Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Hvordan Hans F Marthinussen ble sablet ned, fordi han sa at han ikke kom til å delta i TISK grunnet ulovlig frihetsberøvelse til folk og slik totalt uforholdsmessig tiltak vil jo si at hoveddelen av folk som ikke tar vaksinen holder godt kjeft. Folk er ikke dumme.
    Jo, som Hardingfele viste til tidligere, så er det jo nettopp dumme vi er.... :D

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Ideen om at man skal vaksinere seg for å "ta en for laget" er vel en ny oppfinnelse her i landet, eventuelt har den vært funnet opp før og så gått i glemmeboka i lang tid. Det er mellom annet derfor man vaksinerer helt ned til 12 år og snart sikkert ned til 5 år også. Covid er ikke regnet som spesielt farlig for denne aldersgruppen og man har sagt relativt rett ut at det er fordi at de ikke skal spre smitte videre til folk dette kan være betydelig farligere for. Det man normal vaskinerer barn for er tross alt ting som genuint er farlig for barn, det er ikke så lett å se at Covid oppfyller det kravet. Å vaksinere småbarn for at folk på 40-50-60-70-80 år ikke skal havne på sykehus er ganske spesielt, uansett hva man måtte mene om at folk burde ta en for laget (og seg selv forsåvidt).

Litt avhengig av hvor man legger listen for "farlig" så er det heller ikke fryktelig skummelt for noen som har normalt god helse og ikke er for gammel. Man kan selvsagt være uheldig og det er ganske mye som er ubehagelig selv om man ikke trenger å havne på sykehus.
    Det der stemmer ikke, FHI har hele tiden lagt vekk på at vaksinen skal ha en egenverdi for de som tar den, også ned til 12 år. De er også helt åpne om at man kan smitte andre selv om man er vaksinert.

Du må passe på at du ikke havner i Larsson fella og bare finner på ting for å fortsette å diskutere.

1. Hvorfor tilbys barn mellom 12 og 15 år koronavaksine?

Vaksinasjonstilbudet til barn i denne aldersgruppen er først og fremst for å hindre at de selv får alvorlig koronasykdom. Selv om barn og unge vanligvis får et mildt forløp, er det enkelte som rammes hardere.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    De verste vaksinesupporterne er en hysterisk mobb. De tåler ikke at folk betrakter verden med andre øyne enn de selv. Antagelig er muligheten for at noe kan se annerledes ut for andre svært skremmende, og noe som må bekjempes med nebb og klør. Dette er folk som egentlig ikke har så mye å melde, intill noen kommer i skade for å opponere mot den offentlige fortellingen. Freud hadde sikkert et navn på fenomenet.
    Tror det er litt enklere enn som så.
    Noen av oss blir helt svimle av å se en masse løgn, fantasi og vrangforestillinger samlet på en plass, at vi bare ikke klarer å la være å si fra at det meste er hakkende galt. Det bør være en plikt å stå opp for sannheten!

• Liker
    Reaksjoner: ptb

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du må gå via R her. Når R går under 1 kan smitten dø helt ut.
    Joda, men dette er bare forholdstall.
    En reduksjon i R på 18% innebærer at R måtte ha vært under 1,1 før vi innførte tiltak - hvis R skulle være under 1 med alle voksne vaksinert (Og vi skulle sluppet å stramme inn).

Når det nå snakkes om en doblingstid på noen få dager for omikron, så er det jo åpenbart at det ikke er tilfelle.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Det der stemmer ikke, FHI har hele tiden lagt vekk på at vaksinen skal ha en egenverdi for de som tar den, også ned til 12 år. De er også helt åpne om at man kan smitte andre selv om man er vaksinert.

Du må passe på at du ikke havner i Larsson fella og bare finner på ting for å fortsette å diskutere.
    Det er ingen vits i å late som om hensynet til smittespredning ikke har vært en sentral del av vurderingen. Jeg har aldri sagt at vaksinen ikke har noen egenverdi for de som tar den selv om de er unge og generelt ikke blir særlig syke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Hadde du noen tanker om hvordan fortellingen din om mange falske positive fra PCR-testen passer sammen med at vi hadde 99,8-99,9 % negative prøvesvar i fjor sommer, sa du?

Fint om du innimellom kunne vise at du tenker litt selv og ikke bare lenker til autoriteter og skjeller ut de som ikke er enige med dine favorittautoriteter.
    Og med det samme kan han besvare hva han synes om at Great Barrington Declaration er en svindel. Men jeg tenker ikke holde pusten mens vi venter på svar. :)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tror det er litt enklere enn som så.
    Noen av oss blir helt svimle av å se en masse løgn, fantasi og vrangforestillinger samlet på en plass, at vi bare ikke klarer å la være å si fra at det meste er hakkende galt. Det bør være en plikt å stå opp for sannheten!
    Spot on.

Den etablerte Sannheten med stor S. Nåde den som våger å si at Norge ikke vet best. At Norge ikke har verdens beste løsninger. At Norge ikke er ledende innen helsevesen. Vi har jo fått det bekreftet gjennom internasjonale kåringer i 10 år nå. Norge er verdens beste land å bo i, så da må det jo bety at alle våre løsninger er best, og best for alle. Våre løsninger kaster aldri noen under bussen.

Det er faktisk mange mennesker som har gode grunner til å ikke ta vaksinen. De blir satt i bås med Kari Jaquesson av de som forvalter Sannheten.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.554
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Man bør innse det åpenbare; veldig mange kommer ikke til å ta boosterdoser. Det gjør hverken meg eller de fleste andre til "vaksinemotstandere".

Boosterdoser vil primært bli tatt av de eldste og risikogruppene, slik som influensavaksine.
    Jeg tror at det er en myte.

I min hjemkommune er kåråna f.t. godt utbredt, og etter flere uker med massevaksinasjon av alle over 45, er det nå nærmest slutt på vaksinen. Et par hundre doser er alt som er igjen her ute.

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror at det er en myte.

I min hjemkommune er kåråna f.t. godt utbredt, og etter flere uker med massevaksinasjon av alle over 45, er det nå nærmest slutt på vaksinen. Et par hundre doser er alt som er igjen her ute.

Mvh
    Dette gjelder boosterdoser?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Det er ingen vits i å late som om hensynet til smittespredning ikke har vært en sentral del av vurderingen. Jeg har aldri sagt at vaksinen ikke har noen egenverdi for de som tar den selv om de er unge og generelt ikke blir særlig syke.
    Ja, du må gjerne hevde at de sier en ting men egentlig mener noe annet, men da havner du i samme bås som Khanate og andre konspirasjonsgærninger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man vil sikkert se regionale forskjeller her.

Poenget mitt er at en god del vil avstå fra boosterdoser. Av ulike årsaker; de er fullvaksinert og ser ikke hensikten, en reaksjon på at inngripende tiltak likevel er det som benyttes, at situasjonen er ulik rundt om i landet, at friske mennesker ikke tar influensavaksine heller, at fattige land trenger det mye mer. Samt vaksinemotstandere.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Spot on.

Den etablerte Sannheten med stor S. Nåde den som våger å si at Norge ikke vet best. At Norge ikke har verdens beste løsninger. At Norge ikke er ledende innen helsevesen. Vi har jo fått det bekreftet gjennom internasjonale kåringer i 10 år nå. Norge er verdens beste land å bo i, så da må det jo bety at alle våre løsninger er best, og best for alle. Våre løsninger kaster aldri noen under bussen.

Det er faktisk mange mennesker som har gode grunner til å ikke ta vaksinen. De blir satt i bås med Kari Jaquesson av de som forvalter Sannheten.
    For meg tilnærmet ubegripelig at du kan lese det der ut av mitt innlegg.
    Jeg snakker om repeterbar bevisførselt for spesifikke, fysiske fenomener. Ikke politiske ståsteder eller oppfatninger.

Tror ellers ikke jeg har møtt en eneste sjel som har en så meningsløs pakke holdninger som det du beskriver over her, så igjen kun en halvråtten stråmann.

(PS: Jo det finnes et ørlite fåtall som har gode, fornuftige grunner for å unngå vaksine. Det er ikke dem vi diskuterer i denne tråden)

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Man vil sikkert se regionale forskjeller her.

Poenget mitt er at en god del vil avstå fra boosterdoser. Av ulike årsaker; de er fullvaksinert og ser ikke hensikten, en reaksjon på at inngripende tiltak likevel er det som benyttes, at situasjonen er ulik rundt om i landet, at friske mennesker ikke tar influensavaksine heller, at fattige land trenger det mye mer. Samt vaksinemotstandere.
    Hjelper ikke å være fullvaksinert hvis vaksineeffekten har dabbet vesentlig av...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Ja, du må gjerne hevde at de sier en ting men egentlig mener noe annet, men da havner du i samme bås som Khanate og andre konspirasjonsgærninger.
    Så dum er du ikke. Det står endatil i det du valgte å utelate av din egen link.

Som en bonus gjør vaksinen at det også blir mindre smittespredning i samfunnet når mange vaksineres.

Etter normale kriterier for om noen skal vaksineres skal man kun se på den aktuelle gruppen, ikke på "the greater good". Hvor mange andre sykdommer i Norge som regnes som svært lite farlige for barn vet du om der man ønsker at barn skal ta vaksine?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For meg tilnærmet ubegripelig at du kan lese det der ut av mitt innlegg.
    Jeg snakker om repeterbar bevisførselt for spesifikke, fysiske fenomener. Ikke politiske ståsteder eller oppfatninger.

Tror ellers ikke jeg har møtt en eneste sjel som har en så meningsløs pakke holdninger som det du beskriver over her, så igjen kun en halvråtten stråmann.

(PS: Jo det finnes et ørlite fåtall som har gode, fornuftige grunner for å unngå vaksine. Det er ikke dem vi diskuterer i denne tråden)
    Man skulle selvsagt ønske at alle tok vaksine. Men realiteten er jo at alle gjør ikke det.

Da hjelper det ingenting å fortsette og mase om det.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96
    Tøv. Han setter barn opp mot besteforeldre, og det liker besteforeldrene svært dårlig.
    Hvem er det som liker å bli satt opp mot noen som hel
    Er det ikke ganske åpenbart at hensikten med argumenter rundt både dårlig kapasitet, rundt uvaksinerte og "bestemor" er å ha strenge tiltak? For å føle seg "trygge".
    Når trygghet for flere generasjoner er ansett som urene motiv, da har du skjønt lite av hvordan vi mennesker er. Ikke rart du hisser deg sånn opp.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du ser ingenting politikk ved at befolkningen nå løper etter de uvaksinerte?

Det jeg skrev var ikke ment slik at det ligger der oppe i dagen. Det ligger dybt begravet i underbevisstheten til folk. Det er typisk norsk å være god. Våre løsninger er best. Det er bl.a. derfor vi har så god tillit til våre myndigheter. Nåde dem som våger å utfordre disse sannhetene.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Man skulle selvsagt ønske at alle tok vaksine. Men realiteten er jo at alle gjør ikke det.

Da hjelper det ingenting å fortsette å mase om det.
    Jeg kan følge deg et stykke på vei i den tanken.
    Men hvordan skulle vi angrepet situasjonen dersom vi hadde å gjøre med et svært dødelig virus? Og hvor skal grensen gå for når man går over fra henstilling til tvang?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Så dum er du ikke. Det står endatil i det du valgte å utelate av din egen link.

Som en bonus gjør vaksinen at det også blir mindre smittespredning i samfunnet når mange vaksineres.

Etter normale kriterier for om noen skal vaksineres skal man kun se på den aktuelle gruppen, ikke på "the greater good". Hvor mange andre sykdommer i Norge som regnes som svært lite farlige for barn vet du om der man ønsker at barn skal ta vaksine?
    Bonus og "først og fremst" er ikke det samme..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men hvordan skulle vi angrepet situasjonen dersom vi hadde å gjøre med et svært dødelig virus? Og hvor skal grensen gå for når man går over fra henstilling til tvang?
    Vi er hvertfall ikke i nærheten av en slik situasjon nå. Dersom folk hadde dødd som fluer, hadde det muligens vært anderledes. Der har vi aldri vært under corona i Norge.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Høyst uinteressant i dagens situasjon da vi ikke står overfor noe svært dødelig virus. Dessverre så later pressen, FHI og regjeringen at vi nærmest gjør det, med sine tiltak.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Du ser ingenting politikk ved at befolkningen nå løper etter de uvaksinerte?

Det jeg skrev var ikke ment slik at det ligger der oppe i dagen. Det ligger dybt begravet i underbevisstheten til folk. Det er typisk norsk å være god. Våre løsninger er best. Det er bl.a. derfor vi har så god tillit til våre myndigheter.
    På godt og vondt. Tillit er noe man må gjøre seg fortjent til, ikke noe man bare har. Politikerne har den senere tid oppnådd at tilliten forvitrer, og det har de i grunn bedt om selv. Så lenge det finnes tillit til politikerne i et samfunn, er det som oftest en rasjonell årsak. Et av problemene i vår tid, er at tilliten i større grad undergraves av løgner, konspirasjoner og faktaresistens.

Og i det samme åndedrag nevnes gjerne at å utvikle en heksejakt på folk som er uvaksinerte, drives av mye av det samme. Som sagt, noen få har fornuftige årsaker, mens flesteparten av de som ikke vaksinerer seg, gjør det på bakgrunn av løgner og feberfantasier. Det er ikke bra.
    Til tross for dette mener jeg vaksinering i nåværende situasjon bør være frivillig. Men det kan komme en dag da det ikke lenger lar seg gjøre. Og da er det anti-vaxxerne som har bedt om det selv.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    ^^^ influensavaksine gis da alldeles ikke til friske folk.

Det gis til folk i risikogruppen for å utvikle alvorlig sykdom. Og er høyst frivillig. Tas for å beskytte seg selv.

Koronavaksiner derimot skal tas av friske 30-årnger for å beskytte overvektige, feite 60-åringer med hjerte- og karsykdommer, diabetes og annet.
    Og hvorfor skulle det være et problem , å ta vaksinen altså Det er like lite problematisk som å bruke blinklys i trafikken . Bruker du ikke blinklys fordi en som er rikere enn deg i Mercedes kan ha nytte av informasjonen ?

. Er det en grunn til å la være å ta vaksinen fordi både bestemor på 75 , fetteren på førti som bare er uheldig og en onkel på 60 med KOLS pga røyking også blir beskyttet. ??
    Har du tenkt på at det er vaksine som er det eneste som kan bremse innleggelser så du slipper nedstengninger .

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Høyst uinteressant i dagens situasjon da vi ikke står overfor noe svært dødelig virus. Dessverre så later pressen, FHI og regjeringen at vi nærmest gjør det, med sine tiltak.
    Årsaken er som nevnt noen ganger, ikke dødelighet, men det faktum at samfunnets nøkkelfunksjoner ikke formår å ta unna. Derfor etterlyser jeg et noe annet fokus i fremtiden. Problemet akkurat nå kan fort bli såpass akutt at man ender med å måtte gå drastisk til verks, uansett. Og da kommer også kritikken om "for lite for sent".
    Dette er fortsatt ikke såre enkelt.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Spot on.

Jeg kan bare komme på en eller to , at du har fått alvorlige bivirkninger av tidligere dose eller at du ikke tåler de av medisinske grunner.
    Selv kan jeg ikke ta såkalte levende vaksiner men mRNA går fint, og takk for det

Andre grunne som at man ikke vil støtte medisinindustrien eller «tenker selv « holder faktisk ikke

• Liker
    Reaksjoner: MML

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og hvorfor skulle det være et problem , å ta vaksinen altså Det er like lite problematisk som å bruke blinklys i trafikken . Bruker du ikke blinklys fordi en som er rikere enn deg i Mercedes kan ha nytte av informasjonen ?

. Er det en grunn til å la være å ta vaksinen fordi både bestemor på 75 , fetteren på førti som bare er uheldig og en onkel på 60 med KOLS pga røyking også blir beskyttet. ??
    Har du tenkt på at det er vaksine som er det eneste som kan bremse innleggelser så du slipper nedstengninger .
    Nedstengning av samfunnet fordi politikerne har latt være å oppgradere helsevesenet etter at befolkningen stengte ned for å gi dem tid til nettopp det, er i mine øyne illegitimt.

Befolkningen får da ta konsekvensene av at de valgte slike udugelige politikere. Vi kan ikke kaste andre sårbare mennesker under bussen enda en gang.

Jaget etter uvaksinerte i en så og si fullvaksinert befolkning baserer seg ene og alene på frykt. Hadde de uvaksinerte vært et reelt problem, ville myndighetene krevd vaksinepass ved statsgrensen. Det skjer selvsagt ikke. I stedet skal befolkningen løpe med sine fakler og høygafler og nærmest lynsje folk.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Som Stoltenberg sa i går, så er koronapass lite vits nå som Omikron smitter også vaksinerte i stor grad. Men å dille med vaksinevegrere uten rasjonell grunn ser jeg ingen grunn til. De fortjener all den kritikk de kan få, selv om å vaksinere dem ikke er nok til å løse hovedproblemet

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.554
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ^^^ influensavaksine gis da alldeles ikke til friske folk.

Det gis til folk i risikogruppen for å utvikle alvorlig sykdom. Og er høyst frivillig. Tas for å beskytte seg selv.

Koronavaksiner derimot skal tas av friske 30-årnger for å beskytte overvektige, feite 60-åringer med hjerte- og karsykdommer, diabetes og annet.
    - Snakker vi om de samme feite, sjuke 60- åringene som for tiden passer på coronasjuke eller -karantenerte barnebarn mens foreldrene er på jobb?
    Du vet, de som trår til for å passe på barn som må være hjemme pga. stengte skoler og barnehager.

mvh

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo et hypotetisk spørsmål, og praktisk sett totalt uinteressant i dagens situasjon. Kåråna er ikke ett svært dødelig virus.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Dette er jo et hypotetisk spørsmål, og praktisk sett totalt uinteressant i dagens situasjon. Kåråna er ikke ett svært dødelig virus.
    Men det er så viktig å relativisere det. Hva hvis korona var så dødelig.... Hvordan blir da vår håndtering av den reelle korona opp mot håndteringen av den høyst fiktive korona...?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2

The relentless march of omicron is already causing record-breaking case numbers, sparking fears that these will eventually translate into hospital admissions and deaths.

Overnight, the familiar undulating peaks and valleys of the delta wave have taken on a trajectory akin to the north face of the Matterhorn.
    But the trouble with such extreme rises is they are likely to skew admissions and deaths figures to such a point that they may become largely useless in helping to drive policy.

Take deaths. Dr Susan Hopkins, chief medical adviser for the UK Health Security Agency (UKHSA), predicted this week that Britain will see around one million infections a day by the end of the year.

Under modelling by the London School and Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM), roughly half the country could be infected with omicron by the spring.

Deaths are reported as Covid if they occur within 28 days of a positive test. The January death rate is around 0.09 per cent, according to the Office for National Statistics (ONS). So on a day of one million infections, we would expect 908 of those people to die naturally over the next month, yet currently all would end up in the Covid data.

Under worst case scenarios from the LSHTM, some 34.2 million would be infected up to April - which could see nearly 30,000 natural deaths wrongly reported in the daily Covid figures during that period.

It may be higher than that, because the chances of death increases with age, and although more younger people are currently testing positive for Covid than older people, the chance of an older person dying is more than ten times greater than the average.
    It is worth noting that not all these predicted infections will end up being recorded cases. But most of these natural deaths will occur in hospitals or care homes where patients and residents will have been tested.
    The only way to get a true picture is to wait for the ONS to publish death registration data, which breaks down deaths into people who die ‘with’ the diseaseand those that die ‘from’ it.
    But that figure comes about a fortnight late, too late to impact on policy decisions, which must be made quickly. Faced with huge rises in deaths, it may be hard to avoid calls for more restrictions.
    Data on hospital admissions will also be perturbed by this glitch. If half of the country catches omicron then the chance of someone testing positive when they go into hospital for any reason will be very high.
    Currently around 27 per cent of cases included in the daily admissions figures are patients who tested positive on or after admission rather than being admitted because of the virus. In South Africa that figure is up to 52 per cent in some cases.
    Anecdotally, care homes and hospital wards are seeing 50 to 80 per cent of people infected - and these are the most at risk of death from any cause.

Dr Jason Oke, a Senior Statistician at the Nuffield Department of Primary Care Health Sciences, at the University of Oxford, said: “It’s crude estimate and assumes infection is spread evenly across the population, but if by Christmas, 25 per cent of people are infected with Omicron, then it should follow that 25 per cent of all patients admitted to hospital would test positive on entry irrespective of symptomatic illness.”
    “Monitoring the figure for people admitted for Covid rather than the total number of admissions would be the way to do it.
    “For deaths we need to shift focus back to excess deaths – but with the caveat that this can’t be monitored daily.”
    If we really are about to see tens of millions of new infections it is crucial for scientists to make sure that the public understands that even if the omicron wave is extremely mild, we will initially see large numbers of reported deaths, which may eventually be removed from the figures.
    It may help quell some of the panic in what is shaping up to be a long, hard winter.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2

"The biggest impact, which became clear only this year, came instead from other health problems that worsened amid the loneliness and stress of the pandemic.

A young girl developed crippling anxiety and compulsive behaviors, sometimes refusing to leave the house. A 65-year-old with schizoaffective disorder stopped taking his medication and had a series of run-ins with police that got him committed to a residential facility. A frail, homebound woman lost her caregiver and couldn’t find a replacement.

So far in 2021, Dr. Hancock has seen more than three times as many deaths among her patients as she did in all of 2020, and none have been from Covid-19.

The Wall Street Journal followed Dr. Hancock for 21 months, along with colleagues, patients, family members and others, to track the wider impact of the pandemic.

Her story shows how the virus put an enormous strain on a healthcare safety net that was already fraying. It left some patients’ non-Covid conditions untreated and placed impossible demands on caregivers like Dr. Hancock who struggle to fill the widening gaps.

The clinic where Dr. Hancock works, part of the nonprofit Sea Mar Community Health Centers, has contended with staffing problems and burnout as exhausted employees left their jobs amid the grind of the virus’s rise and fall and resurgence. Its mental-health service stopped taking new patients for months. Sea Mar, which is federally funded, serves as the primary-care provider for a large population of people who are on Medicaid or uninsured.

Collateral impact from the Covid-19 pandemic is being felt around the U.S., and researchers say data show that patients with disadvantages, such as low incomes and limited access to healthcare, often bear the brunt. American life expectancy dropped sharply in 2020, with the biggest declines among the Latino and Black populations. The shift was driven largely by Covid-19, but also by diabetes and liver disease, among other causes. A study published this April in JAMA, the Journal of the American Medical Association, pointed to increases in deaths due to Alzheimer’s disease, heart disease and diabetes during parts of last year.

Dr. Hancock’s patients mirror what is happening nationally, said Donald Lloyd-Jones, chair of the department of preventive medicine at Northwestern University Feinberg School of Medicine and president of the American Heart Association.

“We’re going to be living with the ripple effects and the echoes of this pandemic for a long time,” he said. “We’re going to see not only more deaths in the ensuing years, we’ll see a lot more disease in people who are living.”"

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Men poenget består, rett og slett fordi det IKKE er en binær verdi; veldig dødelig / ikke veldig dødelig. Derfor blir også denne skråsikkerheten litt unødvendig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn