weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.109
- Antall liker
- 14.668
Joda, flisa har mange sider.en kan jo kanskje snu på flisa; at en ikke stikker av om en ikke får det en spør om – siden det ikke er noe sted å stikke, tydeligvis – men at snart ingen kommer om det ikke gies mer. slikt drar seg gjerne til over tid. ikke at folk stikker av, men at de uteblir.
det er i det minste også en måte å se det på.
Men man har nå en gang laget seg en konstruksjon der kun formalia teller. Altså en formelt kvalifisert person innehar stillingen så er all good. Det eksisterer intent begrep om flinkhet osv, det insisteres det instendig på fra standens aktører. Så hva er da problemet? Så lenge noen med ped kommer så er det all good. Alle er en grå masse, hvem som utgjør den er åpenbart helt underordnet.
Så når intet begrep om egnehet, utover formalia, finnes. Hva er da problemet med at tilsiget er dårlig eller uønsket. Man har jo postulert at kun antall år på skolebenken og i yrket teller. Det er bare å se på intensiteten det forsvares med - lærer er tydeligvis det eneste yrket i Norge det ikke er mulig å ha noe begrep om hvor flink noen er i jobben sin. Ideen er ikke ny, begge mine lærerforeldre mente det samme for 10, 20 og 30 år siden. Ingen kunne på noen måte vurdere en lærers innsats på neon meningsfull måte. Det er en de av yrkets DNA.
Om man ikke ser det åpenbare problemet så er det rimelig mørkt. Den mest evneveike som med et nødskrik har klart å karre seg gjennom almennlærerutdannelsen skal sidestilles med alle andre fordi alle formalia er oppfyllte. De neste 40 årene skal vekdommendes lønn kun bestemmes av hvor mange år man hadde på skolebenken og evt tar i etterutdannelse og hvor mange år man har jobbet.
Og samtidig forventer man å få betalt på lije med yrkesgrupper som faktisk har et reelt seleksjonshierarki i det offentlige etter hvert som tiden går. At arbeidsgiversiden ikke er ekstremt entusiastisk over noe slikt burde ikke overraske noen.
En av mammas kollegaer sa for ca 30 år siden "Ej fe gåsehud mylla tåne når ej tenkje på ka som går på lærarskulen". Det har neppe blitt bedre siden.
Selv om det kanskje ikke ser slik ut så er jeg faktisk tilhenger av et godt løft for landets lærerstand. Jeg ser imidlertid ikke hva man oppnår ved å gi en generelt stor sekk penger til alle som allerede er i standen, om man mener det er korrekt tilnærming så sier man mer eller mindre samtidig at det er våre best egnede kvinner og menn som er der, man må bare for enhver pris forhindre de for å dra til et annet sted ingen helt vet hvor skal være.
Du som er på unviersitetet - analogien ville være at bare man begynner så blir man før eller siden professor. Trenger ikke forske eller publisere eller komme opp med noe. En doktorgrad og tilstrekkelig lang tjeneste så er man der. Det er jo ikke slik det faktisk funker i den virkelige verden.
Sist redigert: