Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    Nå beskriver hun vel stort sett bare forskjellene som hun opplever mellom Finland og Norge, man kan jo se bort fra meningene hennes og bare se på forskjellene hun beskriver: Større krav, både til lærerne og barna.
    Så får man jo vurdere selv om hva man mener er bra og dårlig. Jeg er definitivt på hennes side i akkurat denne saken.

    Da jeg var lærer på gymnaset tidlig på 80-tallet måtte man man ha master fra universitetet for å undervise et linjefag i 3. klasse. Jeg har master i kjemi og mellomfag i matematikk, så jeg fikk undervise 3. klasse kjemi og 2. klasse matematikk. Slik er det vel ikke lenger?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.776
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjorde meg noen seriøse tanker i kveld, da jeg satt og fikk med meg tv2-nyhetene.
    Undervisningsministeren raslet visst litt med sablene overfor lærerstanden, fordi eksamensresultatene ikke var spesielt mye å skrive hjem om.
    IMHO bør han seriøst begynne å vurdere andre faktorer og, som IMVHO har minst like stor betydning som lærernes faglige kompetanse. Tenker da litt på hvilke krav som skal kunne stilles til ungdommen/barna, og fra hvilke hold slike krav skal stilles. Som det er i dag, skal jo alt være så forbasket "morsomt", har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt det argumentet.....:rolleyes: Hva med å begynne å fokusere på hva som er VIKTIG?!
    Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den dagen foreldrene kommer på banen for alvor, og er tydelige overfor avkommene sine, da vil man kunne få oppleve et paradigmeskifte av dimensjoner. Da snakker jeg om tydelighet ifht elevenes ansvar for å være medvirkende til bedre arbeidsmiljø og -ro i klassen, til å ta fagene på alvor, til å bli opptatt av å prestere - ikke minst for sin egen del - osb.
    Så får man håpe at ingen tar skade på sinnet av å bli stilt overfor kravene, for IMHO bør slike krav være selvfølgeligheter.....

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    Her er jeg helt enig med deg, Proffen. I dagens norske samfunn er veldig mye av barneoppdragelsen overlatt til organisasjoner (som skole, idrettslag mm...) og alt skal være så morsomt. Jeg leser i dagens aviser at mange barn kjeder seg på skolen og at de noen ganger/ofte gruer seg for å gå på skolen. Det er så kjedelig. Noen bør kanskje informere dem om det ikke alltid er så veldig morsomt å gå på jobb heller, og at man noen ganger kjeder seg på jobb og kanskje t.o.m. gruer seg for det. Men man må gjøre det likevel!

    Læring skal være så fryktelig morsomt. Spillbasert læring er "in" for tiden, spesielt har man fokus på å bruke dataspill. Er det nå sikkert at alt som man må lære er så fryktelig morsomt? Problemet med dette fokuset på at læring alltid skal være morsomt er at man fort får problemer i det øyeblikket man støter på noe som ikke er så morsomt, men som man likevel må lære for å komme videre. Det man burde fokusere på er at veien fram er kanskje ikke så morsom, men det er morsomt når man kommer fram - altså fokusere på den indre motivasjonen og ikke gjøre læring avhengig av en ytre motivasjon. Utnytt gjerne lek og spill, men ikke overdriv.

    Og foreldrene må komme på banen og stille krav. De skal være skolens støttespiller/medarbeider og ikke fraskrive seg sitt ansvar.

    Denne tegningen tror jeg illustrerer forskjellen fra da jeg gikk på skolen.



    Uansett tror jeg det er lurt å få en oppgradering av de faglige kvalifikasjonene til lærerne.
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Fint skrevet av den unge jenta. Det er for ille med klasseskillet som bare blir verre og verre. Alle skal "være noe". Ingen skal ha jobbene på "gølvet".
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
    Hvis du vet hvor nye lysrør oppbevares, og har tilgang, kan du jo bytte selv. tongue.gif
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
    Hvis du vet hvor nye lysrør oppbevares, og har tilgang, kan du jo bytte selv. Vis vedlegget 338159
    Husk han er lærer - det kan eksplodere når slike skrur og der er fali de 8)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."


    Hvis du vet hvor nye lysrør oppbevares, og har tilgang, kan du jo bytte selv. Vis vedlegget 338159
    Vel, slikt er jo låst ned og armaturene er lukket slik at de krever verktøy for åpning. I tillegg aner jeg ikke når en skulle rukket slikt i løpet av en dag. Men du berører et problem som vokser - i skolene opplever man nemlig at andre yrkesgrupper i det offentlige skal ha færre oppgaver/outsources osv... og da blir lærerne satt til å gjøre deres jobber istedet for å undervise og drive annen pedagogisk aktivitet.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    1 av 5 kan knapt nok (kritisk lavt nivå) lese/skrive etter endt grunnskole. Røe Isaksen må nok systematisere ytterligere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    Likevel får de jobb i redaksjonen i VG. Se på forsiden på vg.no nå. Der er det en sak med overskrift "Her knuser milliardballong". Det står ingen ting om hva den knuser. Hvis man går inn på saken, ser man at den knuses, ikke knuser.
    For noen dager siden var det en sak om ei jente som angret på at hun hadde tatt silikon. Hva den setningen skal bety aner ikke jeg. Hadde hun tatt på silikon? Eller fått inplantert silikon for å forstørre hva det nå er man forstørrer med silikon? Vanskelig å vite. Hva betyr det å ta silikon? Får man det i kapsler som man tar som medisin?

    Hva f* er det som skjer med språket vårt?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Likevel får de jobb i redaksjonen i VG. Se på forsiden på vg.no nå. Der er det en sak med overskrift "Her knuser milliardballong". Det står ingen ting om hva den knuser. Hvis man går inn på saken, ser man at den knuses, ikke knuser.
    Hva f* er det som skjer med språket vårt?
    Rent bortsett fra at en ballong (trolig) ikke er laget av knusbart materiale og derfor heller ikke kan knuses? Den kan kollapse, sprekke, revne, implodere, eksplodere........, men knuses? Tvilsomt. Og det gjør jo ikke akkurat saken spesielt mye bedre for den språkhemmede journalisten. Enten sprekker (erstatt eventuelt med alternativ, men ikke knuser) den, eller så knuser den noe.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.987
    Antall liker
    4.570
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at "break" oversettes av Google med "knuse".

    B
     
    C

    Cyber

    Gjest
    1 av 5 kan knapt nok (kritisk lavt nivå) lese/skrive etter endt grunnskole. Røe Isaksen må nok systematisere ytterligere.

    Jepp, og kurven over eksamenskarakterer i matematikk siste 15 år korrelerer nok nesten perfekt med kursen på nordsjøolje per fat siste 2 år. Evt kronekursen i det siste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    Journalisten leser Hifisentralen. Nå står det "Her krasjer milliardballongen" :D
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Havarerer eller styrter hadde nok vært best. Den nødlander ikke, siden den er ubemannet. Siden den drev med vind og vær kolliderte den ikke, og kræsje er såpass tett på kollidere at det helst ikke passer.

    Havari er velkjent fra sjø og luft, og passer nok også bedre enn styrter, da ballongen gikk i bakken med hva som må kunne kalles bedagelig tempo. Mange journalister skulle ha det til at man fryktet eksplosjon eller brann, fordi ballongen var fylt med helium. Snarere ville det nok blitt utbrudd av Smurf/Donald røster blant eventuelle vitner til havariet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    9.352
    Torget vurderinger
    1
    Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
    Byråkratisering.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.935
    Torget vurderinger
    1
    Min 1. klassing kom hjem i dag for å fortelle meg hva hun hadde lært i dag. "Det var en som het gud eller Jesus som lagde alle menneskene og hele verden i gamle, gamle dager. Han bare tenkte på det og så ble det til!" Det er jo noen som tror det da, men det er jo ikke sikkert at det er sant? prøvde jeg meg. "Joda det er sant. Vi har jo lært det på skolen og alt vi lærer der er jo sant!"

    At man i det hele tatt skal ha KRLE fra 1. klasse er jo unødvendig synes jeg. Og at slike ting blir lært bort som en sannhet er jo uansett idioti. At man har fokus på dette i en skole/barnehage der alt annet skal være så pedagogisk er meningsløst. Vi synes ofte det er middelaldersk at andre land/kulturer har stor fokus på religion, men er nok ikke så mye bedre selv. Utviklingslæren er ikke i læreplanen før på 7. trinn. Er skuffet over norsk skole.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Så lenge vi av ideologiske grunner ikke vil ta konsekvensen av at elever lærer i ulikt tempo er løpet kjørt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ideologiske er ein ting, økonomiske grunnar er også der.
    Det kostar å differensiere. Spesielt når ein i utgangspunktet slår saman klassar for å spare pengar.

    Eg trur ideologien berre er indirekte årsak. Av idelologiske grunnar skal det offentlege reduserast, ting privatiserast og gjerast økonomisk lønsamt. Visse ting kan ikkje vere lønsame.
    Det offentlege er skakkøyrt pga. innstrammingane over heile fjøla. Det er 50 av landets kommuner som er på Robek (Oslo er der ikkje, for korleis skulle det då gå?)
    Hugs berre at vitsen med det offentlege, er å skape livskvalitet for innbyggjarane. Ikkje å halde kommunene utanfor Robek eller få driftsbalanse.
    Trass i all vasinga frå politikarhald: det satsast ikkje på skule i dag.
    https://www.utdanningsforbundet.no/...Nyheter/Elevene-blir-budsjett-taperne-i-2015/
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.052
    Antall liker
    805
    Ideologiske er ein ting, økonomiske grunnar er også der.
    Det kostar å differensiere. Spesielt når ein i utgangspunktet slår saman klassar for å spare pengar.

    Eg trur ideologien berre er indirekte årsak. Av idelologiske grunnar skal det offentlege reduserast, ting privatiserast og gjerast økonomisk lønsamt. Visse ting kan ikkje vere lønsame.
    Det offentlege er skakkøyrt pga. innstrammingane over heile fjøla. Det er 50 av landets kommuner som er på Robek (Oslo er der ikkje, for korleis skulle det då gå?)
    Hugs berre at vitsen med det offentlege, er å skape livskvalitet for innbyggjarane. Ikkje å halde kommunene utanfor Robek eller få driftsbalanse.
    Trass i all vasinga frå politikarhald: det satsast ikkje på skule i dag.
    https://www.utdanningsforbundet.no/...Nyheter/Elevene-blir-budsjett-taperne-i-2015/
    Tjaaa, man kan da få inntrykk av at vitsen er å skape livskvalitet for de ansatte.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Ideologiske er ein ting, økonomiske grunnar er også der.
    Det kostar å differensiere. Spesielt når ein i utgangspunktet slår saman klassar for å spare pengar.

    Eg trur ideologien berre er indirekte årsak. Av idelologiske grunnar skal det offentlege reduserast, ting privatiserast og gjerast økonomisk lønsamt. Visse ting kan ikkje vere lønsame.
    Det offentlege er skakkøyrt pga. innstrammingane over heile fjøla. Det er 50 av landets kommuner som er på Robek (Oslo er der ikkje, for korleis skulle det då gå?)
    Hugs berre at vitsen med det offentlege, er å skape livskvalitet for innbyggjarane. Ikkje å halde kommunene utanfor Robek eller få driftsbalanse.
    Trass i all vasinga frå politikarhald: det satsast ikkje på skule i dag.
    https://www.utdanningsforbundet.no/...Nyheter/Elevene-blir-budsjett-taperne-i-2015/
    Når var sist da skole var et prioritert område for politikerne i dette landet? Dvs. når var det sist IKKE snakk om å spare, forkledd som "kvalitetsreformer"?
    Det var vel gjerne på en tid da Venstre var et stort riksparti!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Lurer på hvilke innstramminger vi hadde sett om skoleverket hadde vært privat sektor. Kundene (elever/foreldre) hadde kjøpt tjenester hos leverandøren med best produkt til best pris tilbasset egne behov. Vi hadde sett en massiv overgang til digitale flater, som det heter. Kjetteriske tanker...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på hvilke innstramminger vi hadde sett om skoleverket hadde vært privat sektor. Kundene (elever/foreldre) hadde kjøpt tjenester hos leverandøren med best produkt til best pris tilbasset egne behov. Vi hadde sett en massiv overgang til digitale flater, som det heter. Kjetteriske tanker...
    Kanskje. Men behovet for karakterar burde det vore gjort noko med. Karakterar er ikkje spesielt gode indikatorar på kva kompetanse eit menneske har. Det er for mange feilmarginar. Så korleis kunne då eventuelt den private marknaden vite at dei hadde fått den varen dei hadde bede om? Kvalitetssikring type karakter 5 kostar 5000 kroner, karakter 4 kostar 4000 vil kanskje vekse fram, slik at dei som betalar mykje får dei beste karakterane. Slik som forsvaret var organisert i gamle dagar - dei frå adelsfamiliar vart offiserar. Kvalitet som ikkje kan målast, er flyktige greier. Det veit vi som målar stereoanlegg. Det vert som våre nye landsmenn som vil ha halal-kjøt; korleis kan ein sikre seg at dyret er slakta på rette måten, når ein ikkje har sett det sjølv?

    Vi kan tenkje oss ei kompetanseoppbygging type "fotokurs" - du kjøper deg den kompetansen du har bruk for der & då. Problemet vert då kva slags almenndanning og kva slags grunnleggjande ferdigheiter må på plass før du kan starte kompetanseshopping - og korleis spå om kva spisskompetanse akkurat du måtte ha behov for framover? Ser at mi eiga kommune ikkje greier å lage system her. Eg heiv meg på gratis etterutdanning som rettleiar, 15 stp. Nyttig nok, men intensjonen om at arbeidsgjevar skulle organisere rettleiing har dei ikkje hatt råd til...
    Nei, skuleverket vil nok i den næraste framtid brukast til å oppbevare folk, slik at ikkje for mange krev å komm i arbeid. Så billeg som råd. Eller rettare: slik at dei utdanningssøkjande må betale gildet i form av å skaffe seg masterkompetanse i det dei skal drive med. Reinhald, til dømes...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har man en halvtime å avse vil jeg anbefale denne gode podcasten fra Freakonomics

    Freakonomics � How Is a Bad Radio Station Like the Public School System?

    Den handler om et nytenkende pilotprosjekt i New York innen individuelt tilpasset undervisning. Programmet går under navnet 'School of One'.

    http://en.wikipedia.org/wiki/School_of_one

    Det er et svært interessant konsept, og jeg tror vi vil få se mye mer av dette i tiden som kommer. I sin nåværende form dreier det seg mest om undervisning i mer tekniske fag som matematikk, men modellen kan nok utvides til et videre felt, gjerne i kombinasjon med tradisjonell undervisning.

    http://izonenyc.org/initiatives/school-of-one/
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Veldig interessant, deffe. systemet vil eigne seg til sterkt motiverte eigen-studentar, men definitivt ikkje til allmenn, obligatorisk skule. Heller ikkje til grunnutdanning innan kompetanseyrke der "danning" er vesentleg. Men til etterutdanning og spisskompetanse er det perfekt (har prøvd tilsvarende nokre gonger...vi er ikkje heilt vekke, her på berget heller).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veldig interessant, deffe. systemet vil eigne seg til sterkt motiverte eigen-studentar, men definitivt ikkje til allmenn, obligatorisk skule. Heller ikkje til grunnutdanning innan kompetanseyrke der "danning" er vesentleg. Men til etterutdanning og spisskompetanse er det perfekt (har prøvd tilsvarende nokre gonger...vi er ikkje heilt vekke, her på berget heller).
    Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Prinsippet handler jo om å kartlegge hvilke metoder hver elev har mest utbytte av for hvert emne som skal læres. De som lærer best av tradisjonell undervisning vil jo dermed få mest av det. Et annet prinsipp er at det er kontinuerlig evaluering av hvor langt hver elev har kommet, og hvilke ting han sliter med.

    Når det kommer til læring helt på egenhånd så vil nok systemer som ligner med på språkopplæringen i Duolingo være bedre egnet. Men uansett læremetoder så vil jo alltid motiverte elever lære bedre. Men er ikke noe av det som motiverer elevene mest en opplevelse av mestring og læring, i motsetning til venting eller at man henger etter og dermed ikke får med seg alt som blir sagt og gjort som bygger på de de skulle ha lært.

    Det er klart at denne metoden krever mer ressurser enn bare fellesundervisning i plenum, og litt oppgaver etterpå. Men som metode virker den interessant.

    "In the School of One program, students are assigned groups based on skill level and learning style and then participate in a variety of skill-building activities including direct instruction with teachers, small group work with peers, and online tutoring. Students are assessed daily to determine whether they have mastered a skill or need more time on that skill. Daily assessments are then used to determine what each student will work on the following class day.

    With School of One, teachers are equipped with real-time data on student performance and students learn only what they are ready for and do not move on to more advanced material until they have mastered a particular skill. This enables each student to have an engaging, meaningful, and highly personalized learning experience."


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Lurer på hvilke innstramminger vi hadde sett om skoleverket hadde vært privat sektor. Kundene (elever/foreldre) hadde kjøpt tjenester hos leverandøren med best produkt til best pris tilbasset egne behov. Vi hadde sett en massiv overgang til digitale flater, som det heter. Kjetteriske tanker...
    Kanskje. Men behovet for karakterar burde det vore gjort noko med. Karakterar er ikkje spesielt gode indikatorar på kva kompetanse eit menneske har. Det er for mange feilmarginar. Så korleis kunne då eventuelt den private marknaden vite at dei hadde fått den varen dei hadde bede om? Kvalitetssikring type karakter 5 kostar 5000 kroner, karakter 4 kostar 4000 vil kanskje vekse fram, slik at dei som betalar mykje får dei beste karakterane. Slik som forsvaret var organisert i gamle dagar - dei frå adelsfamiliar vart offiserar. Kvalitet som ikkje kan målast, er flyktige greier. Det veit vi som målar stereoanlegg. Det vert som våre nye landsmenn som vil ha halal-kjøt; korleis kan ein sikre seg at dyret er slakta på rette måten, når ein ikkje har sett det sjølv?

    Vi kan tenkje oss ei kompetanseoppbygging type "fotokurs" - du kjøper deg den kompetansen du har bruk for der & då. Problemet vert då kva slags almenndanning og kva slags grunnleggjande ferdigheiter må på plass før du kan starte kompetanseshopping - og korleis spå om kva spisskompetanse akkurat du måtte ha behov for framover? Ser at mi eiga kommune ikkje greier å lage system her. Eg heiv meg på gratis etterutdanning som rettleiar, 15 stp. Nyttig nok, men intensjonen om at arbeidsgjevar skulle organisere rettleiing har dei ikkje hatt råd til...
    Nei, skuleverket vil nok i den næraste framtid brukast til å oppbevare folk, slik at ikkje for mange krev å komm i arbeid. Så billeg som råd. Eller rettare: slik at dei utdanningssøkjande må betale gildet i form av å skaffe seg masterkompetanse i det dei skal drive med. Reinhald, til dømes...
    Penget mitt var ikke at vi bør innføre markedsøkonomi i skoleverket, men at det går an å gjøre forbedringr selv om man ikke har så mye penger man ønsker seg. Det er når man har lite penger at det er viktigst å gjøre forbedringer. Jeg tror ikke andre land bruker så mye mer penger på skole enn oss, men mange oppnår bedre resultater. Finland er hyppig nevnt. De har ikke flere lærere, men i snitt bruker lærerne mye mer tid på undervisning enn det norske lærere gjør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn