Dagen er ikke den samme uten en bekymret Nakstad.
Flere og flere legges inn på sykehus med påvist covid, men færre på intensivavdelingene. Samtidig øker antallet smittetilfeller i sykehus og kommunale institusjoner.
www.nettavisen.no
"Det legges færre inn på intensiven".
Det er svært bekymringsfullt.
Du får lese hva bekymringen går ut på - kanskje?
Et par små eksempler fra egen hverdag:
5 bedrifter jeg har tett dialog med i forbindelse med jobb klarer pr i dag ikke å følge sine leveringsforpliktelser mot oss grunnet at andel Covid sykefravær hos de ansatte er høyt. 2 av de er i praksis "stengt".
En transportør som besørger spesialtransport av, for oss høyfrekvent kritisk vare, har redusert kapasitet med 80% grunnet Covis sykefravær hos sjåfører.
Ringvirkningene av at mange bedrifter og det offentlige havner i slike situasjoner har betydning, og kan treffe svært mange. Dette er i praksis den bekymring som råder i dag.
Så kan man spisse et (dog noe hypotetisk) eksempel:
Dagen er ikke den samme om det skulle begynne å brenne hjemme hos deg (antar at det er Snåsa som gjelder) og du ringer 110 og de ber deg bruke vann og bøtte, da halvparten av de som har brannberedskap (ja, jeg vet hvordan brannkorpset der er organisert - og hvilke utrykningsberedskap de har) ligger hjemme syke og den ene Volvo utrykningsbilen (av 2, om jeg ikke tar helt feil) står hos Wist Last & Buss i Steinkjær i påvente av service, og skulle vært ferdig for 3 dager siden, men hos Wist er bemanningen sterkt redusert grunnet Covid, så den er ikke klar. Operativt mannskap og den andre bilen er ute på et annet oppdrag, men vi har varslet Steinkjer som sender ut bil.
Ikke sikkert at din "smitt-alle-på-kortest-mulig-tid" strategi er det klokeste valget.
Videre er dette med langtids senskader og ettervirkninger etter Covid verd å merke seg. Her er det heller ingen rød tråd mellom sykdomsforløp og ettervirkninger.
Så "faren over"? Vel - tja. Mht Omikrom er det ikke tilstrekkelig tallmateriale, eller har gått lang nok tid til at man vet noe om senskader/ettervirkninger ennå.