Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Gjør alvor av massesøksmål etter skjenkestopp
    (Bergensavisen): SMB, en gruppering som representerer Små og mellomstore bedrifter, har i ettermiddag besluttet å gå rettens vei for å få tilbake tapte inntekter som følge av skjenkeforbudet.
    – Det er gjort enstemmig vedtak om at styret får fullmakt til å gå videre med søksmålet og forfølge dette juridisk. Bare i tapte skatteinntekter snakker vi om store beløp, sier styreleder Karl-Anders Grønland til BA.
    På spørsmål om regjeringen har foretatt utregninger av tapte skatteinntekter som følge av tiltakene, bekrefter helseminister Ingvild Kjerkol at man ikke har slike anslag. Det finnes ingen egnet måte å måle smitteverntiltak opp mot andre mulige tiltak, skriver hun i et svarbrev datert i dag.
    Blir en spennende, prinsipiell rettssak, som det skal bli interessant å følge.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Dette sa helsedirektøren om situasjonen
    I referatet står det at helsedirektør Guldvog trakk frem personellmangel i kommunene – og at rundt halvparten kommunene har «betydelige utfordringer».

– 172 kommuner rapporterer om utfordrende eller kritisk tilgang på personell og kritisk kompetanse. Dette betyr at cirka 50 prosent av kommunene har betydelige utfordringer med tilgang til helsepersonell, særlig leger og sykepleiere, står det i referatet.

Det var visst ikke 172 kommuner, men 5...

– Denne uken rapporterte 172 kommuner til Helsedirektoratet at tilgangen på personell og kritisk kompetanse er utfordrende eller kritisk. Det tar vi på alvor, sa også helseministeren til VG i forrige uke.

VG ba om innsyn i oversikten. Det var fem kommuner som hadde varslet om «kritisk» mangel, og samtlige sier nå at situasjonen har bedret seg.

_________
    Jaggu på tide at pressen begynner å gjøre jobben sin. Jeg sier nok en gang, Guldvog og Nakstad må bæres ut av kontorene sine snarest. Disse to gjør massiv skade på Norges befolknings tillit til helsemyndighetene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Siden det var helt usannsynlig at kapasiteten var "sprengt" over hele landet, var dette ikke akkurat overraskende. Men greit å få bekreftet, enda en gang, hvorfor helsemyndigheter ikke skal være de som de facto styrer landet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Er på jobb i Sverige. Likelydende diskusjoner her som hjemme. Hørte på radioen i dag at "det er ikke Covid-19 som skaper kapasitetsproblemer på sykehusene, men det er Covid som har gjort oss oppmerksomme på dem!"
    Passer bra i Norge også, det.

Ellers fra det store utland er å melde at over 1 million testet positivt i USA i går; pr. capita tilsvarer det daglig smittetrykk på 50 000 om det var i Norge. Bare nevner det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det som er trist er at befolkningen jager i flokk etter uvaksinerte, fordi narrativet er at det er de uvaksinerte som har stengt ned Norge.
    Nettopp. Her har man feks fått stilnet Khanate, man går løs på de som ikke følger flokken- selv om de har rett, man kommer med følelsesmessige og moralske utbrudd med stort patos-når det innlysende ligger rett foran nesa.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Og det som er trist er at befolkningen jager i flokk etter uvaksinerte, fordi narrativet er at det er de uvaksinerte som har stengt ned Norge.
    Det beste hadde vært om vi overså det faktum at en viss %-andel voksne har latt være å vaksinere seg. De har tatt sitt valg, nå får de bare leve med det. De driter i meg, og jeg driter i dem. Enklest for alle.
    Så får vi heller kalle inn forsvaret og deres feltsykehus om det skulle gå helt til helvete, så får vi testet litt beredskap i samme slengen. Vi kan ikke fortsette å ta spesielle hensyn til en liten gjeng som har gjort sitt lovlige valg hva angår vaksiner.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Nettopp. Her har man feks fått stilnet Khanate, man går løs på de som ikke følger flokken- selv om de har rett, man kommer med følelsesmessige og moralske utbrudd med stort patos-når det innlysende ligger rett foran nesa.
    For n'te gang, det er ikke valget av personlig vaksinestrategi som er problemet, det er alt det forbannede sludderet som følger med på kjøpet det reageres i mot.
    På tide å se den distinksjonen. Det er en hvers fordømte rett å nekte vaksinering av egen kropp. Men servererer du meg bullshit midt i trynet om og om igjen, gidder jeg ikke høre på det. Hvor vanskelig kan det være, i grunn?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For n'te gang, det er ikke valget av personlig vaksinestrategi som er problemet, det er alt det forbannede sludderet som følger med på kjøpet det reageres i mot.
    På tide å se den distinksjonen. Det er en hvers fordømte rett å nekte vaksinering av egen kropp. Men servererer du meg bullshit midt i trynet om og om igjen, gidder jeg ikke høre på det. Hvor vanskelig kan det være, i grunn?
    Det handler om at debatten trenger de stemmene også.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Det handler om at debatten trenger de stemmene også.
    Hvorfor?

Behvøver vi Q-anon, DJ Trump, flat-earthere, Alex Jones og Duterte også? Behøver vi å bli oversmurt med ondsinnede løgner, angrep på demokratiet, avfeiing av vitenskap, russiske trollgeneratorer, krigshissig og chem-trails teoretikere uten å si fra hva som er pisspreik og hva som er realiteter?
    Hvorfor??

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det beste hadde vært om vi overså det faktum at en viss %-andel voksne har latt være å vaksinere seg. De har tatt sitt valg, nå får de bare leve med det. De driter i meg, og jeg driter i dem. Enklest for alle.
    Så får vi heller kalle inn forsvaret og deres feltsykehus om det skulle gå helt til helvete, så får vi testet litt beredskap i samme slengen. Vi kan ikke fortsette å ta spesielle hensyn til en liten gjeng som har gjort sitt lovlige valg hva angår vaksiner.
    Det søteste er disse som liksom er bekymret for helsa til de uvaksinerte der de skjeller dem ut på det verste.

Feltsykehusene lot vi stå igjen pokker i vold for 10 år siden dessverre. Fordi det var lettere å kjøpe nytt... kjøpte vi nytt? NOPE!

På tide å ta et oppgjør med helsemyndighetene. Det er de som har stengt oss ned for n-te gang. Og de juger så det renner av dem der de prøver å begrunne det.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jeg faktisk mer enig i. Langt bedre løsning enn kårånapass, diskriminering og utestenging fra samfunnet. Jeg tror faktisk de fleste ikke-vaksinerte mener dette er greit også, de har jo tatt sine valg som du sier.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor?

Behvøver vi Q-anon, DJ Trump, flat-earthere, Alex Jones og Duterte også? Behøver vi å bli oversmurt med ondsinnede løgner, angrep på demokratiet, avfeiing av vitenskap, russiske trollgeneratorer, krigshissig og chem-trails teoretikere uten å si fra hva som er pisspreik og hva som er realiteter?
    Hvorfor??
    Fordi det kun er ved å la de slippe til at man har en mulighet til å forstå hva som egentlig ligger bak. De kan også til tider ha poenger som kan være greit å tenke over. Og det er bedre at de deler sine tanker på et "sivilisert" forum, enn i et ekkokammer. Selv om ekkokammer til tider er tendensen her også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jeg faktisk mer enig i. Langt bedre løsning enn kårånapass, diskriminering og utestenging fra samfunnet. Jeg tror faktisk de fleste ikke-vaksinerte mener dette er greit også, de har jo tatt sine valg som du sier.
    Alle har ansvar for sine egne valg og sin egen helse. Når vi nå har fått bekreftet at kapasiteten IKKE er sprengt, er svaret selvsagt å åpne opp og slippe viruset løs- i en befolkning med 90% fullvaksinerte voksne.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Fordi det kun er ved å la de slippe til at man har en mulighet til å forstå hva som egentlig ligger bak. De kan også til tider ha poenger som kan være greit å tenke over. Og det er bedre at de deler sine tanker på et "sivilisert" forum, enn i et ekkokammer. Selv om ekkokammer til tider er tendensen her også.
    Selvsagt skal de slippe til!! Det gjør de da, ingen som har nektet folk å lire av seg det ene dummere enn det andre. Problemet med den gruppa som serverer slik idioti i en endeløs strøm, er jo at de hevder at dret å bli motsagt er det samme som sensur. Det er det altså ikke. De skal ikke sensureres, men dersom ingen sier i mot dem, og/eller forteller dem med rene ord hvor mange kilometer ute på feil jorde de er, da er vi ryggradsløse. Rasister, ekstremister, konspirasjonsteoretikere og andre villfarelser skal konfronteres, selvfølgelig skal de det! Men det er ikke sensur, har aldri vært, og kommer aldri til å bli. Problemet med folk som har "funnet sannheten", er jo at de kommer med en mengde til dels farlig tøv, og dersom man ikke konfronterer sånt, da er man en dott.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt skal de slippe til!! Det gjør de da, ingen som har nektet folk å lire av seg det ene dummere enn det andre. Problemet med den gruppa som serverer slik idioti i en endeløs strøm, er jo at de hevder at dret å bli motsagt er det samme som sensur. Det er det altså ikke. De skal ikke sensureres, men dersom ingen sier i mot dem, og/eller forteller dem med rene ord hvor mange kilometer ute på feil jorde de er, da er vi ryggradsløse. Rasister, ekstremister, konspirasjonsteoretikere og andre villfarelser skal konfronteres, selvfølgelig skal de det! Men det er ikke sensur, har aldri vært, og kommer aldri til å bli. Problemet med folk som har "funnet sannheten", er jo at de kommer med en mengde til dels farlig tøv, og dersom man ikke konfronterer sånt, da er man en dott.
    Problemet er at de ikke er det spøtt "dummere" enn de som innbiller seg at nasjonale tiltak i områder med minimal smitte og alvorlig sykdom har noe for seg. Selv om de som virkelig tror på det, føler seg de få antivaxxerne overlegne.

Da har du flokkmentaliteten, der de "riktige" meninger er det eneste godtatte- selv om de er helt på trynet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.631
    Problemet er at de ikke er det spøtt "dummere" enn de som innbiller seg at nasjonale tiltak i områder med minimal smitte og alvorlig sykdom har noe for seg. Selv om de som virkelig tror på det, føler seg de få antivaxxerne overlegne.

Da har du flokkmentaliteten, der de "riktige" meninger er det eneste godtatte- selv om de er helt på trynet.
    Du beveger deg inn i et minefelt. I det øyblikket du sidestiller konspirasjoner og beviselig bullshit med politiske avgjørelser du er hoppende uenig i, er du på god vei ned i gjørma selv.
    Men du har gjentatt de samme påstandene så mange ganger nå, at du du ikke behøver å gjøre det enda en gang, jeg har forstått at du tror på det selv.

Men nå vil jeg sove. :)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Faren med dette er jo at da kan de uvaksinerte smitte oss vaksinerte og da blir det mer tiltak.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du beveger deg inn i et minefelt. I det øyblikket du sidestiller konspirasjoner og beviselig bullshit med politiske avgjørelser du er hoppende uenig i, er du på god vei ned i gjørma selv.
    Men du har gjentatt de samme påstandene så mange ganger nå, at du du ikke behøver å gjøre det enda en gang, jeg har forstått at du tror på det selv.

Men nå vil jeg sove. :)
    Selvsagt beveger jeg meg inn i et minefelt- med viten og absolutt vilje.

Idioti et Idioti uansett om flertallet mener de har rett. Eller om det er konspirasjonsteorier. Flokkmentalitet er etter min mening faktisk verre; man mener noe veldig sterkt, gjerne sauset sammen med "moral" - fordi dette er det " riktige" å mene denne uken. Med hjernen frakoblet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kritisk status i kommunal helsetjeneste, ja.
    – Hva gjorde at dere havnet på rødt nivå?

– Vi var bekymret for tilgang til vaksinatører. Dessuten hadde vi stort trykk på TISK-kapasiteten (testing og smittesporing). Dette gikk ikke på sykefravær. For oss gikk det på tilgang til annet personell enn vår egne ansatte.

– Hvor mye personell manglet dere?

– Vi manglet to vaksinatører til uke 1 og uke 2. Vi fryktet dessuten det kunne bli enda større mangel på vaksinatører fremover.
    Tror ikke det der er noe sterkt argument for å si at nasjonalt skjenkeforbud og rød status på vgs var en forholdsmessig respons.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Tror ikke det der er noe sterkt argument for å si at nasjonalt skjenkeforbud og rød status på vgs var en forholdsmessig respons.
    Forlengst postet av Larson. På tide å gjøre noe med ignoreringen, tenker jeg.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2

Høres ut som om det dukker opp flere gode argumenter i SMB´s rettssak mot Staten ;)

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

dette er nedsmelting i norsk byråkrati og politisk vurdering.

det er som bekreftelsene på trådens l'enfant terribles gjentagelser begynner å stå i kø.

tillegg: det forventes ikke innrømmelser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke er det kapasitetsproblemer, og sannelig har ikke de som roper høyest om at "jo, det er det" selv satt seg i en situasjon der de må springe ut og fylle opp pasienters parkeringstid.

Fantastisk!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flere bekreftelser, åpenbare - disse også.

La oss ha nok en vår og sommer, der foreldregenerasjonen drar til syden, mens vi lar oss moralsk forarge over russen- og nekter studenter fadderuke på høsten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

-Viruseksperter om risiko for alvorlig sykdom og død: – Omikron er mindre farlig enn influensa

Alt har tydet på det, fra første stund. Omikron er en "gave" som, dersom vi slipper det løs, vil hjelpe oss ut av dette.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flere som har skjønt det.

– Jeg tror vi må se utviklingen av Covid i forhold til en status som endemi og ikke som en pandemi, slik vi har gjort til nå, sa statsminister Sanchez i et intervju med radiostasjonen Cadena SER mandag.

Han peker på lavere dødstall, vaksiner og nye medisiner mot korona som argumenter for å behandle korona-pandemien annerledes. Spania er med omikron inne i sin sjette smittebølge.

Den sosialdemokratiske statsminister peker på at det har vært en kraftig reduksjon i dødeligheten på grunn av covid-19. Under den første smittebølgen lå dødligheten på 13 prosent, mens i dag ligger den på én prosent.

De siste månedene har det vært en heftig debatt i Spania om konsekvensene og kostnadene ved strenge koronatiltak, både sosialt og økonomisk. Særlig for unge mennesker. Dyster statistikk viser at selvmord er en hyppigere dødsårsak for alle under 50 år enn covid-19.

....
    Dødlighet på 1%. Det kan umulig forsvare noen som helst tiltak. Hvor selvmord blant de under 50 er en hyppigere årsak til død. En årsak, som i stor grad skyldes tiltak. Bølgen med selvmord vil slå innover land her også, i årene som kommer.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn