Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Ja, det virker som om omikron er veien ut av dette. De uvaksinerte kan bli veldig syke av omikron, mens hvis du er vaksinert er sjansen for alvorlig sykdom liten. Da er det ikke lenger nødvendig å holde de vaksinerte som gissel for å redde de som ikke vil vaksinere seg. Forhåpentligvis spres de uvaksinerte som blir lagt inn på sykehus såpass langt over tid at det ikke blir nødvendig å redusere behandlingstilbudet innen andre sykdommer.

På mange måter er det vel omikron vi har ventet på.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.598
    Jeg mener det prinsipielt sett er helt grunnleggende feil å diskriminere folk på bakgrunn av deres oppfatning av deres rett til å bestemme over egen kropp. Det er en type "målet helliger middelet" tenkning som jeg personlig blir lettere kvalm av. Særlig når man i tillegg vet at vaksinen ikke hindrer spredning av smitte. Jeg tror splittelsen dette kan skape i samfunnet vil kunne forårsake langt større skade enn det de eventuelle positive effektene kan være av en slik diskriminering. Det er forøvrig uansett etterhvert såpass få som ikke er vaksinert at helsevesenet ikke burde ha så altfor store problemer med å håndtere dette.

Personlig har jeg heller ikke så stor tro på at dette blir en kortvarig ordning med fast utløpsdato.
    På den annen side kan man argumentere for at det å miste adgang til barer eller konserter er et relativt lite inngrep i den enkeltes rettigheter. Og langt mindre enn et de facto yrkesforbud som skjenkestoppen er for titusener av mennesker. Stenger du konsertsalen for uvaksinerte går de glipp av en konsert, stenger du konsertsalen helt er det mange mennesker som står uten en jobb. Den pågående diskrimineringen mot de som jobber i kultur og uteliv overskrider den eventuelle diskrimineringen av uvaksinerte med syvmilssteg.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Omikron er løsningen, slipp fangene fri det er vår :) . Det blir et par måneder med mange uvaksinerte som blir dårlige men det er et valg de har tatt. Kjør på. La ungdommen ta del i samfunnet igjen.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det virker som om omikron er veien ut av dette. De uvaksinerte kan bli veldig syke av omikron, mens hvis du er vaksinert er sjansen for alvorlig sykdom liten. Da er det ikke lenger nødvendig å holde de vaksinerte som gissel for å redde de som ikke vil vaksinere seg. Forhåpentligvis spres de uvaksinerte som blir lagt inn på sykehus såpass langt over tid at det ikke blir nødvendig å redusere behandlingstilbudet innen andre sykdommer.

På mange måter er det vel omikron vi har ventet på.
    Sannsynligheten for at ikke-vaksinerte skal bli veldig syke av omikron er fremdeles veldig veldig liten.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2

Hovedproblemet, som ingen fremdeles har vist noe som helst vilje til å engang forsøke å gjøre noe med, er selve sykehussystemet i dette landet. Vi bruker altså enorme pengesummer på dette, men må stenge ned landet med 300 kårånapasienter. Etter min mening helt uakseptabelt. Jeg synes det er ganske rart at folk flest mener dette er greit.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim

Hovedproblemet, som ingen fremdeles har vist noe som helst vilje til å engang forsøke å gjøre noe med, er selve sykehussystemet i dette landet. Vi bruker altså enorme pengesummer på dette, men må stenge ned landet med 300 kårånapasienter. Etter min mening helt uakseptabelt. Jeg synes det er ganske rart at folk flest mener dette er greit.
    Ja, det er en konsekvens av at man fant ut at man kan skrive ut pasienter tidligere. Bedre og mer effektiv behandling betyr at folk som for 30 år siden gjerne lå 3-4 uker på sykehus nå kan skrives ut etter 4 dager. Da er ikke behovet for sykehussenger så stort lenger unntatt i spesielle situasjoner.
    Så kan man gjerne diskutere om pasienter skrives ut for fort i dag, men da bør man vel egentlig ha medisinsk kompetanse og erfaring for å uttale seg? Eller rettere sagt: man kan selvfølgelig uttale seg, men det er vel egentlig bare de med medisinsk kompetanse og erfaring som faktisk har et grunnlag for det.
    Selvfølgelig skjer det feil og enkelte pasienter skrives ut for tidlig, men er det så mange at det er fornuftig å gå 30 år tilbake i tid i sykehussektoren? Man skal betale mindre skatt, men få flere tjenester. Akkurat det høres rart ut i mine ører.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man skal betale mindre skatt, men få flere tjenester. Akkurat det høres rart ut i mine ører.
    Og man skal ha billigere strøm, men ingen vil gjøre noe med tilbudssiden (bygge den ut). Ja, snodig det der. En avsporing i denne tråden, men det er noen snodige mekanismer ute og går som slår gjennom på mange felter. I gamle dager ville man kalt oss bortskjemte.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    De nevnte det og la med en lenke som beskriver problemet i detalj.

De besvarer 20 spørsmål. Noen er enkle å besvare, andre er mer komplekse, og da lenker de til en side som beskriver problemet mer detaljert. Hva er feil med det?

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.983
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes statistikk som sier noe om dette, det er antall re-innleggelser.
    MEN: en må være varsom når en leser disse tallene, det kan være mange underliggende årsaker til en (re) innleggelse, som ikke nødvendigvis synliggjøres på en god måte.
    Og veldig mange pasienter har sammensatte sykdomsbilder som gjør at det ikke er helt enkelt å entydig identifisere bakgrunnen for en (re) innleggelse.
    Har ikke tid akkurat nå til å søke frem disse tallene, men de burde ligge ute hos myndighetene...

• Liker
    Reaksjoner: MML

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    De nevnte det og la med en lenke som beskriver problemet i detalj.

De besvarer 20 spørsmål. Noen er enkle å besvare, andre er mer komplekse, og da lenker de til en side som beskriver problemet mer detaljert. Hva er feil med det?
    Her oppklarer forskere tjue vanlige misforståelser om vaksinen
    Synes du argumentene mot å ta Covid-vaksine høres gode ut? Her går forskerne gjennom 20 påstander om vaksine og koronavirus og forteller hva vitenskapen sier.

«Vaksinen fører til en rekke bivirkninger og kan blant annet ta livet av barn»
    Astra Zeneca-vaksinen ble raskt stoppet etter at noen fikk blodpropp. Legemiddelverket undersøker meldinger om menstruasjonsforstyrrelser og blødninger, men dette kan også være vanlige reaksjoner på betennelse. Per 7. desember har Legemiddelverket fått inn 4000 meldinger om alvorlige bivirkninger. Det er én for hver 2200. dose som er gitt. Tallet for barn og unge er langt mindre.

Arrogant kaller jeg det.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Det er en grundig gjennomgang av problemet i lenken. Det er ingen som bagatelliserer problemet. Hadde de bagatellisert problemet hadde de ikke nevnt det i det hele tatt. Problemet er for omfattende til å kunne kommentere det på 4 linjer, derfor gjør de ikke det, men lenker til en side som beskriver problemet i detalj.
    Det er det motsatte av å bagatellisere det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    So what Larson? Poenget er at ingen underslår fakta. Fakta er også at uten strenge inngrep i folks liv ville langt flere dø av Covid, og at i snitt ca 7 mennesker dør av Paracet i året. Verden er vanskelig, og vi er veldig selektive i hva vi forholder oss til. Og hvordan vi vurderer det vi putter i oss. Noen av de som er kritisk til vaksinen, har et veldig avslappet forhold til hva de ellers putter i seg.

Har ikke googlet hvor mange som dør av p-piller eller har andre ulike bivirkninger av de, men det er sikkert en del.....Og noen av de er sikkert mindre bekymret for det enn de er for vaksinen.

Folk er også uhyre selektive i forhold til hva de velger å hisse seg opp over.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg for min del er mest spent på om regjeringen på fredag vil fortelle oss at det er svært viktig at voksne ikke bedriver aktiviteter på Leka (en liten øy- kommune nord i Trøndelag), siden man trenger å få ned antall innleggelser i Stavanger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så spent som jeg er på om du kan unngå å nevne dette temaet for sånn ca tusende gang.
    Det trenger du ikke være spent på. Det er den største hjerneblødningen myndighetene har hatt under corona- av svært mange. Og siden det går på folks frihet, er det også den mest alvorlige.

Troen på at man løser et problem i en del av landet, med å gripe fatt i et ikke- eksisterende problem i en annen del av landet, er så absurd at det under andre omstendigheter hadde fremkalt både banking med fingre mot tinningen òg hånlatter.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg var redd for at du tror at folk er så dumme at de ikke har fått det med seg at du mener dette nå.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er en grundig gjennomgang av problemet i lenken. Det er ingen som bagatelliserer problemet. Hadde de bagatellisert problemet hadde de ikke nevnt det i det hele tatt. Problemet er for omfattende til å kunne kommentere det på 4 linjer, derfor gjør de ikke det, men lenker til en side som beskriver problemet i detalj.
    Det er det motsatte av å bagatellisere det.
    Les overskriften. Er ikke budskapet der at 20 misforståelser skal oppklares?

Les budskapet i setningen om menstruasjonsforstyrrelser og husk kommunikasjonsregelen om at etter men så kommer det viktige budskapet.

"Legemiddelverket undersøker meldinger om menstruasjonsforstyrrelser og blødninger, men dette kan også være vanlige reaksjoner på betennelse."

De skriver ikke at det er alvorlig for dem som rammes, at det gjerne er kortvarig, eller at for noen så kan de blø i månedsvis. De skriver at dette er helt normal reaksjon på en betennelse. bagatellisering.

Og går du inn og leser den fra legemiddelverket så starter de med at menstruasjonsforstyrrelser er gud så vanlig. Det kan nok stemme at menstruasjonsforstyrrelser er vanlig, men det er utrolig arrogant å bagatellisere en høyst reell og plagsom bivirkning på den måten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Det er viktig med bare veier mellom Kirkenes og Alta, slik kjøreturen mellom Oslo og Drammen går problemfritt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det er viktig med bare veier mellom Kirkenes og Alta, slik kjøreturen mellom Oslo og Drammen går problemfritt.
    Håper du har mer respekt for elevene dine i klasset rommet enn for deltagerne i denne tråden. God pedagogikk er vel å repetere et poeng sånn ca max 3 ganger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Håper du har mer respekt for elevene dine i klasset rommet enn for deltagerne i denne tråden. God pedagogikk er vel å repetere et poeng sånn ca max 3 ganger.
    Elevene i klasserommet er forholdsvis kjappe i tankegangen, slik at de tar ting raskt...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er håp; til og med i Bergen har lokale myndigheter begynt å tenke fornuft.

- Det er registrert 369 nye tilfeller av coronasmitte i Bergen tirsdag. Det er 151 flere enn samme dag for en uke siden, opplyser Bergen kommune på sine nettsider.

- Dagens tall er høye og på et nivå der vi må gjøre endringer i hvordan vi skal håndtere smittesporingen for å klare og håndtere situasjonen. Det er også krevende å klare og følge opp så mange utbrudd i barnehager og skoler som vi har nå, sier smittevernoverlege Marit Voltersvik.

Byråd for eldre, helse og frivillighet, Beate Husa (KrF) mener man må tenke nytt om hvordan pandemien skal håndteres framover.

- Det må stilles spørsmål ved om skaden ved tiltakene er større enn skaden de skal bidra til å forhindre, sier Husa.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Forland..;

– I Norge antar vi at vi har klart å oppdage halvparten av dem som har gjennomgått infeksjon, kanskje. Men om vi ser på våre undersøkelser, så er det ikke usannsynlig at bortimot halvparten av barn og unge i Oslo har gjennomgått covid-19-infeksjon og fått god beskyttelse, sier han til avisen.

Han sier videre at FHI håper på å få en kontrollert smittespredning framover i Norge, men at man må være forberedt på at mange vil bli smittet nå.

U

Utgatt24668

Gjest
    Det trenger du ikke være spent på. Det er den største hjerneblødningen myndighetene har hatt under corona- av svært mange. Og siden det går på folks frihet, er det også den mest alvorlige.

Troen på at man løser et problem i en del av landet, med å gripe fatt i et ikke- eksisterende problem i en annen del av landet, er så absurd at det under andre omstendigheter hadde fremkalt både banking med fingre mot tinningen òg hånlatter.
    Observerer at noen blir irritert over at du gjentar dette, men det er fortsatt høyst relevant og interessant. Det er en rekke logiske brister i argumentasjonen for ulike tiltak.

F.eks helsetopper argumenterer ulikt når det gjelder koronapass.

- Rett før jul argumenterte Nakstad for at koronapass ikke fungerte, ettersom Omikron smitter de vaksinerte, og at disse uansett vil dra med seg smitten til de uvaksinerte.

- Tonen idag er at koronapass beskytter de uvaksinerte da de ikke får delta i samfunnet.

Begge deler er riktig, men de vektlegger argumentene i henhold til oppslutning og stemning. Så har man bestemt seg for «normal drift» av sykehusene som begrenser sterkt antall innlagte.

Noen drivere: Beslutningstakerne tørr ikke å utfordre helsesektoren og fagforeningene for mye. Det sykepleierforbundet og sykepleiere sier i media går for å være sannhet og utfordres ikke. Dette er flaskehalsen som påvirker alt annet.

Helsetoppene sitter for nærme politikere og optimaliserer sin egen situasjon, og de diskuterer ikke balansen mellom tiltak og tiltaksbyrder tilstrekkelig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Godt skrevet, RRR.

Når det gjelder at jeg fremkaller irritasjon, er det noe jeg aldri har brydd meg om. Mener jeg at jeg har rett, er det uten betydning for meg hvordan andre reagerer på det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Noen har et tøffere pressmiddel enn andre..

-Timebestillinger for coronavaksinen økte til 6000 etter at myndighetene i Quebec kunngjorde at folk må ha vaksinepass for å handle på vinmonopoler og cannabisutsalg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elevene i klasserommet er forholdsvis kjappe i tankegangen, slik at de tar ting raskt...
    Du skjønner, vi har også tatt poenget. Det er ikke en gang sikkert mange her er veldig uenige med deg heller. Men skal det ha noen effekt, får du nesten ringe noen myndighetspersoner og dele din visdom, i stedet for å spamme oss ned her.

• Liker
    Reaksjoner: MML

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt skrevet, RRR.

Når det gjelder at jeg fremkaller irritasjon, er det noe jeg aldri har brydd meg om. Mener jeg at jeg har rett, er det uten betydning for meg hvordan andre reagerer på det.
    Og du har ikke forstått at slik adferd ikke alltid er den beste fremgangsmåten til å få folk over på din side?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjør alvor av massesøksmål etter skjenkestopp
    (Bergensavisen): SMB, en gruppering som representerer Små og mellomstore bedrifter, har i ettermiddag besluttet å gå rettens vei for å få tilbake tapte inntekter som følge av skjenkeforbudet.
    – Det er gjort enstemmig vedtak om at styret får fullmakt til å gå videre med søksmålet og forfølge dette juridisk. Bare i tapte skatteinntekter snakker vi om store beløp, sier styreleder Karl-Anders Grønland til BA.
    På spørsmål om regjeringen har foretatt utregninger av tapte skatteinntekter som følge av tiltakene, bekrefter helseminister Ingvild Kjerkol at man ikke har slike anslag. Det finnes ingen egnet måte å måle smitteverntiltak opp mot andre mulige tiltak, skriver hun i et svarbrev datert i dag.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er tilfelle så kan det fort være fordi noen er nok mer opptatt av personen bak nicket og hvordan vedkommende skriver enn hva nicket skriver.
    Nettopp. Og det er hele mitt poeng. Han har blitt en irriterende mygg som de fleste ikke gidder bry seg om. Jeg håper inderlig han ikke er slik i andre sammenhenger. I så fall håper jeg inderlig noen gir ham denne selvhjelpsboken:

How to Win Friends and Influence People is a self-help book written by Dale Carnegie, published in 1936. Over 30 million copies have been sold worldwide, making it one of the best-selling books of all time.

Adferden i denne tråden står trolig ikke som en anbefalt teknikk. Jeg hører gjerne få hans synspunkter, men å bli dunket i hodet ustanselig med noe hardt er ikke særlig morsomt, og heller ingen anbefalt metode dersom man ønsker å bli hørt i det lange løp.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Vi har vel alle våre egne debatteknikker og retorikk. Det er liten grunn til å gå på person av den grunn.

Jeg har selv vært uenig (og i hardt vær) i en rekke politiske debatter med bla Lars Erik og andre med en annen politisk farge enn meg selv. Men, direkte pasninger er å foretrekke framfor hersketeknikker, f.eks å unngå å svare, snakke ned meningsmotstandere eller basere seg på personangrep / spekulering. Nå har jeg helt sikkert gått i denne fellen selv, og nivået her er uansett langt bedre enn noe annet sted på nettet, men til ettertanke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Og det er hele mitt poeng. Han har blitt en irriterende mygg som de fleste ikke gidder bry seg om. Jeg håper inderlig han ikke er slik i andre sammenhenger. I så fall håper jeg inderlig noen gir ham denne selvhjelpsboken:

How to Win Friends and Influence People is a self-help book written by Dale Carnegie, published in 1936. Over 30 million copies have been sold worldwide, making it one of the best-selling books of all time.

Adferden i denne tråden står trolig ikke som en anbefalt teknikk. Jeg hører gjerne få hans synspunkter, men å bli dunket i hodet ustanselig med noe hardt er ikke særlig morsomt, og heller ingen anbefalt metode dersom man ønsker å bli hørt i det lange løp.
    I en tråd hvor Dr Darwin vaker rundt kan vi også anbefale denne:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Stinker litt av denne her. Hadde vi ikke visst bedre, så kunne vi trodd dette var bestillingsverk for å stenge ned.

172 -> 5 -> 0

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn