K
knutinh
Gjest
Jeg vil ha et samfunn som tillater individer å gjøre dårlige valg, f.eks å ruse seg, å spise fet mat og å klatre i fjell-vegger. Det er veldig vanskelig å inkludere barn i dette fordi disse har rett på egne friheter, også når det går på tvers av foreldrenes ønsker. Dessuten snakker vi om praksis, ikke teori, og i praksis er dette fryktelig triste skjebner.Problemet er som du nevner at "alle" vet men ingen handler. Noen må jo også varsle barnevernet, men jeg tror det skal mye til for å gjøre dette, men vil ikke blande seg, man er redd for selv å bli dradd inn i noe, de det gjelder kan finne ut at det var du som tipset, du har litt sympati med foreldrene også og vil ikke at de skal få problemer, du vet kanskje ikke nok, har bare antagelser og synes ikke dette er "nok".
Men det er helt klart at veldig mange av dagens tapere og kriminelle har hatt en dårlig barndom. Det er helst sånn at hele familien trenger hjelp, hjeper man foreldrene hjelper man også barna. Hjelp med rusavvenning er i mange tilfeller det som skal til, men det ser jo ikke ut til at det alltid er så lett å få.
Jeg tror at barnevernet heller må gripe inn i for få enn for mange tilfeller. Jeg tror at de i dag kjører en mykere linje enn tidligere, hvor terskelen for å bli fradømt foreldre-retten er utrolig høy. Når det oppstår problemer prøver man heller å gå inn i familien og hjelpe folk til å ta seg sammen og avlaste barn/foreldre i helger eller når det er som verst. Jeg har hørt om oppgitte "avlastingshjem" som tar imot skjelvende barn og akkurat rekker å la dem roe seg ned og få troen på livet før de må sendes tilbake til foreldre som lever et liv i rus, med psykiske problemer og vold. Det er neimen ikke lett...
-k