Nei, det er vel ganske åpenbart at gode karakterer ikke automatisk betyr en god lærer. Pedagogiske evner, empati m.m. er jo viktig. Jeg bare påpekte at 4-kravet i matematikk ikke er et generelt krav slik mange fremstiller det (med mindre det har kommet endringer på dette i det siste).
Problemet er vel at mange av de egenskapene som kreves for å bli lærer ikke er så enkle å måle. Og så trekker man den konklusjonen at hvis man ikke klarer å forstå prosentregning eller enkle likninger er det sannsynlig at man vil slite med å se sammenhenger i andre fag også. Hvorvidt det er noen sammenheng her er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.
Problemet er vel at mange av de egenskapene som kreves for å bli lærer ikke er så enkle å måle. Og så trekker man den konklusjonen at hvis man ikke klarer å forstå prosentregning eller enkle likninger er det sannsynlig at man vil slite med å se sammenhenger i andre fag også. Hvorvidt det er noen sammenheng her er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.
Sist redigert: