For min del må de gjerne teste sin egen hypotese på samme måte som den ene TV-predikanten etter den andre, men nå er det vel et faktum at
1. størstedelen av pågangen til sykehus og intensivavdelinger består av uvaksinerte, og
2. hensynet til sykehus- og intensivkapasitet er hovedbegrunnelsen for gjeldende smittevernrestriksjoner.
Man kan være enig eller uenig i de tiltakene, men det er nokså nær et objektivt faktum at gjeldende restriksjoner for alle oss andre er innført i stor grad av hensyn til nevnte idioter. Om man krever at de signerer på en egenerklæring om at de ikke ønsker sykehusbehandling ved eventuell sykdom, og vi så åpner opp, så erdet greit for meg.
Det er et fullstendig umulig og korttenkt scenario du kommer med her, Asbjørn. I et slikt verdensbilde ender vi med at en hver må ta ansvaret for hvorvidt et nennsomt oppbygget helsesystem skal få gjøre sin jobb, eller ikke. Samtidig ser jo også jeg at dette ikke kan fremstilles som et enkelt, binært regnestykke, her er det mange kjente og ukjente faktorer i ligningen. Derfor er jeg litt glad for at noen fler fremviser et visst tvisyn i debatten nå, i motsetning til de som lar seg forvirre av at det går an å ha to til dels motstridende tanker i hodet på samme tid.
- Folk skal ha retten til å takke nei til vaksine, samtidig som det skal tydelig markeres hvor hodeløst det er å ikke ta den.
- Sykehusene i dette og andre land, hadde kommet MYE bedre ut av det med så å si 100% vaksinegrad, samtidig ligger det politiske avgjørelser bak det fakturm at vi har for få senger til å ivareta Covid-utfordringene spesifikt.
- Folk skal ha rett til å takke nei til vaksine, men skal ungdom, vaksinerte og næringsliv måtte "betale prisen" for denne dumheten, i form av nedstengninger og isolasjon?
- Har samfunnet rett til å nekte dumme eller feilinformerte mennesker behandling....?
- Har samfunnet rett til å nekte sin egen befolkning bevegelsesfrihet, uten at det er innført unntakstilstand?
- Vil samfunnet påføres større skade ved å neglisjere denne sykdommen, nå som vi har oppnådd såpass høy grad av vaksinering?
Mange andre spørsmål kan og bør stilles. Det vi tydelig ser nå, er at tvilen i befolkningen omkring i den vestlige verden, virkelig viser seg til fulle. "Vi" begynner å forlange mer håndfast underbyggelse av forholdsmessigheten i det som foregår. Det politiske system, samt fagmiljøene kan komme til å skyte seg selv i foten ganske snart (om de ikke allerede har gjort det), ved å unngå en åpen, saklig diskusjon i forholdsmessigheten i det som nå foregår. Og muligens (jeg tviler fortsatt), er tiden inne for å gi faen, sette opp feltsykhus der forsvaret er involvert, og la uvaksinerte teste sin tese full scale. Men samfunnet skal selvsagt fortsatt sørge for adekvat behandling i en hver sivilsert nasjon, med de ressurser som er nødvendige. Samtidig er det verdt å være tydelig på at det ikke nødvendigvis er verken enklere, billigere eller lurere å la det stå til, vi er i en situasjon som vil koste blod og penger i bøtter og spann, uansett løsningsvalg.