Helt greit i dette tilfellet i alle fall.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1342112.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1342112.ece
Hvis man har bestemt at dødstraff er tillatt så håper jeg da virkelig at det ikke er tilfeldigheter som bestemmer bruken, men et lovlig rettssak?skal tilfeldigheten bestemme bruk av dette barbariske gjenferdet fra svunne tider?
Hvem er _vi_ som skal bestemme at den som gjør det og det, ikke skal få leve?
Dødsstraff er feil, veldig feil.
Leser du hele artikkelen knutinh, så ser du at tilfeldighetene har vært så alt for fremtredende ved gjentatte anledninger.Hvis man har bestemt at dødstraff er tillatt så håper jeg da virkelig at det ikke er tilfeldigheter som bestemmer bruken, men et lovlig rettssak?
Debatten rundt dødsstraff er interessant og avslører store forskjeller mellom USA og europa.
-k
Det er for øvrig forstemmende å lese de forenklede "argumenter" som fremkommer fra tilsynelatende korttenkte og blodtørstige debattanter (ikke deg) i slike saker.Tidligere guvernør George Ryan satte alle henrettelser i Illinois på vent i 2000 etter at flere justismord ble avdekket. Nå har Illinois"; høyesterett satt i verk flere tiltak for å forhindre nye, alvorlige feil.
Det er vel primært hevn-tanker som motiverer til døds-straff. I likhet med prostitusjon er det et fenomen som har fulgt de aller fleste samfunn fram til i dag. Når USA velger å fortsette med dødsstraff ser jeg på det på samme måte som Kina og Muslimske land: de er rett og slett ikke kommet så veldig langt på utviklings-stigen. Vi må rettlede dem, men til syvende og sist har de stor suverenitet mhp hvordan de vil styre sitt eget samfunn.Leser du hele artikkelen knutinh, så ser du at tilfeldighetene har vært så alt for fremtredende ved gjentatte anledninger.
EDIT, Sitat fra artikkelen:
Det er for øvrig forstemmende å lese de forenklede "argumenter" som fremkommer fra tilsynelatende korttenkte og blodtørstige debattanter (ikke deg) i slike saker.
Dødsstaff er det mest overlagte av alle drap. Øye for øye etc... er en skikk vi kritiserer enkelt andre grupperinger sterkt for. Hva gjør "oss" mer skikket til å avgjøre andre menneskers endeligt?
Honkey
Jeg synes du blander sammen to ulike ting her.Dødsstaff er det mest overlagte av alle drap. Øye for øye etc... er en skikk vi kritiserer enkelt andre grupperinger sterkt for. Hva gjør "oss" mer skikket til å avgjøre andre menneskers endeligt?
En straff bør være hva den gir seg ut for. 21 år bør være 21 år, helt enig.Jeg er vel i mot dødsstraff, men jeg er for mye lengre straffer enn vi opererer med i Norge. Denne mannen kunne fått max 21 år i Norge. Så soner man vel 2/3 altså 14 år, og er man snill og grei i tillegg slipper man vel ut før det og. Nå kan man jo få forvaring, men jeg har jo inntrykk av at det er ganske tilfeldig hvordan dette praktiseres og at det er opp til viljen til noen om disse slipper ut eller blir sittende. Har man gjort noe som dette bør man ALDRI slippe ut igjen i samfunnet. Han har forspilt sine sjanser, man kan rett og slett ikke ta sjansen på at han ikke kommer til å gjøre dette igjen.
Det er kanskje et paradoks. Men er en eggcelle og en sædcelle et menneskeliv? Kan man ikke tenke seg en glidende overgang i menneskeverd fra befruktning til utviklet foster?Og som vanlig er jeg alltid litt forundret over at de som er så imot dødsstraff for forbrytere, samtidig ikke ser paradokset i å drepe små uskyldige barn som i alle fall aldri har gjort noe galt. Er man imot dødsstraff synes jeg det er naturlig å også være i mot abort. Et menneskeliv er et menneskeliv uansett hvordan man vrir og vender på det...
Et menneskeliv er ikke et menneskeliv uansett hvordan man vrir og vender på det. En levende celle utgjør intet menneskeliv, hverken en sædcelle eller en eggcelle. Et to dager gammelt foster er lite mer enn en celleklump, det har ingen utviklet bevissthet, ingen tanker, ingen følelser.Og som vanlig er jeg alltid litt forundret over at de som er så imot dødsstraff for forbrytere, samtidig ikke ser paradokset i å drepe små uskyldige barn som i alle fall aldri har gjort noe galt. Er man imot dødsstraff synes jeg det er naturlig å også være i mot abort. Et menneskeliv er et menneskeliv uansett hvordan man vrir og vender på det...
Hehe...hva i all verden???*Uten nærmere kjennskap så tror jeg at den preventive effekten av dødsstraff er nært null. Vi snakker om massemordere, blind vold i rus, psykopater og folk med svakt utviklede sjelsevner. Disse gjør ikke en kalkulert beregning før de begår kriminelle handlinger, følgelig er det lite sannsynlig at trusselen om konsekvenser har stor betydning.
-k
Greit, seriemordere (i det minste av den typen vi blir eksponert for på film og i media) fremstår som kalkulerende.Hehe...hva i all verden???
"...ikke en kalkulert beregning..." Hva tror du seriemordere er? Jo, kalkulerende! I emnet rundt seriemordere er det svært viktig at gjerningspersonen blir avsperret fra samfunnet på en slik måte at personen ikke lenger gjenspeiler en trussel mot samfunnet igjen enten det er gasskammer eller livstid.
I følge FBI skal det være ca. 35-50 seriemordere i aksjon til enhver tid i USA f.eks.
Kalkulerende beregninger = overlagt drap.
Folks subjektive oppfatning av sannsynlighet vs. den objektive sannsynlighet for det samme er tiltider svært forskjellig. Hvorfor spiller «rasjonelle» mennesker på lotto, med en forventet avkastning på ca. 60 øre pr. krone i innsats? Med hensyn til den store publisiteten som ofte oppstår rundt en del «death row» saker i USA kan det forøvrig tenkes at dødsstraff har en pervertert negativ preventiv virkning.... Der er det produktet av sannsynlighet for å bli tatt og straffeutmåling som gjelder...
Jeg er delvis enig med deg her. I mine ureflekterte øyeblikk synes jeg faktisk at det er greit å kunne si "skyt dem!" eller "stikk giftsprøyten i dem!".Personlig ser jeg gode argumenter både for og mot dødsstraff. Det sterkeste argumentet mot er at den er irreversibel, at det ikke finnes noen mulighet til gjenopptakelse ved nye bevisfunn. Nå er det imidlertid ikke så mye bedre om man har sittet 50 år i fengsel for så å bli frikjent ved en gjenopptagelse, man får ikke tilbake livet sitt da heller. Et sterkt argument for er ressurs- og kostnadshensyn. Gitt at en person har begått forbrytelser så alvorlige og utgjør en fare så akutt at han aldri noensinne kan slippes tilbake i samfunnet, at rettsapparatet faktisk har bestemt at han gjennom sine handlinger har frasagt seg enhver rett til et fritt liv, så vil dødsstraff være mer hensiktsmessig samfunnsmessig enn å holde ham innesperret resten av livet. Faren for nye overgrep fra vedkommende er også eliminert.
Hvis forbrytelsen er av en slik art at forbryteren uansett må fradømmes all rett til å leve fritt resten av sine dager, så heller jeg mot et "ja" til dødsstraff.
Vi kan alltid diskutere grensen, men det viser jo i så fall at vi snakker om en glidende overgang og vurdering, ikke absolutte grenser?En eggcelle eller en sædcelle er selvsagt ikke et menneskeliv, og det har jeg vel heller ikke hevdet. Men et foster på 12 uker (dagens grense) vil jeg kalle et menneskeliv. Det ser ut som er menneske, alle organer er dannet og det føler så vidt jeg vet smerte.
Man praktiserer vel frakobling av kunstig åndedrett etc for personer som er erklært hjernedød?”Livshierarkiet defineres gjennom graden av selvbevissthet.” sier Ivar Løkken.
Så et menneske som er en ”grønnsak”, skal man også kunne drepe de da?
Det høre jo mildt sagt sprøtt ut...Det er en kunstig grense vi selv har definert for hvor tid man blir et menneske, og det varierer fra land til land.
Andre steder har man senaborter helt frem til fødselen. Hørte et eksempel (USA?) hvor et ungt par fikk et barn som de drepte. De fikk lang fengselsstraff, fordi de først hadde kuttet navlestrengen. Hadde de derimot drept det uten å ha kuttet navlestrengen, da hadde det vært abort, og de hadde gått fri.
Tja. Likestilling for kvinner har vel i høyeste grad gått hånd i hånd med kontroll over egen seksualitet og valget å få barn?Ingen synes abort er en fin ting…? Nei, men man tar seg sjelden bryet med å tenke over hvorfor det ikke er det, og om det er rett. Det er dødsstraff uten lov og dom, uten forsvarer og med en dommer som er partisk. Burde stride mot enkelte her sine prinsipper.
Angrepillen over alt… vel ,vel, det vil i alle fall føre til at det blir enda vanskeligere for unge jenter å si nei til noe de kanskje ikke egentlig vil. Det er ikke frihet først og fremst for kvinner dette, men for menn som ikke på noen områder har ønske om å ta ansvar for noe som helst.
Hvis en person er hjernedød og dermed har null mulighet for gjenoppliving, så ser jeg ingen grunn til å ha vedkommende liggende i en respirator for oppbevaring. Er man hjernedød så er man død, selv om en maskin holder hjertemuskelen i drift.Livshierarkiet defineres gjennom graden av selvbevissthet. sier Ivar Løkken.
Så et menneske som er en grønnsak, skal man også kunne drepe de da?
Når en person har begått feks massedrap, så vil samfunnet måtte reagere med å frata ham livet, simpelt hen fordi han har vist at han ikke kan leve blant andre mennesker. Om han puttes i en 2x2m celle for å dø av naturlige årsaker der eller om han henrettes er av mindre betydning, retten til et fritt liv har han mistet (eller om du vil, forspilt) uansett.Jeg er delvis enig med deg her. I mine ureflekterte øyeblikk synes jeg faktisk at det er greit å kunne si "skyt dem!" eller "stikk giftsprøyten i dem!".
Men ved nærmere ettertanke synes jeg faktisk at det å gå målrettet til verks for å ta livet av et annet menneske gjør noe som ikke er bra med alle oss andre. En måte å tenke på og reagere på som ikke er et sivilisert samfunn verdig. En måte å tenke og handle på som reduserer oss til like dårlige mennesker som dem vi skal straffe. Og slik bør det, etter min mening, ikke være.
Hvis en person er hjernedød og dermed har null mulighet for gjenoppliving, så ser jeg ingen grunn til å ha vedkommende liggende i en respirator for oppbevaring. Er man hjernedød så er man død, selv om en maskin holder hjertemuskelen i drift.
Og hvis hjerte pumper av seg selv, mens livet som prinsipp bare er en kropp uten påviselig menneskelig intelligent aktivitet?
Når en person har begått feks massedrap, så vil samfunnet måtte reagere med å frata ham livet, simpelt hen fordi han har vist at han ikke kan leve blant andre mennesker. Om han puttes i en 2x2m celle for å dø av naturlige årsaker der eller om han henrettes er av mindre betydning, retten til et fritt liv har han mistet (eller om du vil, forspilt) uansett.
Spør du meg er det å bure innen en person for livet i praksis å drepe ham, man bare haler ut prosessen i 50 år eller deromkring. En henrettelse er både mer humant, mer sikkert (null risiko for rømning eller nye forbrytelser) og mer kostnadseffektivt enn den langsomme metoden.
Du taler om en ideal-dom som ikke eksisterer hr Løkken. Det er ALLTID en sjanse for å bomme. Når de pårørende ser sine kjære bli myrdet med kaldt blod av staten mister de håpet om en gang å se rettferdigheten seire. Så lenge det er liv er det håp. Bare se på de (sannsynlige) justis"mordene" som har versert i den norske presse de senere år!
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article647531.ece
Honkey
Som sagt:Spør du meg er det å bure innen en person for livet i praksis å drepe ham, man bare haler ut prosessen i 50 år eller deromkring. En henrettelse er både mer humant, mer sikkert (null risiko for rømning eller nye forbrytelser) og mer kostnadseffektivt enn den langsomme metoden.
De tar altså flere runder i rettsystemet for å sikre seg en mest mulig korrekt dom antar jeg. Om vi sier at denne prosessen skal være like omstendig for både livstidsdommer og henrettelse, vil det antakelig være mindre ressurskrevende å velge henrettelse. Som jeg formulerte det i tidligere post. Det er potensielt mindre ressurskrevende med henrettelser, selv om det ikke gir dette utslaget slik det praktiseres det aktuelle stedet nå.Som sagt:
"*I USA viser det seg at det er billigere for samfunnet å bure en mann inne på livstid enn det er å kjøre ham igjennom mølla med ultra-high-security death row, dyre runder i rettssystemet etc."
Når en person har begått for eksempel massedrap, så vil samfunnet måtte reagere med å frata ham retten til å ferdes ute blant andre mennesker. Så langt er jeg enig.Når en person har begått feks massedrap, så vil samfunnet måtte reagere med å frata ham livet, simpelt hen fordi han har vist at han ikke kan leve blant andre mennesker. Om han puttes i en 2x2m celle for å dø av naturlige årsaker der eller om han henrettes er av mindre betydning, retten til et fritt liv har han mistet (eller om du vil, forspilt) uansett.
Det klart minst ressurskrevende er en kule i nakken uten dom som det praktiseres i Kina. Ønsker du det?De tar altså flere runder i rettsystemet for å sikre seg en mest mulig korrekt dom antar jeg. Om vi sier at denne prosessen skal være like omstendig for både livstidsdommer og henrettelse, vil det antakelig være mindre ressurskrevende å velge henrettelse. Som jeg formulerte det i tidligere post. Det er potensielt mindre ressurskrevende med henrettelser, selv om det ikke gir dette utslaget slik det praktiseres det aktuelle stedet nå.
Knut
Det var da fælt til reaksjon daDet klart minst ressurskrevende er en kule i nakken uten dom som det praktiseres i Kina. Ønsker du det?
Det er jo fordelaktig at en person som står i fare for å dømmes til døden får sin sak svært grundig behandlet. Men, er det noen grunn til ikke å gi en person som får livstidsdom den samme behandlingen i rettssystemet? Er det slik at så lenge en person ikke skal drepes, så tar man litt lettere på rettegangen og heller tar den opp igjen senere om noen vil det?Hvis USA er forbildet, så mener jeg å ha lest at det koster dem mer (i snitt) å ta livet av en forbryter enn å gi samme person livstid i fengsel. Hvis du mener at døsstraff er mer økonomisk må du altså legge til grunn et annet system enn det USA har valgt.
Jeg har ingen nær kjennskap til dette. Men jeg ser for meg at en som skal i stolen neste uke har mindre å tape på å gå amok i luftegården og representerer en større risiko ovenfor medfanger og voktere enn en som sitter på livstid?Godt mulig du har rett i at rømningsfaren, eller faren for frigjøringsaksjon er større for en dødsdømt. Selv synes jeg det høres rimlig ut at denne faren også er til stede for en livstidsdømt. Sistnevnte må også sikres i en mye lenger periode.
http://realcostofprisons.org/blog/archives/2004/12/ny_times_san_qu.htmlKnut: Du "mener å ha lest" og så konkluderer du. Det er litt tynt.
Der ser vi nok litt forskjellig på tingene. Jeg har ingen betenkeligheter med å holde barn i en rimelig husarrest inntil vilje til bot og bedring skal få en ny sjanse, men det ville ha vært vel drastisk å ta livet av dem. Selv om dét også har fristet, jeg skal være den første til å innrømme det, og jeg vet hva jeg snakker om for jeg har forsøkt å oppdra tre stykker etter beste evne.Knut: Du "mener å ha lest" og så konkluderer du. Det er litt tynt.
OldBoy: Så lenge en straff utdømmes etter grundig og rettferdig rettergang er "vi" bedre enn "ham". Norske domstoler har rett til å holde en person i bur inntil 21 år (eller lengre hvis man idømmes forvaring), sidestiller du det med at en forbryter holder et annet mennesket kidnappet og innesperret mot sin vilje halve livet? Fengsling er ikke kidnapping, henrettelse er ikke mord.
Den naturlige grensen vil vel da være at et befruktet egg som har festet seg og som vil komme ut som et fiks ferdig menneske innen ca 9 måneder, om alt går som det skal, defineres som menneske nok til å ha krav om beskyttelse i følge min logikk.Vi kan alltid diskutere grensen, men det viser jo i så fall at vi snakker om en glidende overgang og vurdering, ikke absolutte grenser?
Man praktiserer vel frakobling av kunstig åndedrett etc for personer som er erklært hjernedød?
Det høre jo mildt sagt sprøtt ut...
Tja. Likestilling for kvinner har vel i høyeste grad gått hånd i hånd med kontroll over egen seksualitet og valget å få barn?
Tidligere hadde menn full kontroll fordi det å ha sex med en kvinne ikke innebar forpliktelser fra mannens side, mens kvinnen alltid risikerte å få barn (og evt bli utstøtt fra samfunnet).
Vridningen vi ser nå hvor unge kvinner overtar tidligere macho-trekk som å skryte over erobringer og å koble sex fra følelses-liv, og menn er betydelig mer opptatt av å pynte seg er vel et ledd i denne likestillingen. Vi er ikke alle like begeistret over dette, men det er nå så.
-k
På en annen side er vi jo ikke for overformynderi, så akkurat det aspektet må vi vel strengt tatt la den domfelte få finne ut av selv.En henrettelse er både mer humant
http://www.fguide.org/Bulletin/cappun.htmDa får vi vel begynne å sette mordere og terrorister i husarrest inntil de lover bot og bedring da, og se hvordan det går...
K: Kilden var ikke direkte uhildet og materialet virket lite, men greit nok. Jeg kjenner ikke til det amerikanske systemet og hvordan det fungerer, og prinsippet som sådan er vel relativt uavhengig av hvordan USA implementerer det.
Løfte om bot og bedring er ikke det samme som bot og bedring. Det spørs litt på troverdigheten.Da får vi vel begynne å sette mordere og terrorister i husarrest inntil de lover bot og bedring da, og se hvordan det går...
Det er vel ikke akkurat lite sannsynlig at denne karen hadde fått forvaring?? Fengsel i 14 reelle år er heller ikke å spøke med, selv om man gjerne blir farlig god i biljard.Jeg er vel i mot dødsstraff, men jeg er for mye lengre straffer enn vi opererer med i Norge. Denne mannen kunne fått max 21 år i Norge. Så soner man vel 2/3 altså 14 år, og er man snill og grei i tillegg slipper man vel ut før det og. Nå kan man jo få forvaring, men jeg har jo inntrykk av at det er ganske tilfeldig hvordan dette praktiseres og at det er opp til viljen til noen om disse slipper ut eller blir sittende. Har man gjort noe som dette bør man ALDRI slippe ut igjen i samfunnet. Han har forspilt sine sjanser, man kan rett og slett ikke ta sjansen på at han ikke kommer til å gjøre dette igjen.
Og som vanlig er jeg alltid litt forundret over at de som er så imot dødsstraff for forbrytere, samtidig ikke ser paradokset i å drepe små uskyldige barn som i alle fall aldri har gjort noe galt. Er man imot dødsstraff synes jeg det er naturlig å også være i mot abort. Et menneskeliv er et menneskeliv uansett hvordan man vrir og vender på det...