Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    God språkforståelse i norsk, - ja, ubetinget, men kanskje ikke nødvendigvis i f.eks. engelsk.... Jeg har tross alt hatt en jobb hvor engelsk har vært daglig arbeidsspråk store deler av året, og langt fra alle lærere jeg kjenner ( og det er faktisk noen..) er videre kyndig i allmen engelsk... Med egen ingeniørutdannelse har jeg også en del problemer med å se at "alle" trenger 4 i VG3 matte for å kvalifisere, - hvis man skal ha matte som hovedområde er det nesten selvsagt, men av egen erfaring er ikke filologer og matte noen god kombinasjon..... no offence... :cool:
    Samtidig har jeg i årevis fundert på hvor noe så grunnleggende som mellommenneskelig kommunikasjon kommer inn.... Mange av oss som er passe godt voksne har sikkert hatt omtrent samme opplevelsen som jeg har hatt, - en rekke lærere, gjerne med hovedfag som var grunnlaget for lektorstilling i hine dager, som var vandrende katastrofeområder i generell kommunikasjon, - men alle hadde ped..... Misforstå meg rett, - det er ikke ped som er problemet, - men det går faktisk an å få gode karakterer i ped uten selv å være særlig god på samtale og kommunikasjon. Jeg har selv forøvrig ca 8 år som deltidslærer, ca 50/50 VK2/VG3 og voksenopplæring.....
    Nå har ikke jeg erfaring fra vgs, men i høyere utdanning er lærerne i stor grad overlatt til seg selv. Har en mistanke om at det gjelder tidligere i utdanningsløpet også. De som ikke får til ting har for liten anledning til å ta etter de beste .... fordi de står i hvert ditt klasserom samtidig. Det er en hard nøtt å knekke det der.

    Når man «vokser opp» i en virksomhet der det kreves mye samhandling for å levere, så får man mye mer ut av arbeidsfellesskapet. Sosial læring, der man tar etter de man ser opp til.

    Det er ganske bra der jeg er, men ingen ting i forhold til om man jobber i feks en industribedrift (som jeg også har gjort).
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    En lærer som brenner for yrket er lite fornøyd med siste forslag fra kunnskapsministeren. Hva er lærerne her innes inntrykk over forslaget?

    viser vel bare at det er mange som er blitt dummere enn nødvendig for å bli med i utvalg som kommer med slike anbefalinger. det er en form for tunellsyn som brer om seg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi har vel en minister for høyere utdanning som selv ikke har annet enn en årsenhet på BI å vise til av utdanning etter VGS så....
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har det vært nachspiel i regjeringen også?
    "Vi bør ta mer hensyn til hva elevene selv prioriterer"............

    Nå er det riktig nok ikke 1.april ennå, så eneste forklaringen jeg kan finne, er at her er det noen som ikke er ved sine fulle fem som uttaler seg.........

    mvh
    Proffen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Fra mitt ståsted er dybde og kvalitet på hva de har lært på vgs mye viktigere enn hvilke fag de har hatt. Så jeg vil helst ha en skole der elevene kan forfølge ting de fatter interesse for. Det er kun noen få som blir motivert av å lære «litt om alt».

    Så spørs det om en slik reform fører til flere «enkle» fag der man kan få en god karakter uten å lære noe som monner. Det kan fort skje. Eller at vi får en skole der elevene får anledning til å bli interessert i noe - og lære mye om det i tillegg. Det hadde vært bra.

    Men uten godt språk så blir alt overflatisk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.326
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    Dette er jo fullstendig spinnvilt. Er det noe man trenger mer av for tiden så er det vel nettopp historie og samfunnsfag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Hvis du har lest hva jeg skrev, så ser du kanskje at det impliserer at mer historie og samfunnsfag i skolen ikke nødvendigvis manifesterer seg i faktisk kunnskap.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.326
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neida, det er selvsagt sant. Gjort riktig er imidlertid begge deler like verdifullt som (nesten) all annen kunnskap og ganske uvurderlig akkurat i disse tider hvor ingen ser ut til å se sammenhenger og lange linjer.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Fra mitt ståsted er dybde og kvalitet på hva de har lært på vgs mye viktigere enn hvilke fag de har hatt. Så jeg vil helst ha en skole der elevene kan forfølge ting de fatter interesse for. Det er kun noen få som blir motivert av å lære «litt om alt».

    Så spørs det om en slik reform fører til flere «enkle» fag der man kan få en god karakter uten å lære noe som monner. Det kan fort skje. Eller at vi får en skole der elevene får anledning til å bli interessert i noe - og lære mye om det i tillegg. Det hadde vært bra.

    Men uten godt språk så blir alt overflatisk.
    Det uthevede i teksten gjør meg betenkt.
    Det kan fort resultere i elever som velger "Se&hør"-varianten, dvs fatter interesse for ting som ikke er så matnyttig.....

    mvh
    Proffen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Ja, det er en fare for at det skjer. Så det bør ikke være substans i de valgbare fagene.

    Men jeg har ikke inntrykk av at det som praktiseres idag fungerer veldig bra.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En av de store utfordringene, slik jeg ser det, er å skape en skole som både er relevant ifht samfunnets krav og som også oppleves som relevant for elevene, samtidig som den skal dekke viktige fagområder. Får man i tillegg til såkalt dybdelæring, tror jeg man er på riktig kurs. Men det er jaggu ikke alltid like enkelt. Grunnene til det kan være flere, men jeg mistenker at vi kanskje har hatt det litt for godt en stund her på bjerget.
    Når jeg tenker tilbake på egen oppvekst på 70- og 80-tallet, var jeg kanskje? heldig forspent på foreldrefronten; fordi de var tydelige på at skole og utdanning betydde mye. Samtidig var de opptatt av at man presterte godt, uten at de av den grunn hadde urimelige krav.
    Kan det være at oppfølgingsbiten har endret seg (og da ikke nødvendigvis til det bedre?) siden jeg var ung? Jeg bare lurer.....

    Ser og hører f eks litt for ofte unge som ikke takler at "ting er kjedelig", eller som ikke bryr seg nevneverdig om hvordan de presterer på skolen, eller som får panikk når de får et "nei" til noe....og jeg vet ikke om jeg synes det har blitt så mye bedre de 10 siste årene.....

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    denne dybdelæringsideologien er for det mest bare tull. sannsynligvis fant de det på et seminar, og trodde de ville bringe pedagogikk og læring inn i fremtiden. nå er det catchphrase fordi ingen vil vel unngå dybdelæring, og slik bli sett på som et menneske helt ut av takt. ja. men vi vil jo lære MER om noe! det er selvfølgeligheten dette seminaristspråket pakker den politiske retningsløshet inn i.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Hva var det du prøvde å si nå, Dr Dong?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.326
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Grunnene til det kan være flere, men jeg mistenker at vi kanskje har hatt det litt for godt en stund her på bjerget.
    Når jeg tenker tilbake på egen oppvekst på 70- og 80-tallet, var jeg kanskje? heldig forspent på foreldrefronten; fordi de var tydelige på at skole og utdanning betydde mye. Samtidig var de opptatt av at man presterte godt, uten at de av den grunn hadde urimelige krav.
    Kan det være at oppfølgingsbiten har endret seg (og da ikke nødvendigvis til det bedre?) siden jeg var ung? Jeg bare lurer.....

    Jeg priser meg lykkelig over at jeg vokste opp i et hjem der vegger i stue og gang stort sett gikk med til bokhyller og leselysten ble innprentet før jeg kunne lese. Hadde ikke det vært tilfelle er jeg svært usikker på om jeg hadde kommet meg særlig langt, for jeg er svært bedagelig anlagt, justisen i hjemmet var altfor myk og jeg har flytt veldig mye på lysten til å lese. En oppvekst i et av dagens gjennomsnittshjem (slik jeg har erfart dem) ville trolig endt på NAV for min del.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    denne dybdelæringsideologien er for det mest bare tull. sannsynligvis fant de det på et seminar, og trodde de ville bringe pedagogikk og læring inn i fremtiden. nå er det catchphrase fordi ingen vil vel unngå dybdelæring, og samtidig unngå å bli sett på som et menneske helt ut av takt. ja. men vi vil jo lære MER om noe! det er selvfølgeligheten dette seminaristspråket pakker den politiske retningsløshet inn i.
    Ikke helt enig.
    Jobber i barneskolen.
    Her støter jeg innimellom på elever som er genuint interessert i å forstå mer om hvordan og hvorfor, samt å lære mer om å bruke etablert kunnskap i nye sammenhenger. Særlig interessant er det når det kommer til realfagene, men også når man kan koble språk og kultur til dagens virkelighet.....
    Eksempel: En 6.klassing finner ut at kalkulatoren har "noe som heter sin, cos og tan". "Kan du fortelle meg litt om det?" var spørsmålet hans. Og da var vi igang..... DET er tidlig for en 11-12-åring!
    At det er FÅ elever som er kommet dit, er en annen sak.
    Hvordan man skal trylle for å få flere elever inn i sonen, ja, se det er et mer åpent spørsmål. Tror ikke jeg har alle svarene der, selv om jeg har gjort meg noen tanker opp gjennom årene......

    mvh
    Proffen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Ikke helt enig.
    Jobber i barneskolen.
    Her støter jeg innimellom på elever som er genuint interessert i å forstå mer om hvordan og hvorfor, samt å lære mer om å bruke etablert kunnskap i nye sammenhenger. Særlig interessant er det når det kommer til realfagene, men også når man kan koble språk og kultur til dagens virkelighet.....
    Eksempel: En 6.klassing finner ut at kalkulatoren har "noe som heter sin, cos og tan". "Kan du fortelle meg litt om det?" var spørsmålet hans. Og da var vi igang..... DET er tidlig for en 11-12-åring!
    At det er FÅ elever som er kommet dit, er en annen sak.
    Hvordan man skal trylle for å få flere elever inn i sonen, ja, se det er et mer åpent spørsmål. Tror ikke jeg har alle svarene der, selv om jeg har gjort meg noen tanker opp gjennom årene......

    mvh
    Proffen
    Artig historie. Det dukker opp noen slike i den andre enden også, og det er skikkelig gøy. Men de er i mindretall.

    Jeg tror det er veldig mange som kjeder seg ganske mye gjennom 12-13 års skolegang, og da blir jo lærings-strategiene deretter når de går inn i høyere utdanning.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ingen vil vel si seg uenig i det du sier her, proffen. men det tilhører en annen virkelighet enn det kjøret vi får presentert med stadig nye omlegginger i lærplaner.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det bør likefullt være mulig å både yte og prestere, selv om man synes noe er kjedelig.....
    10000kronersspørsmålet blir vel heller hvems oppgave det blir å legge premissene på bordet foran kidsa.
    Jeg skulle gjerne hatt flere foreldre på saken, for mine ambisjoner på elevenes vegne står det ikke på...

    Mvh
    Proffen
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.251
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Mo i Rana
    Ikke helt enig.
    Jobber i barneskolen.
    Her støter jeg innimellom på elever som er genuint interessert i å forstå mer om hvordan og hvorfor, samt å lære mer om å bruke etablert kunnskap i nye sammenhenger. Særlig interessant er det når det kommer til realfagene, men også når man kan koble språk og kultur til dagens virkelighet.....
    Eksempel: En 6.klassing finner ut at kalkulatoren har "noe som heter sin, cos og tan". "Kan du fortelle meg litt om det?" var spørsmålet hans. Og da var vi igang..... DET er tidlig for en 11-12-åring!
    At det er FÅ elever som er kommet dit, er en annen sak.
    Hvordan man skal trylle for å få flere elever inn i sonen, ja, se det er et mer åpent spørsmål. Tror ikke jeg har alle svarene der, selv om jeg har gjort meg noen tanker opp gjennom årene......

    mvh
    Proffen
    Og veilede er krevende. Både læreren og elevene må vokse sammen, og det kan være mere utfordrende enn man tror.
    Tror Herrmann Hesse i boka, " Siddhartha" gav oss et eksempel på kjemien, elev - veileder.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Jeg priser meg lykkelig over at jeg vokste opp i et hjem der vegger i stue og gang stort sett gikk med til bokhyller og leselysten ble innprentet før jeg kunne lese. Hadde ikke det vært tilfelle er jeg svært usikker på om jeg hadde kommet meg særlig langt, for jeg er svært bedagelig anlagt, justisen i hjemmet var altfor myk og jeg har flytt veldig mye på lysten til å lese. En oppvekst i et av dagens gjennomsnittshjem (slik jeg har erfart dem) ville trolig endt på NAV for min del.
    Det var Donald Duck som ga meg leselyst. Skolen gjorde sitt ytterste for å drepe den. Det lyktes de med for nesten alle mine medelever. Sjøl leser jeg ca 40 bøker i året. Ikke takket være skolen.....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.326
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var Donald Duck som ga meg leselyst. Skolen gjorde sitt ytterste for å drepe den. Det lyktes de med for nesten alle mine medelever. Sjøl leser jeg ca 40 bøker i året. Ikke takket være skolen.....

    Mer blandet for min del. Jeg hadde flere svært gode lærere, men selvsagt også noen som var helt udugelige og kun ga avsmak for faget de "underviste" i.

    I deelt sett burde selvsagt alle lærere holde i alle fall et visst minimumsnivå når det gjelder evnen til å skape interesse og lære bort ting, men inntil det skjer - presumptivt aldri - så vil dessverre skolene variere sterkt i kvalitet. Dog er nok hva man har, eller ikke har, med seg hjemmefra like generelt like viktig for læringen som kvaliteten på lærerne og skolen.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Mer blandet for min del. Jeg hadde flere svært gode lærere, men selvsagt også noen som var helt udugelige og kun ga avsmak for faget de "underviste" i.

    I deelt sett burde selvsagt alle lærere holde i alle fall et visst minimumsnivå når det gjelder evnen til å skape interesse og lære bort ting, men inntil det skjer - presumptivt aldri - så vil dessverre skolene variere sterkt i kvalitet. Dog er nok hva man har, eller ikke har, med seg hjemmefra like generelt like viktig for læringen som kvaliteten på lærerne og skolen.
    Absolutt - en god lærer har både faget i seg, men også en høyt fungerende sosial evne. Skal faget få betydning bør personen også har en breddeforståelse for flere av fagene i skolen - kunnskap i ett fag er ikke en "øy".

    Det du skriver sist er også viktig; Har foresatte trigget lærelyst? Har eleven gjort positive erfaringer med å arbeide og stå i en læringsprosess? Snakkes det positivt om å arbeide og lære hjemme?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    denne dybdelæringsideologien er for det mest bare tull. sannsynligvis fant de det på et seminar, og trodde de ville bringe pedagogikk og læring inn i fremtiden. nå er det catchphrase fordi ingen vil vel unngå dybdelæring, og slik bli sett på som et menneske helt ut av takt. ja. men vi vil jo lære MER om noe! det er selvfølgeligheten dette seminaristspråket pakker den politiske retningsløshet inn i.
    Jeg er forsåvidt med på tanken om dybdelæring, men det virker vanskelig å kvantifisere helt hva som menes og forventes - men det som ligger til grunn er å fokusere på deler av faget i samarbeid med andre fag - og gjennom et grundigere arbeid med emnet lære strategier som kan benyttes når eleven selv trenger å tilegne seg annen kunnskap.

    Men igjen, litt diffust - og det er rart at begrepet er så viktig, men ikke kan forklares helt: "Hver skole må selv finne ut hva dette innebærer for dem."

    Akkurat.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.952
    Antall liker
    10.397
    Torget vurderinger
    2
    Dybdelæring betyr vel at man skal kunne divisjon og multiplikasjon, i tillegg til addisjon og subtraksjon.

    Etter å ha fulgt barna gjennom hele skolen er jeg sjokkert over mangelen på grunnleggende mengdetrening og metoder. Barna kastes frem og tilbake mellom ulike tema uten å lære noe skikkelig og forventes å oppdage sammenhenger intuitivt selv, Og når det ikke skjer tapes mestringsfølelsen og man gir opp.

    og for første generasjon I historien går IQ ned ved sesjon...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dybdelæring betyr vel at man skal kunne divisjon og multiplikasjon, i tillegg til addisjon og subtraksjon.

    Etter å ha fulgt barna gjennom hele skolen er jeg sjokkert over mangelen på grunnleggende mengdetrening og metoder. Barna kastes frem og tilbake mellom ulike tema uten å lære noe skikkelig og forventes å oppdage sammenhenger intuitivt selv, Og når det ikke skjer tapes mestringsfølelsen og man gir opp.

    og for første generasjon I historien går IQ ned ved sesjon...
    Forslag til hvordan man skal fikse dette?:rolleyes::ROFLMAO: Gjerne uten at noen føler seg krenket...........;)
    Jeg ser også at for mange elever ikke bruker tiden sin slik jeg mener de bør. Samtidig kan jeg fint lite annet enn å begrunne hvorfor det er lurt, fortelle hva jeg forventer og oppfordre til å stå på - både overfor elever og foresatte - men jeg kan ikke stå over de og svinge pisken.....

    mvh
    Proffen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.952
    Antall liker
    10.397
    Torget vurderinger
    2
    Forslag til hvordan man skal fikse dette?:rolleyes::ROFLMAO: Gjerne uten at noen føler seg krenket...........;)
    Jeg ser også at for mange elever ikke bruker tiden sin slik jeg mener de bør. Samtidig kan jeg fint lite annet enn å begrunne hvorfor det er lurt, fortelle hva jeg forventer og oppfordre til å stå på - både overfor elever og foresatte - men jeg kan ikke stå over de og svinge pisken.....

    mvh
    Proffen
    jeg lånte gamle lærebøker fra 70 tallet på biblioteket og lagde en egen regel- og metode bok i feks matematikk.
    Min erfaring at bare man lærer metoden så kommer mestringsfølelsen, så kan heller den dype innsikten forståelsen komme etterpå. Vi var ferdig med gange og dele da jeg gikk i 3-4 klasse Eller noe sånt da kunne vi det for alltid.Ortografi og rettskriving var perfekt fra 6 klasse, for de fleste. Vi hadde en meget streng dansk lærerinne som løftet oss etter ørene om vi ikke fulgte med eller tøyset timen. Siden er det bare en syste påhjernen som gjør at jeg har pådratt meg dysleksi i voksen alder.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    jeg lånte gamle lærebøker fra 70 tallet på biblioteket og lagde en egen regel- og metode bok i feks matematikk.
    Min erfaring at bare man lærer metoden så kommer mestringsfølelsen, så kan heller den dype innsikten forståelsen komme etterpå. Vi var ferdig med gange og dele da jeg gikk i 3-4 klasse Eller noe sånt da kunne vi det for alltid.Ortografi og rettskriving var perfekt fra 6 klasse, for de fleste. Vi hadde en meget streng dansk lærerinne som løftet oss etter ørene om vi ikke fulgte med eller tøyset timen. Siden er det bare en syste påhjernen som gjør at jeg har pådratt meg dysleksi i voksen alder.
    Skjønner hva du mener, BC.
    Og det hadde nok vært greit å komme litt tilbake til slik selvstendighet og ansvarsfølelse.
    Men det er ikke skolens ansvar alene, kanskje aller minst skolens ansvar.
    Og det er her jeg mener foreldrene må på banen. Foreldre flest er fornøyd, så lenge avkommet kommer hjem og "har hatt en fin dag på skolen". Hvor hardt de har arbeidet, hva de har gjort og lært - ja, se det kommer nok i fjerde rekke. For først skal de på fotballakademiet, håndballtrening, kunstløpstrening eller what ever.....

    Er ellers mer usikker på om et slikt instrumentelt syn på læring, utvikling og forståelse er "riktig".
    Enig i at alle kan pugge/lære seg automatisering av de fleste algoritmer, men det er ikke gitt at innsikt og forståelse følger selv om mestringsfølelsen er der. For det ikke trenger å være en mestringsfølelse som treffer den individuelle, indre motivasjonen, men kanskje mer en mestringsfølelse som gir et klapp på skulderen eller en ny genser (som en eller annen form for "belønning")

    mvh
    Proffen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.187
    Antall liker
    12.806
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det tolv år siden minstemann her i huset gikk ut av videregående, men jeg har et stadig sterkere inntrykk av at ingenting i barne- og ungsomsskole skal koste arbeid... Alt skal være lek og lystig, samt at foreldre helst ser at de slipper å bidra med noe som helst... de er alt for opptatt med egenforherligelse.... treningssenter, fotballkamper og netflix.... å oppdra unger er alt for mye arbeid..... Spissformulering, - javel... men tar jeg egentlig veldig feil??
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei. Sånn var det tendenser til heromverden og 15-20 år side, Heldigvis fikk minstemann et fantom av en mannlig lærer tom 6 og det la et solid grunnlag for denne klassen videre. For 7 trimmet hadde alle "mødrene" sammensverget seg for å få en ny kvinnelig lærer for 7 klasse, de måtte jo oppleve litt "kvinnelighet" i ila skoletiden ellers ville det gå døtrene dere veldig ille.

    Underveis hadde jeg en passiar med et foreldrepar som var nettopp der du beskriver. De fortalte at de ikke fikk utført de de hadde planer om på jobben pga for mye møtevirksomhet. Begge foreldre jobbet i bank admin. så de måtte ta dette igjen hjemme på kveldstid. Barna ble pushet i rekordfart gjennom fotball, håndball og ishockey og mer. Jeg kunne ikke dy meg, de visste jeg holdt på med et gigaprosjekt hvor jeg hadde med Jr. ca 11 på den tiden, og sa som følger omtrent:, Livet består jo ikke bare av fotball, håndball og ishockey, jeg liker å pirre en mye bredere kunnskapsbase.

    For et stusselig liv...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    galskapen møter mer kritikk (heldigvis)


    «at det nye faget som skal erstatte de gamle fellesfagene skal lære elevene om «demokrati og likestilling, og de skal lære å tenke kritisk og handle etisk og miljøbevisst».

    typisk eksempel på formulering fra folk som ikke vet hva de snakker om, men har lært seg litt papegøyespråk.

    ellers forteller vel følgende også noe om hvordan det arbeides; i seg selv ganske sjokkerende:

    «Leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen er kritisk at regjeringen vil kutte i fellesfagene og til at regjeringen kommer med en ny reform etter at den videregående skolen nylig har fått nye læreplaner.

    – Vi har nettopp vært gjennom en gjennomtenkt fagfornyelse med nye læreplaner i alle fag, og så vil regjeringen med et pennestrøk ta dette bort og erstatte det med noe ingen har ønsket seg. Lied-utvalget, som stortingsmeldingen bygger på, gikk bort fra tanken om et slikt eget, studieforberedende fag etter massiv kritikk fra sektoren, sier Helgesen.»
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.326
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Stadige, hyppige forandringer i læreplaner må da være det aller, aller verste for for et skoleverk? Mye verre enn en godt innarbeidet, men suboptimal læreplan, eller?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.965
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Læreplanene, ja. Eg har på ein eller annan måte vorte påverka av alle vi har hatt til no.

    - Normalplanen av 1939. Fantastisk god plan, der det vart stilt minstemål til kva utstyr ein skule skulle ha. Fokus på å vere "eit gagnleg menneske i heim og samfunn". Kunstfag var kjønnsbetinga, slik at gutane skulle lære nok sløyd til å kunne lage/reparere møblar og utstyr. Jentene måtte kunne lage klede, så vel som anna. fyrsteklassingane gjekk 15 timar i veka, medan 7.skuleåret var det siste av dei obligatoriske. Etterpå kunne du gå på realskule, framhaldsskule eller folkehøgskule. Dei som fullførte realskulen fekk starte på gymnaset, som seinare førte folk til universitet, god løn og status.

    - Mønsterplanen av 1974. Denne kom akkurat då eg var ferdig med ungdomsskulen. Ting hadde endra seg. Kunsfaget tona ned det handverksmessige, no skulle vi vere kunstnarar. Vi fekk fri på laurdagane, og lenger skuledag. Vi fekk også obligatorisk 9-årig skule, og ei omlegging til ungdomsskule og kursplaninndeling, eit eksperiment som fall uheldig ut, og som ein gjekk bort frå så fort det lot seg gjere.

    - M87, og kanskje utkastet M85 var norsk skule på sitt beste. Ei læreplan som lærarane fekk stor fridom til å utøve etter eige hovud.87, diverre skjedde det samstund ei "kommunereform" der kommunene fekk høve til å disponere pengane friare, og dermed la dei ned skular i fleng for å spare pengar som kunne brukast til anna. Og lite overordna regelverk som kunne sikre kvaliteten. Statsråden var fyrst Kjell Magne Bondevik, hugsar ikkje korleis det gjekk med skulepolitikken, men eg vart iallfall "omvend", og synes framleis at KrF driv god skulepolitikk når det kjem til distrikta. M 87 er min favoritt, sikkert på grunn av at lærarane fekk ein time i veka der denne læreplanen skulle studerast og dei lokale læreplanene utformast i fellesskap. Det gjorde at lærarane no fekk mindre leseplikt, og lærebøkene mindre styring over undervisninga, for det vart no veldig lærarstyrt. Personleg hamna eg i eit fantastisk kollegium som breidde seg ut over Sogn og Fjordane, i eit digitalt nettverk lenge før Internett. Lang historie, men svært lærerikt.

    - L97 Gudmund Hernæs sitt eksperiment på einsretting. Obligatorisk Alf Prøysen i 2.klasse. Dette gjorde at fokuset vart på barnesangane hans, og lite av dei meir spennande visene han dikta. No skjedde det mykje skulepolitisk, og tendensen til skulenedlegging aksellererte. Samstundes skulle 6-åringane overførast frå barnehagen til å verte nye fyrste klasse. Eit gigantisk eksperiment som vi i ettertid ser slo fullstendig feil, og som hadde vorte retta opp, om det ikkje hadde vore for kostnadane og prestisjenederlaget.

    - Kunnskapsløftet. I 2006. Vektinga av dei praktisk-estetiske faga endra seg veldig. Eg vart nøydd til å undervise i Kunst og Handverk, noko eg kvidde med for. Men så las eg læreplanen grundigare, og fann ut at eg kunne fokusere på kunsthistorie og dei ulike periodene. Når eg dessutan hadde norsk og musikk i fagkrinsen, vart det langt enklare enn eg trudde. Det vart meir fokus på teori. Fyrsteklassingane skulle lære seg å sitte meir i ro, og lovnaden om at fyrste klasse skulle ha med seg pedagogikken frå barnehagen vart gløymd. Faga engelsk, norsk og matematikk vart meir eller mindre definert som dei viktigaste.

    - Kunnskapsløftet 2020. Dette vert mi siste læreplan. 10-klassingane slepp denne, og eg underviser dei etter den gamle standarden i musikk, KRLE og sal&scene. Skal ikkje seie så mykje om denne, men eg ser nokre skulepolitiske tiltak som er verd å tenke over
    - Lærarutdanninga er no delt i to. Ikkje lenger almennlæraren som er tenkt å kunne undervise alt frå fyrste til tiande klasse. No spesialiserast det i to grupper, 1 - 7 klasselærarar og 5-10 klasselærarar. Dette vil i praksis seie at vi får ungdomsskuletenking, og ein barneskuletenkande lærargruppe. Kombinerte skular vil det truleg verte mindre av, all den tid Tomas & co messar om at skular må vere store. Lærarstudentane vil helst ha jobb i ungdomsskulen (eg undrar meg over denne tendensen, all den tid det meste spennande skjer i barneskulen, og handlingsrommet til læraren er mykje større)
    - fyrsteklassingane er i ferd med å verte "teoretifiserte". Born i6-årsalder treng eigen pedagogikk, og dei som kan dette (bortsett frå den viktige leseopplæringa og grunnleggande matematikk) er underbetalte kvinner som jobbar i institusjonar med ungar frå 0 - 5 år. for store klassar av 5/6-åringar treng andre arenaer enn klasserom, og ei anna rytme rundt arbeidet, større behov for tilrettelegging, og mindre teoretisk tilnærming.
    - Utdannarane har hatt ei svært dårleg lønnsutvikling dei siste 20 åra. Og ved siste oppgjer var lønsutviklinga halvparten av frontfaga.. Det kjem til å bli stor lærarmangel om få år er min spådom.
    Dette kunne det vore skrive mykje meir om, men no er det frukost. Med rundstykke!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nytt innlegg i debatten:

    «Kunnskapsminister Guri Melby (V) lanserte sist uke en stortingsmelding om videregående opplæring. Hun sier fokuset er «å styrke den kritiske tenkningen og dybdeforståelsen, forstå tiden vi lever i og være forberedt på fremtiden».

    Melby har tatt tak i et overmodent behov for å oppdatere skolen.»

    etter det kommer eksempel på manglende kritisk tenkning og dybdeforståels, men med masse tomme fraser fra tanketomme tenkeseminar. det er til å gråte av. det er som et varsel om hva den nye omlegging er i stand til å produsere… tomme fraser!

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Vi trenger kritisk tenkende ungdom med dybdeforståelse, men motstanden er stor: Lærebokforfatterne er best tjent med business as usual. Salg av lærebøker er lønnsomt..... de som lager fag har det enklere med stø kurs, de som underviser har et enklest liv når studentene er fornøyde ( og det er de når de får stoffet ferdigtygd, med klare svar) .... de som lager og gjennomfører eksamen får en utfordring hvis de skal lage genuint nye eksamensoppgaver hvert år .... studenter og studentorganisasjonene forventer forutsigbare eksamener (slik at man kan forberede seg på eksamen i stedet for å lære faget ) de som drister seg til å lage en eksamen som er utenfor boksen får en haug med problemer i fanget .... tonnevis med omsensur, advokater på nakken, misnøye fra overordnede og dårlig track record som pedagoger, fordi eksamensresultatene blir tatt bokstavelig i visse sammenhenger.

    Dybdelæring er høyt verdsatt i teorien, og kritisk, selvstendig tenkning fungerer dårlig uten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    sant nok

    den eneste erfaring jeg har, er at etter år med snakk om kritisk tenking, så blir det mindre og mindre av den. jeg har den norske studentmasse der den velter inn over akademia som min arbeidplass. den som tror at de mange siste års visjoner om dybde og kritikk har nedfelt seg i studentsynapsen, tar skammelig feil. jeg hater termen «kritisk tenking», og savner fenomenet.

    ps. jeg har stått i førstelinjen i over 30 år. jeg kjenner materien. det er neppe genetikken som har endret seg.strukturene har.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Jeg bruker termen "selvstendighet og kritisk tenkning" ofte ... både når jeg forteller studentene hva som forventes for å få en A og når jeg sensurerer. De som er faglig nyskjerrige og kritisk selvstendig tenkende vokser på det og får en forsikring om at de vil tjene på å tørre å stole på egen dømmekraft (etter at de har fordøyd fagstoffet). Og jeg er ganske raus i karaktervurderingen når jeg ser svar som er litt utenfor A4 malen, men dog har en tilknytning til fagstoffet. De fleste er ute etter et fasitsvar som de kan gjengi på eksamen. Og det er forståelig. Når jeg tenker etter så var det sånn da jeg var student på NTH på 80-tallet også. I mindre grad enn nå kanskje, men jeg husker det ble bråk hver gang det kom en eksamen som var mer enn forventet annerledes enn de foregående år, f.eks.

    Og jeg er ikke større enn at jeg slår hardt ned på "kritisk, selvstendig tenkning" når det er tuftet på ren synsing, idioti og ufaglighet, og er helt i utakt med faglige kriterier. For da er det faglig arroganse. "Jeg synes det er bedre med en autoritær leder som ikke viser svakhet..."

    Kritisk tenkning uten faglig fundament er mye verre enn å bare ha referatkunnskap. Mer nøkternt er jeg opptatt av at studentene evner å forstå den virkeligheten de er utdannet til å forstå. Det varierer hvor teoretisk flinke de er, og hvor empirisk nyskjerrige de er. Jeg premierer alt som gir god realforståelse. Men de som virkelig er nyskjerrige gjør det gjerne best på begge deler.

    Alle vil ha selvstendig, kritisk tenkning, men det er omtrent som med eliteidrett. De færreste er villige til å gjøre jobben som kreves for å kunne gjøre det på en faglig måte. Det er heller ikke alle som har forutsetningene. Jeg synes det er fint at mange tar høyere utdanning, men kanskje vi trenger et skolesystem som løfter fram de som har den intellektuelle kapasiteten og motivasjonen til å reflektere selvstendlig over faglige problemstillinger litt tidligere enn vi gjør idag? Og kanskje de andre trenger mer metode (How2) og mindre "kritisk refleksjon" enn de får idag?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    sant nok

    den eneste erfaring jeg har, er at etter år med snakk om kritisk tenking, så blir det mindre og mindre av den. jeg har den norske studentmasse der den velter inn over akademia som min arbeidplass. den som tror at de mange siste års visjoner om dybde og kritikk har nedfelt seg i studentsynapsen, tar skammelig feil. jeg hater termen «kritisk tenking», og savner fenomenet.

    ps. jeg har stått i førstelinjen i over 30 år. jeg kjenner materien. det er neppe genetikken som har endret seg.strukturene har.
    Helt enig. Glemte å si det i forrige innlegg.

    PS Genetikken har vel endret seg noe, ettersom høyere utdanning har gått fra eliteidrett til masseidrett (i vår ungdom) til mosjonsidrett idag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn