, jfr merkelapper som utskudd, spesielt når man selv med egen vaksineskepsis utelukker 2 fullt ut internasjonalt anerkjente vaksiner.

    Vis vedlegget 732724
    Covid-19 kan være alvorlig for mange helt ned i 40-årene. Også barn i Sverige har fått alvorlige komplikasjoner men disse er få.

    Poenget med å vaksinere yngre er å for å skape immunitet i folket og hindre spredning.

    Rapporten MDG-representanten viser til er en publikasjon med store mangler og huller - svak forskning.

    Norge med flere er ikke skeptisk til J&J + AZ. Men ulempene med bivirkningene er større enn fordelene med dagens smittetrykk. Derfor har vi J&J på beredskapslager om situasjonen endrer seg. Det er også en mulighet for at vurderingen endrer seg etterhvert som at vi får mer data på vaksinene og at risikobildet endrer seg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    På samme måte får man ikke god integrering ved hjelp av generaliserende og patroniserende holdninger blant forstokkede nordmenn,
    Snakk for deg selv - i Oslo og på mange av våre arbeidsplasser har vi mange 2.gen svært dyktige pakistanere og iranere som lett konkurrerer ut mange nordmenn. Mye av problemstillingen med integrering ellers er naiv politikk, manglende krav og mye strukturfeil. Vi har også for mye import av kulturer som ikke er interessert i å jobbe.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.233
    Antall liker
    11.097
    Snakk for deg selv - i Oslo og på mange av våre arbeidsplasser har vi mange 2.gen svært dyktige pakistanere og iranere som lett konkurrerer ut mange nordmenn. Mye av problemstillingen med integrering ellers er naiv politikk, manglende krav og mye strukturfeil. Vi har også for mye import av kulturer som ikke er interessert i å jobbe.
    Mye av det du sier er helt sant, samtidig er jeg ganske sikker på at BC's innlegg reflekterer en holdning til verden som er ganske usunn, og virker i mot en god integrering.

    Og det du kaller "import av kulturer som ikke er interessert i å jobbe", er i beste fall begrunnet i at du ikke kjenner internasjonale avtaler mht. flyktninger, Norge har visse forpliktelser som vi ikke kan droppe ut av sånn uten videre. Dessuten er det nok ikke bare kulturen i "avsenderlandet" som er feil; en god del arbeidsledighet fremkommer også som resultat av at mange dropper søkere med rare navn.
    Det er ikke helt svart/hvitt og enkelt dette, heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.056
    Torget vurderinger
    96
    Mye av det du sier er helt sant, samtidig er jeg ganske sikker på at BC's innlegg reflekterer en holdning til verden som er ganske usunn, og virker i mot en god integrering.

    Og det du kaller "import av kulturer som ikke er interessert i å jobbe", er i beste fall begrunnet i at du ikke kjenner internasjonale avtaler mht. flyktninger, Norge har visse forpliktelser som vi ikke kan droppe ut av sånn uten videre. Dessuten er det nok ikke bare kulturen i "avsenderlandet" som er feil; en god del arbeidsledighet fremkommer også som resultat av at mange dropper søkere med rare navn.
    Det er ikke helt svart/hvitt og enkelt dette, heller.
    Men den hodeløse familiegjenforeningen er mye opp til oss. Ellers litt enig i det du skriver. Man kan sikkert se denne problematikken fra flere sider. Men at den kraftige globaliseringen og folkevandringen vi ser over hele verden neppe er ønskelig om man vil ha ekte multikultur, kan det vel ikke herske mye tvil om.

    Se for deg et barn som maler med et skrin vannfarger. Det er kjekt med alle fargene. Og det er spennende å blande. Helt til ting går i metning og man sitter igjen med 12 grå farger. Dit er verden på vei, og man kan sikkert si at sånn er det bare og det er en naturlig prosess her på kloden. Men det kommer til å gjøre verden gråere og kjedeligere på lang sikt. Og det medfører mange problemer og utfordringer. Det blir ikke lett å bygge opp fattige og krigsherjede land når de beste folka drar til Europa og "rasket" blir igjen.
    Forresten har jeg en kone fra Sør-Amerika, så enkelte av argumentene mine slår vel litt tilbake på meg selv...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mye av det du sier er helt sant, samtidig er jeg ganske sikker på at BC's innlegg reflekterer en holdning til verden som er ganske usunn, og virker i mot en god integrering.

    Og det du kaller "import av kulturer som ikke er interessert i å jobbe", er i beste fall begrunnet i at du ikke kjenner internasjonale avtaler mht. flyktninger, Norge har visse forpliktelser som vi ikke kan droppe ut av sånn uten videre. Dessuten er det nok ikke bare kulturen i "avsenderlandet" som er feil; en god del arbeidsledighet fremkommer også som resultat av at mange dropper søkere med rare navn.
    Det er ikke helt svart/hvitt og enkelt dette, heller.
    Joda kjenner til det - men det er bok medvirkende til situasjonen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.744
    Antall liker
    10.165
    Torget vurderinger
    2
    På samme måte får man ikke god integrering ved hjelp av generaliserende og patroniserende holdninger blant forstokkede nordmenn,
    Det hjelper heller ikke med høy andel analfabetisme og introduksjon som ikke fungerer. Og så må man lære seg ny bokstaver og alfabet om man kunne lese fra før. Reis til Kina og indre Mongolia og se hvor godt du får med deg coronatiltakene der , og virus og smitte du aldri har forholdt deg til. , uten språk eller på kilder du kan lese..

    Men det er vel for plagsomt å innse av vi har et problem som ikke går over av seg selv…. Forstokket eller ikke løsningen kommer ikke før man begynner å innse et problem…. eller ikke
    Nå går det vel bra med Corona etterhvert , se bare på utviklingen i Alna bydel.Her er noe gjort riktig
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Tøffe tider. På mange måter.



    – Eg blir nok utbrent raskare. Den sosiale kvoten blir fylt opp fortare enn før. Det trengs ein dag eller to for å roe ned hovudet, seier Thoresen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Trinn 4 utsatt litt. Er ikke så oppdatert på disse trinnene men hva er det i trinn 4 som ikke er i trinn 3 og som gjør at faren for mer smitte er større der? Kan vel ikke bli så mye mer sosialt enn det er nå? Eller er det, hold dykk fast, munnbindet som skal bort i trinn 4?

    Kanskje det hele kun er for å roe ned de som synes det går for fort i svingene og som vil ha tiltak til evig tid da det tross alt er ganske trygt?

    Ja jeg er klar over inderen...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Det beror nok på at man ser seg blind på "smitte", og ikke alvorlig sykdom/ død.
    Samt for å "berolige" de sterkt bekymrede.

    En undersøkelse fra Israel viser at vaksiner beskytter mindre enn før mot delta - smitte. Men beskyttelse mot alvorlig sykdom og død er på 93%. De "bekymrede" trenger vel heller hjelp av psykolog, enn beskyttelse mot smitte....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.360
    Antall liker
    13.871
    Trinn 4 utsatt litt. Er ikke så oppdatert på disse trinnene men hva er det i trinn 4 som ikke er i trinn 3 og som gjør at faren for mer smitte er større der? Kan vel ikke bli så mye mer sosialt enn det er nå? Eller er det, hold dykk fast, munnbindet som skal bort i trinn 4?

    Kanskje det hele kun er for å roe ned de som synes det går for fort i svingene og som vil ha tiltak til evig tid da det tross alt er ganske trygt?

    Ja jeg er klar over inderen...
    Lurte også litt på det samme.. tilsynelatende er jo det meste ganske normalt nå men det er fortsatt f.eks meteren i utelivet som jeg antar ganske kraftig begrenser hvor mange gjester en del steder kan ha inne. Det er også maks antall på en del butikker osv men om dette faktisk har noen praktisk betydning er jeg mer usikker på, jeg har i alle fall ikke stått i kø noe sted for å komme inn på lenge og før det var det kun på polet. Det er også redusert kapasitet på store arrangementer selv om det begynner å bli lov med ganske mange nå i alle fall utendørs. Men man kan jo ikke ha 8000 på konsert i Oslo Rektum akkurat. Og vi har fortsatt innreise-o-rama åp en del områder.

    Selv merker jeg ingen ting til dette men jeg skjønner jo at de som driver næring i en del slike bransjer merker det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    pæstfett. gjør seg best litt lettere brunet. det er nå opp til yr å komme med riktig mengde sol.

    (selv har jeg nå hengitt meg til lett vomskam.)
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.056
    Torget vurderinger
    96
    Tøffe tider. På mange måter.



    – Eg blir nok utbrent raskare. Den sosiale kvoten blir fylt opp fortare enn før. Det trengs ein dag eller to for å roe ned hovudet, seier Thoresen.
    Som om egentid skulle være noe negativt. Spør du meg er dette en 100% positiv effekt av pandemien. Folk har bare godt av å kjenne på sine egne tanker og følelser i ro og mak. Helt naturlig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Noen ganger kan vi være uenige - noen ganger kan det gå en kule varmt - ofte lærer man noe nytt eller ser ting fra en ny vinkel.

    Vi kaller ofte hifisentralen for en plaskedam - jeg tror kanskje en bedre beskrivelse er en oase når jeg ser debattene på Facebook under Aftenposten - VG etc. Det er litt skremmende. En refleksjon.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Effektiviteten til Covid vaksinene stuper i Israel, fra 95% til noen og 60.

    Det gir nok ikke hele bildet, da det gjelder i forhold til smitte.

    "Samtidig er beskyttelsen mot alvorlig sykdom og innleggelse på sykehuset fortsatt sterk. Fra 2. mai til 5. juni er beskyttelsen mot sykehusinnleggelser på 98 prosent.


    Fra 6. juni til starten av juli ligger beskyttelsen på 93 prosent."
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det gir nok ikke hele bildet, da det gjelder i forhold til smitte.

    "Samtidig er beskyttelsen mot alvorlig sykdom og innleggelse på sykehuset fortsatt sterk. Fra 2. mai til 5. juni er beskyttelsen mot sykehusinnleggelser på 98 prosent.


    Fra 6. juni til starten av juli ligger beskyttelsen på 93 prosent."
    Virker som at Delta krever en oppdatert mRNA vaksine - og i påvente på den må vi leve med lokale smitteverntiltak etter behov? Hvis det stemmer - så blir det kanskje slik de neste 3-4 årene ? Men med færre alvorlige tilfeller så får vi håpe på mildere tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.586
    Antall liker
    20.441
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Dersom man fortsetter å vurdere smitte i seg selv som problematisk, og ikke går over til å vurdere utfra alvorlig sykdom og død, er det en stor fare for det. Men det vil nok bli svært vanskelig å få befolkningen med på inngripende tiltak over tid, dersom smitte ikke medfører nettopp alvorlig sykdom og død i særlig omfang.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.744
    Antall liker
    10.165
    Torget vurderinger
    2
    Alltid lurt å lese kilden ja, Delta er ikke den siste varianten vi får, det kommer nok en som lurer Pfizer tilslutt også Får håpe mRNA produsentene og våre myndigheter klarer å oppdatere med riktig vaksinepåfyll. Kan bli et evig kappløp dette her. Siden resten av verden ikke brukte Kinas slå ned strategi blir vi aldri kvitt viruset
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.489
    Antall liker
    3.034
    Virker som at Delta krever en oppdatert mRNA vaksine - og i påvente på den må vi leve med lokale smitteverntiltak etter behov? Hvis det stemmer - så blir det kanskje slik de neste 3-4 årene ? Men med færre alvorlige tilfeller så får vi håpe på mildere tiltak.
    Ser at smitten nå øker voldsomt i Afrika. Og så lenge verden ikke er én, med felles mål og felles tiltak, så vil nye mutanter utvikle seg sånn at pandemien kan pågå i mange år. Det er bekymringen.
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Vaksiner beskytter også godt mot Delta-varianten
    Beskyttelsen mot alvorlig sykdom med Delta-varianten er høy allerede etter én dose.

    – De med størst risiko for alvorlig forløp av covid-19 er nå i stor grad fullvaksinert i Norge, og dette gjør at vi er bedre rustet mot Delta enn vi var mot Alfa-varianten, sier Stoltenberg.

    Foreløpige data indikerer at vaksinasjon med bare én dose mRNA-vaksine ser ut til å beskytte litt mindre mot mild sykdom forårsaket av Delta enn av Alfa, men beskyttelsen er svært god etter to doser. Risikoen for videre smitte fra vaksinerte antas uansett å være redusert sammenliknet med uvaksinerte.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.245
    Antall liker
    24.780
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den siste setningen der var svært forsiktig. Lukter kommunikasjonsbyrå. Keep'em on their toes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.360
    Antall liker
    13.871
    Den siste setningen der var svært forsiktig. Lukter kommunikasjonsbyrå. Keep'em on their toes.
    Det lukter vel mest at de ikke har data på dette til å mene noe sikker om det? I Norge er det jo ingen data å hente om dagen siden det er så få smittede så da må de basere seg på ting fra det store landet utlandet, først og fremst UK hvor de fleste har fått andre vaksinere enn de som brukes i Norge. Israel har begynt å komme med litt også og er kanskje mer relevant gikk vaksinen som er brukt der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn