Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    ^ Der er et eksempel på hvordan takle påstander man enten er uenige i, eller som er gale.
    Trur'u det hjælper 'a?
    Hvor mange har ikke om og om igjen vist at det har vært fremlagt feilaktige påstander, bare for å oppdage at samme menneske kommer med samme påstand 2 sider senere?

Nå er det heller ikke like potensielt alvorlig å mangle kunnskaper om virusenes innerste hemmeligheter, som det er å spre løgner som i ytterste instans kan få folk til å gjøre fatale valg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bare synd det tar tid og krefter å overbevise folk om at løgner er løgner. Hvorfor kunne ikke løgneren bare latt være å lyve?
    "Løgn" er ikke alltid helt åpenbart.

Siterer meg selv;

- Det må faktisk være lov for Khanate å mene at vaksiner ikke virker. Til en viss grad gjør de jo heller ikke det, siden hverken en eller to doser er nok til å hindre hverken smitte eller strenge restriksjoner.
    Munnbind kan mest av alt føre til at folk er ekstra forsiktige. Det har vel kommet forskning fra bla FHI om at munnbind i seg selv ikke forhindrer spesielt mye smitte.
    Lock-down, spesielt i områder med minimal smitte og alvorlig sykdom er helt klart noe som bør være helt på sin plass å diskutere.

Det er lov å mene og ytre det meste i Norge, selv om man skulle være uenig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Trur'u det hjælper 'a?
    Hvor mange har ikke om og om igjen vist at det har vært fremlagt feilaktige påstander, bare for å oppdage at samme menneske kommer med samme påstand 2 sider senere?

Nå er det heller ikke like potensielt alvorlig å mangle kunnskaper om virusenes innerste hemmeligheter, som det er å spre løgner som i ytterste instans kan få folk til å gjøre fatale valg.
    Du mener at faren er stor for at noen lar seg "lure" her inne?

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Nå er vi vel ca 4 stk som leser i denne tråden, og ja, jeg er overbevist at 2 av dem, lar seg lure. 😂

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vi vel ca 4 stk som leser i denne tråden, og ja, jeg er overbevist at 2 av dem, lar seg lure. 😂
    Siden det muligens er viktig at alle mener akkurat det samme, hadde det vært best at 3 av de 4 hadde blitt lurt....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Du mener at faren er stor for at noen lar seg "lure" her inne?
    I grunn ikke. Som tidligere nevnt, akkurat her i HFS-familien betyr dette ganske lite, selv om jeg ser at det har utviklet seg en liten klikk med "flat-earth'ere" også her. På prinsipielt grunnlag mener jeg at konspirasjoner og åpenbar feilinformasjon ikke bør passere uhindret.
    Kan du derimot argumentere omkring en påstand, og legge premisser for den, er det betydelig enklere å forholde seg til, uansett hvor outrert den måtte være.

• Liker
    Reaksjoner: Bx
    K

Khanate

Gjest
    Det er åpenbart skremmende for mange at det kan oppstå divergerende oppfatninger. De vil ha ett svar med to streker under, og absolutt ingen debatt. Alle som bidrar tvil og undring må slaktes kort og kontant. Om våre vitenskapelige miljøer kun var befolket av denne gjengen ville vi fortsatt ha bodd i huler. Vi ville antagelig ikke hatt et særlig avansert språk. Muligens ville den mest vanlige strofen ha vært: "Hold kjeft!".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I grunn ikke. Som tidligere nevnt, akkurat her i HFS-familien betyr dette ganske lite, selv om jeg ser at det har utviklet seg en liten klikk med "flat-earth'ere" også her. På prinsipielt grunnlag mener jeg at konspirasjoner og åpenbar feilinformasjon ikke bør passere uhindret.
    Kan du derimot argumentere omkring en påstand, og legge premisser for den, er det betydelig enklere å forholde seg til, uansett hvor outrert den måtte være.
    Du tar ikke det eneste poenget som teller;

Det prinsipielle. “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Det er åpenbart skremmende for mange at det kan oppstå divergerende oppfatninger. De vil ha ett svar med to streker under, og absolutt ingen debatt. Alle som bidrar tvil og undring må slaktes kort og kontant. Om våre vitenskapelige miljøer kun var befolket av denne gjengen ville vi fortsatt ha bodd i huler. Vi ville antagelig ikke hatt et særlig avansert språk. Muligens ville den mest vanlige strofen ha vært: "Hold kjeft!".
    Igjen understreker du bare at du ikke har tatt inn over deg hvordan vitenskapen arbeider og fungerer, i motsetning til dine utlegninger omkring de mest absurde påstander.
    Vitenskap består av hypoteser og testing, med påfølgende verfisering eller falsifisering. Videre jobbes det ustanselig med å lete opp metodiske svakheter som kan påvirke resultatene. Det f.eks. førstelinjen observerer, danner bakgrunnen for en hypotese, som så testes ut med god metodikk. Det krever større antall, og det krever dobbel blind-metoder, og påfølgende vudering fra fagfeller.
    I din verden vil du at vitenskapen skal være det førstelinjen mener å se, og så hoppe bukk over alt det andre. I et slikt system ville din beskrivlelse om boforhold være ganske presise. Vi har kommet dit vi har i dag innen medisin på grunn av vitenskapelige metoder, og på tross av tull og tøys og feilaktige påstander.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Du tar ikke det eneste poenget som teller;

Det prinsipielle. “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”
    Dette er vi selvsagt fortsatt helt enige om.
    Og du har ikke tatt det eneste poenget som teller: Det er forskjell på å mene noe, og å upåvirket gjenta en påstand som alle veit er feil.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er vi selvsagt fortsatt helt enige om.
    Og du har ikke tatt det eneste poenget som teller: Det er forskjell på å mene noe, og å upåvirket gjenta en påstand som alle veit er feil.
    Er man uenig i en påstand, argumenterer man mot den.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden du ser ut til å ha blitt ekspert på vitenskapelig metode også: Kunne du snart tenke deg å svare på hva du mener om at vi hadde 99,8-99,9 % negative prøvesvar fra PCR-testene sommeren 2020 vs den teorien din om at PCR-tester gir så mange falske positive at de er ubrukelige? Du vet, hypotese vs nye data?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.427
    Torget vurderinger
    2
    Tips til Høvdingen. Marjorie Taylor Greene, kongressrepresentant, brøt mot Twitters regler om desinformasjon omkring Covid hele fem ganger. Hun fikk en ukes tenkepause i august i fjor, men ga seg ikke. Nå er hennes personlige twitterkonto stengt på livstid. Hun kan fortsatt formidle sine skrullerier gjennom sin representantkonto, men der gjelder ganske strenge regler for hva som er innafor.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Er man uenig i en påstand, argumenterer man mot den.
    Det gjør man.
    Ettersom det har blitt bevist utenfor en hver rimelig tvil at jorda er rund, blir det veldig enerverende dersom man ustanselig må forholde seg til en navigasjonsenhet som tar utgangspunkt i at jorda er flat. Det finnes ikke det argument i verden som kan hamle opp med tro. Når troen har blitt blind, i tillegg, gir den deg retten til å gjøre hva faen som helst.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det gjør man.
    Ettersom det har blitt bevist utenfor en hver rimelig tvil at jorda er rund, blir det veldig enerverende dersom man ustanselig må forholde seg til en navigasjonsenhet som tar utgangspunkt i at jorda er flat. Det finnes ikke det argument i verden som kan hamle opp med tro.
    Og så?

Er målet at alle skal mene det samme?

K

Khanate

Gjest
    Igjen understreker du bare at du ikke har tatt inn over deg hvordan vitenskapen arbeider og fungerer, i motsetning til dine utlegninger omkring de mest absurde påstander.
    Vitenskap består av hypoteser og testing, med påfølgende verfisering eller falsifisering. Videre jobbes det ustanselig med å lete opp metodiske svakheter som kan påvirke resultatene. Det f.eks. førstelinjen observerer, danner bakgrunnen for en hypotese, som så testes ut med god metodikk. Det krever større antall, og det krever dobbel blind-metoder, og påfølgende vudering fra fagfeller.
    I din verden vil du at vitenskapen skal være det førstelinjen mener å se, og så hoppe bukk over alt det andre. I et slikt system ville din beskrivlelse om boforhold være ganske presise. Vi har kommet dit vi har i dag innen medisin på grunn av vitenskapelige metoder, og på tross av tull og tøys og feilaktige påstander.
    Er du i ferd med å bli helt skullete. Tror du vi holder på med grunnforskning her inne? Dette er et debattforum hvor noen ser ting annerledes enn deg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Er du i ferd med å bli helt skullete. Tror du vi holder på med grunnforskning her inne? Dette er et debattforum hvor noen ser ting annerledes enn deg.
    Det stemmer, heldigvis.
    Jeg hadde blitt imponert dersom du hadde besvart det spørsmålet Asbjørn har stilt deg et utall ganger.
    Jeg har også stilt deg en del spørsmål underveis, men nå har det gått så mye tid at jeg har glemt dem. Men kanskje kommer jeg på det igjen, når du fremmer samme påstand enda en gang.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Sånn har Norge blitt.

De som våger å stå opp mot majoriteten skal tas.

Man kan spørre hvorfor, og jeg tror at hvis man aksepterer at norske helsemyndigheter ikke alltid jobber for befolkningens beste, så innebærer det at man har fulgt noen sjarlataner og forsvant disse sjarlatanene. Det gjør vondt, så da er det best å angripe de som påpeker at helsemyndighetene er uten klær.

Det er derfor vi nå ser massive angrep mot de uvaksinerte. Alternativet var å måtte stille spørsmål ved myndighetene som vi nå har søkt trøst og sikkerhet hos. Da forsvinner følelsen av trygghet. Og er det n oe mennesket ønsker så er det å føle trygghet. Så nei takk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Sånn har Norge blitt.

Man kan spørre hvorfor, og jeg tror at hvis man aksepterer at norske helsemyndigheter ikke alltid jobber for befolkningens beste, så innebærer det at man har fulgt noen sjarlataner og forsvant disse sjarlatanene. Det gjør vondt, så da er det best å angripe de som påpeker at helsemyndighetene er uten klær.

Det er derfor vi nå ser massive angrep mot de uvaksinerte. Alternativet var å måtte stille spørsmål til myndighetene som vi nå har søkt trøst og sikkerhet hos. Da forsvinner følelsen av trygghet. Og er det n oe mennesket ønsker så er det å føle trygghet. Så nei takk.
    I Nederland er det opprør i gatene. Mot hvem da?
    Massive angrep mot uvaksinerte? Hvor? Hvordan?
    Hvem er det som "tar" folk med divergerende meninger her, om ikke det er folk med tømrede svart/hvite holdninger til det meste?

K

Khanate

Gjest
    Tips til Høvdingen. Marjorie Taylor Greene, kongressrepresentant, brøt mot Twitters regler om desinformasjon omkring Covid hele fem ganger. Hun fikk en ukes tenkepause i august i fjor, men ga seg ikke. Nå er hennes personlige twitterkonto stengt på livstid. Hun kan fortsatt formidle sine skrullerier gjennom sin representantkonto, men der gjelder ganske strenge regler for hva som er innafor.

Tenk så fint det blir når Twitter for ryddet opp i sandkassa.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.533
    Sånn har Norge blitt.

Det er derfor vi nå ser massive angrep mot de uvaksinerte. Alternativet var å måtte stille spørsmål ved myndighetene som vi nå har søkt trøst og sikkerhet hos. Da forsvinner følelsen av trygghet. Og er det n oe mennesket ønsker så er det å føle trygghet. Så nei takk.
    Her er du inne på noe som kommer til å bli enda mer interessant når pandemien er over. Er det noe vi har lært de siste 2 årene så er det at ord som forby, påby, tvang, steng, restriksjoner, kneble og andre lystige ord er nesten blitt vanlig å bruke når det er noe en ikke liker, og det værste er at det kan synes som at veldig mange synes at det er greit, det er blitt en slags normal.

Tipper at disse ordene kommer til å brukes ganske ofte i fremtiden når det dukker opp noe vi ikke liker. Vi får se.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis begynner deler av pressen å gjøre jobben sin.

I beredskapsplanen for koronahåndteringen påpeker regjeringen helt korrekt at smitteverntiltak kan gripe inn i grunnleggende menneskerettigheter, og at inngrep i slike rettigheter bare er lovlige dersom de er nødvendige og forholdsmessige.

Likevel holder regjeringen de videregående skolene på det strengeste tiltaksnivået selv om de faglige rådene anbefaler et lavere, gult nivå. Kunnskapsministeren forsvarer seg med at gult nivå i praksis ikke fungerer i den videregående skolen der elevene ofte har undervisning på tvers av klasser. Det er en argumentasjon som i beste fall framstår som spinkel, og som bør utfordres både politisk og faglig.

Vi kan ikke lenger gi avkall på grunnleggende rettigheter med et skuldertrekk. Det skal føles unormalt å bli fortalt hvor mange gjester vi kan ha til bords i våre egne hjem. Vi må kreve troverdige og logiske forklaringer på hvorfor slike tiltak er nødvendige.

Regjeringen har varslet en ny beredskapsplan i mars. Det bør åpne for en større debatt om hvordan vi skal ta oss ut av dagens unntakstilstand.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg tror det fleste her inne tenker sitt om antivaxere, så det blir en slags stråmann som tar mye oppmerksomhet fra de faktiske problemene vi står ovenfor i Norge.

Det er mulig at denne lenken er postet før, men artikkelen synliggjør en rekke svakheter i beslutningsgrunnlaget til Regjeringen. "Skrekkscenarioet" ble utarbeidet med svært begrenset data og store usikkerheter. Tankerekken til FHI er da at man publiserer så alvorlige tall, at de ikke kan bli tatt på å undervurdere smitten i etterkant. Konsekvensen er da svært inngripende tiltak og tiltaksbyrder ovenfor mennesker som allerede er utslitt fra før, der finansielle resevrer er på bristepunktet.

Dette er en "cover your ass" taktikk og suboptimal tekning, med et totalt fravær av mennesker som forstår konsekvensene av tiltakene.

Regjeringen, FHI og Helsedirektoratet tok ferie, uten å justere tiltakene med nye data, der folk flest samt media ikke bryr seg. Om vi engang hadde et sosialdemokrati, så er det dødt pr idag. Det beste er tydeligvis å ha en godt betalt jobb, og en helseforsikring som dekker utenlandsreiser.

Det eneste jeg ber om at de som skal gjøre jobben sin faktisk utfører den, og bruker litt mindre tid på å vise trynet sitt på TV. Videre, skal man ha svært høye lønninger på bekostning av skattekassen, så er det ingenting som heter hytte og ferie i julen. Da forventer man at folk gjør jobben sin. Strategien er pr idag som alltid, vente og se. Unnskyldningen er at vi må vente på "realistisk" smittetall når nå folk begynner å teste seg igjen. Vel, de har faktisk en indikator på situasjonen, og det er antall innlagte, og de kan se hvilken mutasjon det gjelder.

Men, vi kan alltids si at situasjonen er OK i dag. Konsekvensene av den mentale helsen kommer ikke før om noen mnd eller år, økonomien som direkte og indirekte baserer seg på olje- og gassproduksjon går bra. Who cares. La oss akkumulere tallene dere, og renvaske et slett arbeid.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    I Nederland er det opprør i gatene. Mot hvem da?
    Massive angrep mot uvaksinerte? Hvor? Hvordan?
    Hvem er det som "tar" folk med divergerende meninger her, om ikke det er folk med tømrede svart/hvite holdninger til det meste?
    Du har ikke fått med deg massive angrep mot de uvaksinerte?

Det er bare å lese i denne tråden. Det kommer frem i ny og ne at det er de uvaksinerte som er skyld i siste nedstengelse. Skrev du ikke selv at det var de uvaksinerte som opptok sykehusplassene? Koronapasienter opptar ca 10 %.

Det kommer frem holdninger om at uvaksinerte ikke skal få helsehjelp på sykehus. Det kommer frem at uvaksinerte skal skjelles ut. Da vil de til slutt ta vaksinen nemlig. Hva skjer hvis alle skjeller ut noen? Blir ikke det ren trakassering?

Svart/hvitt er din tolkning, og som du har fått beskjed om så bør du slutte med å tolke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Fordi jeg forholder meg til det prinsipielle. Og det er helt uavhengig av hva jeg måtte mene om noens holdninger og meninger.
    Der er jeg også.
    Så hva kommer det av at vi allikevel ser verden så forskjellig på dette punkt?
    Jeg mener det er rimelig at bevisste (eventuelt feilinformerte) løgner som gjentas og gjentas uten forbehold, til sist bør behandles noe annerledes enn outrerte meninger. Det er av begrenset interesse å møte flat-earth'ere og deres påstander med bilder fra verdensrommet år etter år. En diskusjon dreier seg om utveksling av argumenter, ikke av å fremme påstander som en hver lett kan motbevise.

Tidligere hadde vi en god debattant som kalte seg Gjestemedlem, og vi hadde en som kalte seg Slubbert. Den første gikk det utforbakke med hva angår debatteknikk og argumentsjon, han endte med å bli full av skjellsord i stedet for den skarpe debattant han var. Slubbert er en av de mest prinsipielle og rettlinjede debattanter av alle på HFS. Jeg har tidvis vært sterkt uenig med dem begge, men de lærte meg mye underveis. Dessverre sluttet jeg å lære noe som helst av en som gjennomgikk radikalisering i real time, mens Slubbert på sin side deltar mye mindre her. F.eks. har jeg fått mye lærdom fra hans gode argumenter omkring rus og ruspolitikk. Han er en mann som står for sine holdninger, med gode, poengterte argumenter, enten jeg er fryktelig uenig, eller ei.

Å påstå at jorda er flat kan en hver dåre gjøre. Det er bare de aller smarteste som kan underbygge det! ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det fleste her inne tenker sitt om antivaxere, så det blir en slags stråmann som tar mye oppmerksomhet fra de faktiske problemene vi står ovenfor i Norge.

Det er mulig at denne lenken er postet før, men artikkelen synliggjør en rekke svakheter i beslutningsgrunnlaget til Regjeringen. "Skrekkscenarioet" ble utarbeidet med svært begrenset data og store usikkerheter. Tankerekken til FHI er da at man publiserer så alvorlige tall, at de ikke kan bli tatt på å undervurdere smitten i etterkant. Konsekvensen er da svært inngripende tiltak og tiltaksbyrder ovenfor mennesker som allerede er utslitt fra før, der finansielle resevrer er på bristepunktet.

Dette er en "cover your ass" taktikk og suboptimal tekning, med et totalt fravær av mennesker som forstår konsekvensene av tiltakene.

Regjeringen, FHI og Helsedirektoratet tok ferie, uten å justere tiltakene med nye data, der folk flest samt media ikke bryr seg. Om vi engang hadde et sosialdemokrati, så er det dødt pr idag. Det beste er tydeligvis å ha en godt betalt jobb, og en helseforsikring som dekker utenlandsreiser.

Det eneste jeg ber om at de som skal gjøre jobben sin faktisk utfører den, og bruker litt mindre tid på å vise trynet sitt på TV. Videre, skal man ha svært høye lønninger på bekostning av skattekassen, så er det ingenting som heter hytte og ferie i julen. Da forventer man at folk gjør jobben sin. Strategien er pr idag som alltid, vente og se. Unnskyldningen er at vi må vente på "realistisk" smittetall når nå folk begynner å teste seg igjen. Vel, de har faktisk en indikator på situasjonen, og det er antall innlagte, og de kan se hvilken mutasjon det gjelder.

Men, vi kan alltids si at situasjonen er OK i dag. Konsekvensene av den mentale helsen kommer ikke før om noen mnd eller år, økonomien som direkte og indirekte baserer seg på olje- og gassproduksjon går bra. Who cares.
    Og dette er mye mer alvorlig enn at Khanate yter sine meninger. Det er også mer alvorlig enn Asbjørns gale regnestykker.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

God ide!
    Da kunne man kanskje luke bort de som utelukkende bedriver skremselspropaganda med mitraljøseallegorier også!

K

Khanate

Gjest
    Siden du ser ut til å ha blitt ekspert på vitenskapelig metode også: Kunne du snart tenke deg å svare på hva du mener om at vi hadde 99,8-99,9 % negative prøvesvar fra PCR-testene sommeren 2020 vs den teorien din om at PCR-tester gir så mange falske positive at de er ubrukelige? Du vet, hypotese vs nye data?
    Det er ikke jeg som hevder at PCR ikke er egnet til diagnostikk. Det er heller ikke jeg som hevder at PCR test kjørt med 45 sykler er meningsløst. Dette kommer fra mannen som utviklet teknologien.

Når jeg påpeker hva de rådende holdningene i dette forumet ville ha gjort med våre vitenskapelige miljøer, så impliserer ikke det at dette forumet er et vitenskapelig miljø og at alle innlegg skal tilfredsstille en eller annen vitenskapelig codex. Men behøver ikke være ekspert på "vitenskapelige metoder" for å innse at at et vitenskapelig miljø hvor man ikke kan stille spørsmål ved etablerte sannheter umulig kan bli produktivt.

Sist redigert av en moderator:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.636
    Du har ikke fått med deg massive angrep mot de uvaksinerte?

Det er bare å lese i denne tråden. Det kommer frem i ny og ne at det er de uvaksinerte som er skyld i siste nedstengelse. Skrev du ikke selv at det var de uvaksinerte som opptok sykehusplassene? Koronapasienter opptar ca 10 %.

Det kommer frem holdninger om at uvaksinerte ikke skal få helsehjelp på sykehus. Det kommer frem at uvaksinerte skal skjelles ut. Da vil de til slutt ta vaksinen nemlig. Hva skjer hvis alle skjeller ut noen? Blir ikke det ren trakassering?

Svart/hvitt er din tolkning, og som du har fått beskjed om så bør du slutte med å tolke.
    Jeg behøver ikke tolek det åpenbare.

Massive angrep er altså din beskrivelse av saklig uenighet? I denne tråden har noen vært skarpt kritiske til antivaxx'ere, og det finnes det gode grunner til. Selv er jeg prinsipiell tilhenger av friheten til å velge vaksinestatus, mens jeg er sterkt kritisk til løgner fra folk som ønsker å spre en mystisk konspirasjon omkring vaksiner, testing og opphav.
    I den grad jeg har synspunkter på sykehusbelegget, tar jeg utgangspunkt i offisielle tall. Jeg har ikke hevdet at vaksinemotstanderne fyller opp sykehusene, samtidig som jeg finner det rimelig å påpeke det faktum at de er sterkt overrepresentert blant innlagte, samt at de er mye yngre enn de innlagte med vaksine. Videre har jeg hevdet at manglende intensivkapasitet, er et politisk anliggende.

U

Utgatt24668

Gjest
    Og dette er mye mer alvorlig enn at Khanate yter sine meninger. Det er også mer alvorlig enn Asbjørns gale regnestykker.
    Jepp, vi lever faktisk ennå i et demokrati, og det er lov å ha meninger som skiller seg ut fra flokken, og vi har faktisk en frivillig vaksinering i dette landet.

Problemet med utvalgte regnestykker er at de sjeldent forteller hele sannheten. Isolert sett kan man ha rett, men ta feil i et større bilde. F.eks. jeg ser ikke på økonomien til Norge isolert sett, men er svært bekrymret for mange av de små og mellomstore selskapene der ute. Mange av dem er verken dekket av kompensasjonsordningene mht koronatiltak eller høye strømpriser. Det er lett å overse når man akkumulerer tall i en oljebasert økonomi. Dette er faktisk litt typisk Høyretekning, som heldigvis er på radaren til noen vaktbikkjer i andre partier.

Edit: Dette er enda mer alvorlig sett i lys av at: Vi skal ta hele landet i bruk og skape nye arbeidpsplasser og at disse arbeidsplassene skal ta over etter oljen. Både Høyre og Ap tenker feil strategi her, og de andre partiene som ser problemet er spredt på tvers av høyre,venstreaksen. Men, så lenge erfaringstall tilbake i tid sier at dette ikke er et problem, så la oss fortsette som før - men noen justeringer hit og dit avhengig av fargen på regjeringen.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn