Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1

Angående "krenking": Jeg er lege og opplever fra kollegiet at det er en stadig økende klagestrøm av pasienter som føler seg krenket. Disse sakene går ofte på at man er blitt "nektet" operasjon, behandling, sykemelding eller andre offentlige støtteordning rett og slett fordi man ikke oppfyller medisinske kriterier. Da er veien kort til å klage legen inn til fylkeslegen for krenkende behandling. Slike tilsynssaker er en stor belastning og pasientene vet at dette kan være et effektivt pressmiddel.

Det er vanskelig å forholde seg til begrepet krenking og jeg forstår veldig godt at lærerne er frustrert over denne krenkelsesparagrafen i skolen.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk paragraf 9a, og sjå kva pliktar skulen har når det gjeld krenkingar.
    tok en rask gjennomlesning. det som slo meg var at den gjennomgående uttrykket var «krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering»; det viser vel da til saklige grunner for å snakke om å være krenket, og ikke at det er nok at eleven har følt seg krenket?

eller tar jeg feil her, og har oversett noe?

(for hvis det er tilstrekkelig at noen bare påstår at de føler seg krenket, så har jo galskapen inntatt lovverket)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det kan jeg også, men det bedrer ikke tilstanden i skolen/universitet

på akademiet har vi et opplegg som ivrige byråkrater og pedagoger har laget, med navnet «si fra». det største problemet er at de selvsamme byråkrater ikke er i stand til å håndtere dette systemet.

(det mest kjente eksemplet er jo tyskervitssaken i bergen. den var ene og alene generert av byråkratenes manglende evne til å forholde seg til det de selv hadde lagt opp til. det er veldig mye dårlig byråkrati ute og går.)

C

Cyber

Gjest

Da var streiken over og niks å få denne gangen heller. Vi fikk jo 0,3% i fjor om man ser bort fra glidning osv osv…så skal ikke klage. :)

Synes dog årsaken til lønnsnemden var mildt sagt syltynn.

Fra Unio:

Angående begrunnelsen for tvungen lønnsnemnd i KS-området:

Det har vært vurdert slik at det ikke var fare for liv og helse på Frevar. Da vi ble oppmerksomme på at det på Frevars nettside stod at det forelå brannfare og at brannvesenet skulle inspisere anlegget, ble det dispensert fra streiken for alle streikende umiddelbart. Det var kl 14.11 i dag. Da statsråden kalte partene inn til møte kl. 16, var det altså dispensert fra streiken.

Problemet kunne således vært løst, men KS ville ikke.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Det er kanskje den tynneste begrunnelsen jeg kan huske å ha sett. Men stort sett allle utenfor rørsla har jo skjønt tegninga for ganske lenge siden siden alle andre har sagt ja og dersom det ble noe annet nå så skal alle forhandle på nytt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    la oss klappe for pleiere og lærere, de har gjort og gjør en god jobb. klapp klapp. la oss samtidig ikke glemme at lederinnen i dnb i det minste har gjort seg fortjent til lønna, så hun trenger vel ikke så voldsom klappesalve. dessuten vet vi at en med stor lønn ikke gjøre noen forskjell i forhold til om de mange skulle øke litt. derfor kan aldri de mange få mye, bare de få. enkel matematikk. skulle en ikke fatte dette, så er det bare ren misunnelse og alt annet stygt som mennesket har fått i fødselsgave.

C

Cyber

Gjest
    Det er kanskje den tynneste begrunnelsen jeg kan huske å ha sett. Men stort sett allle utenfor rørsla har jo skjønt tegninga for ganske lenge siden siden alle andre har sagt ja og dersom det ble noe annet nå så skal alle forhandle på nytt.
    Ja, jeg innså det fra første sekund. Usolidarisk av de 3 andre forbundene å ikke streike, men gå for en avtale med reforhandlingsmulighet. Jeg forstår logikken, men det undergraver streikeeffekten markant og tar «stinget» fra hele streiken.

Jeg tror heller ikke vi får noe veldig løft for lærere, men da frontfagene i fjor fikk 0,5% mer enn KS-området hadde jeg trodd man i det minste skulle fått igjen den differansen.

Uansett så er jo disse prosentene litt meningsløse. Hvis lærerne ligger 14% bak det de burde hatt så vil man bare sakke stadig mer akterut om man får samme prosentsats som de man henger etter…

Sist redigert av en moderator:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    de har lært av fanden. jeg ber om intet, men vil ha hva andre ber om. det er nesten stygt når ikke bare enkeltindivider vil være gratispassasjerer på forbunds kamp, men når en nå faktisk har forbund som vil være gratispassasjerer på andres forbunds jobb.

skammen skal de få beholde helt for seg selv.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.799
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har vært en del av tillitsvalgt-systemet i bedriften jeg jobber i, i forskjellige funksjoner siden 1980.....
    I denne funksjonen har jeg i mange år ført statistikk for å sammenligne oss med øvrige sektorer.
    Jeg har stilt spørsmål ved denne såkalt frontfagsmodellen i mange år, da privat sektor har helt andre mekanismer for lokale oppgjør enn offentlige ansatte. Opp gjennom årene har det vært en rekke nokså grelle eksempler på moderasjon i hovedoppgjør mens lokale oppgjør nærmest har gått av skaftet til sammenligning.
    Jeg vedlegger et excelark som er basert på tall hentet fra NOUer og TBU gjennom flere år.... om man kontrollerer mot feks NOUer, så skiller ofte samme år p ånoen tiendedeler, men det er uinteressant.... det er det store bildet som viser hvordan offentlig sektor har sakket akterut i mange år...

Vedlegg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Tja, hva er "å sakke akterut". De fleste av mine venner jobber i det offentlige og tjener godt. Det som imidlertid skiller de fra lærere/sykepleiere/whatever er at de er i den sfæren i offentlig sektor hvor man faktisk gjør en karriere. Man søker jobber som man får eller ikke får og det er en hel del om beinet. Ingen av de har sittet i samme jobb i 10-20-30 år og essensielt gjort det samme hele tiden. De har personalansvar, fagansvar og hva det nå måtte være. Altså stort sett som i det private, bare at det er i det offentlige.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.799
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er riktig at mange har en jobbprogresjon, men det generelle lønnsnivået blir likevel det samme. En sykepleier eller lærer i en "standard" stilling er fortsatt det samme, selv om det ikke nødvendigvis ikke er samme persom i dag som for 20 år siden. Lærere har liten progresjon hvis de ikke tar tilleggsutdanning. Det er det ikke alle som gjør.. Offentlig sektor opererer også med lønnsrammer og stiger med toppnivaå, selv og jeg absolutt også vet at det mikses og trikses med innplassering, men selve stigene i seg selv blir sjeden regulert.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva er en jobbprogresjon?

at du finner en jobb høyere i hierarkiet, eller at du blir bedre på det du gjør?

hierarkisk sett kan en jo progressere seg inn i ubetydeligheten.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.799
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg viser selvsagt til at man kan stige i et hierarki, - der hvor slikt finnes... det er ikke rare hierarkiet å stige i på en gjennomsnittlig skole...

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    En lærer kan bli adjunkt og videreutdannelse til lektor (master) og til slutt bli rektor på vdg. skole, men lønna er nesten den samme, opp 60ooo pr år kanskje.
    Sykepleier kan bli avd.sykepleier med større ansvar, og så oversykepleier med enda større rolle, og lønna stiger litt men overtid og helligdagstillegg forsvinner med økt avstand til vakt og pasienter.
    En ung sykepleier med sine vakter og overtid og helligdager tjener ca 600ooo pr år,.
    Det nye nå er at sykepleiere kan bli klinikk-sjefer og lede f.ex. kirurgisk klinikk, sjef for ambulanse-avdeling, avd. for billeddiagnostikk etc. og med å komme lengre unna pasientarbeid får de høyere status og mye bedre lønn, og noen får direktør-tittel også.
    Men helt klart, karrieren i dette systemet er meget begrenset, nesten null. Men jeg vil tro de som starter denne veien er informert om realiteter.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.260
    Sted
    Oslo
    Husk det gamle ordtaket:
    Enhver stiger i gradene inntil man når sitt inkompetanse nivå!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.799
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Virker som det nettopp er bevist at det er nokså vanskelig, særlig i offentlig sektor.... alltid "gode" unnskyldninger å finne, - som vi også har sett i dag...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har brukt litt tid på å fordøye dagens avgjørelse.
    Det er flere ting som slår meg:
    -hvor lite strategisk unio har opptrådt
    -hvor feige og ryggradsløse regjeringen fremstår
    -hvor blinde KS og regjering er
    -at unio nok en gang kommer til å gjøre sine medlemmer enda mer akterutseilt lønnsmessig
    -det er på høy tid med kraftigere skyts/virkemidler i kampen, med tilhørende reduksjon i pk....
    -Proffen som ny forhandlingsleder vil få Hågensen til å fremstå som en sølvgutt😁

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo bare å gratulere dagens regjering med innsatsen for å skape et samfunn med økt forskjell ifht status.
    Det er bare å gratulere dagens regjering med prestasjonen det er å undergrave satsingen på et av deres hjertebarn- skole/utdanning og nyrekruttering til denne

Kanskje det er på tide å foreslå avlønning av lærere, sykepleiere osv basert på loven om tilbud og etterspørsel. Som de aller fleste utenfor Løvebakken og i KS har registrert, er det allerede idag mangel på kvalifiserte arbeidstakere på flere av fagfeltene.

Kanskje unio skulle forlangt en fordelingspott tilsvarende sløseriet til Gerhardsen og Thorkildsen og budsjettsprekken til Lan M Berg?

Mvh
    Proffen

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Når pengene skal gå til å bygge dyre motorveier over våre fjorder og i tunneller under kaksestrøket i bærum så blir det ikke så mye penger igjen til ting som helse og utdanning.

Lykke til med den videre rekrutteringen!

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dette var bare en oppvarming til hovedoppgjøret neste år. Jeg regner ned at både streikeskjorta og -vesten skal komme til nytte igjen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein ting det må jobbast for, er å få att staten som arbeidsgjevar, i staden for KS. KS har alle åra sidan dei overtok forhandlingsansvaret demonstrert manglande forståing for skule og lærarar.
    Neste år vert det sikkert den styggaste streiken i manns minne. Men då har vi nok ei anna regjering.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For en som ikke er lærer høres det absurd ut at forhandlingsretten skal tilbake til staten mens kommunen har ansvaret for skolen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ein ting det må jobbast for, er å få att staten som arbeidsgjevar, i staden for KS. KS har alle åra sidan dei overtok forhandlingsansvaret demonstrert manglande forståing for skule og lærarar.
    Neste år vert det sikkert den styggaste streiken i manns minne. Men då har vi nok ei anna regjering.
    Kanskje er det så enkelt som at unio bare skal fastslå og si: "vi nekter å forhandle og samarbeide mer med KS".
    På et vis klarer jeg da å se en parallell til det UK gjorde mht Brexit....
    Dessverre mistenker jeg at Handal og co ikke er tøffe nok...

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dette var bare en oppvarming til hovedoppgjøret neste år. Jeg regner ned at både streikeskjorta og -vesten skal komme til nytte igjen.
    Da må det ny tenkning og andre virkemidler til, ellers blir det bare lønnsnemnd igjen.
    Hvis kravet fra i år og justering for et år til skal legges på bordet, blir jo det totale kravet atskillig høyere enn i år....

Mvh
    Proffen

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.994
    Hva tenker man er en anstendig lærerlønn?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Utgangspunktet og spørsmålet bør heller være: Hva er en anstendig lønn i det private, gitt 4 års utdannelse på høyskole/universitet?

Mvh
    Proffen

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor??
    Det blir bare ny lønnsnemd uansett.

Vi bør også se på det interessante her som ligger i at arbeidsgiver, skoleeiere ( kommmuner ) og helseforetakene sparer penger for hver dag en streik varer.
    Hvis f.eks kommuner/helseforetak som er streikerammet måtte betale inn en sum tilsvarende spart lønn til de streikende ganget med en faktor på f.eks 1,25 til et eller annet fond som kunne benyttet disse midlene til noe "fornuftig", om så U-hjelp, så ville nok også arbeidsgiversiden være noe mer motivert for å finne en løsning. En privat arbeidsgiver som er streikerammet mister omsettning og risikerer potensielt å ville måtte måtte legge ned bedriften om streiken går for langt. Den risikoen har ikke offentlige virksomheter. Der er det KUN "kundene" som betaler prisen for en streik.

Eventuellt kunne man innføre en regel som sa at etter tre streiker i tre oppgjør etter hverandre vil toppleder i den offentlige virksomheten måtte finne seg i å bli vurdert i forhold til fortsatt ansettelse?

Hovedpoenget er at det ikke finnes noe som helst ris bak speilet for arbeidsgiversiden i offentlig virksomhet.

For arbeidstakerne i denne konflikten er det to spesielle problem.

Først er det LOs veto ordning som gir dem rett til samme resultat som den streikende foreningen oppnår, evt nye forhandlinger, ETTER at de har godtatt et oppgjør! Dette MÅ det settes en stopp for! Dette er noe som kanskje burde fortjent en egen tråd?

Det neste er matematikken i dette. Det er allerede så jævlig mange sykepleiere og lærere i systemet at å gi alle dem en solid lønnsøkning som skal demme opp for mangel på fagfolk i disse to sektorene vil sprenge ALLE rammer for lønnsoppgjør! Sykepleierne alene er vel ca 60.000 stykker ( med forbehold om at jeg husker riktig tall, gidder ikke google her og nå! ) Gi dem da en lønnsøkning på 2.000 kr pr mnd og det koster en "liten bagatell" av rundt 1,5 mrd! Det blir straks store summer, for store summer for samfunnsøkonomene!

Og la oss ikke glemme at folk står i kø for å begynne på utdannelse til både lærere og sykepleiere. Så hvor er motivasjone hos de som bestemmer? Den er ikke der! Greit nok at kvaliteten senkes i begge yrkesgrupper når kravene for opptak senkes, men det gir ikke umidelbare utslag, konsekvensene av dette kommer først mange år senere. Og det er så lenge til at politikere som aldri tenker lengere enn fram til neste valg ikke gidder å bry seg.

Så om streikevesten kommer fram neste år igjen så ender det garantert på samme måte, lønnsnemd!

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.994
    Utgangspunktet og spørsmålet bør heller være: Hva er en anstendig lønn i det private, gitt 4 års utdannelse på høyskole/universitet?

Mvh
    Proffen
    Jeg syns nå 500-600 tusen er en anstendig I lønn i det private..

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mistenker at det nok er ganske vanlig med 7-800k i året i privat sektor.....
    Samtidig vet jeg at min kommunalt ansatte bror tjener mer enn meg, til tross for lavere ansiennitet og "bare" 3 års høyskoleutdanning - mot mine 5,5 år.....

Mvh
    Proffen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Jeg, etter 40 år i det offentlige og med 11 år universitetsutdannelse (8 år + tilleggsutdanning), tjener vesentlig mindre enn mine barn som har jobbet hhv 8 og 6 år. De tjener begge to 50% mer enn meg. Med kortere utdanning.
    Det skal jo sies at de trenger pengene mer enn meg, men det føles ikke helt rett.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn