Eller bomullsdottar i nasen. Placebo skal hjelpe mot mykje, heiter det....Vi som nå er for sent ute får nøye oss ned et cowboy skjerf over nese og munn
Sør-Korea er et grei eksempel i så måte. Den prosentuelle endringen fra dag til dag er mindre der enn i Norge, men siden antall tilfeller er såpass mange i utgangspunktet så blir det etter hvert store tall utav det (600 nye i dag f.eks, ca 10% opp). Og siden det før eller siden kommer noen hit, noen blir smittet men lar være å oppsøke helsevesen fordi vedkommende ikke er særlig syk, har generell angst mot leger eller tror alt er en konspirasjon eller hva det nå måtte være så må man regne med at helsevesenet etter hvert mister oversikten og smitten er ute i gen pop. Godt mulig den allerede er det også.Vi får se. Eksponensialfunksjoner har av og til en tendens til å overraske folk. Smitteforebygging dreier seg om å påvirke konstanten i eksponenten.
Du kan jo f eks lese dagens adressa som skriver om å isolerte trøndere i bunkers ved smitte i Trondheim - skulle tro det var 1 apriler det så veldig hysterisk? noen artikler i avisene (som ofte gjengir worstcase fra FHI) merker ikke mye til det påståtte hysteriet
Jeg valgte å hjelpe direkte der det smerter som aller mest og kjøpte litt aksjer i går.Jeg synes det søteste av alt var at Erna vil at vi skal bruke penger som normalt, i lojalitet med de markedene som er hardere rammet av viruset enn oss selv.
Det ble vel Norwegian aksjer da tenker jeg...Jeg valgte å hjelpe direkte der det smerter som aller mest og kjøpte litt aksjer i går.Jeg synes det søteste av alt var at Erna vil at vi skal bruke penger som normalt, i lojalitet med de markedene som er hardere rammet av viruset enn oss selv.
Bli kvitt idiotene? Hvordan skal det gå til?For hver gribb av en kynisk selger, er det tusenvis av idiotiske kunder. jeg bare påpeker et åpenbart faktum. Ble vi kvitt idiotene, ville problemet løse seg selv.Gribb er rette ordet på en slik fysak, og hans like. Motbydelig og langt fra "kristen." Jeg stopper der.Han der svinet/jævelen i sikedress, burde bures inne!!2.020 kroner er da en grei pris å betale for at barna våre skal være trygge for viruset....
Predikanten Dionny Baez ba seerne om å gi 2020 kroner til TV-kanalen Visjon Norge. Det ville sørge for at Gud beskyttet barna deres mot koronaviruset.
Nå har jeg ikke sett mannen, men slike pleier å gå i silkedress!
Jeg er litt usikker på om jeg synes grådighet eller idioti er verst. Grådigheten er som regel såpass åpenbar at jeg tenderer mot å mene at idiotiet er verre. I dagens samfunn har vi såpass med tilgang på kvalitetsinformasjon og skolegang at de fleste bør være i stand til å gjennomskue det.
Nei, indeksfond. Men det er en del å velge mellom om man vil drive bunnfiske om dagen, men slikt driver ikke jeg med. Prøver å gjøre det hele så forutsigbart og kjedelig som overhodet mulig.Det ble vel Norwegian aksjer da tenker jeg...
Lurt.Jeg valgte å hjelpe direkte der det smerter som aller mest og kjøpte litt aksjer i går.Jeg synes det søteste av alt var at Erna vil at vi skal bruke penger som normalt, i lojalitet med de markedene som er hardere rammet av viruset enn oss selv.
Vi får se. Det som normalt ikke er lurt (faktisk veldig dumt) over lang tid er å prøve å være smart. Jeg gjør alt på autopilot uten å tenke. Så at det ble kjøp i går var egentlig bare flaks sånn sett. Fast beløp, fast dato osv. Om det var lurt eller ikke vet vi om 20 år eller så.Jeg solgte et bra parti aksjer for to uker siden, rett før hysteribølgen traff Oslo Børs.
Er så lur, at.
om vi holder oss i live så lenge. Ikke alltid lurt å være for langsiktig.Vi får se. Det som normalt ikke er lurt (faktisk veldig dumt) over lang tid er å prøve å være smart. Jeg gjør alt på autopilot uten å tenke. Så at det ble kjøp i går var egentlig bare flaks sånn sett. Fast beløp, fast dato osv. Om det var lurt eller ikke vet vi om 20 år eller så.Jeg solgte et bra parti aksjer for to uker siden, rett før hysteribølgen traff Oslo Børs.
Er så lur, at.
det er ingen lommer i likskjortaom vi holder oss i live så lenge. Ikke alltid lurt å være for langsiktig.Vi får se. Det som normalt ikke er lurt (faktisk veldig dumt) over lang tid er å prøve å være smart. Jeg gjør alt på autopilot uten å tenke. Så at det ble kjøp i går var egentlig bare flaks sånn sett. Fast beløp, fast dato osv. Om det var lurt eller ikke vet vi om 20 år eller så.Jeg solgte et bra parti aksjer for to uker siden, rett før hysteribølgen traff Oslo Børs.
Er så lur, at.
Selv her inne er det vel gjentatte ganger blitt nevnt at man ikke har oversikt over samtlige smittede og at man av den grunn må regne med at dødelighetsprosenten er lavere enn den som oppgis. Men i internasjonalt helse- og hjelpearbeid har man forlengst lært seg å ta utgangspunkt i stadfestede tall og ikke i prognoser (f.eks. så oppgir man antall døde man faktisk har registrert, ved jordskjelv og tsunamier, fremfor å anta hvor mange som har dødd).en detalj som kan være greit å ta med i betraktning når man snakker om hvor mange registrerte smittede som er døde:
Tror dere at samtlige smittede faktisk er registrerte?
Dersom dette er som en litt ekstra sinna influensa, så vil det jo si at det kan være millioner som er smittet som egentlig ikke merker noe særlig til det, og som bare holder seg hjemme og ikke lager noe nummer ut av det. Disse blir ikke registrert.
Dersom noen av de derimot skulle finne på å dø av sykdommen, blir de derimot registrert.
Paneldeltakerne i går på NRK nærmest konkluderte med at dette er en pandemi når vi ser hvor lett det smitter. Og når mange får lite eller ingen symptomer vil de som likevel får mistanke om at de har fått viruset kvie seg for å melde fra til helsemyndighetene. Det er bare i Norge og et par land til hvor man har sykepenger, vern mot oppsigelser o.l. Det som er kritisk viktig er å få spredd sykdommen over mange måneder. Blir mange syke samtidig så har helsevesenet lite å stille opp med. Sjefen for intensivavdelingen på Rikshospitalet var svært pessimistisk hvis mange pasienter får lungebetennelse samtidig. I Kina er dødeligheten 50% hvis viruset utvikler seg til lungebetennelse, i Europa er det 30%. Blir mange alvorlig syke samtidig må helsevesenet prioritere.en detalj som kan være greit å ta med i betraktning når man snakker om hvor mange registrerte smittede som er døde:
Tror dere at samtlige smittede faktisk er registrerte?
Dersom dette er som en litt ekstra sinna influensa, så vil det jo si at det kan være millioner som er smittet som egentlig ikke merker noe særlig til det, og som bare holder seg hjemme og ikke lager noe nummer ut av det. Disse blir ikke registrert.
Dersom noen av de derimot skulle finne på å dø av sykdommen, blir de derimot registrert.
https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/f8k2nj/why_sarscov2_is_not_just_the_flu_with_sources/Why SARS-CoV-2 is not just "the flu" with sources
The virulence (R0) of SARS-CoV-2 is estimated between 1.4-6.49, with a mean estimate of 3.28[1] . This mean estimate is much higher than the seasonal flu, which has an R0 of 1.3[2] . What this means is that SARS-CoV-2 spreads signficantly faster than the seasonal flu.
The Case Fatality Rate (CFR) of SARS-CoV-2 is at least 2-3%[3] . This is 20-30 times higher than the CFR of the season flu, which is around .1%[4] .
SARS-CoV-2 can be transmitted without the infected showing any symptoms[5] . This makes it much more difficult to control.
Roughly 20% of SARS-CoV-2 infections result in serious symptoms that require medical intervention[6] . This is more than 10 times the hospitalization rate of the seasonal flu[7].
Symptoms from SARS-CoV-2 can persist over a month[8] compared to the seasonal flu where symptoms typically tend to clear after 5 days[9] .
There is no vaccine for SARS-CoV-2[10] whereas people regularly get annual flu shots.
There is no herd immunity for SARS-CoV-2 which means that it can theoretically infect the entire population. See, for example, a Korean psychiatric department where the virus infected 99/102 people.
Now, consider the multiplicative effect that all of these attributes have for the virus. Compared to the seasonal flu, SARS-CoV-2 (1) spreads faster; (2) kills far more; (3) is harder to control; (4) requires use of far more medical resources; (5) for far longer a period of time; (6) has no effective treatment; and (7) can infect entire populations.
These factors mean that SARS-CoV-2, if left unchecked, is far more likely to overwhelm a country's medical infrastructure. Additionally, when medical infrastructure is overwhelmed, the CFR will skyrocket because we know that 20% of cases require medical intervention.
It doesn't take a genius to piece it all together. This virus is potentially devastating if containment measures fail. Far worse than the seasonal flu.
Fun fact: i nord Italia har folk hamstret pasta som gale, men det er igjen mye fullkornpasta på butikkene. De dør før de må spise fullkornpasta^Si det til galningene som hamstrer.
Er lov å prøve seg, vet du. Det er bare synd når du blir tatt med svin på skogen, og da er det jo bare å betale tilbake det du ble fersket med. Leksen er lært fra ledende politikere.Som medlem av diverse pasientgrupper på facebook har jeg lenge mottatt tilbud om kjøp av munnbind på svartebørs, til ganske utrolige priser.
Nå er det på finn.no og selgerne bryr seg ikke om å skjule identiteten heller.
Vis vedlegget 573315
150 kr stk gir bra fortjeneste for enkle støvmasker.
Forøvrig samme som selges på Jula for 10kr stk. De er utsolgt nå, selvfølgelig. Bildet er nok derfra.
Svartebørshandel basert på kriseangst er noe av det simpleste man kan gi seg ut på i mine øyne.
Både mine empatiske evner og moralske prinsipper stopper opp i møte med sånne folk.
Mange navn og adresser på selgere kan spores på finn. Forundrer meg at de tør.
Vi er nok mange som ikke er spesielt overrasket over dette.Hjemmekarantene? Jeg går på butikken og handler jeg, eller stikker en tur på treningssenteret. Må jo bare være hjemme fra jobb, ikke sant?
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/3JO4kq/legevakten-faar-varsler-om-at-korona-karantene-brytes
Gud bedre. Du er ganske drøy. Og til og med legge det ut her.Hjemmekarantene? Jeg går på butikken og handler jeg, eller stikker en tur på treningssenteret. Må jo bare være hjemme fra jobb, ikke sant?
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/3JO4kq/legevakten-faar-varsler-om-at-korona-karantene-brytes
Gud bedre. Du er ganske drøy. Og til og med legge det ut her.Hjemmekarantene? Jeg går på butikken og handler jeg, eller stikker en tur på treningssenteret. Må jo bare være hjemme fra jobb, ikke sant?
Godt at de fleste av oss har deg bare på HFS.