Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    9.230
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fuck you: Det finnes unge mennesker som faktisk er mer utsatt en "trumf-esset" bestemor-84:
    Men er denne gruppen etter 2-3 vaksinedoser mer utsatt for alvorlig sykdom fra Corona enn fra andre smittsomme sykdommer - som feks influensa, RS, forkjølelse osv?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Med fare for å bli masete: PCR testen, slik den benyttes i Norge og mange andre land, er ikke egnet til diagnostisering. Man kjører rett og slett for mange sykluser i analysen, rundt 45 sykluser så vidt jeg vet, hvilket medfører fryktelig mange falske posisitive. For hver syklus multipliseres det man leter etter i testen, så eksponentialfuksjonen her blir etterhvert heftig. Hvordan PCR plutselig ble gullstandarden for å påvise smitte vet ikke jeg. Men, jeg vet hva oppfinneren av testen mente om bruken. Han frarådet slik bruk. Før i tiden var sykdom noe man opplevde på kroppen. I dag vet vi ingen ting før vi har et testresultat. Og det uansett hvor bedriten testmetodikken måtte være. Covid har vært et koordinert angrep på vår frihet fra dag en. Alt hemmeligholdet burde gi en indikasjon for de som gidder å tenke gjennom det hele.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.011
    Antall liker
    38.572
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å bli masete: PCR testen, slik den benyttes i Norge og mange andre land, er ikke egnet til diagnostisering. Man kjører rett og slett for mange sykluser i analysen, rundt 45 sykluser så vidt jeg vet, hvilket medfører fryktelig mange falske posisitive. For hver syklus multipliseres det man leter etter i testen, så eksponentialfuksjonen her blir etterhvert heftig. Hvordan PCR plutselig ble gullstandarden for å påvise smitte vet ikke jeg. Men, jeg vet hva oppfinneren av testen mente om bruken. Han frarådet slik bruk. Før i tiden var sykdom noe man opplevde på kroppen. I dag vet vi ingen ting før vi har et testresultat. Og det uansett hvor bedriten testmetodikken måtte være. Covid har vært et koordinert angrep på vår frihet fra dag en. Alt hemmeligholdet burde gi en indikasjon for de som gidder å tenke gjennom det hele.
    Har du noen data for å underbygge dette? Hvor mange falske positive blir det, mener du?

    Et mulig datapunkt er å se på totalt antall registrerte positive i en periode da det var lite virus i omløp. Hvis vi antar at PCR-testen gir omtrent like mange falske positive hele tiden, vil det gi et tak på hvor mange falske positive det kan være. I juli 2020 var det ca 0,1-0,2 % positive av alle tester. Nå er det 17-18 %. Hvorfor det, tror du? Hvor mange av disse anser du som falske positive?

    1639472429492.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.329
    Antall liker
    11.222
    Med fare for å bli masete: PCR testen, slik den benyttes i Norge og mange andre land, er ikke egnet til diagnostisering. Man kjører rett og slett for mange sykluser i analysen, rundt 45 sykluser så vidt jeg vet, hvilket medfører fryktelig mange falske posisitive. For hver syklus multipliseres det man leter etter i testen, så eksponentialfuksjonen her blir etterhvert heftig. Hvordan PCR plutselig ble gullstandarden for å påvise smitte vet ikke jeg. Men, jeg vet hva oppfinneren av testen mente om bruken. Han frarådet slik bruk. Før i tiden var sykdom noe man opplevde på kroppen. I dag vet vi ingen ting før vi har et testresultat. Og det uansett hvor bedriten testmetodikken måtte være. Covid har vært et koordinert angrep på vår frihet fra dag en. Alt hemmeligholdet burde gi en indikasjon for de som gidder å tenke gjennom det hele.
    Julegaveforslag:

    Dersom du lover å lese den, skal jeg personlig kjøpe den til deg. Alle leserne av dette innlegget er dine vitner på at jeg har skrevet det.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    443
    Antall liker
    119
    Med fare for å bli masete: PCR testen, slik den benyttes i Norge og mange andre land, er ikke egnet til diagnostisering. Man kjører rett og slett for mange sykluser i analysen, rundt 45 sykluser så vidt jeg vet, hvilket medfører fryktelig mange falske posisitive. For hver syklus multipliseres det man leter etter i testen, så eksponentialfuksjonen her blir etterhvert heftig. Hvordan PCR plutselig ble gullstandarden for å påvise smitte vet ikke jeg. Men, jeg vet hva oppfinneren av testen mente om bruken. Han frarådet slik bruk. Før i tiden var sykdom noe man opplevde på kroppen. I dag vet vi ingen ting før vi har et testresultat. Og det uansett hvor bedriten testmetodikken måtte være. Covid har vært et koordinert angrep på vår frihet fra dag en. Alt hemmeligholdet burde gi en indikasjon for de som gidder å tenke gjennom det hele.
    Er vi der igjen? Siger det ikke inn?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Hva TISK angår tror jeg vi kan si farvel til S-en når Omicron kommer til overflaten av smittekurvene. Det blir ikke mulig for smittesporerne å holde tritt.

    Basert på hvor smittsomt dette er, så har jeg liten tro på at tiltakene som iverksettes nå kommer til å gi en tidlig utflating. Får bare krysse fingrene og håpe at den er så mild som den ser ut til.

    Nå hadde vi trengt et delegert smittevarslings-system som fungerte...
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg har ingen forhåpninger om at "de rettroende" her inne vil ta dette til seg. Men uansett, her er noen artikler på tema:

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Du mener en viss smittesporingsapp?

    Den som kunne vært utviklet sommeren 2020 om ikke FHI insisterte på å drive personsvernfiendtlig forskning på toppen?

    Den smittefloppen som gjorde at folk mistet tillit og aldri installerte appen som kom flere måneder forsinket?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.011
    Antall liker
    38.572
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen forhåpninger om at "de rettroende" her inne vil ta dette til seg. Men uansett, her er noen artikler på tema:
    Alt sammen fra steigan.no, ser jeg. Kan du se på grafen for andel positive og negative tester i Norge som jeg postet litt over og si hva du tenker om den? Hvordan får vi 99,9 % negative tester i en periode, hvis det virkelig er slik at testene gir så mange falske positive at de er tilnærmet ubrukelige?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.887
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    96
    Ja, nettopp. La oss tvinge barn bli værendes hjemme med farlige foreldre og bli voldtatt, fordi 86-åringen som sitter der med 3 doser i armen risikerer å dø.

    Du har tenkt dette godt gjennom, har du ikke?
    Leste du hva jeg diskuterte med lars_erik? Er du uenig eller enig i at det er dumt å la være å teste seg ved sykdom eller symboler fordi man er dundrende uenig i strategien? Jeg har ikke nevnt ett ord om alt det andre du snakket om. Jeg synes også at strikken er tøyd langt nå.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Her kommer skolestengningene. Vanskeligstilte barn skal bare tåle belastningene.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.169
    Antall liker
    4.749
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Men er denne gruppen etter 2-3 vaksinedoser mer utsatt for alvorlig sykdom fra Corona enn fra andre smittsomme sykdommer - som feks influensa, RS, forkjølelse osv?
    Ja, kun (ca) 40% fikk påvist antistoffer etter 3.dose.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Mener du at vi skal stenge ned Norge fordi noen nordmenn er feite og usunne?
    Slitsomt at du hele tiden prøver å tillegge andre meninger. Mener du at alle som er feite og usunne fortjener å dø en langsom død og kveles i sitt eget slim?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.487
    Antall liker
    2.850

    Her kommer skolestengningene. Vanskeligstilte barn skal bare tåle belastningene.
    Hvor er harmen for at skolen stenger i 2 måneder for at lærere skal avspasere og deretter reise til Syden?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Slitsomt at du hele tiden prøver å tillegge andre meninger. Mener du at alle som er feite og usunne fortjener å dø en langsom død og kveles i sitt eget slim?
    Du ville ikke svare, så jeg stilte deg et konkret spørsmål. Det er faktisk ikke å tillegge deg meninger.

    Nei, jeg mener selvsagt ikke det.

    Så....kan danske forhold overføres til norske forhold? Er det kulturforskjeller?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    9.230
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, kun (ca) 40% fikk påvist antistoffer etter 3.dose.
    Ja, men vil jeg vel anta at de ikke har all verden hjelp fra årlig influensavaksine osv.

    Poenget mitt er at dette er en relativt liten gruppe, og jeg synes det er vanskelig å innføre strenge tiltak for 5,3 millioner mennesker for å ta ekstra hensyn til noen relativt få utsatte.

    Jeg føler til stadighet at man mister litt oversikten over hvor mange menensker det faktisk er i Norge.
    Man vet med sikkerhet at en slik nedstenging rammer feks de som sliter psykisk. Tvansinnleggelse på pskiatrisk institusjon er en veldig dramatisk sak for de som blir rammet - det skjer med ca 20 personer i Norge hver dag.

    Det dør ca 30 av kreft hver eneste dag i Norge.

    Hva er poenget med denne nedstengingen nå - hvem tror smittesprednignen vil være mindre i midten av januar når vi er inne i høysesong for smittesomme luftveisinfeksjoner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvor er harmen for at skolen stenger i 2 måneder for at lærere skal avspasere og deretter reise til Syden?
    Unnskyld, men ble du dengt som barn? Jeg lurer oppriktig, fordi dine takes er så hinsides. Du har en slik motstand til at en rekke barn i Norge faktisk har det vondt hjemme der de skulle vært trygge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Du mener en viss smittesporingsapp?

    Den som kunne vært utviklet sommeren 2020 om ikke FHI insisterte på å drive personsvernfiendtlig forskning på toppen?

    Den smittefloppen som gjorde at folk mistet tillit og aldri installerte appen som kom flere måneder forsinket?
    Ja, den og. Jeg installerte den, men har aldri fått noe varsel. Så jeg slo den av for å spare mobilbatteriet til slutt.

    Jeg tror uansett det ville krevd en helt annen tilnærming for å få tatt den skikkelig i bruk. Personvernet var vel det eneste de gjorde riktig til slutt. Men det er ikke nok.

    For de første få brukerne er en slik app helt verdiløs. Verdien kommer når mange nok bruker den. Skulle man fått det til måtte man lagd en app som hadde noe ved seg som gjorde den interessant å bruke fra første bruker. Og så måtte man kjørt vervekampanjer med mye større tyngde og tålmodighet. Det er mange programutviklere som vet hvordan man skal lage apper som sprer seg blant brukerne som virus. Og mange som vet litt om hva som skal til for å skape spredningen i praksis. Men de jobber neppe på FHI og Simula.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Du ville ikke svare, så jeg stilte deg et konkret spørsmål. Det er faktisk ikke å tillegge deg meninger.

    Nei, jeg mener selvsagt ikke det.

    Så....kan danske forhold overføres til norske forhold? Er det kulturforskjeller?
    Her er hva jeg skrev:

    1639475759947.png

    Som du klarte å tolke slik:

    1639475795503.png

    Må bare innrømme at jeg ikke klarer å følge tankegangen din.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    9.230
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg fikk inntrykk at du tror kreft smitter på lik linje med kårånna, men jeg var sikkert alene om det ... 😂
    For meg handler dette om hvordan man håndterer folkehelsen som helhet. På alle andre områder enn corona så veies kost/nytte nøye, og det settes kronebeløp på kvalitetsjusterte leveår. Mange får avslag på dyre behandlinger som ikke møter kravene til kost/nytte. Slik er det alle steder i samfunnet.

    Jeg er lei av coronamaset. Det skrives at helsevesenet er utslitt etter lang pandemi - men hva er det som har slitt de ut?
    • Inntil i høst har det vært mindre enn 1 ny coronasmittet pr fastlege i Norge pr uke.
    • Det har vært 2 kort peaker med 300 pasienter innlagt - den forrige i april, eller har det ikke vært noe press på helsevese
    På tide å komme oss videre....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.329
    Antall liker
    11.222
    Hva er poenget med denne nedstengingen nå - hvem tror smittesprednignen vil være mindre i midten av januar når vi er inne i høysesong for smittesomme luftveisinfeksjoner.
    Spørsmålet ditt er i høyeste grad relevant, all den tid det blir fullstendig utenkelig å ha en sånn runde et par ganger hvert fordømte år i overskuelig framtid.

    Men jeg tror at akkurat denne gangen betinges dette av det jeg tideligere nevnte; sykefravær og sykehuskapasitet. Uansett er dette noe vi må lære oss å leve med, for det blir aldri borte. Det som skjer nå er jo ren brannslukking, og sånn kan vi ikke drive et samfunn over tid.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Her er hva jeg skrev:

    Vis vedlegget 772093

    Som du klarte å tolke slik:

    Vis vedlegget 772094

    Må bare innrømme at jeg ikke klarer å følge tankegangen din.
    Jeg stilte deg et spørsmål i mellom der og du nektet å svare, så siden du nektet å svare så ga du meg lisens til å spørre direkte.

    Men jeg skjønner jo nå at du innser at danske forhold ikke er som de norske, og derfor jatter om alt annet.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    HVA !!! ??

    Sier dere at jeg ikke får min årlige boosterdose fremover ??? :eek: :eek: :eek:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.329
    Antall liker
    11.222
    HVA !!! ??

    Sier dere at jeg ikke får min årlige boosterdose fremover ??? :eek: :eek: :eek:
    Hva er egentlig din motivasjon med deltakelse i denne tråden? Jeg spør av nysgjerrighet, for jeg har til gode å se noe som minner om argumenter eller synspunkter.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.487
    Antall liker
    2.850
    Unnskyld, men ble du dengt som barn? Jeg lurer oppriktig, fordi dine takes er så hinsides. Du har en slik motstand til at en rekke barn i Norge faktisk har det vondt hjemme der de skulle vært trygge.
    Har ingen motstand mot det overhode, og tviler ikke et sekund på at det er riktig. Jeg bare lurer på hvorfor ikke du løfter denne problemstillingen hver sommer?
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Hva er egentlig din motivasjon med deltakelse i denne tråden? Jeg spør av nysgjerrighet, for jeg har til gode å se noe som minner om argumenter eller synspunkter.
    Min motivasjon er å prøve å forstå hvorfor noen er så interessert i mine synspunkter. :unsure:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.852
    Antall liker
    20.616
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nok en gang må barn og unge ta støyten for feite, usunne i 50- 60 årene. Nok en gang må de ta støyten for "bestemor". En "bestemor" som lever på overtid, men som samfunnet har bestemt at kan dø av alt annet enn corona. Nok en gang presenteres prognoser og tall som er ren fantasi, der man legger til grunn en virkelighet uten noen som helst form for tiltak. 90 000 - 300 000 daglig smittede. Det FHI denne gangen gjorde, overgår alt hva Helsedirektoratet har bedrevet av tall- magi tidligere.

    Jeg har ikke noen som helst tillit til hverken regjering, Helsedirektoratet eller FHI lengre. Den er helt og totalt ødelagt.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    2.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Følger du i det hele tatt med på pressemeldingene? Det er ikke bestemor denne ganga, det er Norges helsevesen som er greia. Sykehusene fylles opp av bestemor, og da får ikke RS-syke unger, kreftsyke skolebarn, leukemisyke videregåendeelever, brente elektrikere, lungesyke maratonløpere eller noen som helst hjelp. Folk som kunne overlevd vil dø. Folk som ellers ville blitt helt friske, får varige skader.

    Helt ok å ikke ha tillit, men ta nå i alle fall høyde for hva det er de sier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn