Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Ah, så det sier masse om meg at jeg får inntrykk av at Nakstad bruker sin jobb som sin personlige lekegrind. Der han elsker oppmerksomheten han får, og får han ikke nok oppmerksomhet så går han ut i media og er bekymret.

Fyren er en avart av selfiekongen Abid Raja. Elsker å ha kameralinsen på seg selv. Klarer aldri å si nei til media.

Jeg hadde full tillit til norske helsemyndigheter før korona. Trodde på fortellingen om at Norge huser de beste forskerne. At vår måte å gjøre ting på er verdens beste. Vi scorer jo så høyt overalt.

Nei, Nakstad, Guldvåg og Stoltenberg har dratt vekk sceneteppet og vi har fått innblikk i hva som foregår bak scenen.

Min tillit til helsemyndigheter er nå null. Det har Nakstad en stor ære for. Fyren er så høy på seg selv at han ikke har nubbesjans på å se all skaden han utfører på Norge. Dessuten har han snart en oppfølgerbok å selge.
    Ja det sier ganske mye om deg at du fokuserer mer på person enn sak. Og at du tegner et bilde av Nakstad som blir motbevist på strak arm. Det er mye følelser og lite kunnskap i det du skriver. Det reneste følelsesutbrudd. Det sier selvsagt også mer om deg enn om saken.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja det sier ganske mye om deg at du fokuserer mer på person enn sak. Og at du tegner et bilde av Nakstad som blir motbevist på strak arm. Det er mye følelser og lite kunnskap i det du skriver. Det reneste følelsesutbrudd. Det sier selvsagt også mer om deg enn om saken.
    Det er ikke motbevist på strak arm.

Senest i går kunne jeg lese en BEKYMRET Nakstad i media.

Nakstad var svært så bekymret da Omikron-viruset kom. Alle med 2 hjerneceller kunne lese rapportene fra Sør-Afrika om at dette var et mildt virus som var velkommen, fordi det utkonkurrerte den farlige delta-mutasjonen.

Hva var Nakstads respons? Jo, han var selvsagt bekymret.

Og når vi har gode tall nå, så tar han det som en bekreftelse på at tiltakene han satte i gang hadde effekt. Fyren er en sjarlatan.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Om Nakstads bekymringer og flytting av målstenger:

– Dette synes jeg er rart
    Basso, som i dag har permisjon fra jobben som overlege på ortopedisk avdeling ved St. Olavs hospital for å være prosjektleder i Helseplattformen, har fått forelagt sitatene fra Nakstad. Hun reagerer særlig på at han trekker frem nevrokognitive langtidsplager (langvarige symptomer etter covid-19, journ.anm) som et argument for tiltak fremover.

– Dette synes jeg er rart, sier hun og utdyper:

– Først skulle vi være bekymret, med rette, for alvorlig sykdom og død for en stor del av befolkningen, og i tillegg for kapasiteten i helsevesen. Etterpå, når syke og gamle var vaksinert, skulle vi være bekymret for alvorlig sykdom i grupper av befolkningen som i utgangspunktet hadde lav risiko. Når folk begynte å bli ferdigvaksinert, skulle vi bekymre oss for den totale kapasiteten i helsevesenet. Og ja, det er sprengt kapasitet i helsetjenesten, det er sant. Men nå er FHI tydelig på at omikron ser ut til å være en betydelige mildere variant som alle må regne med å bli smittet av før eller siden. Jeg ser ingen grunn til å påføre folk bekymringer som sannsynligvis ikke blir en realitet og der sannsynligheten er den samme om man blir smittet nå eller i mai.

– Nå er det siste som kommer i Nidaros at man risikerer å få mange med nevrokognitive symptomer samtidig. Man henter jo bare opp nye ting for å være bekymret for.

Ifølge FHI kan mange som ikke har vært kritisk syke oppleve senfølger som generelle smerter som det mest plagsomme symptomet, men noen kan oppleve at de er mindre mobile, ha mer angst og depresjon og føler seg utmattet.

– Dette er jo ikke noe nytt? Dette har man visst om lenge, men det har aldri vært reist som noe som alle skal bekymre seg for. Det er første gang jeg leser at risikoen for at mange vil få det samtidig trekkes frem som et argument for et smitteverntiltak. De spiller ut et nytt kort. Grensa for hva man skal være redd for flytter seg hele tiden, sier Basso.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Synes egentlig det sier vel så mye om de som fokuserer på at noen fokuserer på offentlige personer, mens de selv fokuserer på personer i tråden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kapasiteten, ja.

Fra FHI;

«Vi teller også pasientene som legges inn av andre årsaker, men som får en positiv SARS-CoV-2-test før eller under oppholdet. Disse utgjorde i uke 1 40 prosent av de nye innleggelsene, mot rundt 20-30 prosent tidligere i pandemien. Andelen ventes å øke etter hvert som epidemien øker ved at mange som skal på sykehus av andre grunner, tilfeldigvis har en positiv test».

....

40% innlagte av andre årsaker enn covid-19 regnes også som "innlagte med corona".
    Og tallet er stigende.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    mer om sykehuskapasitet

Ganske utrolig dette. Det virker altså som at man velger å stenge ned landet istedenfor å gjøre organisatoriske endringer i helsevesenet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Minerva spurte derfor Regjeringen i forrige uke om hvilke forutsetninger de reviderte planen bygger på når det kommer til hvilken turnus som er lagt til grunn, og hvor mange ansatte i helsesektoren som til vanlig ikke arbeider på intensiv, som da er omdisponert til å bistå i dette arbeidet.

Dette spørsmålet vil imidlertid statssekretær i helse og omsorgsdepartementet Karl Kristian Bekeng ikke svare på.

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Forutsetningene for de reviderte planene er å skjerpe kravene til de indirekte vesentlige punktene, slik at det ikke skal oppstå vanskeligheter.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Det er uholdbart at regjeringen ikke deler begrunnelsen for koronatiltakene de innfører, mener Peter Frølich (H), leder av kontrollkomiteen på Stortinget.

– Nå må vi i stor grad gjette oss fram til hva som ligger til grunn, det er på sikt en uholdbar situasjon, sier Frølich til NTB.

Han retter det han kaller «en høflig, men veldig tydelig advarsel» til statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Skulle ønske partijyplingen Frølich var like tydelig overfor Erna. Da hadde kanskje ordene hans hatt litt vekt. Hvordan denne lettvekteren ble leder av kontrollkomiteen er for meg helt uforståelig.

Var det taxi-stuntet hans som kvalifiserte han?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2

Blir mer og mer utrolig dette. Her er neste forklaring på hvorfor landet må være nedstengt:

"I en VG-sak svarte Kjerkol sin partifelle med at det ikke bare er sykehuskapasiteten det handler om. Slik gjengis Kjerkol i VG:

– Raymond Johansen peker på intensivkapasiteten, men det er kapasiteten i hele helsetjenesten som er utfordret.

Hun legger til:

– Høy smitte og sykdom i befolkningen vil føre til høyt sykefravær blant ansatte i helsetjenesten, men også i andre sektorer. Det kan ramme flere samfunnskritiske funksjoner."

Faren for høyt sykefravær i andre sektorer enn helsetjenesten skal altså begrunne nedstengning av landet??

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Blir mer og mer utrolig dette. Her er neste forklaring på hvorfor landet må være nedstengt:

"I en VG-sak svarte Kjerkol sin partifelle med at det ikke bare er sykehuskapasiteten det handler om. Slik gjengis Kjerkol i VG:

– Raymond Johansen peker på intensivkapasiteten, men det er kapasiteten i hele helsetjenesten som er utfordret.

Hun legger til:

– Høy smitte og sykdom i befolkningen vil føre til høyt sykefravær blant ansatte i helsetjenesten, men også i andre sektorer. Det kan ramme flere samfunnskritiske funksjoner."

Faren for høyt sykefravær i andre sektorer enn helsetjenesten skal altså begrunne nedstengning av landet??
    Nakstad og Guldvog har øret hennes lett tilgjengelig.

Har vi eksperter som bekymrer seg, så har vi jo kultur her i Norge om å lytte til dem.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo nettopp der det ble litt festlig når det viste seg at kommunene som hadde meldt inn «rød» status hadde høyst skjønnsmessige begrunnelser, som at Ullensaker kommune manglet to vaksinatører på vaktlisten for uke 1 og 2. Derfor «rød» status og svært utfordrende situasjon for den kommunale helsetjenesten, og da var det jo nødvendig å stenge ned både vgs og byens vannhull. Nasjonalt, naturligvis.

Når vi først hadde gått fra antall respiratorer og intensivplasser som begrunnelse for restriksjoner til bekymring for helsetjenesten generelt og Ullensakers vaktlister spesielt, er det vel bare naturlig å trekke bekymringen enda litt videre til andre yrkesgrupper. Hva om bartendere får høyt sykefravær? Nei, best å holde stengt litt til for sikkerhets skyld.

Denne regjeringen har ikke imponert så veldig på de samme områdene som de selv kritiserte sine forgjengere nord og ned for. Jeg hadde jo trodd at de skulle vært litt forberedt, i det minste.

Sist redigert:

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Vi burde utestenge alle i denne tråden som ikke har kårånnasertifikat… :censored:

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Flaks at Karibien kom til oss i år, nå som det er vanskelig å reise så mye! 🥳

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    For 273+ poster siden...ble det spurt om hvorfor være anti...?

1) Jeg ble vaksinert i 2007, når den livsfarlige epidemien "svine-flunsa" herjet. Det tok ca 5 år, 4 forskjellige fast-leger (ble oppsagt etter tur), og dyre timer hos privat nevrolog, før jeg fikk diag: narkolepsi.

Og er arbeids-ufør. Hadde over halvmillionen i lønn for 22 år siden, nå utbet. 21k/mnd.
    Jeg var gift med selv-importert russisk lege/kirurg med egen praksis...lærte endel i arbeidet med oversettelse / lesing, da hun ville fortsette sin karriere her. Det gikk til hel**** når hun fikk svar at hun hadde gått på feil universitet. Jeg betalte over 50k bare for å få hennes dokumenter & diplomer oversatt....

Har hatt altfor god tid til å sette meg inn i materien, bedre enn noen lege, (innenfor et mer snevert område).
    OG når vitenskap ikke lenger kan diskuteres, er det ikke vitenskap lenger. Da er det er PROPAGANDA.

Det eksperimentet de holder på med, takker jeg nei til.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en god personlig grunn til at du ønsker å avstå fra vaksine

• Liker
    Reaksjoner: Bx

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For 273+ poster siden...ble det spurt om hvorfor være anti...?

1) Jeg ble vaksinert i 2007, når den livsfarlige epidemien "svine-flunsa" herjet. Det tok ca 5 år, 4 forskjellige fast-leger (ble oppsagt etter tur), og dyre timer hos privat nevrolog, før jeg fikk diag: narkolepsi.

Og er arbeids-ufør. Hadde over halvmillionen i lønn for 22 år siden, nå utbet. 21k/mnd.
    Jeg var gift med selv-importert russisk lege/kirurg med egen praksis...lærte endel i arbeidet med oversettelse / lesing, da hun ville fortsette sin karriere her. Det gikk til hel**** når hun fikk svar at hun hadde gått på feil universitet. Jeg betalte over 50k bare for å få hennes dokumenter & diplomer oversatt....

Har hatt altfor god tid til å sette meg inn i materien, bedre enn noen lege, (innenfor et mer snevert område).
    OG når vitenskap ikke lenger kan diskuteres, er det ikke vitenskap lenger. Da er det er PROPAGANDA.

Det eksperimentet de holder på med, takker jeg nei til.

Var en del som hadde svært negative opplevelser rundt den vaksinen.

Da var du kanskje ikke helt "idiot" likevel da, selv om flokken bestemte det.

Tillegg; det forventes innrømmelser fra flokken.

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Lærer stadig nye ting. Ut fra dekning og sutringen i media de siste ukene så må jo barer med skjenkeløyve være primærnæringen i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Høres ut som en god personlig grunn til at du ønsker å avstå fra vaksine
    Det spiller vel strengt tatt ingen rolle på hvilket personlig, teoretisk eller konspiratorisk grunnlag man avstår, effekten er det samme uansett, både for en selv og omverdenen. Ditto om man f.eks lyver for å unngå sosialt stigma i et miljø man ferdes. Jeg tipper de langt fleste som ikke vil ha av en eller annen grunn selv mener å ha en god grunn til å la være. Om omverdenen er enig eller uenig i den vurderingen har ikke allverdens betydning. En god slump av disse er også fryktelig ivrige til å fortelle omverdenen hvor ille det er med disse vaksinene og hvor feil andre velger.

Denne tråden er jo et fint eksempel på at en del som mener å ha satt seg svært godt inn i sakene velger å avstå, tydeligvis fordi de har "lært" noe knapt noen andre innser men er offer for en eller annen propaganda, konspirasjon eller hva det nå måtte være.

Dersom man først mener at alle bør vaksinere seg som del av et felles gode så må man i alle fall være konsekvent. Det er uansett ingen som trenger å spørre deg eller noen andre om ens grunn til å avstå er akseptabel eller ikke.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96
    Var en del som hadde svært negative opplevelser rundt den vaksinen.

Da var du kanskje ikke helt "idiot" likevel da, selv om flokken bestemte det.

Tillegg; det forventes innrømmelser fra flokken.
    Innrømmelse for hva? Han blander sammen en røre som ikke har noen sammenheng. Svineinfluensa vaksinen var et hastverksarbeid og en komplett skandale. Den ble godkjent for barn uten å ha vært testet på barn, og kun 130 mennesker hadde testet den før den ble kjørt ut. Jeg sa nei til den da jeg syntes det luktet. En helt tullete sammenligning med dagens Covid vaksiner.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksiner, ja. Nå er 3. dose, tidligere kalt "boosterdose", påkrevet - dersom man skal være et anstendig menneske. Mens i mars møtes man av nye krav til ny anstendighet; da kommer vaksinen mot Omikron. Så, mest trolig, ny dose i juli.

Blir sabla travelt dette. Samt at man risikerer å se ut som en tesil til slutt...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Hva er det som gjør den ene grunnen til ikke å ville vaksinere seg bedre enn den andre? Som sagt antar jeg de langt fleste som avstår selv mener å ha en god grunn til det, hva nå enn denne grunnen er.

Dersom Cobraen faktisk har et poeng, altså at denne skepsisen og motstanden faktisk er velbegrunnet (han kan jo mer enn de fleste om dette, må vites) så burde vi alle som har fått 1, 2 eller 3 doser være fucked og ha gjort noe fryktelig dumt.

• Liker
    Reaksjoner: MML

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Innrømmelse for hva? Han blander sammen en røre som ikke har noen sammenheng. Svineinfluensa vaksinen var et hastverksarbeid og en komplett skandale. Den ble godkjent for barn uten å ha vært testet på barn, og kun 130 mennesker hadde testet den før den ble kjørt ut. Jeg sa nei til den da jeg syntes det luktet. En helt tullete sammenligning med dagens Covid vaksiner.
    Tull!

Med hysteriet om "Trygghet" blant annet du har stått for, kan jeg nærmest garantere at de fleste av hysterikerne aldri verden hadde tatt sjansen, etter å ha opplevd de bivirkninger vaksinen mot svineinfluensa kunne gi.

Men tøffe i trynet er de, likevel Fordi de mener å ha "den rette mening".

Alltid like morsomt det, når flertallet mener noe- fordi det er det man skal mene.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste jeg mente var at med den erfaringen Cobra har så skjønner jeg at han ikke har lyst på vaksine. hvorfor du problematiserer det skjønner jeg ikke helt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96
    Tull!

Med hysteriet om "Trygghet" blant annet du har stått for, kan jeg nærmest garantere at de fleste av hysterikerne aldri verden hadde tatt sjansen, etter å ha opplevd de bivirkninger vaksinen mot svineinfluensa kunne gi.

Men tøffe i trynet er de, likevel Fordi de mener å ha "den rette mening".

Alltid like morsomt det, når flertallet mener noe- fordi det er det man skal mene.
    Prøv igjen, denne gangen med argumenter.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    ^^Og jeg som trodde Dr Stockmann bare var en fiktiv figur…

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Prøv igjen, denne gangen med argumenter.
    Hva var det med henvisningen til de bivirkninger enkelte opplevde av vaksinen mot svineinfluensa, og derfor at det er høyst forståelig at de kan være skeptiske nå du ikke mener er "argumenter"?

Var det at jeg hadde den frekkehet å klø på såret "politisk korrekthet" som egentlig er problemet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn