Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    målbar kvalitet?

    Hvordan kan vi måle f.eks. motivasjonsøkning hos barn? Eller utnyttelse av potensial?

    En god lærer får en 5-er ut av en 3-er elev. En dårlig lærer får en 5-er ut av en 6-er elev. Karakterresultater er en elendig måte å vurdere en lærer.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    511
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Tenker overhodet ikke karakterer, men at lærerne får konkrete utfordringer og utviklingsoppgaver i forhold til egen praksis. Dette blir så fulgt opp på skikkelig vis av ledelsen på skolen. Her har det skjedd mya bra i skolenorge...
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Kan du nevne eksempler på konkrete utfordringer og utviklingsoppgaver som lærerne i norsk grunnskole bør få og gjerne spesifisere om det gjelder barne eller ungdomstrinnet?
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    511
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Vurdering for læring er et eksempel jeg mener vi bør ta enda mer tak i. Vi begynner å få så mye empirisk belegg for hva som funker godt i klasserommet (stimulering av læring) at det vil bare være dumt å la vær... Jmf forskningen til John Hattie. Men noen må følge det opp, det er et ledelsesansvar på den enkelte skole. Dette er lettere å få til på barneskolen på grunn av at vi slipper å tenke standpunkt og karakterer, litt mer tricky på ungdomskolen, der karakterer setter sterkere føringer på læringsarbeidet/undervisningen. Det går der også...
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    511
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Slår egentlig inn åpne dører her, dette har vært et satsingsområde fra Utdanningsdirekoratet i flere år. Litt av poenget mitt er egentlig at både lærere og ledelsen i norsk skole må bli mer proffe på å endre praksis på bakgrunn av av solid forsing og empiri på hva som funker der ute i klasserommet. Da blir det mindre flaks/uflaks-faktor på hvilken lærer barna dine får...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.799
    Antall liker
    8.113
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vurdering for læring er et eksempel jeg mener vi bør ta enda mer tak i. Vi begynner å få så mye empirisk belegg for hva som funker godt i klasserommet (stimulering av læring) at det vil bare være dumt å la vær... Jmf forskningen til John Hattie. Men noen må følge det opp, det er et ledelsesansvar på den enkelte skole. Dette er lettere å få til på barneskolen på grunn av at vi slipper å tenke standpunkt og karakterer, litt mer tricky på ungdomskolen, der karakterer setter sterkere føringer på læringsarbeidet/undervisningen. Det går der også...
    Hattie har åtvara oss om å ta Hattie-undersøkinga bokstaveleg. Resultata er ikkje nødvendigvis overførbare til dei einskilde skulane. Og det er andre verkemidlar som har stor effekt, utan at Hattie har funne prov på at dei er effektive. Samanlikn t.d. elevar i ei klasse med 11 elevar og dei same elevane når dei går i ei gruppe på 23 elevar. Hattie (og Norddal, som er den framste pådrivaren for å sluke Hattie rå) påstår at klassestorleik ikkje har innverknad på eleven si læring. Noko alle som har fått oppleve dette kan stadfeste har stor betydning.
    Men det tyder ikkje at eg meiner vurdering er mindre viktig. Men suppler med grundig rettleiing (som du får tid til når elevgruppa er lita nok. Eg måtte gje meg på det då eg var i ungdomsskulen med 32 elevar i klassen. Det funkar imidlertid fint når eg har ei lita gruppe 3.klassingar.)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det at noen kan påstå at gruppestørrelsen ikke har betydning for oppnådde resultater forekommer meg ganske utrolig. Men at det er musikk i Høyres/FRPs skolepolitiske ører, og dermed en høyst levedyktig vrangforestilling, tviler jeg ikke et øyeblikk på. Slike påstander slår også kraftig rot hos alle "lærerhaterne" rundt omkring i landet. De som i fullt alvor mener at lærerne ikke vet hva det vil si å jobbe.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    511
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Det Hattie sier noe om angående klassestørrelse er at hvis du ikke utnytter handlingsrommet en mindre gruppe gir deg (endret praksis), finner man heller ikke noen effekt av tiltaket. Vi vet jo at mindre klassestørrelse gir deg bedre tid til hver elev, økt mulighet for tilpasset undervisning ++ Jeg slutter forøvrig aldri å bli forundret over hvor fort politikere hiver seg på forenklete forklaringer for å understøtte egen politikk, politikk som etter mitt skjønn svært fort blir ideologisert. Dette gjelder forøvrig både venstre og høyreside i norsk politikk, my five cents...
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Hattie der, men den som ikke endrer praksis slik du antyder skulle jeg likt å snakke med.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.262
    Antall liker
    6.630
    40 % av norske studenter fullfører utdanningen i tide.
    59 % fullfører studiene.
    Det er ingen tegn til forbedring.
    De tiltakene som er satt inn, slik som sosiale tiltak for nye studenter og individuell oppfølging av studenter med lav progresjon, har til nå ikke hatt særlig effekt.

    Dette er trist lesing.

    12 år etter reformen er problemet fortsatt like stort - DN.no
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.387
    Antall liker
    11.209
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå har elever avspasering også fikk jeg vite :) Var ikke slik i min tid men det er jo 100år siden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    40 % av norske studenter fullfører utdanningen i tide.
    59 % fullfører studiene.
    Det er ingen tegn til forbedring.
    De tiltakene som er satt inn, slik som sosiale tiltak for nye studenter og individuell oppfølging av studenter med lav progresjon, har til nå ikke hatt særlig effekt.

    Dette er trist lesing.

    12 år etter reformen er problemet fortsatt like stort - DN.no
    Kan årsaken være at det er litt for lett å komme inn på studier? Er nok endel studenter i ymse fag som heller burde ha satset på å bli snekker eller trailersjåfør enn å bli diplomingeniør.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke tømrere og trailersjåfører har samme krav til utdanning. Når det gjelder vanskelighetsgrad, mener jeg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Jeg tror ikke tømrere og trailersjåfører har samme krav til utdanning. Når det gjelder vanskelighetsgrad, mener jeg.
    Det er vel egentlig det jeg mener. Det er endel mennesker (les: foreldere) som muligens overvurderer sine egne (les: barnas) evner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Eller er det slik at ungdom blir imprentet med allmenne fag -> uni -> jobb -> kone -> 2 barn -> hund -> volvo -> 30 år fra de er små og så viser det seg at livet ikke er så enkelt?

    Hvilke 15-åringer vet hvilket yrke de passer inn i?
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Eller er det slik at ungdom blir imprentet med allmenne fag -> uni -> jobb -> kone -> 2 barn -> hund -> volvo -> 30 år fra de er små og så viser det seg at livet ikke er så enkelt?
    Ca. halvparten av de som velger å leve sammen med en partner velger en mann istedenfor ei kone. :cool:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tiltak som går på at det går an å vere fulltidsstudent vil nok hjelpe. Når det kostar mykje å studere, vil stadig fleire ha jobbar ved sida av studiet. Og det vil vere ei utfordring å finne tid til studie og arbeid samstundes.
    Norge er vel et av de få landene der det er gratis å studere. I mange andre land på studentene ta opp betydelige lån for å studere. Effekten av dette er nok at det er en mye høyre andel studenter som fullfører.

    Så det at det er gratis å studere i Norge fører nok med seg ganske mye likegyldighet og slendrian fra studenter .. som ikke gidder å fullføre hvis det ikke var så gøy likevel. Hadde det kostet dem dyrt ville de også tatt studiene seriøst.

    Så en ordning der man måtte betale høye skolepenger, men fikk dem omgjort til stipend hvis de fullførte, ville nok hjulpet på denne begredelige statistikken ganske mye.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Du synes ikke studielånene er høye nok som de er?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du synes ikke studielånene er høye nok som de er?
    Man betaler ikke renter på lånet så lange man studerer, og hvis studentene som gidder å fullføre sine studier får omgjort den delen av lånet som dekker skolepengene til stipend ... så vil de ikke bli høyere for de seriøse studentene.

    Men den som driter i studiene etter en stund ... ja de vil måtte betale for gildet selv.

    Det vil garantert føre til at flere velger å fullføre studiene selv om det var litt kjedelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.092
    Antall liker
    9.995
    Sted
    Trondheim
    Gratis og gratis fru Blom...
    Ja, man betaler ikke skolepenger, men det koster å bo ved studiestedet. Min datter studerte i Praha, og selv med skolepenger ble det ikke dyrere enn å studere i Norge. Husleie, mat, kollektivtransport, øl...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gratis og gratis fru Blom...
    Ja, man betaler ikke skolepenger, men det koster å bo ved studiestedet. Min datter studerte i Praha, og selv med skolepenger ble det ikke dyrere enn å studere i Norge. Husleie, mat, kollektivtransport, øl...
    Det er vel fordi det koster betydelig mindre å bo i Praha enn hvor som helst i Norge.

    Var det mange av dem hun studerte med som droppet ut halvveis slik det tydeligvis er vanlig her hjemme?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Å studere i Norge koster fort 100 til 150k i året, kan nesten gå på Harvard for den prisen, der er forøvrig kost og losji inkludert i skolepengene
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - før i ræva, når folk hadde hår i tida, så kunne umotivert ungdom få seg en jobb som ikke krevde utdanning og gå gradene der eller dra til sjøs.

    I dag skal ungdom som er totalt umotivert og som også ikke har peiling på hva de vil her i livet presses igjennom videregående skolegang. Det er bortkasta tid og bortkasta penger, å skulle prøve å skole ungdom totalt uten motivasjon.

    Johan-Kr
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.799
    Antall liker
    8.113
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du synes ikke studielånene er høye nok som de er?
    Man betaler ikke renter på lånet så lange man studerer, og hvis studentene som gidder å fullføre sine studier får omgjort den delen av lånet som dekker skolepengene til stipend ... så vil de ikke bli høyere for de seriøse studentene.

    Men den som driter i studiene etter en stund ... ja de vil måtte betale for gildet selv.

    Det vil garantert føre til at flere velger å fullføre studiene selv om det var litt kjedelig.
    Det er vel akkurat dette systemet som gjeld i dag? Tek du opp studielån, vert deler av det omgjort til stipend dersom du fullfører studiet. Gjer du ikkje det, vil det framleis vere lån....
    Og det verkar ikkje, ser det vel ut til?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.799
    Antall liker
    8.113
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tja - før i ræva, når folk hadde hår i tida, så kunne umotivert ungdom få seg en jobb som ikke krevde utdanning og gå gradene der eller dra til sjøs.

    I dag skal ungdom som er totalt umotivert og som også ikke har peiling på hva de vil her i livet presses igjennom videregående skolegang. Det er bortkasta tid og bortkasta penger, å skulle prøve å skole ungdom totalt uten motivasjon.

    Johan-Kr
    Nettopp. Og det kan vanskeleg gjerast noko med, så lenge det berre er mastergrad som kvalifiserer til jobb. Landbruket tok unna før krigen. Industrien gjorde det same langt inn på 80-talet, då oljeindustrien kunne gje rom til mange. Så har det innimellom vore dataspekulering og børshaiaktivitet som har vore vekstnæringa for ungdom. Og no? Er det meir ein kan satse på?
     
    T

    tommykh

    Gjest
    The Secret
    If gratitude became a mandatory subject in schools, we would see a generation of children who would advance our civilization through spectacular accomplishments and discoveries, obliterating disagreements, ending wars, and bringing peace to the world.
    _____

    Hvis takknemlighet ble et obligatorisk fag i skolen , ville vi se en generasjon av barn som ville avansere vår sivilisasjon gjennom spektakulære prestasjoner og oppdagelser, utslettet uenigheter , sluttet kriger, og bringt fred til verden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.262
    Antall liker
    6.630
    Ikke lett å bli god i matte når man må være på sosiale medier 24/7...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.379
    Antall liker
    17.132
    Torget vurderinger
    2

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Meget elementært regnestykke som bare fordrer grunnleggende kunskaper i brøk og potenser på ungdomsskolenivå strengt tatt (tavlestykket)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.379
    Antall liker
    17.132
    Torget vurderinger
    2
    Meget elementært regnestykke som bare fordrer grunnleggende kunskaper i brøk og potenser på ungdomsskolenivå strengt tatt (tavlestykket)
    Joda, men det er ikke slike regnestykker lærerstudentene prøves i. I 1984 var 84% av lærerstudentene i stand til å besvare spørsmålet om kvinneandel rett; i 2012 var det 28% som klarte det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.379
    Antall liker
    17.132
    Torget vurderinger
    2
    Om det er en trøst, så klarte 57% av sivilingeniørstudentene å finne rett prosentandel kvinner.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Som lærerutdannet synes jeg den obligatoriske mattebiten var svææært enkel (litt bedre nivå på Matematikk 3 og 4), men det var ikke enkelt å forklare enkel mattematikk til enkelte i kollokviegrupper.......
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    825
    Antall liker
    1.038
    Om det er en trøst, så klarte 57% av sivilingeniørstudentene å finne rett prosentandel kvinner.
    Det synes jeg er litt skremmende, som ing.student så var dette noe jeg løste på under 15sekunder med kalkulatoren, tok vel mest tid å taste inn på HPn(RPN kalkulator må man ha:rolleyes:).

    Jeg har yrkesfaglig bakgrunn som elektriker, og satt meg tilbake på skolebenken da jeg trengte mer utfordrende oppgaver som ikke min arbeidsgiver kunne tilby med mitt utdanningsnivå. Angrer ikke, men det skal sies å ha vært tungt, og mange timer med matematikk på kveldstid for å få forståelsen på plass. Jeg gikk et forkurs-år(Forkurs for ingeniørfag) som er kjent for å være tungt, men struktur og fokus er viktige nøkkelord for å kunne lykkes.

    Jeg startet på studiet som eneste som hadde gått forkurs, veldig mange har tatt matematikk og fysikk som privatist, de klarer seg ganske bra de også og har evnen til å stå på. De som kommer rett fra videregående skole derimot, samtlige har fått seg en liten vekker etter første året. Frafallet var rekordhøyt.

    Ser tilbake på min tid på VGS som grei, jeg var en ståpå fyr der til en viss grad det gikk ann, toppkarakterer og ferdig med hele pensum rett etter jul det siste året. For de fleste andre var VGS et sted man kom for å ikke få fravær, spille dataspill og leke før de kunne dra hjem og få skryt av foreldrene for å være flinke og gå på skolen. Da jeg var faglært elektriker fikk jeg forespørsel fra min gamle skole om å komme på besøk og forsøke å motivere elevene gjennom å fortelle om mitt arbeid og hvorfor det er viktig å vise resultater og ta ansvar, men situasjonen fra da jeg gikk der hadde forverret seg kraftig og ledelsen så ingen løsninger på problemet. Jeg fikk lettere sjokk.

    Mine observasjoner av studenter fra VGS er at mange(ikke alle) tenker at de kan surfe gjennom studiene(slik man rett og slett kan på VGS) og fokusere på det sosiale og ikke selve studiene. Først etter første år får de en vekker og klarer faktisk å skjerpe seg en del. Da jeg gikk på VGS, var det Kunnskapsløftet som var greia, og mitt inntrykk var at alle skulle igjennom koste hva det koste ville. Selv de som ikke presterte noe som helst klarte å stå på eksamen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Som lærerutdannet synes jeg den obligatoriske mattebiten var svææært enkel (litt bedre nivå på Matematikk 3 og 4), men det var ikke enkelt å forklare enkel mattematikk til enkelte i kollokviegrupper.......
    Enig med du i det. Matematikken som hører til vanlig lærerutdanning var meget simpel. Man burde kunne gått rett fra ungdomsskole og stått på den.

    Tok årsenhet som siste år, det var mer krevende, men noe det er lite bruk for i skolen pensummessig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Jeg har vært stud.ass (gruppeveileder) i matte på Gløshaugen. Det var til tider labert nivå da for snart 20 år siden og har neppe blitt bedre siden. Det var dog for en av linjene det var lett å komme inn på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn