Dødsstraff

K

knutinh

Gjest
Problemet er som du nevner at "alle" vet men ingen handler. Noen må jo også varsle barnevernet, men jeg tror det skal mye til for å gjøre dette, men vil ikke blande seg, man er redd for selv å bli dradd inn i noe, de det gjelder kan finne ut at det var du som tipset, du har litt sympati med foreldrene også og vil ikke at de skal få problemer, du vet kanskje ikke nok, har bare antagelser og synes ikke dette er "nok".
Men det er helt klart at veldig mange av dagens tapere og kriminelle har hatt en dårlig barndom. Det er helst sånn at hele familien trenger hjelp, hjeper man foreldrene hjelper man også barna. Hjelp med rusavvenning er i mange tilfeller det som skal til, men det ser jo ikke ut til at det alltid er så lett å få.
Jeg vil ha et samfunn som tillater individer å gjøre dårlige valg, f.eks å ruse seg, å spise fet mat og å klatre i fjell-vegger. Det er veldig vanskelig å inkludere barn i dette fordi disse har rett på egne friheter, også når det går på tvers av foreldrenes ønsker. Dessuten snakker vi om praksis, ikke teori, og i praksis er dette fryktelig triste skjebner.

Jeg tror at barnevernet heller må gripe inn i for få enn for mange tilfeller. Jeg tror at de i dag kjører en mykere linje enn tidligere, hvor terskelen for å bli fradømt foreldre-retten er utrolig høy. Når det oppstår problemer prøver man heller å gå inn i familien og hjelpe folk til å ta seg sammen og avlaste barn/foreldre i helger eller når det er som verst. Jeg har hørt om oppgitte "avlastingshjem" som tar imot skjelvende barn og akkurat rekker å la dem roe seg ned og få troen på livet før de må sendes tilbake til foreldre som lever et liv i rus, med psykiske problemer og vold. Det er neimen ikke lett...

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg vil ha et samfunn som tillater individer å gjøre dårlige valg, f.eks å ruse seg, å spise fet mat og å klatre i fjell-vegger. Det er veldig vanskelig å inkludere barn i dette fordi disse har rett på egne friheter, også når det går på tvers av foreldrenes ønsker. Dessuten snakker vi om praksis, ikke teori, og i praksis er dette fryktelig triste skjebner.

Jeg tror at barnevernet heller må gripe inn i for få enn for mange tilfeller. Jeg tror at de i dag kjører en mykere linje enn tidligere, hvor terskelen for å bli fradømt foreldre-retten er utrolig høy. Når det oppstår problemer prøver man heller å gå inn i familien og hjelpe folk til å ta seg sammen og avlaste barn/foreldre i helger eller når det er som verst. Jeg har hørt om oppgitte "avlastingshjem" som  tar imot skjelvende barn og akkurat rekker å la dem roe seg ned og få troen på livet før de må sendes tilbake til foreldre som lever et liv i rus, med psykiske problemer og vold. Det er neimen ikke lett...

-k
Det ovenstående er en plausibel meningsrekkefølge, men jeg skulle like å se dine forklaringer på konsekvensene.
Vi VET faktisk (fra et utall undersøkelser over en hel verden) at tilgang på "fristelser" øker antallet drop-outs. Vi VET at antallet rammede barn øker med antallet drop-outs.
Du VIL har økt tilgang i "frihetens tjeneste"
Du VIL la flere barn leve under slike forhold.
Og du vil STRAFFE de barna som ikke takler det.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dårlige argumenter, piss fra ende til annen. Snillistisk tåkeprat verdig halvapene i Høyesterett.  

Oppvekst har lite med saken å gjøre. Våre kriminelle nye landsmenn er f.eks uten unntak bortskjemte mammadalter fra hjem uten alkohol og rus. Kriminelle er avvikere. Verken mer eller mindre. Avvikere som samfunnet ikke ønsker. Kan de ikke mestre avviket sitt skal de stenges inne eller medisineres til personligheten er endret.

Utsi, Toska, B-gjengen og andre jævler fortjener egentlig ikke annet enn galgen, men vi viser storsinn og lar dem leve fordi vi har ressurser til det. Livsvarig fengsel uten benådning bør innføres for væpnet ran og overlagt drap. Sexualforbrytere som pedofile skal heller aldri ut før de er sterilisert. Ingen idioter av noen psykologer eller psykiatere skal kunne benåde noen i Norge. De er nemlig ikke kompetente til annet enn å drite og sove.

Nå må det bli slutt på bortkastede midler i retten. Bordet fanger. Bevisbyrden hos tunge vanekriminelle bør ligge hos den kriminelle, ikke hos påtalemyndigheten.

De som kan utvises skal utvises uten tanke på følgene det får for individet.
Klapp igjen din nazi-ape. Nå må jeg bare ta litt igjen for å balansere spyet ditt litt. du er ikke den eneste som har rett til å drite deg ut og gjøre "små" feil i din ungdom. I likhet med de som fengsles i dag ser man jo at fengselet ikke hjalp en dritt på deg heller. Du oppfører deg fortsatt som en drittunge uten begreper om menneskesinnet.
En bauta? Du er en bauta over hvor stupid det går an å bli, og hvor treg man kan være til tross for at man kan regne. Og i motseetning til psykologene har du ikke en gang evner nok til å sove og drite uten hjelp. Be søster bytte bleie og gi deg en ny pille. Du begynner å kjede meg!

Honkey
:) Oh I love this! ;)

K

knutinh

Gjest
Det ovenstående er en plausibel meningsrekkefølge, men jeg skulle like å se dine forklaringer på konsekvensene.
Vi VET faktisk (fra et utall undersøkelser over en hel verden) at tilgang på "fristelser" øker antallet drop-outs. Vi VET at antallet rammede barn øker med antallet drop-outs.
Du VIL har økt tilgang i "frihetens tjeneste"
Du VIL la flere barn leve under slike forhold.
Og du vil STRAFFE de barna som ikke takler det.

Honkey
Jeg sier at selv om et fosterhjem er teknisk sett bedre enn et problem-hjem så er det en egen menneskelig kostnad forbundet ved det å bli revet fra sine foreldre uansett hvor fæle de skulle være. Dette tilsier at hjemmet må være ganske horribelt før vi river ungene ut fra mor og far for godt.

Derimot så kan både barn og foreldre få fordeler av at barnevernet går inn og veileder, strammer opp og gir "time outs". Evt med et ris bak speilet.

Uansett hvor mye vi passer på folk så vil noen falle utenfor. Det betyr at vi må gjøre noe med de som banker og raner gamle damer eller har et innbruddsraid i 200 hytter. Pr i dag har vi desverre ikke så mye mer å by på enn straff, men ideelt sett skulle vi hatt straff og opplæring/"hjernevasking". Clockwork Orange...

-k

A

Affa

Gjest
Klapp igjen din nazi-ape. Nå må jeg bare ta litt igjen for å balansere spyet ditt litt. du er ikke den eneste som har rett til å drite deg ut og gjøre "små" feil i din ungdom. I likhet med de som fengsles i dag ser man jo at fengselet ikke hjalp en dritt på deg heller. Du oppfører deg fortsatt som en drittunge uten begreper om menneskesinnet.
En bauta? Du er en bauta over hvor stupid det går an å bli, og hvor treg man kan være til tross for at man kan regne. Og i motseetning til psykologene har du ikke en gang evner nok til å sove og drite uten hjelp. Be søster bytte bleie og gi deg en ny pille. Du begynner å kjede meg!

Honkey
:) Oh I love this! ;)
Jeg klarer meg selv lille venn. Din naivitet morer og skremmer meg!

"Lovens straf for Forseelser er ophørt med at være noget videre. Det er bare en kjedelig og human Straf, en Dommer er uden nogen Mystik mere. Man har taget det religiøse Element ud af Lovene. Kom med litt Trolddom igen og med litt sjette Mosebog og synd mod Helligaanden og Forskrivning med nydøbt Barns Blod. "

KH-Den siste glede

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Mye rør fra Nørholm mot slutten gitt.
"Den siste glede" ble imidlertid skrevet midt i Hamsuns forfatterskap og defineres således ikke som rør :)

Knut

K

kbwh

Gjest
Skikkelige transistorsaker altså.

Beklager mangelfull kjennskap til forfatterskapet.

A

Affa

Gjest
Mye rør fra Nørholm mot slutten gitt.
Den gamle Kjempen var langt klarere enn den store Professor Langfeldt.

Behandlingen av Hamsun er den største skam i moderne norsk historie.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Solid state... of the art?

Den ble skrevet i 1912, altså før f.eks "Markens Grøde" (1917). Siste bok var "Paa gjengrodde Stier" fra 1949.

Planlegger å lese litt mer Hamsun, når jeg blir ferdig med Robert Ludlum :)

K
-dagens dose literaturhistorie

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Tråden om uforståelig Israelsk vold omhandler også USA og dødsstraff. Jeg velger å besvare knutinh i denne tråden, slik at den andre holder seg sånn litt til topic :)

"General Numbers (current September 15, 2004):
There are 72 juvenile offenders on death row in the United States.

19 states allow the death penalty for offenders who committed crimes while they were under the age of 18; 12 of those currently have juvenile offenders on death row, and 7 have executed juvenile offenders since the death penalty was reinstated in 1976.

22 juvenile offenders have been executed in the United States since 1976. 13 of those were in Texas."
Wikipedia, the "uncyclopedia" :) sier:
The minimum age at time of crime to be subject to the death penalty is 18. The remaining nations that practice the death penalty on juveniles—criminals aged under 18 at the time of their crime are Bangladesh, Iran, Iraq, Nigeria, Pakistan, Saudi Arabia and Yemen.

(...)

Before 2005, of the 38 U.S. states that allow capital punishment:
  • 19 states and the federal government had set a minimum age of 18,
  • Five states had set a minimum age of 17, and
  • 14 states had explicitly set a minimum age of 16, or were subject to the Supreme Court's imposition of that minimum.
Det finnes "dokumentasjon" på at USA forbyr dødsdom for mindreårige, og tydeligvis på det motsatte. Meg bekjent er de mindreårige som henrettes grensetilfeller, altså mindreårige når den kriminelle handlingen ble utført, men ikke når dommen ble effektuert.

USA forbyr dødsstraff for de unge
Høyesterettsdommerne vedtok med knappest mulig flertall - fem mot fire stemmer - at henrettelser av mindreårige er i strid med USAs grunnlov.

Rundt 70 dødsdømte som begikk sine forbrytelser da de var 16 eller 17 år gamle, kan dermed unngå å bli henrettet.

USAs øverste domstol stadfestet med sitt vedtak en kjennelse fra delstaten Missouris høyesterett, som forbyr henrettelse av dødsdømte som på gjerningsdagen ikke hadde fylt 18 år. Missouri-dommerne slo fast at slike henrettelser var grunnlovsstridig
At du velger å si at de "systematisk dreper mindreårige" gjenspeiler jo ditt generelle syn på USA. Det ser ut til at utsagnet i det minste bør endres til "drepte". Høyesterettsdommen stammer fra 2005, hvilket er sent nok, men det er jo en demokratisk avgjørelse. Og "systematisk drap" bringer jo frem assosiasjoner til menneskeutryddelse, men det er vel det lyset du ønsker å fremstille USA i?

Knut

K

knutinh

Gjest
At du velger å si at de "systematisk dreper mindreårige" gjenspeiler jo ditt generelle syn på USA. Det ser ut til at utsagnet i det minste bør endres til "drepte". Høyesterettsdommen stammer fra 2005, hvilket er sent nok, men det er jo en demokratisk avgjørelse. Og "systematisk drap" bringer jo frem assosiasjoner til menneskeutryddelse, men det er vel det lyset du ønsker å fremstille USA i?
I stand corrected.

Jeg hadde ikke fått med meg den høyesterettsavgjørelsen i 2005 som fant at man ikke kunne gi dødsstraff til folk som var mindreårige ved gjerningsøyeblikket.

"Systematisk drap" henspeilet ikke på menneskeutryddelse, men det at man hadde et system som tok en veloverveid avgjørelse om å drepe en person, i motsetning til konteksten i den andre tråden, hvor militære aksjoner førte til at barn døde. Forskjellen er hvorvidt det er overlagt.

Jeg var ikke klar over at jeg ønsket å fremstille USA i et ensidig negativt lys. Jeg respekterer og beundrer mange sider ved landet. På lik linje med Norge har de dog sine mindre heldige sider, og når landet har så mye innvirkning på resten av verden (i motsetning til Norge) så er det naturlig at disse sidene kommer tydelig fram.

mvh
Knut

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg var ikke klar over at jeg ønsket å fremstille USA i et ensidig negativt lys. Jeg respekterer og beundrer mange sider ved landet. På lik linje med Norge har de dog sine mindre heldige sider, og når landet har så mye innvirkning på resten av verden (i motsetning til Norge) så er det naturlig at disse sidene kommer tydelig fram.

mvh
Knut
Da vet du det nå! :)

Alle slike debatter blir fort polarisert. Mitt inntrykk av dine skriverier rundt USA er at du ikke lar deg imponere av dem i særlig grad, for å si det slik :)

Knut

K

knutinh

Gjest
Da vet du det nå! :)

Alle slike debatter blir fort polarisert. Mitt inntrykk av dine skriverier rundt USA er at du ikke lar deg imponere av dem i særlig grad, for å si det slik :)

Knut
La meg da få klargjøre at det primært er utenrikspolitikken til George Bush jeg er kritisk til. Kultur og vitenskap er jo beundringsverdig. Som ledestjerne innen samfunnsstruktur etter ww2 har de jo gitt oss veldig mye. Generelt er amerikanerne et åpent folkeslag som er veldig lett å komme i kontakt med.

Jeg beundrer at de har greid å lage et samfunn som består av folk, folkeslag og religioner fra hele verden, og samtidig har utnyttet det til å bli en nasjon som hele verden beundrer, og målet for veldig mange kloke hoder.
Til sammenligning kan Europa virke som konservativ, handlingslammet, feige, inkoherente og motivert av interesser foran idealisme.

mvh
Knut

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
3 poeng kommer fraktfritt levert i postkassen din som premie for nyansert syn.

Bush har jo noen brukbare uttalelser også, ikke bare de ugjennomtenkte med unødvendig setningsfyll, som Europeisk media er så glad i.
- Vil gjerne stenge Guantanamo
- Jeg vil gjerne stenge Guantanamo, men jeg erkjenner også at vi har noen pokker så farlige mennesker der og at vi bør ha en plan for hvordan våre domstoler skal ta seg av dem, sa Bush på en pressekonferanse utenfor Det hvite hus onsdag.
Det er, om ikke annet, tydelig at USA ønsker å styrke båndene mot Europa igjen.

K

K

knutinh

Gjest
3 poeng kommer fraktfritt levert i postkassen din som premie for nyansert syn.
Hehe
Bush har jo noen brukbare uttalelser også, ikke bare de ugjennomtenkte med unødvendig setningsfyll, som Europeisk media er så glad i.
Clintern har vel et sitat som blir sittende betydelig lengre i folks bevissthet. "I did not have ... relations to that woman" =)

Det er, om ikke annet, tydelig at USA ønsker å styrke båndene mot Europa igjen.
Jeg håper det. Det er betydelig enklere å kjempe mot terror og annen faenskap hvis vesten greier å bli enige seg i mellom.

Jeg føler meg mye tryggere hvis det er et profft rettssystem som skal avgjøre hvorvidt jeg er skyldig i kriminalitet, enn et vilkårlig militært tribunal som har alt å tjene på å skjule egen inkompetanse, og null innsyn.

Sånt er de flinke til i Kina og andre skrekk-regimer, vi i vesten bør ha andre prinsipper å styre samfunnet ut fra.

-k

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"Den siste glede" ble imidlertid skrevet midt i Hamsuns forfatterskap og defineres således ikke som rør :)

Knut
ingenting av det hamsun skrev skal defineres som rør.
større dikter har hverken norge eller verden forøvrig noensinne sett.
den siste glæde er tredje og siste del i vandretrilogien, da mesteren var litt over halvveis i livet sitt, og således på høyden av sin skaperkraft.

A

Affa

Gjest
den siste glæde er tredje og siste del i vandretrilogien, da mesteren var litt over halvveis i livet sitt, og således på høyden av sin skaperkraft.
Nå datt jeg av stolen. Lillegull, du overrasker.

K

kbwh

Gjest
Pass på lårhalsene!

Jeg har i et tidligere innlegg omtalt KHs rabulering på eldre dager som rør. Herved erklærer jeg nevnte omtale som død og maktesløs.

Men hva fanden skulle KH takke ja til en invitasjon fra sprøytende gale AH for, annet enn for å demonstrere manglende politisk gangsyn?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hans prosalyrikk er genial. Leste Pan her i vår, kjempebok hvis man ser hva som egentlig står skrevet, hans naturskildringer og hva han skriver om menneskets nærhet til naturen.
PS: Skal du lese en kort og god novelle, så les Ingvar Ambjørnsens "En falkepleiers bekjennelse". ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Nå datt jeg av stolen. Lillegull, du overrasker.
hold deg på stolsetet, gamlegutt.
jeg leste sult, pan og mysterier på ungdomsskolen og ble hektet. siden fulgte landstrykertriolgien, de store nordlandsromanene og resten av katalogen.
jeg har venner i asia som misunner meg for at jeg kan lese hamsun på originalspråket - med rette.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hans prosalyrikk er genial. Leste Pan her i vår, kjempebok hvis man ser hva som egentlig står skrevet, hans naturskildringer og hva han skriver om menneskets nærhet til naturen.
PS: Skal du lese en kort og god novelle, så les Ingvar Ambjørnsens "En falkepleiers bekjennelse". ;D
kan min ambjørnsen også.
noe av de tidligste tingene hans (f.eks. nevnte novelle fra "jesus står i porten") er tungt inspirert av hamsun. ambjørnsen, jensen, mykle og dusinvis av andre norske forfattere har måttet bedrive hamsun-excorcisme på sin vei mot å bli selvstendige forfattere. hamsun er et enormt kraftsentrum. kommer du i nærheten av litteraturen hans, så er du "fortapt". eller "frelst". velg selv.

A

Affa

Gjest
Pass på lårhalsene!

Jeg har i et tidligere innlegg omtalt KHs rabulering på eldre dager som rør. Herved erklærer jeg nevnte omtale som død og maktesløs.

Men hva fanden skulle KH takke ja til en invitasjon fra sprøytende gale AH for, annet enn for å demonstrere manglende politisk gangsyn?
Les f.eks den glimrende "Prosessen mot Hamsun" av Torhkild Hansen.

En fandenivoldsk person, sta som et esel, stokk døv, gift med en nazist og stolt som en hane. Fritt folk forsøkte med tallrike intervjuer, men han sa ikke et ord. Det eneste han uttalte var sine negative holdninger til Vermut. Hamsun var skrekkslagen over Terbovens fremferd og brutalitet. Han og Marie reddet flere fra døden enn noen andre i Norge. Hans besøk hos Hitler var alene motivert i hans forsøk på og få avsatt Terboven. Samtalene er legendariske. Ingen tordnet slik mot Føreren som den gamle høvdingen. På en blanding av norsk, engelsk og tysk gjorde han Hitler rasende.

Hamsun fornektet ingen ting. Døm meg sa han.

Hansen siterer På gjengrodde stier i åpningen av Prosessen mot Hamsun:
Men blide stunder det har alle. En Fange sitter på sin Kjærre og kjører til Skafottet, en Spiker gnager ham i Sætet, han flytter sig og føler det mere behagelig.

Fantastisk

A

Affa

Gjest
hold deg på stolsetet, gamlegutt.
jeg leste sult, pan og mysterier på ungdomsskolen og ble hektet. siden fulgte landstrykertriolgien, de store nordlandsromanene og resten av katalogen.
jeg har venner i asia som misunner meg for at jeg kan lese hamsun på originalspråket - med rette.
Det gleder meg stort. Jeg er utrolig svak for August. For en idiot, for en drømmer, for en løgner.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det gleder meg stort. Jeg er utrolig svak for August. For en idiot, for en drømmer, for en løgner.
august var en perfekt symbiose av sin tidsånd. en tidsånd hamsun foraktet og hyllet på samme tid, selv om urmennesket og naturromantikeren i ham til syvende og sist gjorde at han begravde den "moderne" gjøgleren i et hav av sauer...

K

kbwh

Gjest
Hamsun er det på tide å ta fram igjen; jeg bør prøve å komme igjennom Sult denne gangen, den har gått i veggen hver gang jeg har prøvd. Jeg fikser dårlig å lese om tullinger og deres triste hverdager.

Det måtte være flott å kunne beherske japansk. Murakami kunne være verd det.

A

Affa

Gjest
august var en perfekt symbiose av sin tidsånd. en tidsånd hamsun foraktet og hyllet på samme tid, selv om urmennesket og naturromantikeren i ham til syvende og sist gjorde at han begravde den "moderne" gjøgleren i et hav av sauer...
Et hav av sau ble sjømannens grav! Slik ender visen om August.

A

Affa

Gjest
Hamsun er det på tide å ta fram igjen; jeg bør prøve å komme igjennom Sult denne gangen, den har gått i veggen hver gang jeg har prøvd. Jeg fikser dårlig å lese om tullinger og deres triste hverdager.

Det måtte være flott å kunne beherske japansk. Murakami kunne være verd det.
Benoni og Rosa er to fantastiske sommerbøker.

K

kbwh

Gjest
Jeg likte filmen Telegrafisten godt (bygger på Svermere trur eg).

- Det henger en stjerne på himmelen. Den henger så høyt at du ikke kan nå den.

Hamsun er per i dag i kategorien "hva har jeg lest, hva har jeg i hylla, og hva er ulest?". Her nevnt tre bøker jeg ikke har lest. En tråd om dødsstraff kan altså ha noe for seg!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
min hamsun topp 10:

1) landstrykere
2) pan
3) markens grøde
4) en vandrer spiller med sordin
5) august
6) sult
7) men livet lever (med unntak av slutten, hvor sjømannen drukner i  føkkings sauer)
8) konerne ved vandposten
9) siste kapittel
10) mysterier

og vi fortsetter....

11) benoni
12) under høststjærnen
13) den siste glæde
14) segelfoss by
15) børn av tiden
16) victoria
17) rosa
18) på gjengrodde stier
19) munken vendt (undervurdert bok!)
20) ringen sluttet  

har jeg glemt noen, affaboy?

K

kbwh

Gjest
Affajunge skal det være, Joaquin.

Kjekk liste. Et par hull der, men må ta fram den med sauene igjen.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Fin tråd. Litteratur, intet mindre. :D

En liten digresjon: Er det noen flere enn meg som får assosiasjoner til innledningen i "Markens grøde" når man hører begynnelsen på "Telegraph Road" av Dire Straits?

Begge deler er for øvrig kulturelle milepæler. ;)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Poenget var at venstresiden i Norge gjerne har vært mot dødsstraff. Men så kommer altså en av deres egne helter, nemlig sosialisten Alan Garcia i Peru, med et forslag til lovendring.

K

knutinh

Gjest
Poenget var at venstresiden i Norge gjerne har vært mot dødsstraff.  Men så kommer altså en av deres egne helter, nemlig sosialisten Alan Garcia i Peru, med et forslag til lovendring.
Noen av de verste slakterne av eget folk har jo tilhørt venstre-sida. Så jeg tror ikke at man kan forme noe 1:1 forhold mellom politisk legning og forhold til dødsstraff.

Men moderat venstre-side har vel ment at mennesket lar seg forbedre, mens moderat høyreside har hatt en noe mindre tro på menneskets evne til å avlæres kriminell oppførsel.

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Så tøft! Då vil eg også.

1) landstrykere
2) pan
3) markens grøde
4) Sult
5. en vandrer spiller med sordin
6. Victoria
7. august
8. men livet lever
9. Rosa
10. greier eg ikkje å bestemme meg for- alle, kanskje?

Men vi burde vel ha ei tilsvarande liste over Ibsen? Og våre store nynorskforfattarar?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Så tøft! Då vil eg også.

Og våre store nynorskforfattarar?
Nynorsk har kun interesse som kulturelt fenomen. Språket ble konstuert for litt over 100 år siden. Norge som nasjon bør nøye seg med ett offisielt skriftspråk, NORSK (dvs bokmål). Bokmål er et levende språk som skrives av det store flertall. Nynorsk holdes kunstig i live, og bør nå gå over i historien.

Topp Bunn