Poenget er ikke at det er ulovlig å få ungene til å pugge gangetabellen, men at å kreve det, gikk av moten på læreplanfronten i 2006.
Den gamle læreplanen, Gudmund Hernes' "L97", inneholdt læringsmål. Den beskrev hva du skulle ha lært etter sånn og sånn klassetrinn. Et eksempel på det var at du skulle ha lært den lille gangetabellen på et eller annet trinn som jeg ikke husker nå, og den store på et annet og høyere trinn. Et annet eksempel var at elevene skulle ha lært om Ibsen, Hamsun, Kielland og Lie, parlamentarismen og så videre. L97 kom i 1997 (faktisk) og ble avløst av Kristin Clemets Kunnskapsløftet 06, som kom i 2006.
I "K06", som den het, ble læringsmålene erstattet med kompetansemål, som innebar ganske mye løsere definisjoner av hvilke kompetanser elevene skulle ha opparbeidet seg i løpet av sånt og sånt klassetrinn. Å pugge gangetabeller ble ikke sett på som en kompetanse, men å
bruke gangetabellen derimot. Se:
https://www.udir.no/kl06/mat1-01/hele/komplett_visning
Dette er videreført i den siste læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (K20):
https://www.udir.no/lk20/mat01-05
De siste fjorten årene har det vært opp til læreren å vurdere om pugging av gangetabellen er et hensiktsmessig didaktisk grep, så lenge ungene lærer seg å gange.
Denne suppa smaker spiker, synes jeg.