Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^ etter de siste ukers flokkløping etter uvaksinerte så tror jeg nok at vi som nasjon bør roe litt ned på denne "verdens beste sted å bo"-holdningen vi har.

Det er frivillig å ta vaksinen, men tar du den ikke så skal det få konsekvenser for deg. Så liberale er vi blitt.

Når det kommer til verdens beste helsevesen, så kan vi trygt si at det har vi ikke. Da ville ikke Norge blitt stengt ned slik som vi gjør. Vi har dog et av verdens beste betalingssystemer for helsevesenet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    For min del må de gjerne teste sin egen hypotese på samme måte som den ene TV-predikanten etter den andre, men nå er det vel et faktum at
    1. størstedelen av pågangen til sykehus og intensivavdelinger består av uvaksinerte, og
    2. hensynet til sykehus- og intensivkapasitet er hovedbegrunnelsen for gjeldende smittevernrestriksjoner.
    Man kan være enig eller uenig i de tiltakene, men det er nokså nær et objektivt faktum at gjeldende restriksjoner for alle oss andre er innført i stor grad av hensyn til nevnte idioter. Om man krever at de signerer på en egenerklæring om at de ikke ønsker sykehusbehandling ved eventuell sykdom, og vi så åpner opp, så erdet greit for meg.
    Det er et fullstendig umulig og korttenkt scenario du kommer med her, Asbjørn. I et slikt verdensbilde ender vi med at en hver må ta ansvaret for hvorvidt et nennsomt oppbygget helsesystem skal få gjøre sin jobb, eller ikke. Samtidig ser jo også jeg at dette ikke kan fremstilles som et enkelt, binært regnestykke, her er det mange kjente og ukjente faktorer i ligningen. Derfor er jeg litt glad for at noen fler fremviser et visst tvisyn i debatten nå, i motsetning til de som lar seg forvirre av at det går an å ha to til dels motstridende tanker i hodet på samme tid.
    - Folk skal ha retten til å takke nei til vaksine, samtidig som det skal tydelig markeres hvor hodeløst det er å ikke ta den.
    - Sykehusene i dette og andre land, hadde kommet MYE bedre ut av det med så å si 100% vaksinegrad, samtidig ligger det politiske avgjørelser bak det fakturm at vi har for få senger til å ivareta Covid-utfordringene spesifikt.
    - Folk skal ha rett til å takke nei til vaksine, men skal ungdom, vaksinerte og næringsliv måtte "betale prisen" for denne dumheten, i form av nedstengninger og isolasjon?
    - Har samfunnet rett til å nekte dumme eller feilinformerte mennesker behandling....?
    - Har samfunnet rett til å nekte sin egen befolkning bevegelsesfrihet, uten at det er innført unntakstilstand?
    - Vil samfunnet påføres større skade ved å neglisjere denne sykdommen, nå som vi har oppnådd såpass høy grad av vaksinering?

Mange andre spørsmål kan og bør stilles. Det vi tydelig ser nå, er at tvilen i befolkningen omkring i den vestlige verden, virkelig viser seg til fulle. "Vi" begynner å forlange mer håndfast underbyggelse av forholdsmessigheten i det som foregår. Det politiske system, samt fagmiljøene kan komme til å skyte seg selv i foten ganske snart (om de ikke allerede har gjort det), ved å unngå en åpen, saklig diskusjon i forholdsmessigheten i det som nå foregår. Og muligens (jeg tviler fortsatt), er tiden inne for å gi faen, sette opp feltsykhus der forsvaret er involvert, og la uvaksinerte teste sin tese full scale. Men samfunnet skal selvsagt fortsatt sørge for adekvat behandling i en hver sivilsert nasjon, med de ressurser som er nødvendige. Samtidig er det verdt å være tydelig på at det ikke nødvendigvis er verken enklere, billigere eller lurere å la det stå til, vi er i en situasjon som vil koste blod og penger i bøtter og spann, uansett løsningsvalg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    ^ etter de siste ukers flokkløping etter uvaksinerte så tror jeg nok at vi som nasjon bør roe litt ned på denne "verdens beste sted å bo"-holdningen vi har.

Det er frivillig å ta vaksinen, men tar du den ikke så skal det få konsekvenser for deg. Så liberale er vi blitt.

Når det kommer til verdens beste helsevesen, så kan vi trygt si at det har vi ikke. Da ville ikke Norge blitt stengt ned slik som vi gjør. Vi har dog et av verdens beste betalingssystemer for helsevesenet.
    Alle andre land stenger også ned. Så de har heller ikke verdens beste helsevesen, da.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvis omikron tar fullstendig over og gir mildere sykdom som det vel er ting som tyder på at den gjør, bl.a. virker det som om viruset setter seg høyere i halsen og i mye mindre grad går ned i lungene, vil dette i langt større grad bli mer som en vanlig influensa og håndterbart på en helt annen måte enn dagens situasjon.

Men det gjenstår å se. Det er lett å trekke raske konklusjoner basert på for lite data.

K

Khanate

Gjest
    Det ser ut til at lock-down betyr "business as usual" for store deler av økonomien. Om vi hadde hatt en effektiv lock-down ville store deler av økonomien gått i stå kun etter noen få uker. Slik det er nå så får de fleste bedriftene tak i det de trenger for å hold hjulene igang, og det samme gjelder vanlige folk som finner det de trenger i matvarebutikken og i andre butikker. Vi kan dermed anta at lock-down først og fremst er teater, og at det i hovedsak rammer serveringsbransjen og kanskje barnehager. Skoler og universiteter og annen offentlig virksomhet overlever uansett. Øvrig økonomi går så det suser, de som kan jobber hjemmefra, resten møter opp som normalt. Grensene er åpne for alle unntatt uvaksinerte turister, all mulig transport foregår uhindret som før pandemien. Dermed har vi en rekke grep som ikke virker:

Vaksinene virker ikke
    Munnbind virker ikke
    Håndsprit har ingen praktisk funksjon annet enn å indusere eksem og kløe
    Lock-down er der kun som symbolsk tiltak og virker derfor ikke

Note: Greit å bemerke at dette er Khanate sine påstander. Mvh Høvdingen
    Hva, er jeg detronisert fra rollen som orakel? :D

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.717
    Ser at lystige Bjørn starter det nye året med frisk mot og allerede nå går langt i å avlyse årets 17 mai tog. Egentlig ganske greit at han går ut slik, da får vi et innblikk i hva de tenker om det neste halve året. Lurer på hva Støre synes om dette der han sitter på sin egen tue.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.581
    Det ser ut til at lock-down betyr "business as usual" for store deler av økonomien. Om vi hadde hatt en effektiv lock-down ville store deler av økonomien gått i stå kun etter noen få uker. Slik det er nå så får de fleste bedriftene tak i det de trenger for å hold hjulene igang, og det samme gjelder vanlige folk som finner det de trenger i matvarebutikken og i andre butikker. Vi kan dermed anta at lock-down først og fremst er teater, og at det i hovedsak rammer serveringsbransjen og kanskje barnehager. Skoler og universiteter og annen offentlig virksomhet overlever uansett. Øvrig økonomi går så det suser, de som kan jobber hjemmefra, resten møter opp som normalt. Grensene er åpne for alle unntatt uvaksinerte turister, all mulig transport foregår uhindret som før pandemien. Dermed har vi en rekke grep som ikke virker:

Vaksinene virker ikke
    Munnbind virker ikke

Det kan se ut som du tror at målet med alle restriksjonene er å kvele økonomien snarere enn pandemien...

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Hva, er jeg detronisert fra rollen som orakel? :D
    En uting Høvdingen gjør der. Alt her er jo bare ulike meninger.

Men @Khanate : når du frasier deg vaksine, frasier du deg også ditt potensielle behov for/rett til sykehushjelp om du skulle trenge hjelp pga korona?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Enig. Skal han bemerke alle sine meninger eller bare de han ikke liker?
    sikkert litt inspirert av hva en viss president ble utsatt for i sosiale medier, da han fremla sine tåpelige absurditeter. Jeg kan se for meg at nettstedseier vil understreke at konspirajoner og blanke løgner ikke er veldig ønsket på hans nettsted. Tross alt representerer det noe litt annet enn kontroversielle meninger.

Høvdingen er i sin fulle rett, på samme måte som når han eller moderatorene sletter innlegg som ikke er innafor.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769

Men @Khanate : når du frasier deg vaksine, frasier du deg også ditt potensielle behov for/rett til sykehushjelp om du skulle trenge hjelp pga korona?
    Så lenge vaksine er frivillig, finnes det få argumenter for å frasi seg behandlingsrett. Hvorfor i alle dager skulle han gjøre noe så dumt?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.717
    sikkert litt inspirert av hva en viss president ble utsatt for i sosiale medier, da han fremla sine tåpelige absurditeter. Jeg kan se for meg at nettstedseier vil understreke at konspirajoner og blanke løgner ikke er veldig ønsket på hans nettsted. Tross alt representerer det noe litt annet enn kontroversielle meninger.

Høvdingen er i sin fulle rett, på samme måte som når han eller moderatorene sletter innlegg som ikke er innafor.
    Når man skal simulere at en sitter høyt så drar man inn Trump. Tror alle, kanskje bortsett fra deg?, skjønner hva Khanate skriver og mener, det hele er rimelig uskyldig og såpass tydelig at en bemerking er helt unødvendig.

Alle vet at høvdingen er i sin fulle rett.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Når man skal simulere at en sitter høyt så drar man inn Trump. Tror alle, kanskje bortsett fra deg?, skjønner hva Khanate skriver og mener, det hele er rimelig uskyldig og såpass tydelig at en bemerking er helt unødvendig.

Alle vet at høvdingen er i sin fulle rett.
    Skjønner godt hva Khanate skriver, og det er i all hovedsak det rene tullball. Uskyldig...? Nja, mest fordi det er skrevet på HFS, der kun "familien" ser det. Standpunktene og påstandene er ikke veldig uskyldige i en større sammenheng.

Derimot litt vanskeligere for å forstå ditt innlegg her over; det jeg ville fram til er at det er nettstedseier som bestemmer over eget nettsted. Nevnte tullepresident var bare et eksempel for å illustrere hva nettstedseier kan gjøre om han har lyst, uavhengig om det er en klovn eller en gud som skriver der.

K

Khanate

Gjest

Om dette innebærer at jeg får tilbake den delen av inntektsskatten som har gått til å betale for våre helsetjenester siden jeg sist belastet systemet, så skal jeg frasi meg behandlingen (det bør bli en god slant penger). Ellers kan jeg røpe at jeg gladelig betaler skatt (mer enn mange) slik at de som trenger det kan få behandling. Dette gjelder også behandling av kjederøykere, alkoholikere, narkomane, folk som tar fjorten medikamenter hver dag, overvektige, de som lever på kola og gatekjøkkenmat, de som selforskyldt knekker nakken og må hentes ved en redningsaksjon osv. Min mor ble btw lagt inn på sykehus rett før Jul (ambualanse og fullt oppbud). Hun er ikke vaksinert, men ingen gjorde noe nummer ut av dette. Hun fikk meget god behandling etter hva vi kan bedømme. Da jeg besøkte henne gjorde heller ingen noe nummer av at jeg ikke er vaksinert. Jeg bar maske naturligvis, slik jeg gjør på butikken og andre steder dette er påkrevet, selv om jeg vet at dette gjør svært lite fra eller til.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.717
    Skjønner godt hva Khanate skriver, og det er i all hovedsak det rene tullball. Uskyldig...? Nja, mest fordi det er skrevet på HFS, der kun "familien" ser det. Standpunktene og påstandene er ikke veldig uskyldige i en større sammenheng.

Derimot litt vanskeligere for å forstå ditt innlegg her over; det jeg ville fram til er at det er nettstedseier som bestemmer over eget nettsted. Nevnte tullepresident var bare et eksempel for å illustrere hva nettstedseier kan gjøre om han har lyst, uavhengig om det er en klovn eller en gud som skriver der.
    Det jeg mener er at alle som kan lese skjønner ståstedet til Khanate, noen reagerer sterkt, bl.a. du, andre trekker på skuldrene og leser vel kanskje ikke alt han skriver engang, som sagt så er det så tydelig at en bemerkning ikke er nødvendig. Mener jeg.

Men han skal ha for èn ting Khanate; han har kondis og han slår aldri ihjel sine egne argumenter i den siste linjen i innlegget.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Munnbind er ikke for å verne seg selv mot smitte, og det har vel vært informert om en million ganger eller noe sånt?
    Munnbind brukes for å begrense dråpesmitte.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Det jeg mener er at alle som kan lese skjønner ståstedet til Khanate, noen reagerer sterkt, bl.a. du, andre trekker på skuldrene og leser vel kanskje ikke alt han skriver engang, som sagt så er det så tydelig at en bemerkning ikke er nødvendig. Mener jeg.

Men han skal ha for èn ting Khanate; han har kondis og han slår aldri ihjel sine egne argumenter i den siste linjen i innlegget.
    Sånn er det jo med folk som ikke klarer å se nyanser! :D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Vaksinene virker ikke
    Munnbind virker ikke

Dette er langt fra greit, uansett om høvdingen skulle være i sin fulle rett.

Det må faktisk være lov for Khanate å mene at vaksiner ikke virker. Til en viss grad gjør de jo heller ikke det, siden hverken en eller to doser er nok til å hindre hverken smitte eller strenge restriksjoner.
    Munnbind kan mest av alt føre til at folk er ekstra forsiktige. Det har vel kommet forskning fra bla FHI om at munnbind i seg selv ikke forhindrer spesielt mye smitte.
    Lock-down, spesielt i områder med minimal smitte og alvorlig sykdom er helt klart noe som være helt på sin plass å diskutere.

Det er lov å mene og ytre det meste i Norge, selv om man skulle være uenig.

Det Høvdingen gjør, er å ta en Høie ("Debatten" om munnbind, der Solvang hadde den frekkehet å stille spørsmål)

Dette er ikke bra, Høvdingen.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Så lenge vaksine er frivillig, finnes det få argumenter for å frasi seg behandlingsrett. Hvorfor i alle dager skulle han gjøre noe så dumt?
    Mange vil vel si å ikke ta vaksine er passelig dumt, så bare lurte på hvor lista lå jeg..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Dette er langt fra greit, uansett om høvdingen skulle være i sin fulle rett.
    Er det ikke greit at eieren av dette private nettstedet selv bestemmer hva som kan få stå uimotsagt?
    Ettersom du selv også mener at Høvdingen er i sin fulle rett, er vel hans forsiktige moderering her også helt grei?

Saken er jo at et par av setningene det reageres i mot, er beviselig feil, og dermed bør de fremlegges som noe annet enn fakta. Dette med vaksinen, f.eks., det er som du påpeker ikke en binær situasjon, de virker uomtvistelig, men de stopper ikke smitte 100%. Ergo kan man f.eks. mene at vaksinering er unødvendig, men det er noe fullstendig annet enn å premissløst hevde at det ikke virker.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Mange vil vel si å ikke ta vaksine er passelig dumt, så bare lurte på hvor lista lå jeg..
    Jo, det er så dumt at det knapt kan beskrives med ord, men det er fortsatt et fritt valg. Som Khanate selv sier, og mange andre påpeker; folk gjør utrolig mye dumt, men det sendes ambulanser for å hente dem, uansett. Og de lappes sammen, uansett hvor dumme de er.
    Khanate betaler sin skatt, og har rett på adekvat behandling.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke greit at eieren av dette private nettstedet selv bestemmer hva som kan få stå uimotsagt?
    Ettersom du selv også mener at Høvdingen er i sin fulle rett, er vel hans forsiktige moderering her også helt grei?

Saken er jo at et par av setningene det reageres i mot, er beviselig feil, og dermed bør de fremlegges som noe annet enn fakta. Dette med vaksinen, f.eks., det er som du påpeker ikke en binær situasjon, de virker uomtvistelig, men de stopper ikke smitte 100%. Ergo kan man f.eks. mene at vaksinering er unødvendig, men det er noe fullstendig annet enn å premissløst hevde at det ikke virker.
    Han er i sin fulle rett, men det at han benytter den retten i dette tilfellet, er langt fra greit.

Det er det prinsipielle som blir som blir helt feil.
    “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.” Voltaire.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880

Hallo… dette er et privat lukket forum. Folk kan få mene hva de vil. No-platforming fører som regel ikke med seg noe godt. Jo mer taletid Listhaug får, jo færre stemmer Frp..

Vi er vel forumet her, og serverne er vel delvis betalt vha kronerulling. Forstår Høvdingen er juridisk eier av domenet, men begynner man med slik merking er det en hel verden med problemstillinger som åpner seg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen påstår jo også at uvaksinerte er årsaken til kapasitetsproblemer i helsevesenet.

Det er også beviselig helt feil. Har ikke sett noe rød skrift etter slike påstander.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Han er i sin fulle rett, men det at han benytter den retten i dette tilfellet, er langt fra greit.

Det er det prinsipielle som blir som blir helt feil.
    “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.” Voltaire.
    Og Høvdingen følger denne doktrinen greit, ved at han ikke fjerner ytringene. Han bare påpeker at disse må stå for vedkommendes egen regning, all den tid de er beviselig gale.
    Det er noe annet enn å hevde en eller annen uspiselig mening, der det ikke nødvendigvis finnes noe fasitsvar.

Om jeg f.eks. hevder at jeg vil forby fagforeninger, fordi disse ødelegger norsk arbeidsliv, er det en kontroversiell holdning. Om jeg f.eks. uten forbehold hevder at man kan drikke klor for å bli virusfri, bør det ikke anses som et tilsvarende kontroversielt synspunkt, for det er det ikke. Det er en løgn, og en farlig en, også.
    Da aksepterer jeg at eieren av nettstedet sier fra at han ikke står inne for, eller tar noen form av ansvar for denne typen ytringer.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Noen påstår jo også at uvaksinerte er årsaken til kapasitetsproblemer i helsevesenet.

Det er også beviselig helt feil. Har ikke sett noe rød skrift etter slike påstander.
    Det er en mye mer kompleks spørsmålsstilling, lars_erik, og det er du fullt klar over.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og Høvdingen følger denne doktrinen greit, ved at han ikke fjerner ytringene. Han bare påpeker at disse må stå for vedkommendes egen regning, all den tid de er beviselig gale.
    Det er noe annet enn å hevde en eller annen uspiselig mening, der det ikke nødvendigvis finnes noe fasitsvar.

Om jeg f.eks. hevder at jeg vil forby fagforeninger, fordi disse ødelegger norsk arbeidsliv, er det en kontroversiell holdning. Om jeg f.eks. uten forbehold hevder at man kan drikke klor for å bli virusfri, bør det ikke anses som et tilsvarende kontroversielt synspunkt, for det er det ikke. Det er en løgn, og en farlig en, også.
    Hva har Høvdingen med å påpeke noe som helst?

Dette er et debattforum, der påstander og meninger diskuteres. Det var helt unødvendig av Høvdingen, og det setter ham i et svært dårlig lys.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Jo, det er så dumt at det knapt kan beskrives med ord, men det er fortsatt et fritt valg. Som Khanate selv sier, og mange andre påpeker; folk gjør utrolig mye dumt, men det sendes ambulanser for å hente dem, uansett. Og de lappes sammen, uansett hvor dumme de er.
    Khanate betaler sin skatt, og har rett på adekvat behandling.
    Det er også er fritt valg å lese «dumme» innlegg her på forumet, men du mener en adekvat behandling av slike innlegg er flagging av en tilfeldig formynderperson?

K

Khanate

Gjest
    Litt om vaksinen. Den virker ikke. Hvordan kan jeg si dette? Jo, den hindrer ikke at du blir smittet, og den hindrer ikke at du blir syk, og den hindrer ikke at du sprer smitte. Hva står vi igjen med da? Jo, den eneste måten å oppnå immunitet mot sykdommen er gjennom et møte med viruset hvor immunforsvaret løser oppgaven.
    Nå finnes det en del grep som kan gjøres for å øke immunforsvarets evne til å takle virus. Og det finnes en del grep som kan gjøres for å hindre at det hele utvikler seg i feil retning, om du skulle bli smittet. Så langt ser det ut til at kun et fåtall i fagmiljøene har interesse for disse alternativene, da grensene mellom politikk og viten dessverre er i ferd med å utviskes. Med tanke på vaksinenes meritter fremstår det som underlig at man ikke ser på alternativene. Vi har en del å lære av hvordan ting gjøres i deler av India, Afrika og Syd-Amerika.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Litt om vaksinen. Den virker ikke. Hvordan kan jeg si dette? Jo, den hindrer ikke at du blir smittet, og den hindrer ikke at du blir syk, og den hindrer ikke at du sprer smitte. Hva står vi igjen med da? Jo, den eneste måten å oppnå immunitet mot sykdommen er gjennom et møte med viruset hvor immunforsvaret løser oppgaven.
    Nå finnes det en del grep som kan gjøres for å øke immunforsvarets evne til å takle virus. Og det finnes en del grep som kan gjøres for å hindre at det hele utvikler seg i feil retning, om du skulle bli smittet. Så langt ser det ut til at kun et fåtall i fagmiljøene har interesse for disse alternativene, da grensene mellom politikk og viten dessverre er i ferd med å utviskes. Med tanke på vaksinenes meritter fremstår det som underlig at man ikke ser på alternativene. Vi har en del å lære av hvordan ting gjøres i deler av India, Afrika og Syd-Amerika.
    Dette innlegger mener jeg derimot er helt innafor, for her er premissene klare. Vaksinen virker ikke fordi....
    I en sånn setting, kan man diskutere, da er det en meningsytring. Det er noe annet enn en premissløs og forbeholdsløs påstand.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Khanate har jo delvis rett angående immunitet også. I Norge har vi hatt svært liten naturlig immunitet, grunnet strenge restriksjoner. Det igjen er politisk valgt, og må selvsagt være helt åpent for diskusjon.

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    T-celler (en type hvite blodlegemer) angriper virus hvis vi blir smittet. Disse T-cellene kan bli «aktiverte» av koronavaksinen og dermed klare til å bekjempe SARS-CoV-2-viruset, selv om en ikke danner målbare antistoffer, sier Karsten Midtvedt, overlege på nyreseksjonen ved Rikshospitalets Avdeling for transplantasjonsmedisin.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn