Country med fart, driv og rytme

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Heisann, noen som kan gi meg noen tips til noen bra country cd`er?

Er ute etter "rask" country med masse av driv og rytme og med heftige steel guitars og slike ting, vil ikke ha kjedelig country, må være skikkelig fart og driv!

F.eks på linje med det gamle av Johnny Cash!?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Masse bra å velge i innen genren, i motsetning til hva forutintatte oppflasket på dårlig "køntry" vil mene.
Et av mine favorittalbum er Hank Locklin's "Ways of Life" fra 1963 (RCA Dynagroove), simpelthen fordi det har så mye nerve, liv og ektehet..

http://www.cmt.com/artists/az/locklin_hank/486504/album.jhtml?_requestid=148017

Men smaken er som baken.. så andre vil komme med andre, like gode, anbefalinger..

Mvh Vidar P

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
Jeg liker godt Steve Earl, kan egentlig anbefale alle hans album :)

Ellers så koser jeg meg med Woody Guthrie for tiden, som er laaangt unna futt og fart

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Futt og fart - Alan Jackson! Selv om jeg ikke synes det er like mye nerve i musikken så er det ihvertfall fart.

Selv er jeg svak for Kris Kristofferson, sjekk ut debutalbumet "Kristoffersen", her sitter knalllåtene tett.

Mvh
OMF

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Hei!

Futt og fart - Alan Jackson! Selv om jeg ikke synes det er like mye nerve i musikken så er det ihvertfall fart.

Selv er jeg svak for Kris Kristofferson, sjekk ut debutalbumet "Kristoffersen", her sitter knalllåtene tett.

Mvh
OMF
Har alt av Alan Jackson, men takker for tips fra alle foreløpig :D

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:hc60tr8qklmx

The main problem with 12 Golden Country Greats (which only contains ten songs, by the way) is that it's Ween's first album to concentrate on a single music genre and such concentration lends the impression that they consider themselves above the genre. But that isn't entirely the case. Ween recorded 12 Golden Country Greats in Nashville with numerous legendary musicians, including the Jordanaires, Buddy Spicher, Charlie McCoy, Hargus "Pig" Robbins, and Russ Hicks. The presence of these musicians gives the music a very authentic feeling, even though the songs stick to '60s trends like country-pop, country-folk, and polished honky tonk. Some of Ween's songs fit this style perfectly, such as the rolling "You Were the Fool," "I'm Holding You," "Japanese Cowboy," "Fluffy," "Help Me Scrape the Mucus off My Brain," and "Pretty Girl." Even the vulgar honky tonk of "Piss up a Rope" works, turning into a truly delightful gem. The duo runs into trouble on the homophobic "Mister Richard Smoker," as well as with some of the vaguely elitist views that underpin the songs, such as on "I Don't Wanna Leave You on the Farm." Still, Ween's gift for songcraft and the talents of the Nashville musicians prevent the album from being just a joke. In fact, it's as satisfying as any of their records, and gutsier, too. After all, no country fan will want to hear this record and most of their fans are afraid of country music, and that's sort of an admirable move.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Er ute etter "rask" country med masse av driv og rytme og med heftige steel guitars og slike ting, vil ikke ha kjedelig country, må være skikkelig fart og driv!

Brad Paisey er artisten du leter etter.
Up tempo låter med vanvittig bra musikere. Brad selv er en gitarvirtuos av dimensjoner.
Sjekk hans to siste cd'er: Who needs pictures og Time well waisted.
Dette er country fra øverste hylle.

En annen artist er Steve Wariner, sjekk f.eks cd'en Drive.

Keith Urban er nevnt lenger oppe, han er dyktig, både som soloartist, og som front i bandet The Ranch.

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10

Du må sjekke ut 16 Horsepower med sin country gothic hillbilly sound. Kan anbefale samtlige skiver av dem varmt.

8)

T

theStig

Gjest
Ricky Skaggs! F.eks Live in London. Det er vel Bluegrass egentlig, men skitt au...

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
326
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fart, moro og trøkk, et lite utvalg:

Jason & the Scorchers, Lost and Found + Both Sides of the Line + Midnight Roads

Whiskeytown, de to første (og eneste?) platene

Gram Parsons er obligatorisk. Grievous Angel og GP er like obligatorisk i en platesamling som bibelen er hos en prest. Derfra kan du fylle på med plater fra Flying Burrito Brothers. Dette er countryrock på sitt aller beste. Se for øvrig tråden om GP.

Dwight Yoakam. Country med rock'n roll vri. Meget bra

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
74
Min barndoms helt, Buck Owens!
Ellers er Dwight Yoakam nevnt her, men da må du gå for en av de fire første skivene hans. Det er skikkelige bauta's etter min mening. Men trøkket hans forsvant visst på veien mot stjernestatusen, som for så mange andre... :-(

-erib

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Min barndoms helt, Buck Owens!
Ellers er Dwight Yoakam nevnt her, men da må du gå for en av de fire første skivene hans. Det er skikkelige bauta's etter min mening. Men trøkket hans forsvant visst på veien mot stjernestatusen, som for så mange andre... :-(

-erib
For de som vil ha litt av "gamle" Dwight så foreligger det en live innspilling fra en konsert i Austin Texas, 23.10.1988. Den ble i år utgitt på cd, og låter veldig bra.
Tittelen er Live from austintx

Ellers har Dwight gitt ut et studioalbum i 2005 som heter Blame the Vain, innspillt i Studio B i Hollywood.
Med seg har han musikere som Skip Edwards på B3 og steel gitar, Keith Gattis på el-gitar.

Denne produksjonen låter veldig bra både fra et lydmessig og musikalsk ståsted, og gir alle som er glad i musikken til Dwight full valuta for pengene.

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
74
Live fra '88, selve "gullalderen"? Den har jeg ikke sett noe sted ennå, den MÅ jeg jo bare ha!
Ellers er jeg vel litt i tvil om Blame the vain, men kanskje jeg avskrev den litt for fort?
Har faktisk ikke spilt den så mange ganger siden jeg kjøpte den.

-erib

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Live fra '88, selve "gullalderen"? Den har jeg ikke sett noe sted ennå, den MÅ jeg jo bare ha!
Ellers er jeg vel litt i tvil om Blame the vain, men kanskje jeg avskrev den litt for fort?
Har faktisk ikke spilt den så mange ganger siden jeg kjøpte den.

-erib
Cruisin Records bak Aker Brygge har alt du måtte ønske av ny og gammel country. Nytt, brukt, cd, dvd, vinyl.
Dit går jeg ofte for å søke trøst.

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Med unntak av Alan Jackson vil jeg støtte opp om alle forslagene her. :) Vil også på det sterkeste anbefale Buddy Miller (gjerne med fru Julie). Det er ekte saker.
Cox anbefalte Whiskeytown. Veldig bra. (Ryan Adams før han ble berømt). I noenlunde samme gate befinner canadiske Blue Rodeo seg. De må dere også sjekke ut.

Mvh.

O

om.s

Gjest
Ser at det ikke er nevnt noen damer enda, men skulle de först nevnes kommer man ikke unna Lucinda Williams.
Foredrar man det mer melankolske og enkle er Gillian Welch ett nylig og meget godt bekjentskap, som trygt kan anbefales videre...

mvh

O

om.s

Gjest
Ellers er det som regel endel nye tips på litt nyere "country light" musikk i HiFi+, eller kaller man det Americana/sing song writer?, vel mye spennende nytt er det iallefall....

mvh

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Flotte svar, tusen takk!

Godt nytt år :D

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
I skjæringspunktet mellom country og alternativ rock befinner det seg mye spennende. Whiskeytown og Ryan Adams er nevnt. Jeg kan supplere med Built To Spill, Western Keys og Drive-by Truckers.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Emnet er døpt om, etter ønske fra trådstarter.

bjornh, moderator

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Dette er ikke min sjanger, men det unntak som virkelig får meg til å digge. Når du etterspør Country med fart, driv og rytme tenker jeg på Bluegras. Mulig det er nevnt, men gode ting kan ikke nevnes for ofte ::)

Alison Krauss and Union Station: New Favorite - knall bra plate. Rask så det suser og samtidig groovy.

Vedlegg

N

nb

Gjest
Aliston Krauss & Union Station er vel mer bluegrass enn country, men ellers støttes anbefalingen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.486
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva som helst fra Bakersfield, California.
Buck Owens
Merle Haggard
Red Simpson
osv

Diverse gærninger rundt om:
Commander Cody and His Lost Planet Airmen
The Twangbangers / Bill Kirchen
Doug Sahm / Sir Douglas Quintet
Junior Brown

Assorterte samlealbum med "truck drivin' country music", f eks "Truckers' Jukebox"-serien. (Dette må ikke ut, men den første i den serien er en av mine "guilty pleasures").

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Heisann! Trådstarter her, jøss, jeg har ikke bedt om å få skiftet emnet, med nok om det.. :)

Her har det jo kommet inn mye bra.. Hank Shizzoe var herlig!! :)
Skal forske på de andre tipsene nå.. Spotify er min venn!

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Billy Currington og Josh Turner er verdt en liten lytt.

EDIT: Hvordan kunne jeg glemme Zac Brown Band..

C

Cyber

Gjest
Olbor skrev:
Heisann! Trådstarter her, jøss, jeg har ikke bedt om å få skiftet emnet, med nok om det.. :)
De syntes nok tittelen var så dårlig at du praktisk talt "ba" om å få den endret ;)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
bjornh skrev:
Emnet er døpt om, etter ønske fra trådstarter.

bjornh, moderator
cybervision_ skrev:
Olbor skrev:
De syntes nok tittelen var så dårlig at du praktisk talt "ba" om å få den endret ;)
Moderator bjornh var nok litt rask der.

Jeg ba om å få trådtittelen endret slik at det ble plass til en generell tråd for countrymusikk i hele dens bredde og med alle dens undersjangre.

Problemet ble forøvrig tatt opp allerede 17.12.2010: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53319.msg1017705.html#msg1017705

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Men ærlig talt folkens!! Hva med: Uncle Tupelo, Jayhawks, Wilco, Son Volt, Nanci Griffith, Gillian Welch, Steve Earl, Ryan Adams (ikke Ryan Adams, gud forby), Drive-By Truckers eller Mountain Goats.
Det er flusst av god, og da særlig alt/no depression-country, av høy kvalitet!!
Lytt!! ;)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.518
Stor stjerne i margen noteres i karakterboken til anekdoten.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.486
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Med avklaringen "i hele dens bredde og med alle dens undersjangre" blir utvalget litt bredere, ja. En av mine favoritter det siste halvåret er Joy Kills Sorrow, "Darkness Becomes This City". Urban bluegrass, med obskure referanser til gamlegutta: Radioshowet til Bill Monroe på 1930-tallet ble sendt på en stasjon med kalletegn WJKS, geddit?

Topp Bunn