D
Desillusjonert
Gjest
Men....på den andre siden and only in Norway:
Ylva (10) skal slippe vanlige lekser - NRK Hordaland - Lokale nyheter, TV og radio
Men....på den andre siden and only in Norway:
Hvis du vet hvor nye lysrør oppbevares, og har tilgang, kan du jo bytte selv.Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
Husk han er lærer - det kan eksplodere når slike skrur og der er fali de 8)Hvis du vet hvor nye lysrør oppbevares, og har tilgang, kan du jo bytte selv. Vis vedlegget 338159Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
Vel, slikt er jo låst ned og armaturene er lukket slik at de krever verktøy for åpning. I tillegg aner jeg ikke når en skulle rukket slikt i løpet av en dag. Men du berører et problem som vokser - i skolene opplever man nemlig at andre yrkesgrupper i det offentlige skal ha færre oppgaver/outsources osv... og da blir lærerne satt til å gjøre deres jobber istedet for å undervise og drive annen pedagogisk aktivitet.Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
Hvis du vet hvor nye lysrør oppbevares, og har tilgang, kan du jo bytte selv. Vis vedlegget 338159
Rent bortsett fra at en ballong (trolig) ikke er laget av knusbart materiale og derfor heller ikke kan knuses? Den kan kollapse, sprekke, revne, implodere, eksplodere........, men knuses? Tvilsomt. Og det gjør jo ikke akkurat saken spesielt mye bedre for den språkhemmede journalisten. Enten sprekker (erstatt eventuelt med alternativ, men ikke knuser) den, eller så knuser den noe.Likevel får de jobb i redaksjonen i VG. Se på forsiden på vg.no nå. Der er det en sak med overskrift "Her knuser milliardballong". Det står ingen ting om hva den knuser. Hvis man går inn på saken, ser man at den knuses, ikke knuser.
Hva f* er det som skjer med språket vårt?
Man kunne tro det helt til man slår opp på VG. Det er en luftballong, som trolig ikke er laget av glass eller lignende.Glassballong?
1 av 5 kan knapt nok (kritisk lavt nivå) lese/skrive etter endt grunnskole. Røe Isaksen må nok systematisere ytterligere.
Byråkratisering.Måtte smile litt i dag. Har lært det etterhvert. Nå har kommunen effektivisert. Gamle vaktmesteren har pensjonert seg. Kjempefyr, kunne bare ringe på tlf og han ordnet opp. Nå må alt i ordnede forhold. Vi må for enhver pris ikke mase på den nye (som i seg selv er en helt topp fyr han og), så dersom et lysrør f.eks. er gått må jeg skriftlig rapportere til min overordnede som rapporteter til hans overordnede skriftlig som igjen lager en arbeidsordre på det og sender til vaktmestern som igjen må inn på PCen og se hva som skal gjøres og registrere at det har blitt gjort. "This world is being Fedex'ed to hell."
Tjaaa, man kan da få inntrykk av at vitsen er å skape livskvalitet for de ansatte.Ideologiske er ein ting, økonomiske grunnar er også der.
Det kostar å differensiere. Spesielt når ein i utgangspunktet slår saman klassar for å spare pengar.
Eg trur ideologien berre er indirekte årsak. Av idelologiske grunnar skal det offentlege reduserast, ting privatiserast og gjerast økonomisk lønsamt. Visse ting kan ikkje vere lønsame.
Det offentlege er skakkøyrt pga. innstrammingane over heile fjøla. Det er 50 av landets kommuner som er på Robek (Oslo er der ikkje, for korleis skulle det då gå?)
Hugs berre at vitsen med det offentlege, er å skape livskvalitet for innbyggjarane. Ikkje å halde kommunene utanfor Robek eller få driftsbalanse.
Trass i all vasinga frå politikarhald: det satsast ikkje på skule i dag.
https://www.utdanningsforbundet.no/...Nyheter/Elevene-blir-budsjett-taperne-i-2015/
Når var sist da skole var et prioritert område for politikerne i dette landet? Dvs. når var det sist IKKE snakk om å spare, forkledd som "kvalitetsreformer"?Ideologiske er ein ting, økonomiske grunnar er også der.
Det kostar å differensiere. Spesielt når ein i utgangspunktet slår saman klassar for å spare pengar.
Eg trur ideologien berre er indirekte årsak. Av idelologiske grunnar skal det offentlege reduserast, ting privatiserast og gjerast økonomisk lønsamt. Visse ting kan ikkje vere lønsame.
Det offentlege er skakkøyrt pga. innstrammingane over heile fjøla. Det er 50 av landets kommuner som er på Robek (Oslo er der ikkje, for korleis skulle det då gå?)
Hugs berre at vitsen med det offentlege, er å skape livskvalitet for innbyggjarane. Ikkje å halde kommunene utanfor Robek eller få driftsbalanse.
Trass i all vasinga frå politikarhald: det satsast ikkje på skule i dag.
https://www.utdanningsforbundet.no/...Nyheter/Elevene-blir-budsjett-taperne-i-2015/
Kanskje. Men behovet for karakterar burde det vore gjort noko med. Karakterar er ikkje spesielt gode indikatorar på kva kompetanse eit menneske har. Det er for mange feilmarginar. Så korleis kunne då eventuelt den private marknaden vite at dei hadde fått den varen dei hadde bede om? Kvalitetssikring type karakter 5 kostar 5000 kroner, karakter 4 kostar 4000 vil kanskje vekse fram, slik at dei som betalar mykje får dei beste karakterane. Slik som forsvaret var organisert i gamle dagar - dei frå adelsfamiliar vart offiserar. Kvalitet som ikkje kan målast, er flyktige greier. Det veit vi som målar stereoanlegg. Det vert som våre nye landsmenn som vil ha halal-kjøt; korleis kan ein sikre seg at dyret er slakta på rette måten, når ein ikkje har sett det sjølv?Lurer på hvilke innstramminger vi hadde sett om skoleverket hadde vært privat sektor. Kundene (elever/foreldre) hadde kjøpt tjenester hos leverandøren med best produkt til best pris tilbasset egne behov. Vi hadde sett en massiv overgang til digitale flater, som det heter. Kjetteriske tanker...
Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Prinsippet handler jo om å kartlegge hvilke metoder hver elev har mest utbytte av for hvert emne som skal læres. De som lærer best av tradisjonell undervisning vil jo dermed få mest av det. Et annet prinsipp er at det er kontinuerlig evaluering av hvor langt hver elev har kommet, og hvilke ting han sliter med.Veldig interessant, deffe. systemet vil eigne seg til sterkt motiverte eigen-studentar, men definitivt ikkje til allmenn, obligatorisk skule. Heller ikkje til grunnutdanning innan kompetanseyrke der "danning" er vesentleg. Men til etterutdanning og spisskompetanse er det perfekt (har prøvd tilsvarende nokre gonger...vi er ikkje heilt vekke, her på berget heller).
Nei, helt ukjent for meg.Ser mange gode poeng poeng, men også utfordringar . Logistikk og motivasjon er nok dei viktigaste . kjenner du vygotsky sine teoriar om læring ?
Penget mitt var ikke at vi bør innføre markedsøkonomi i skoleverket, men at det går an å gjøre forbedringr selv om man ikke har så mye penger man ønsker seg. Det er når man har lite penger at det er viktigst å gjøre forbedringer. Jeg tror ikke andre land bruker så mye mer penger på skole enn oss, men mange oppnår bedre resultater. Finland er hyppig nevnt. De har ikke flere lærere, men i snitt bruker lærerne mye mer tid på undervisning enn det norske lærere gjør.Kanskje. Men behovet for karakterar burde det vore gjort noko med. Karakterar er ikkje spesielt gode indikatorar på kva kompetanse eit menneske har. Det er for mange feilmarginar. Så korleis kunne då eventuelt den private marknaden vite at dei hadde fått den varen dei hadde bede om? Kvalitetssikring type karakter 5 kostar 5000 kroner, karakter 4 kostar 4000 vil kanskje vekse fram, slik at dei som betalar mykje får dei beste karakterane. Slik som forsvaret var organisert i gamle dagar - dei frå adelsfamiliar vart offiserar. Kvalitet som ikkje kan målast, er flyktige greier. Det veit vi som målar stereoanlegg. Det vert som våre nye landsmenn som vil ha halal-kjøt; korleis kan ein sikre seg at dyret er slakta på rette måten, når ein ikkje har sett det sjølv?Lurer på hvilke innstramminger vi hadde sett om skoleverket hadde vært privat sektor. Kundene (elever/foreldre) hadde kjøpt tjenester hos leverandøren med best produkt til best pris tilbasset egne behov. Vi hadde sett en massiv overgang til digitale flater, som det heter. Kjetteriske tanker...
Vi kan tenkje oss ei kompetanseoppbygging type "fotokurs" - du kjøper deg den kompetansen du har bruk for der & då. Problemet vert då kva slags almenndanning og kva slags grunnleggjande ferdigheiter må på plass før du kan starte kompetanseshopping - og korleis spå om kva spisskompetanse akkurat du måtte ha behov for framover? Ser at mi eiga kommune ikkje greier å lage system her. Eg heiv meg på gratis etterutdanning som rettleiar, 15 stp. Nyttig nok, men intensjonen om at arbeidsgjevar skulle organisere rettleiing har dei ikkje hatt råd til...
Nei, skuleverket vil nok i den næraste framtid brukast til å oppbevare folk, slik at ikkje for mange krev å komm i arbeid. Så billeg som råd. Eller rettare: slik at dei utdanningssøkjande må betale gildet i form av å skaffe seg masterkompetanse i det dei skal drive med. Reinhald, til dømes...