Mulig jeg har fortalt det før, men jeg husker fortsatt faget «Integer and Combinatorial Optimization» med en viss hodepine. Professoren var en ung og lovende greker. På første forelesning dukket det opp langt fler studenter enn han hadde forventet, et trettitalls, så han måtte bytte fra seminarrom til et auditorie.
Læreboken var 750 tettskrevne sider med heavy matematikk, mye av det i theorem/proof-format. Professoren erklærte at «the class will be somewhat fast-paced» og gikk hen og underviste hele mursteinen på ett semester, to forelesninger pr uke. Vi satt til klokken ett og to på nettene for å forsøke å løse innleveringsoppgavene.
Til mid-term exam i oktober møtte det opp seks studenter, og på final exam i desember var vi fem. Jeg åpnet eksamensoppgaven og trodde jeg hadde gått feil, for oppgaven handlet da vitterlig om køteori i stedet for matematisk optimering.
Men nei, det var riktig, professoren hadde publisert en artikkel om en obskur matematisk sammenheng mellom fagfeltene et par år tidligere og gikk ut fra som en selvfølge at vi hadde lest den selv om den ikke var tilordnet som pensum i faget. Og om vi ikke hadde lest den måtte vi da være i stand til å skjønne den sammenhengen selv på en 50 minutters eksamen som en «learning experience». Jeg hadde ikke lest den.
Etter eksamen var det en av oss som spurte litt forsiktig, «Professor Bertsimas, what is your grading policy for this class?»
Han svarte «Very simple. Everyone that made it this far get an A, since the B’s and C’s left a long time ago.»
Han er der fortsatt, ser jeg. Publiserer fortsatt i fleng.
Dimitris Bertsimas is the Associate Dean for Business Analytics at MIT Sloan
mitsloan.mit.edu
I am the current Associate Dean of Business Analytics, the Boeing Professor of Operations Research, and the faculty director of the Master of Business Analytics program at MIT, where I have been a faculty member since 1988.
www.dbertsim.mit.edu