Dårligste lyd

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Probot skiva har den mest ullne og hule lyden du kan tenke deg, fet musikk da :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.406
Antall liker
2.946
Duelund_Support skrev:
ALT det jeg ku li som ung har så dårlig en lyd at det ikke kan høres. F.eks. Led Zeppelin , Pink Floyd og Deep Purple.
Kan du gi eksempler på pop/rock musikk som er kjent og som har god lyd?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.406
Antall liker
2.946
Duelund_Support skrev:
ALT det jeg ku li som ung har så dårlig en lyd at det ikke kan høres. F.eks. Led Zeppelin , Pink Floyd og Deep Purple.
Vi andre syns liksom at The Wall, Final Cut, WYWH, Zeppelin 1-2-3-4, Deep Purple "Made in Japan" m.fl. har tildels outstanding bra lydkvalitet, og syns dessuten at SACD låter bedre enn CD.

Men for å være Duelund representant, må man være ytterst kontroversiell i sine meninger ?
 

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Innlegg
211
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
La Valkyrien allstars i cd-skuffen forleden. Eh.... Med så mye energi burde det være mulig å få ut mer fart og liv, dybde i lydbildet. Det blir flatt og masete. Stryk til Aslak Dørum.

U2 er et annet band som sliter med å ha god ly på skivene sine. Gode varer i en ulekker innpakning....Gjelder i all hovedsak både LP og CD

Forvørig. Faith no mores The real thing virker ikke spesielt godt på LP heller.. Men energien og originaliteten i musikken er enestående..
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Espen R skrev:
Duelund_Support skrev:
ALT det jeg ku li som ung har så dårlig en lyd at det ikke kan høres. F.eks. Led Zeppelin , Pink Floyd og Deep Purple.
Vi andre syns liksom at The Wall, Final Cut, WYWH, Zeppelin 1-2-3-4, Deep Purple "Made in Japan" m.fl. har tildels outstanding bra lydkvalitet, og syns dessuten at SACD låter bedre enn CD.

Men for å være Duelund representant, må man være ytterst kontroversiell i sine meninger ?
Kender ingen "Duelund Repræsentant" som bruger de af dig nævnte skæringer til noget som helst. Hvad mener du iøvrigt med udtrykket? Når har man et Duelund Anlæg fra signalkilde til højttalerenheder så er det let at blive kontroversiel i sine meninger. Der er alt for meget skidt udstyr på markedet som man ikke kan bedømme noget som helst på.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.406
Antall liker
2.946
Duelund_Support skrev:
Espen R skrev:
Duelund_Support skrev:
ALT det jeg ku li som ung har så dårlig en lyd at det ikke kan høres. F.eks. Led Zeppelin , Pink Floyd og Deep Purple.
Vi andre syns liksom at The Wall, Final Cut, WYWH, Zeppelin 1-2-3-4, Deep Purple "Made in Japan" m.fl. har tildels outstanding bra lydkvalitet, og syns dessuten at SACD låter bedre enn CD.

Men for å være Duelund representant, må man være ytterst kontroversiell i sine meninger ?
Kender ingen "Duelund Repræsentant" som bruger de af dig nævnte skæringer til noget som helst. Hvad mener du iøvrigt med udtrykket? Når har man et Duelund Anlæg fra signalkilde til højttalerenheder så er det let at blive kontroversiel i sine meninger. Der er alt for meget skidt udstyr på markedet som man ikke kan bedømme noget som helst på.
Beklager hvis jeg tar feil, men oppfattet deg som en representant for Duelund, herav nicket "Duelund Support". Men du er vel bare en vanlig Hi-Fi entusiast da ?

Nei, jeg har ikke hørt et Duelund-anlegg fra A-Å, men jeg vil blive meget forundret om det viser seg at de ovennevnte skiver ikke er så dynamisk, bredbåndet, musikalsk og ærlig i sin gjengivelse som de i mine ører er, at det viser sig at være musikkanlegget som er for lite avslørende.

OK. Da gjenstår det bare å få svar på hva som er riktig godtlydende pop/rock album (hvis der overhodet er nogen) som viser sine sanne kvaliteter, spilt over et komplett Duelund-anlæg ?
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.860
Antall liker
786
Torget vurderinger
4
OldBoy skrev:
Bruce Springsteens nyeste: Tragisk lydkvalitet.

Inntil i dag har jeg bare hørt noen av sporene på husets DAB-kjøkkenradio, men jeg kunne tydeligvis godt ha fortsatt med det. Jeg trodde faktisk at det skulle bli LITT bedre i stereoanlegget, men den gang ei....Det er jo så jeg knapt orker å spille meg gjennom CD'en, så dårlig er lyden. Skikkelig nedtur, dette!

:( :( :(
Dette viser jaggu baksiden av vår lille hobby...... Strålende musikk blir ikke spilt fordi anleggene våre ikke "passer" til slike innspillinger.
Jeg for min del kommer greit igjennom denne CD'n ved å gi på litt ekstra på subwoofer'n. Får litt livefølelse faktisk.
Noen som savner tonekontroller og loudnessknappen gutter ;-) ?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Tom Waits siste er jo bare ræva hifi-messig og musikalsk.

Led Zeppelin III på vinyl er så grøtete at jeg aldri spiller den selv om jeg liker noen sanger...
Sleiven
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
theStig skrev:
Det elendigste jeg har i egen samling er Gåte - Iselilja. Orker ikke å spille den... låter for jævlig uansett hva jeg spiller den over.
Enig! Om ikke innspillingen er så verst, så er musikken helt på trynet................
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
min mening er nå at et virkelig godt anlegg bør gjengi gode innspillinger som gode innspillinger (i referansekvalitet selvfølgelig), men det bør ikke gjengi en mindre "heldig" innspilling som dritt heller.

hva er et godt anlegg om man ikke kan høre halvparten av platesamlingen på det pga dårlig innspilling?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.711
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
Livet er for kort - til å bruke tid på dårlige innspillinger!
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Jeg er ganske så enig med Pengvim her,i grunn.Selvfølgelig også enig i at dårlige innspillinger er noe herk,men dere må huske på at vi har litt oss selv å takke også,fordi vi har forkastet tonekontrollene,og dermed muligheten til å kunne kompensere noe for dårlige innspillinger.Man må bare "innstille" seg selv på at det vi hører er som det er,og bruke de ev muligheter anlegget har.
Men et GODT anlegg klarer seg mye lenger inn i de dårlige innspillingenes verden enn et middels.Tro meg-for jeg kan finne på å spille ferdiginnspillt kassett enda-til og med ;D
Mvh Rune :) :)
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Er glad jeg har både tonekotroller, og ikke minst equalizer i iTunes. Svært sjelden jeg bruker det, men det forekommer dersom skiva er særdeles elendig.

"Hifi-innspillinger" er kun en myte uansett. Så og si alt av produksjoner blir mikset, tweaket og eq´et så mye uansett, at det er ingen dødssynd å gjøre den siste finpussen selv dersom resultatet skulle vise seg å være smakløst.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
har to fra Coldplay som kjærringa liker. Selv hun synes lyden er elendig hos oss. Rainbow har desverre dårlig lyd også. "Difficult to Cure" kan kun brukes i bilen. Finnes ikke bass på den plata.
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Lykken er et anlegg som setter musikken i fokus - dårlig innspilling eller ei!

Mvh
Arne Kr
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Mye av Bruce Springsteen og det meste av Bob Dylan er latterlig dårlig innspilt :'(
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.332
Antall liker
3.870
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Flageborg skrev:
Livet er for kort - til å bruke tid på dårlige innspillinger!
Så om du liker musikken, men inspillingen suger, så hører du ikke på skiva?

Latterlig.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har et par LP'er med Eric Clapton jeg syns låter tamt og innestengt. Synd, for jeg liker Clapton! Er forresten "Backless" og "Backtrackin'".. Har forøvrig lest her inne at endel av platene hans er slik, men så finnes det også noen gode da :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.798
Antall liker
21.543
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
helt enig med c_alshus.
det er en typisk hi-fi sykdom å legge bort favorittmusikken sin, og heller kose seg med audiofile innspillinger av musikk som man i utgangspunktet ikke bryr seg noe om.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
limvingen skrev:
Mye av Bruce Springsteen og det meste av Bob Dylan er latterlig dårlig innspilt :'(
Enig når det gjelder Springstein, men referer du til de originale LP'ene til Dylan, nice-price LP'er eller CD'er. Her er det nemlig stor forskjell på lyden.... Det er ikke nødvendigvis innspillingene som er elendig, men det som har skjedd med dem etterpå....
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
FZ skrev:
limvingen skrev:
Mye av Bruce Springsteen og det meste av Bob Dylan er latterlig dårlig innspilt :'(
Enig når det gjelder Springstein, men referer du til de originale LP'ene til Dylan, nice-price LP'er eller CD'er. Her er det nemlig stor forskjell på lyden.... Det er ikke nødvendigvis innspillingene som er elendig, men det som har skjedd med dem etterpå....
Nei, jeg referer ikke til Dylan's orginal LP'er, siden jeg ikke har hatt mulighet til å høre de. Men som du skjønner referer jeg til de cd platene jeg får kjøpt i min lokale (cd)platesjappe!

Men uansett; Har egentlig vanskelig for å fatte at en artist av Dylan's kaliber finner seg i at musikken hans blir utgitt på cd i slik dårlig kvalitet ???
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
limvingen skrev:
Men uansett; Har egentlig vanskelig for å fatte at en artist av Dylan's kaliber finner seg i at musikken hans blir utgitt på cd i slik dårlig kvalitet ???
Helt enig, limvingen, men det samme gjelder for mange andre. F.eks. Beatles; de originale LP'ene har helt grei lyd, mens CD'ene, og også LP'ene som er trykket opp med den digitale mixen, låter helt for jævlig dårlig. Tragisk....
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
limvingen skrev:
FZ skrev:
limvingen skrev:
Mye av Bruce Springsteen og det meste av Bob Dylan er latterlig dårlig innspilt :'(
Enig når det gjelder Springstein, men referer du til de originale LP'ene til Dylan, nice-price LP'er eller CD'er. Her er det nemlig stor forskjell på lyden.... Det er ikke nødvendigvis innspillingene som er elendig, men det som har skjedd med dem etterpå....
Nei, jeg referer ikke til Dylan's orginal LP'er, siden jeg ikke har hatt mulighet til å høre de. Men som du skjønner referer jeg til de cd platene jeg får kjøpt i min lokale (cd)platesjappe!

Men uansett; Har egentlig vanskelig for å fatte at en artist av Dylan's kaliber finner seg i at musikken hans blir utgitt på cd i slik dårlig kvalitet ???
Følgende sa Bob Dylan til Rolling Stone Magazine for litt siden:

"You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them. There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like -- static."

http://www.rollingstone.com/news/st..._legend_comes_to_grips_with_his_iconic_status
 
U

utgatt60135

Gjest


Gratulerer Defectibe Epitaph! Dere tror jeg må toppe listen min over dårligst lyd i samlingen til nå :D..
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.711
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
C._Alshus skrev:
Flageborg skrev:
Livet er for kort - til å bruke tid på dårlige innspillinger!
Så om du liker musikken, men inspillingen suger, så hører du ikke på skiva?

Latterlig.
Latterlig ???

Nei, egentlig ikke.

Siste skiva til Madonna er grusom - derfor spiller jeg heller hennes tidligere utgivelser.

Det er ingen grunn til å like ALT som utgis av en artist......;)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.711
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
JH skrev:
Har et par LP'er med Eric Clapton jeg syns låter tamt og innestengt. Synd, for jeg liker Clapton! Er forresten "Backless" og "Backtrackin'".. Har forøvrig lest her inne at endel av platene hans er slik, men så finnes det også noen gode da :)
Det er synd at noen "mixepulter" skal ødelegge gode artister.

Clapton er en av favorittene - og han har best lyd på de produksjonene han selv har hatt full kontroll i mixeprosessen.

Sånn er det med artister - når de blir "store" nok(kan bestemme selv) - heldigvis ;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.443
Antall liker
40.716
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
denne blir desverre hyllevarmer her hos meg :(
marilyn manson-lest we forget.
noen andre som har samme erfaring med denne cden??

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.792
Antall liker
10.226
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roxy Music For Your Pleasure. CD remaster. Var virkelig originalen (som jeg ikke har hørt) så elendig? For meg er denne virkelig umulig å høre på og jeg har bra toleranse, opplever at monoopptak med klassisk musikk, Sinatra, Crosby ol fra 40-50 tallet er vesentlig mer dynamiske, ryddige og musikalske enn denne.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke, men denne plata til Robert Plant og Alison Krauss... Hva er det med lyden på den..? Jeg har følelsen av at det er en konstant hveselyd omkring alt som skjer på skiva... ::) Nesten som når man hører bassrefleksrørene "puste" litt for kraftig...

Andre som opplever lignende? Hva kaller man dette på fagspråket? En eller annen form for støy er det i alle fall... tror jeg!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.166
Antall liker
8.542
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Tom Waits siste er jo bare ræva hifi-messig og musikalsk.

Led Zeppelin III på vinyl er så grøtete at jeg aldri spiller den selv om jeg liker noen sanger...
Sleiven

Min låter helt fint selv om det er en tysk reutgivelse fra 80-tallet!
 
P

Parelius

Gjest
erato skrev:
Roxy Music For Your Pleasure. CD remaster. Var virkelig originalen (som jeg ikke har hørt) så elendig? For meg er denne virkelig umulig å høre på og jeg har bra toleranse, opplever at monoopptak med klassisk musikk, Sinatra, Crosby ol fra 40-50 tallet er vesentlig mer dynamiske, ryddige og musikalske enn denne.
Tror du må skifte kabler!

Min vinylutgivelse fra EMI (EMI 100, the vinyl collection) er slett ikke bånn i bøtta, men heller ikke audiofil nirvana. Sånn litt over midt på treet. Ikke noe jeg reagerer på altså.

Spiller den nå, forresten. Liker den fremdeles, som den gang da.
 
D

dtddiver

Gjest
Kjøpte meg skikkelig anlegg for første gang for et par måneder siden. Det jeg merker meg, er at enkelte plater får helt fantastiske kvaliteter spilt på bra utstyr, men mye faller helt igjennom. Spesielt merkbart er det på plater som er veldig komprimert.

En del band jeg er glad i har ofte meget god lyd på første skiva, og så går det nedover derfra - for eksempel King Midas.
De to første - og spesielt den første - til Lenny Kravitz høres rett og slett fantastisk ut, men de senere platene hans er høye og bråkete med lite dynamikk.

Har blitt mer og mer David Bowie, Pink Floyd og Queen den siste tiden....

For å holde meg til emnet - sjekk ut de nyeste til Wombats og The Thrills. Høyt, høyt, høyt og slitsomt. Alt er en eneste smørje.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
dtddiver skrev:
Kjøpte meg skikkelig anlegg for første gang for et par måneder siden. Det jeg merker meg, er at enkelte plater får helt fantastiske kvaliteter spilt på bra utstyr, men mye faller helt igjennom. Spesielt merkbart er det på plater som er veldig komprimert.

En del band jeg er glad i har ofte meget god lyd på første skiva, og så går det nedover derfra - for eksempel King Midas.
De to første - og spesielt den første - til Lenny Kravitz høres rett og slett fantastisk ut, men de senere platene hans er høye og bråkete med lite dynamikk.

Har blitt mer og mer David Bowie, Pink Floyd og Queen den siste tiden....

For å holde meg til emnet - sjekk ut de nyeste til Wombats og The Thrills. Høyt, høyt, høyt og slitsomt. Alt er en eneste smørje.


Det var derfor ProAc,ene forsvant.

Hadde virkelig store problemer med mange innspillinger. Det går litt likare no, Focalene er ikke så sære!
 
U

utgatt60135

Gjest
Skjønte ikke hva du mente med ProAc´ene. Mine forsvant i allefall ikke fordi de var "utilgivelig" (heller tvert imot, imo). Focal er mer utilgivelig etter min menig. Men jeg synes at alle anlegg bør kunne takle de aller fleste innspillinger. Godt matchet og med god demping i rommet. Gode anlegg løfter opp både gode og mindre gode innspillinger selv om nytten selvsagt er best på gode innspillinger. Hvis mange plater blir for slitsomme å lytte til, mener jeg det ikke er matchet godt nok. Eller rett og slett for mye etterklang i rommet.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Det er veeldig sjeldent dårlige opptak blir slitsomme å høre på hos meg, så jeg er ganske enig.

Men det er vel ganske kjent at typ analytiske og "lyse" anlegg fort kan tippe litt over på visse innspillinger, uten at det bare gjelder dårlige sådan(typ Kari, fått vondt i øra av henne på et par anlegg).
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hmm... Min erfaring er at uansett hvor bra matchet anlegg du har, så låter det dårlig av dårlige innspillinger og/eller høykomprimerte produksjoner. Om noen får dette til å låte bra bare ved å matche komponentene i oppsettet, er det for en mirakelkur å regne... Eller; om alt låter bra, er det garantert noe feil et sted, for det er en kjensgjerning at det finnes store kvalitetsforskjeller på platene i sjappa på hjørnet.

For å spissformulere: Mitt anlegg spiller mp3 med skikkelig hi-fi kvalitet... :eek: Not! ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Havar; også en beskjeden innspilling kan låte mindre eller mer bra, avhengig av anlegget.
Vil f.eks Elvis Sun Sessions låte like "dårlig" uansett system?

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Elvis Sun Sessions låter ikke "dårlig", men autentisk. Hos meg, vel å merke.

havar, høykomprimerte produksjoner låter godt i bilen, iallefall i min bil. Jeg fikk sjokk da jeg prøvde Becks Sea Change innendørs. Frekvensomfang og ryddighet i lydbildet er det nok av, men crestfaktoren er ikke å leve med i godstolen synes jeg.
 
D

dtddiver

Gjest
Man kan da spille musikk man liker men som ikke har helt den store lydkvaliteten hjemme også, men det blir ofte litt trist når man tenker på hvor bra det kunne ha hørtes ut. Spesielt når en artist man liker plutselig bestemmer seg for å spy ut overkomprimerte radioskiver.

Poenget med et anlegg er - for meg i alle fall - at det spiller ting som det er. Da kommer det som faktisk har bra lyd ordentlig frem.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Elvis Sun Sessions låter ikke "dårlig", men autentisk. Hos meg, vel å merke.
Det er poenget mitt også; det er et veldig "autentisk" lydende sett med innspillinger; i hifisammenheng er det kanskje ikke imponerende, og så er de også i mono. Men et virkelig godt musikksystem vil få de til å blomstre og la musikken telle.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn