Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det!
    Nå skriver du 3 ukers doblingstid på smitte og seks ukers doblingstid på innlagt. Det er noe veldig annet enn dobling hver uke.
    Ja, det som lurte øyemålet mitt ved første forsøk var helt enkelt at tidsskalaen på disse grafene naturlig nok har blitt mer komprimert siden sist vi diskuterte dette i noen detalj. Skader ikke å bli bedt om å se etter en gang til. :)

En mild omgang med delta eller omikron hos noen som allerede er vaksinert (og har et fungerende immunsystem) vil stort sett bare være som en annen type booster-dose og etter hvert gi bredspektret motstandsdyktighet. Til slutt ender vi vel omtrent der vi er med influensa og influensavaksiner i dag. Men omikron hos en uvaksinert 50-åring som heller ikke har vært innom resten av det greske alfabetet, vel - are you feelin’ lucky, punk?

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Men det betyr likevel rundt 600 innlagte til nyttår, og 1200 mot slutten av januar. Hvis ikke tiltakene eller andre forhold gir en effekt...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå har vel aldri prognosene slått til, så dette kommer til å gå helt fint.

Et stort pluss at mange nå blir smittet; endelig oppnås litt naturlig immunitet.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Et av de store problemene under corona, er at det er en alt for snever gruppe av fagfolk som har hatt avgjørende ord med i laget. Hvor ble det av analyser rundt virkninger av tiltak, analyser av konsekvenser av tiltak, analyser av hvorvidt hele landet må behandles likt, analyser av påvirkning for psykisk helse, barn og unges skolegang (manglende), langtidsvirkninger av tiltak, analyser av hvem som dør òg graden av underliggende sykdommer samt forventet gjenværende levetid for akkurat denne gruppen- dersom corona ikke hadde vært, konsekvenser av isolasjon for både den samme gruppen òg andre grupper osv.?
    Du finner alt det du ønsker deg her:

Det er helt utrolig hvordan du undervurderer arbeidet som er gjort. Det er helt klart mye enklere å forkaste myndighetenes beslutninger om de ikke hadde analysert det du ber om, men dessverre for deg har de altså gjort det.

Forøvrig et utklipp av innlegget mitt litt lengre opp på siden. Men når det bare skal fjases, kan man jo selvsagt ikke regne at du får det med deg.

Kanskje du gjør det nå.

Fabelaktig latterlig lavt nivå!
    La meg sitere Dagrunn Grønbech som skriver om hersketeknikken "latterliggjøring":

"Latterliggjøring skjer gjennom overbærenhet, håning, barnlig opptreden eller ved å bli sammenliknet med dyreverdenen, jevnført med å være dum som en sau eller dum som ei gås."

Høres det kjent ut?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det betyr likevel rundt 600 innlagte til nyttår, og 1200 mot slutten av januar. Hvis ikke tiltakene eller andre forhold gir en effekt...
    Ja, men som jeg skrev litt tidligere - så er et ikke nok folk i landet til at dette kan vokse eksponentielt så veldig lenge.

Også må vi jo tro at alle denne vaksineringen har en effekt. Vi har veldig høy vaksinedekning i Norge og det kommer til å bli satt mange booster doser nå før jul.

Så, skal man mane opp katastrofescenarier - så må man neste legge til grunn at vaksinene knapt nok har effekt - og hvis vaksinene ikke har effekt - hva er da planen?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ ^Her må du nesten vise til hvor analyser for virkninger av tiltak, virkninger av tiltak der smitte er minimal, langtidsvirkninger av tiltak- når det gjelder psykisk helse, barn og unges læring, analyser for hvor mange gjenværende leveår de eldste og risikogruppene ville hatt uten corona sammenlignet med corona i samfunnet, vinst ved like tiltak overalt- kontra tilpassede (vinst går her både på smitte, alvorlig sykdom og død, men også økonomisk, arbeidsledighet, aktiviteter, psykisk helse).

Så bør du ha i mente at mitt krasse svar til Bambi kom av hans tåpelighet om at "korpsfolk" burde bestemme, da jeg hevdet at leger kan ikke styre samfunnet under corona.

Lønner seg å sette seg inn i årsakssammenhenger.

Som tidligere nevnt; du kan bedre enn dette.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Catchen er vel at foreløpig så er det ingen som riktig vet hvor og når dette flater ut.
    Hvis jeg forstår underlaget rett, så er det blant de uvaksinerte spredningen nå skjer i et antall. Samtidig, så er det flere rapporter som tyder på at Omikron varianten gir lettere sykdomsbilde. Så hvordan dette ser ut om et par måneder er det nok ingen som riktig vet...

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    ^ ^Her må du nesten vise til hvor analyser for virkninger av tiltak, virkninger av tiltak der smitte er minimal, langtidsvirkninger av tiltak- når det gjelder psykisk helse, barn og unges læring, analyser for hvor mange gjenværende leveår de eldste og risikogruppene ville hatt uten corona sammenlignet med corona i samfunnet, vinst ved like tiltak overalt- kontra tilpassede (vinst går her både på smitte, alvorlig sykdom og død, men også økonomisk, arbeidsledighet, aktiviteter, psykisk helse).
    Jeg viste til det, men kan godt gjøre det igjen:

Noe av det du ber om er ikke mulig å gjøre analyser av (spes. hvor lenge noen ville levd hvisomatte dersomatte), og mye av det fins men er på grensa til dårlig forskning (analyser av økonomiske konsekvenser av tapt skolegang). Men det er ingen tvil overhodet om at analysene du ønsker deg fins.

Så bør du ha i mente at mitt krasse svar til Bambi kom av hans tåpelighet om at "korpsfolk" burde bestemme, da jeg hevdet at leger kan ikke styre samfunnet under corona.

Lønner seg å sette seg inn i årsakssammenhenger.
    Det er ikke første gang du karakteriserer noe som "latterlig", "tåpelig", eller at motparten er dum (og burde satt seg inn i årsakssammenhenger) – og alle disse greiene er hersketeknikker. Anbefaler å lese dokumentet jeg lenket til, det er godt skrevet. Det hele blir litt paradoksalt når du roper så høyt som du gjør om at andre ikke skal bruke hersketeknikker.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg viste til det, men kan godt gjøre det igjen:

Noe av det du ber om er ikke mulig å gjøre analyser av (spes. hvor lenge noen ville levd hvisomatte dersomatte), og mye av det fins men er på grensa til dårlig forskning (analyser av økonomiske konsekvenser av tapt skolegang). Men det er ingen tvil overhodet om at analysene du ønsker deg fins.

Det er ikke første gang du karakteriserer noe som "latterlig", "tåpelig", eller at motparten er dum (og burde satt seg inn i årsakssammenhenger) – og alle disse greiene er hersketeknikker. Anbefaler å lese dokumentet jeg lenket til, det er godt skrevet. Det hele blir litt paradoksalt når du roper så høyt som du gjør om at andre ikke skal bruke hersketeknikker.
    Du får konkret vise til det jeg etterspurte. Ved første øyekast virker det som om dette er rapporter som kun griper fatt i noen av de høyst forventede skadevirkninger. Noen dypere analyser av det jeg ramset opp finner jeg ikke.

Hvor er analyser for virkninger av tiltak, virkninger av tiltak der smitte er minimal, langtidsvirkninger av tiltak- når det gjelder psykisk helse, barn og unges læring, analyser for hvor mange gjenværende leveår de eldste og risikogruppene ville hatt uten corona sammenlignet med corona i samfunnet, vinst ved like tiltak overalt- kontra tilpassede (vinst går her både på smitte, alvorlig sykdom og død, men også økonomisk, arbeidsledighet, aktiviteter, psykisk helse).

Ha i mente at mye av det jeg etterspør ikke dreier seg om landet som helhet, men forskjeller mellom områder med minimal smitte og alvorlig sykdom, kontra områder med mer av dette. Analyser som rettferdiggjør inngripende tiltak overalt. Samt virkninger av de, der smitte og alvorlig sykdom har vært minimal- koblet direkte opp til skadevirkninger av tiltak i de samme områder. Dessuten, som etterspurt; forventet gjenværende levetid for risikogruppene og de eldste- med og uten corona i samfunnet (her også forskjeller mellom områder med minimal smitte og alvorlig sykdom kontra mye av det samme).

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Da må du rett og slett være tydeligere og si hva du vil godta. Her er det du ramset opp:

"virkninger av tiltak"
    Hva mener du med det, helt konkret? Kontrafaktiske analyser der man sammenligner hva som har skjedd med hva som kunne ha skjedd? I så fall, hvilke parametre skal vurderes opp mot hverandre, og hvordan? Hva er kriteriene for det kontrafaktiske?

"virkninger av tiltak der smitte er minimal,"
    Definer "virkning", "tiltak", "der" (altså stedet) og "minimal".

"langtidsvirkninger av tiltak- når det gjelder psykisk helse, barn og unges læring, analyser for hvor mange gjenværende leveår de eldste og risikogruppene ville hatt uten corona sammenlignet med corona i samfunnet, vinst ved like tiltak overalt- kontra tilpassede (vinst går her både på smitte, alvorlig sykdom og død, men også økonomisk, arbeidsledighet, aktiviteter, psykisk helse)"
    Igjen ber du vel om kontrafaktisk forskning, og det er gjort noe av det, spesielt av SSB. Problemet med kontrafaktisk forskning er at det sammenligner noe vi vet (hvordan tilstanden er med tiltak) med noe vi ikke kan vite (hvordan tilstanden ville vært uten tiltak). Men igjen: Hva mener du med "langtidsvirkninger", hva legger du i "psykisk helse", hvordan forstår du "barn og unges læring", hvordan vil du utregningen av antall gjenværende leveår, og sammenligningen mellom like og ulike tiltak skal være?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke gidder å leite fram disse rapportene en etter en bare for at du etterpå skal si at du egentlig mente noe annet. Poenget er at det er masse analyser på ulike felt som ligger til grunn for de politiske avgjørelsene som er gjort. Det betyr ikke at avgjørelsene nødvendigvis er riktige eller gode, men det mangler ikke på mangfold i analysearbeidet som er gjort. Igjen insisterer jeg på at dersom "legene" har fått for mye å si i dette spørsmålet, så er det politikerne og ikke legene som har ansvaret for det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alt er ramset opp. Du får lese en gang til hva jeg konkret etterspør. Og det er svært lite av det etterspurte som går på landet som helhet. Det meste går på forskjeller mellom områder med minimal smitte og alvorlig sykdom kontra det motsatte. Hvor rettferdiggjøres nasjonale tiltak gjennom konsekvensanalyser- på alle samfunnsområder?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du vil ha konkrete svar får du ramse konkret.
    Hvor er analyser for virkninger av tiltak, virkninger av tiltak der smitte er minimal, langtidsvirkninger av tiltak- når det gjelder psykisk helse, barn og unges læring, analyser for hvor mange gjenværende leveår de eldste og risikogruppene ville hatt uten corona sammenlignet med corona i samfunnet, vinst ved like tiltak overalt- kontra tilpassede (vinst går her både på smitte, alvorlig sykdom og død, men også økonomisk, arbeidsledighet, aktiviteter, psykisk helse).

Ha i mente at mye av det jeg etterspør ikke dreier seg om landet som helhet, men forskjeller mellom områder med minimal smitte og alvorlig sykdom, kontra områder med mer av dette. Analyser som rettferdiggjør inngripende tiltak overalt. Samt virkninger av de, der smitte og alvorlig sykdom har vært minimal- koblet direkte opp til skadevirkninger av tiltak i de samme områder. Dessuten, som etterspurt; forventet gjenværende levetid for risikogruppene og de eldste- med og uten corona i samfunnet (her også forskjeller mellom områder med minimal smitte og alvorlig sykdom kontra mye av det samme).

Og det er svært lite av det etterspurte som går på landet som helhet. Det meste går på forskjeller mellom områder med minimal smitte og alvorlig sykdom kontra det motsatte. Hvor rettferdiggjøres nasjonale tiltak gjennom konsekvensanalyser- på alle samfunnsområder?

Alt dette er skrevet flere ganger nå. Direkte kopi fra mine innlegg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    ^^
    Deler helt og holdent hestepares holdning til debattnivå, samtidig som jeg ofte er enig med de bombastiske på sak, begriper jeg ikke på noen måte behovet for å idioterklære alle som er det minste usikker, eller, enda verre, uenig. Jeg mener, SELVSAGT, sitter det en rekke mennesker i styre og stell som har ENORMT mye bedre innsikt i hele komplekset, enn en hver meningsutroper i dette forum.

Allikevel, angående effekter av pandemien generelt, og kanskje tiltakene spesielt, viser det at effektene på samfunnet er store.
    Alkoholrelaterte dødsfall opp med 19% i UK: https://www.theguardian.com/society...inking-deaths-rose-at-record-rate-in-pandemic

Derimot ser det interessant nok ut til å ha medført et visst fall i antall selvmord blant menn: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-7749/

Mitt poeng er at det nytter ikke å være skråsikker, dette er ikke på noen måte enkelt, tvert om, det er komplekst som få.

Fint med frisk debatt, men idioti finnes det lite av blant de som sitter med makta og fakta.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Omikron-varianten av koronaviruset gir mildere sykdom og færre sykehusinnleggelser og dødsfall, konstaterer sørafrikanske leger.

Den sørafrikanske legen Unben Pillay har de siste ukene tatt imot flere titall koronasmittede pasienter daglig, men han har ennå ikke måttet sende noen av dem på sykehus.

Omikron-varianten av viruset, som de siste ukene har spredt seg raskt i Sør-Afrika, gir mildere sykdom og fører til færre innleggelser og dødsfall enn det delta-varianten gjorde, konstaterer Pillay og andre sørafrikanske leger.

– Folk ser ut til å være i stand til å håndtere sykdommen hjemme. De fleste blir friske i løpet av isolasjonsperioden på 10 til 14 dager, sier han.

....

Dette er helt som forventet. Så bør man også ha i mente at vaksinasjonsgraden er langt lavere i Sør Afrika enn her, at det er langt flere fattige der, at levestandard er lavere, bosetningsmønster er langt tettere, at rapportene ikke sier mye om hvem som faktisk blir alvorlig syke (en antagelse her er at de fattige rammes hardere enn de rike).

Alt dette tilsier at det i Norge vil få enda mindre konsekvenser.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen ting som jeg synes samfunnet håndterer feil i denne saken - og andre saker også (og som er litt vanskelig å sette ord på) er forholdet mellom hvilken konsekvenser man aksepterer aktivt og hva man passivt aksepterer. Jeg skal prøve å eksemplifisere:

Argumentene for smitteverntiltakene er at helsevesenet kan bli overbelastet. Og det skjønner jeg jo at de kan bli når en intensivplass er satt opp med 7 intensivsykepleiere døgnet rundt. Og med karanteneregler, sykefravær og turnusbestemmelser iht AML - så skjønner jeg lett at dette er vanskelig å få til å gå opp hvis man skulle få en skikkelig topp med 3-400 intensivinnlagt.

Men - så er vi midt i en fuckings pandemi - og her aksepterer vi "passivt" stort sett det meste av konsekvenser av tiltakene. Altså sett opp i mot gjeldende lover/regler/bestemmelser - så er det for meg åpenbart at:
    • Barn/ungdom har ikke fått den undervisningen i skolen de har krav på
    • Vanskeligstilte inne rus/psykiatri har ikke fått den hjelpen de har krav på
    • Sykehjemsbeboere har blitt isolert og ikke fått de tjenestene de har krav på
    • osv osv osv
    Her kunne jeg ramset opp mye, og det er sikkert uenighet i hva konsekvensene har vært for ulike grupper.

Men poenget mitt er at slik jeg ser det så aksepterer vi veldig mye mer "udefinerte" konsekvenser - altså konsekvenser som ikke umiddelbart lar seg målte eller at man i ulike former for ønsketenkning tror at man skal motvirke de negative konsekvensen av ulike handlinger - som nettbasert undervisning i barneskolen skal være like bra som å gå på skolen.

Her savner jeg en tydeligere stemme fra FHI - som skal ha helhetsbildet her.

Også tenker jeg at vi burde ha et system som trådde i kraft ved pandemi, hvor man feks:
    • Kunne hente inn kvalifisert personell som ikke har nødvendig godkjenning i Norge (Det ble nevt Phillipnere)
    • Man kan lette på kravet om 7 intensivsykepleiere pr seng
    • Man kan gjøre som svenskene, gi økt lønn og lette på kravene i AML under pandemi
    Så er jeg helt sikkert på at vi kunne gitt alle som trengte det veldig god behandling - selv om det kunne resultert i at ikke alle til enhver tid fikk den beste behandling vi kan tilby. Men jeg er overbevist om at vi likefullt hadde vært lang nærmere fullgod behandling, enn å la 60 åringer ligge på gangen for å dø som enkelte skisserte for 18 mnd siden.

(Dette er en problemstilling jeg synes går igjen i mange tematikker i samfunnet - hvor alt er perfekt på papiret, men hvor virkeligheten ikke samsvarer. Et eksempel fra et helt annet tema er regelverket rundt hatprat - man behøver ikke å gå vekk fra denne siden en gang for å finne eksempler som er verre enn dette som gav 18 dager betinget fengsel: «Hallo dem hører heime på viddah. Ikke her med den latterlige klovne drakten dem fær å vasa i. Kjenner du lokta av tennveske, er det en same ikke langt unna på 1,30 og lokter bål».
    )

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja men er smitte blant skråsikre 30-40 åringer et reelt problem? Og hvor er Darwin for 0-19 åringene?
    Når 30-40-åringene også begynner å dukke opp på intensivavdelingene er det jo fort et problem, ja. Ref den svenske aldersfordelingen for intensivpasienter litt lengre oppe. Tenåringene blir ikke så syke at de kommer dit.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen insisterer jeg på at dersom "legene" har fått for mye å si i dette spørsmålet, så er det politikerne og ikke legene som har ansvaret for det.
    For noen måneder siden var vel problemet og idiotforklaringene fokusert på at politikerne tok for mye makt og ikke hørte nok på fagfolkene. Hvor ble det av den problemstillingen? Hvorfor er det motsatt nå?

Kan det være så enkelt som at ny regjering, presumptivt bestående av ikke-idioter, roter det til, og da må det være fagfolkene som har skylden, ikke AP/SP-regjeringen?

U

Utgatt24668

Gjest
    Tanken slår meg, om ikke tiltakene vi ser i dag er presset fram av helsesektoren i et forsøk på å forhandle på sine egne lønninger og arbeidssituasjon. Grunnet et ineffektivt system så hjelper det i begrenset grad hvor mye penger vi kaster på det, og flere penger i dag hjelper førstelinjen i liten grad i en krevende hverdag.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lørdag opplyser Helse- og omsorgsdepartementet at samfunnskritisk personell slipper omikronkarantene i arbeidstida.

Dette på grunn av at Helsedirektoratet har fått flere tilbakemeldinger om at noen institusjoner ikke vil kunne klare å ha opprettholde forsvarlig bemanning gjennom helga.

Departementet skriver at personer som jobber innen kritiske samfunnsfunksjoner, og som er nærkontakter til en med mistenkt eller påvist omikronsmitte, skal ha mulighet til å teste seg for å kunne gå på jobb i karanteneperioden. På fritiden vil man fortsatt ha karanteneplikt.

Dette er blant annet aktuelt for ansatte i sykehus, kommunehelsetjenesten, barnevernsinstitusjoner og institusjoner for psykisk utviklingshemmede og liknende. Unntaket er også aktuelt innenfor mange andre sektorer.

Unntaket gjelder derimot ikke nærkontakter som er i samme husstand eller tilsvarende nære til den smittede. Endringen trådte i kraft natt til lørdag.

7. desember innførte regjeringen krav om smittekarantene for øvrige nærkontakter til en smittet person hvor det er mistanke om omikron.

«Dette har ført til at mange flere måtte i karantene og har skapt problemer for mange samfunnskritiske funksjoner», skriver Helse- og omsorgsdepartemenetet i en pressemelding.

.....

"Samfunnskritisk personell". Altså også helsepersonell. Deriblant de som jobber med de eldste. En langsom forståelse for at omikron neppe er noe særlig å bekymre seg for.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    I Tyskland begynner nå helsepersonellet å rasle med sablene. De ønsker ikke at ressursene skal gå til konspirasjonstullinger, nå som trykket er mer enn høyt nok allerede. De må nå fly pasienter til de få ledige intensivplasser som finnes, og personellet begynner å bli drittleie:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig.

Det er visst lov å kalle noen tullinger og idioter. Det må visst bare være de rette man bruker de ordene om. De moralsk forkastelige, muligens.

Så kan man sikkert vente lengre innlegg om akkurat dette, der dette forsvares. Det er i så fall uinteressant, siden det altså er ordbruken som er kritisert. Er man motstander av slik ordbruk, kan den ikke benyttes om noen.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    4
    Er jo samme utfordringene her. Barn med RS virus og vaksinerte bør prioriteres før uvaksinerte som har tatt sitt valg. Dette siden det er begrensninger på antall intensivplasser. Bekjente i bransjen jeg kjenner i Tønsberg og Stavanger sier det samme. De er dritt lei av å gå ekstravakter og dobbelskift fordi folk ikke gidder å vaksinere seg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er jo samme utfordringene her. Barn med RS virus og vaksinerte bør prioriteres før uvaksinerte som har tatt sitt valg. Dette siden det er begrensninger på antall intensivplasser. Bekjente i bransjen jeg kjenner i Tønsberg og Stavanger sier det samme. De er dritt lei av å gå ekstravakter og dobbelskift fordi folk ikke gidder å vaksinere seg.
    Er det kun for Coronaplager at man skal slutte å behandle selvpåført sykdom - eller gjelder det andre ting også. Gode muligheter for å spare betydelig på helsebudsjettet her!

Hva om de er rett og slett er dumme (og ikke egoistiske som jeg antar er argumentet her) - men det spiller vel kanskje ingen rolle når det handler om å forhindre sykdom fra Corona.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    4
    Slik vurderinger gjøres idag
    Du må slutte å røyke for å få ny lunge. Ser ikke den prinsipielle forskjellen her. For å få behandling må du optimalisere for suksess for å prioriteres. Det gjelder vel alle transplantasjoner etc,. Tar du vaksine har to optimalisert det du kan.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Merkelig.

Det er visst lov å kalle noen tullinger og idioter. Det må visst bare være de rette man bruker de ordene om. De moralsk forkastelige, muligens.

Så kan man sikkert vente lengre innlegg om akkurat dette, der dette forsvares. Det er i så fall uinteressant, siden det altså er ordbruken som er kritisert. Er man motstander av slik ordbruk, kan den ikke benyttes om noen.
    Sidestiller du konspirajonsteoretikere og vitenskapsfolk med dette innlegget?

Når folk farer med noe som kan gjendrives med repeterbare resultater, da er det pr. definisjon tull. Forskjellige politiske eller generelle synspunkter representerer en noe annen verdi, for å si det forsiktig.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Er det kun for Coronaplager at man skal slutte å behandle selvpåført sykdom - eller gjelder det andre ting også. Gode muligheter for å spare betydelig på helsebudsjettet her!

Hva om de er rett og slett er dumme (og ikke egoistiske som jeg antar er argumentet her) - men det spiller vel kanskje ingen rolle når det handler om å forhindre sykdom fra Corona.
    Nettopp; et svært interessant spørsmål som må tvinge seg fram i en slik debatt. For konsekvensene kan bli fullstendig utålelige for et rasjonelt velferdssamfunn. Noe av utfordringen her ligger i den akutte situasjonen akkurat nå, der en del mennesker velger å ta sjansen, mens sakesløse kan ende med å lide av det, i ytterste instans.
    Håper virkelig ikke den typen holdninger får fotfeste i helsevesenet. I et sånt scenario vil faktisk tvungen vaksinering kunne fungere som en dempende faktor. Som tidligere nevnt, dette er ikke på noen måte enkelt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sidestiller du konspirajonsteoretikere og vitenskapsfolk med dette innlegget?

Når folk farer med noe som kan gjendrives med repeterbare resultater, da er det pr. definisjon tull. Forskjellige politiske eller generelle synspunkter representerer en noe annen verdi, for å si det forsiktig.
    Jeg sikter til ordbruken. En ordbruk du ellers svært aktivt tar avstand fra.

Jeg konstaterer dette, og akter ikke bruke tid på å debattere det.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.599
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig.

Det er åpenbart fritt frem å kalle vaksinemotstandere hva som helst, de er tydeligvis en slags type undermennesker. Ganske lite trivelig å observere for å være ærlig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er åpenbart fritt frem å kalle vaksinemotstandere hva som helst, de er tydeligvis en slags type undermennesker. Ganske lite trivelig å observere for å være ærlig.
    Prinsipper gjelder kun det man selv mener er høyverdig, tydeligvis.

Det er svært greit å få det konstantert, nok en gang. Og han er slett ikke alene. Bambi, Bx, osv. Akkurat likedann.

Så "moral" styrer det meste. Men det visste man jo.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    96
    Jeg sikter til ordbruken. En ordbruk du ellers svært aktivt tar avstand fra.

Jeg konstaterer dette, og akter ikke bruke tid på å debattere det.
    En som påstår at jorda er flat, eller har Hitler som idol er en tulling. En som stemmer Høyre mens du stemmer AP er en meningsmotstander som noen ganger irriterer deg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En som påstår at jorda er flat, eller har Hitler som idol er en tulling. En som stemmer Høyre mens du stemmer AP er en meningsmotstander som noen ganger irriterer deg.
    Og jeg har sagt Høie er en idiot. Og står for det, siden hans manglende evne til å se konsekvenser av de tiltak han satte igang har ødelagt for så mange. For barn og unge, psykisk helse, arbeidsliv og næringsliv, aktiviteter osv. I områder det aldri var nødvendig.

Med det resultat at du og Disqutabel, bx, bambi osv hakker løs på det, mens dere bruker akkurat samme ord om grupper av mennesker.

Patetisk!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    96
    Og jeg har sagt Høie er en idiot. Og står for det, siden hans manglende evne til å se konsekvenser av de tiltak han satte igang har ødelagt for så mange. For barn og unge, psykisk helse, arbeidsliv og næringsliv, aktiviteter osv. I områder det aldri var nødvendig.

Med det resultat at du og Disqutabel, bx, bambi osv hakker løs på det, mens dere bruker akkurat samme ord om grupper av mennesker.

Patetisk!
    Om du seriøst mener at Høie er en idiot mens du tar på antivaxxere med silkehansker, så lider du av større vrangforestillinger enn jeg trodde.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    antivaksere sitter ikke med makten til å bestemme over andre folk. Høie gjorde det.

Nordmenns trang til å gå i flokk mot uvaksinerte er skremmende. Det er ikke de uvaksinerte sin skyld at det er kapasitetsmangel i helsevesenet, uansett hvor mye nordmenn lemper skylden dit.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.721
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om du seriøst mener at Høie er en idiot mens du tar på antivaxxere med silkehansker, så lider du av større vrangforestillinger enn jeg trodde.
    Det var ikke poenget. Slutt å vri på fakta! Vi har nok folk her inne som bevisst feiltolker og spiller dum, og deretter insisterer på å argumentere videre ut fra sin bevisste dumskap!

Poenget var at dersom man kritiserer slik ordbruk, så gir man faen i å bruke de selv!

Dersom man mener seg berettiget til å bruke slike ord når det passer en selv, kan man gjerne holde kjeft med å kritisere andre!

Patetisk. Fortsatt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn