Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg håper inderlig at når vi ser tilbake om noen år, ser flere enn i dag galskapen i alt som ble ofret og akseptert for "bestemor", "kapasiteten" og hysteri.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.553
    Når vi ser tilbake om noen år, så ser vi forhåpentlig helheten og ikke slike detaljer…. Selv for han som fikk denne boten blir boten en kuriositet.
    Jeg kunne gjerne hatt en bot på 12k som en kuriositet. For noen som lever på studielån forholder det seg neppe slik. Mener du det er helt ok å bøtlegge folk for å ha gjester hjemme?

Denne holdnngen viser jo hvor langt galskapen faktisk gikk. Som innlegget hogen viste til tviler jeg på at veldig mange om 10-20 år vil innrømme at de var store tilhengere av å straffeforfølge folk som var så galne at de ville ha mer enn 5 gjester hjemme eller mente at å arrangere barnebursdag for barn som uansett var sammen hele dagen på skolen var alvorlig kriminalitet. Om du vil se gjenlevningene av galskapen så er det bare å gå på nærmeste kjøpesenter, det går fortsatt voksne hodeløse høns rundt med munnbind og sikkert tenker at de gjør en innsats, mens barn under 12 år, altså der det er fleste smittede gjør det ikke og har heller aldri gjort det. Logikken må da være noe ala voksne kan smitte andre men barn gjør det ikke. Det gir ingen mening. Folk har helt mistet evenen til å gjennomføre en logisk tankerekke ,I klassen til yngste datteren min har allle bortsett fra to elever hatt bekreftet covid-19 minst en gang, Men jeg skal tydeligvis fortsatt mene at å gå på matbutikken noen minutter er veldig, veldig skummelt.

Du har jo vært en av de ivrigste forkjemperene for steg, lukk og lås. Da burde du sterngt tatt fortsatt være det, det er jo none titalls eldre som stryker med i uken fortsatt av eller med covid-19, men det er kanskje ikke så nøye lengre?

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Jeg kunne gjerne hatt en bot på 12k som en kuriositet. For noen som lever på studielån forholder det seg neppe slik. Mener du det er helt ok å bøtlegge folk for å ha gjester hjemme?

Denne holdnngen viser jo hvor langt galskapen faktisk gikk. Som innlegget hogen viste til tviler jeg på at veldig mange om 10-20 år vil innrømme at de var store tilhengere av å straffeforfølge folk som var så galne at de ville ha mer enn 5 gjester hjemme eller mente at å arrangere barnebursdag for barn som uansett var sammen hele dagen på skolen var alvorlig kriminalitet. Om du vil se gjenlevningene av galskapen så er det bare å gå på nærmeste kjøpesenter, det går fortsatt voksne hodeløse høns rundt med munnbind og sikkert tenker at de gjør en innsats, mens barn under 12 år, altså der det er fleste smittede gjør det ikke og har heller aldri gjort det. Logikken må da være noe ala voksne kan smitte andre men barn gjør det ikke. Det gir ingen mening. Folk har helt mistet evenen til å gjennomføre en logisk tankerekke ,I klassen til yngste datteren min har allle bortsett fra to elever hatt bekreftet covid-19 minst en gang, Men jeg skal tydeligvis fortsatt mene at å gå på matbutikken noen minutter er veldig, veldig skummelt.

Du har jo vært en av de ivrigste forkjemperene for steg, lukk og lås. Da burde du sterngt tatt fortsatt være det, det er jo none titalls eldre som stryker med i uken fortsatt av eller med covid-19, men det er kanskje ikke så nøye lengre?
    Jeg har hatt inntrykk av at du følger med i timen. Men det gjør du tydeligvis ikke. Jeg er heller ikke spesielt imponert over din logiske tankerekke.

Jeg har vært ute og handlet denne uken. Mange går (fortsatt) med munnbind. Og da gjør jeg det samme. Hvorfor? Fordi det aldri har vært større smitterisiko (logisk) og fordi det koster meg nada (logisk og økonomisk). Men jeg gjør det mest av hensyn til de andre (sosial logikk: jeg tar hensyn til de dom bekymrer seg … og kanskje gjør de det samme når det er min tur).

Jeg var veldig positiv til hvordan myndighetene håndterte dette fra starten og gjennom sommeren ‘20. Etter det synes jeg håndteringen har blitt dårligere og dårligere. Hvis du hadde lest mine innlegg uten fordommer så hadde du sett dette. Men jeg har hele veien hatt en sytegjeng som motpart og det har jo preget innleggene. Det er jo ganske logisk, eller hva?😉

Jeg utfordrer deg: Gå bakover i mine meldinger og se hvor «stengningskåt» jeg egentlig har vært.

Håndteringen var lite treffsikker for halvannet år siden. Da burde man ha lært og visst bedre. Og siden har det blitt verre.

Og så kom Omikron. Omikron var og er en game changer. Mye mer smittsom og mye mindre farlig. Dette er en kombinasjon som flytter «forholdsmessig» noe km tilbake i mitt hode. Jeg uttrykte dette før jul, da Omikron var på vei opp, at det kanskje ikke var verdt å forsøke å kontrollere den.

Og jeg synes den nye regjeringen har håndtert pandemien veldig dårlig. Den forrige startet imo på a og endte på c. Men nå har det stått til stryk. Stryk fordi de har overstyrt faglige råd i feil retning, og fordi de har vært altfor treige. «Om to uker kommer vi til å åpne opp» liksom, Asbjørn har gode poenger ift riksrett, men det gjelder kun denne regjeringen.

Jeg tror du blander sammen mine tanker om hvordan myndighetene har håndtert dette med mine tanker om hvordan sytegjengen her i tråden alltid har svartmalt håndteringen. De som har sunget den samme klagesangen hele tiden har ikke hatt rett hele tiden. Situasjonen har endret seg. Nå har de mer rett enn noen gang. Men det betyr ikke at de hadde rett for 2 år siden.

Og ift det aller siste som du kommenterer: Jeg har hatt noen skikkelig bedritne opplevelser i mitt liv …. både med myndigheter og drittsekker. Man husker det resten av livet, men det har ikke blitt toneangivende for mitt syn på myndigheter og medborgere generelt. Det er noen gode historier og noe å lære, men ikke mere.. Samme sak med de som har fått 15 tusen i bot, tenker jeg.

Og hvis du går skikkelig langt tilbake i tråden vil du se at jeg var en ivrig tilhenger av en ekte dugnad der folk flest tar ansvar for å begrense smitte, basest på god opplysningsvirksomhet. Såvidt jeg husker ble det rimelig latterliggjort her. Men den forskningsartikkelen som ble fremmet her nettopp som var kritisk til effekten av lock-down tyder på at det kunne fungert helt fint.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Smurfeland
    På et stort kjøpesenter en tur i går ettermiddag. Observerte at de aller, aller fleste fortsatt går med munnbind og holder avstand. Anarkistene som insisterer på å gå uten stakk seg ut i mengden som hestemøkk i sjokoladepudding.
    Var fortsatt påbud om munnbind på legekontoret sist tirsdag.

Uansett er det jo de som enda ikke er vaksinert som løper den største risikoen ved smitte nå. Trolig er det også flere av disse som nekter å bruke munnbind i tillegg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De enkle munnbindene beskytter jo også, slik jeg har hørt, mer mot å spre smitte til andre, enn mot selv å bli smittet, Sånn sett er det idiotene som er uvaksinerte og som gjerne selv går uten munnbind som har mest glede av at de fleste av oss er voksne, vettuge, hensynsfulle og høflige mennesker som ikke synes det er litt heft å gå med munnbind (det er det virkelig ikke!) og å respektere andre, uansett deres IQ og EQ.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Smurfeland
    Særlig på denne tiden av året, jeg går selv og er litt småsnørrete uten noen andre symptomer og tar det som en selvfølge å bruke munnbind.

Egentlig kanskje vi burde begynne med munnbind ved vanlig forkjølelse og influensa også, istedenfor å smitte alle rundt oss slik det har vært tradisjon for tidligere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En balansegang det der ja. Men kanskje ikke så sunt for uvaksinerte akkurat nå. Jeg velger å skåne de selv om de ikke har vett til å skåne selg selv og bygge en viss immunitet (sånn i første omgang) på en tryggere måte. Vi får det vel alle før eller senere, men greit å bygge immuniteten gradvis opp.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.529
    En balansegang det der ja. Men kanskje ikke så sunt for uvaksinerte akkurat nå. Jeg velger å skåne de selv om de ikke har vett til å skåne selg selv og bygge en viss immunitet (sånn i første omgang) på en tryggere måte. Vi får det vel alle før eller senere, men greit å bygge immuniteten gradvis opp.
    Jeg tenkte vel mer generelt på hvordan et vanlig år er og ikke covid spesielt. De siste årene er jo unntakene på alle vis.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96
    Munnbindet er snart borte. Man ser fler og fler droppe det i butikkene. Når Støre henger over sidemannen på pub med en øl i hånda og uten munnbind, så er jo saken klar.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte vel mer generelt på hvordan et vanlig år er og ikke covid spesielt. De siste årene er jo unntakene på alle vis.
    Absolutt. Enig i det. For de fleste av oss (men ikke alle) er det beste å bli litt syk av mange infeksjonssykdommer sånn innimellom og ikke veldig syk en sjelden gang. Mennesket trenger å herde seg.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96
    Særlig på denne tiden av året, jeg går selv og er litt småsnørrete uten noen andre symptomer og tar det som en selvfølge å bruke munnbind.

Egentlig kanskje vi burde begynne med munnbind ved vanlig forkjølelse og influensa også, istedenfor å smitte alle rundt oss slik det har vært tradisjon for tidligere.
    Du har neppe brukt munnbind en eneste gang før pandemien ved forkjølelse.
    For min del kan ikke munnbindet forsvinne fort nok. Det er ubehagelig og kløete, man må huske å ha det tilgjengelig, det er vanskeligere å høre hva folk sier, det skaper dugg på brillene og det forsøpler noe helt jævlig. Noe forbanna, tungvint herk rett og slett. Jeg har brukt det lydig i mange sammenhenger men nå er det nok.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Smurfeland
    Du har neppe brukt munnbind en eneste gang før pandemien ved forkjølelse.
    For min del kan ikke munnbindet forsvinne fort nok. Det er ubehagelig og kløete, man må huske å ha det tilgjengelig, det er vanskeligere å høre hva folk sier, det skaper dugg på brillene og det forsøpler noe helt jævlig. Noe forbanna, tungvint herk rett og slett. Jeg har brukt det lydig i mange sammenhenger men nå er det nok.
    Nei, selvsagt har jeg ikke brukt munnbind før covid, siden jeg ikke jobber i helsevesenet. Men som sagt, kanskje man burde begynne med det sånn at man ikke går rundt og smitter alle hver gang man har forkjølelse eller influensa. Jeg har vært masse forkjøla og hatt influensa gang på gang oppigjennom årene, men kan ikke akkurat si at det har gitt meg immunitet som har gjort sykdomsforløpene lettere på noen måte. Når corona akkurat var kommet til landet var jeg attpåtil sengeliggende i to-tre uker med influensa fra helvete, men da testet man ingen som ikke hadde vært i Kina enda, så fikk aldri vite om det kunne ha vært covid. Men alle influensane jeg har hatt tidligere latet iallfall ikke til å gjøre det noe mildere.

Syns ikke det er en veldig kontroversiell tanke at man ifører seg munnbind hvis man er forkjøla og skal i butikken, egentlig. Kanskje det heller burde vært ansett som vanlig folkeskikk?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Smurfeland
    Munnbindet er snart borte. Man ser fler og fler droppe det i butikkene. Når Støre henger over sidemannen på pub med en øl i hånda og uten munnbind, så er jo saken klar.
    Kommer iallfall til å bruke opp den pakken med munnbind jeg har liggende før jeg slutter. Munnbind er jo litt som kondomer, de må jo brukes så man får valuta for pengene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikke sykehusene være fulle av uvaksinerte nå? Hører lite om denne lille gruppen som holder alle oss andre som gisler for tiden.
    Aner ikke hvordan tallene er i Norge, og tallene er nok ikke sammenlignbare, men her er status for et stort hospital i Oregon sist torsdag (postet av en bekjent av meg som er ICU kirurg):

Covid 3.jpeg

De er overfylt så det holder iflg ham, men som sagt, hvordan ståda er i Norge aner jeg ikke. Men p vaksinere seg er fortsatt lurt og man er bra arrogant/idiot om man lar være.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.529
    Nei, selvsagt har jeg ikke brukt munnbind før covid, siden jeg ikke jobber i helsevesenet. Men som sagt, kanskje man burde begynne med det sånn at man ikke går rundt og smitter alle hver gang man har forkjølelse eller influensa. Jeg har vært masse forkjøla og hatt influensa gang på gang oppigjennom årene, men kan ikke akkurat si at det har gitt meg immunitet som har gjort sykdomsforløpene lettere på noen måte. Når corona akkurat var kommet til landet var jeg attpåtil sengeliggende i to-tre uker med influensa fra helvete, men da testet man ingen som ikke hadde vært i Kina enda, så fikk aldri vite om det kunne ha vært covid. Men alle influensane jeg har hatt tidligere latet iallfall ikke til å gjøre det noe mildere.

Syns ikke det er en veldig kontroversiell tanke at man ifører seg munnbind hvis man er forkjøla og skal i butikken, egentlig. Kanskje det heller burde vært ansett som vanlig folkeskikk?
    Menneskene har drevet og smittet hverandre siden tidenes morgen og er et viktig bidrag til at vi eksisterer. Men smarte som vi er så har vi funnet opp vaksine mot noe, resten må vi ordne selv på gamle måten. Men nå lever vi i 0 filosofiens tidsalder, det vi ikke liker skal vi ikke ha. Med den måten vi har valgt å leve på her på jorden så tror jeg ikke munnbind og meter er særlig effektivt i det lange løp, samtidig som det er fullt mulig å bruke munnbind og holde avstand uten at myndighetene sier det. Jeg tror ikke jeg kommer til å se rart på en person med munnbind om f.eks. 2 år.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I 1885 gikk det over 20.000 i protesttog gjennom Leicesters gater i protest mot koppevaksinen. Say no more.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96
    Kommer iallfall til å bruke opp den pakken med munnbind jeg har liggende før jeg slutter. Munnbind er jo litt som kondomer, de må jo brukes så man får valuta for pengene.
    Når det er veldig mye folk drar jeg på meg ett også. Munnbind altså.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    96

Okei. Men jeg tror det er veldig lite smitte som spres ved 15 min handling på Rema. Skole, bhg, nærkontakter, der hvor folk samles over lengre tid. Det er der det skjer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Aner ikke hvordan tallene er i Norge, og tallene er nok ikke sammenlignbare, men her er status for et stort hospital i Oregon sist torsdag (postet av en bekjent av meg som er ICU kirurg):
    Vel, nå har vel ingen argumentert for at nedstengningen i Norge skyldes uvaksinerte i Oregon - så skjønner ikke helt hvorfor du poster dette.

Men, siden du ikke aner tallene i Norge (Som var det jeg kommenterte) - så kan jeg linke til de for deg:
    https://www.vg.no/spesial/corona/#norway

Vi har nå 279 innlagte pasienter og under 50 på intensiven i hele landet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Smurfeland
    Menneskene har drevet og smittet hverandre siden tidenes morgen og er et viktig bidrag til at vi eksisterer. Men smarte som vi er så har vi funnet opp vaksine mot noe, resten må vi ordne selv på gamle måten. Men nå lever vi i 0 filosofiens tidsalder, det vi ikke liker skal vi ikke ha. Med den måten vi har valgt å leve på her på jorden så tror jeg ikke munnbind og meter er særlig effektivt i det lange løp, samtidig som det er fullt mulig å bruke munnbind og holde avstand uten at myndighetene sier det. Jeg tror ikke jeg kommer til å se rart på en person med munnbind om f.eks. 2 år.
    Forfekter ikke en 0-visjon, bare at man kan hindre mye unødvendig og kjedelig sykdom ved å bruke munnbind når man går rundt og snørrer og hoster. Før pandemien var man nesten en slags tapper hverdagshelt hvis man gikk på jobb med influensa, virket det som.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Smurfeland
    Okei. Men jeg tror det er veldig lite smitte som spres ved 15 min handling på Rema. Skole, bhg, nærkontakter, der hvor folk samles over lengre tid. Det er der det skjer.
    Nei, matbutikken var jo bare ett enkelt eksempel. Men det gjelder jo andre arenaer også, som du nevner selv.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.529
    Forfekter ikke en 0-visjon, bare at man kan hindre mye unødvendig og kjedelig sykdom ved å bruke munnbind når man går rundt og snørrer og hoster. Før pandemien var man nesten en slags tapper hverdagshelt hvis man gikk på jobb med influensa, virket det som.
    Tror ikke man blir sett på som en helt hvis en kommer syk på jobb de neste årene. :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, nå har vel ingen argumentert for at nedstengningen i Norge skyldes uvaksinerte i Oregon - så skjønner ikke helt hvorfor du poster dette.

Men, siden du ikke aner tallene i Norge (Som var det jeg kommenterte) - så kan jeg linke til de for deg:
    https://www.vg.no/spesial/corona/#norway

Vi har nå 279 innlagte pasienter og under 50 på intensiven i hele landet.
    Siden det var så lett for deg å finne tallene kunne du vel gjerne postet de med en gang. ante meg at du visste svaret, så gadd ikke gjøre jobben for deg.

Min post er primært en kommentar til alle de som unnlater å vaksinere seg, uansett om de unødig plager en sykepleier eller ei. Og om hvordan det er i land som har flere slike enn oss. Slik kunne det ha vært om vi ikke hadde flere med vettet i behold.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er flere ting som spiller inn enn antall uvaksinerte. I USA er befolkningen bla generelt fetere enn i Norge, landet har et langt dårligere helsetilbud for store deler av befolkningen. Så har man i tillegg at 5% uvaksinerte av den voksne befolkningen i Norge neppe skaper spesielt store problemer. For litt over et år siden var alle uvaksinerte, så 5% uvaksinerte nå er problemfritt.

Ser at dose 3 nærmest har stoppet opp; 51,3% har tatt den.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.529
    Det er vel i det hele tatt lite snakk og skriving om vaksinering for tiden, vi er nok ganske nær max av det som er mulig å få til. Når det gjelder 3 dosen så var det vel da omikron ble sett på som ikke særlig farlig at det stoppet litt opp.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel i det hele tatt lite snakk og skriving om vaksinering for tiden, vi er nok ganske nær max av det som er mulig å få til. Når det gjelder 3 dosen så var det vel da omikron ble sett på som ikke særlig farlig at det stoppet litt opp.
    Et svært godt tegn, begge deler. 5% uvaksinerte skaper neppe større problemer enn 100% uvaksinerte, så det er bra det endelig siger inn. Det samme gjelder 3 dose, som for de aller fleste er helt unødvendig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser at enkelte tar til orde for at munnbind det bruker man, når det er bestemt.

Problemet med det, er at noen næringer er avhengig av at både munnbind og meter forsvinner. Munnbind er nå totalt meningsløst, det samme gjelder selvsagt meteren. Til og med statsministeren bryr seg ikke. Da kan man snu det hele på hodet og si at gjennom ikke å bruke munnbind, markerer man hva man mener med meniningsløse tiltak. Tiltak som faktisk rammer noen, helt unødvendig. Det er rett og slett tøvete å tro at man pr nå er "flink" dersom man bruker denne filla. Regjeringen har varslet at senest 17 februar vil den forsvinne. Eneste grunnen til at den ikke allerede er kastet på historiens skraphaug, er selvsagt myndighetenes tro på at folket må få tid til å "omstille" seg. Bare det i seg selv er grunn nok til å kaste den i søpla.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Synd å se at det fremdeles er så mange med udokumenterte angst-forstyrrelser ang. C19...
    Ta en pille.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Synd å se at det fremdeles er så mange med udokumenterte angst-forstyrrelser ang. C19...
    Ta en pille.
    Det der er faktisk svært interessant. Ikke på grunn av D-vitamin i seg selv, men at den generelle helsetilstanden selvsagt påvirker hvor alvorlig syke folk blir. Det er jo en av de viktigste forutsetninger Norge hadde til å komme greit i fra selve viruset; høy levestandard, godt helsevesen, brukbart kosthold.

Synd det aldri gikk opp for myndighetene, slik at tiltak kunne tilpasses den reelle situasjonen i landet. Modellene fra FHI manglet sannsynligvis kalkulatortall for dette....

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.553
    Det er vel fortsatt fordi det ikke har gått de nødvendige 20 ukene eller hva det siden 2. dose for en hel del. De har også vært ganske klare på at det ikke er allverdens vits for friske folk under 40 så det begrenser en del. Og ca 23% av norges befolkning er 19 eller yngre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel fortsatt fordi det ikke har gått de nødvendige 20 ukene eller hva det siden 2. dose for en hel del. De har også vært ganske klare på at det ikke er allverdens vits for friske folk under 40 så det begrenser en del. Og ca 23% av norges befolkning er 19 eller yngre.
    Vi får håpe at én av grunnene også er at den generelle galskap er på retur.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn