Frontfagsmodellen:Frontfagsmodellen:
- Er det gode tider skal industrien få mest fordi de skaper verdier.
- Er det dårlige tider må det offentlige vise moderasjon.
Ræva ender opp foran, uansett hvor man snur seg.......
mvh
Proffen
Frontfagsmodellen:Frontfagsmodellen:
- Er det gode tider skal industrien få mest fordi de skaper verdier.
- Er det dårlige tider må det offentlige vise moderasjon.
Ære være New Public Management - not...............Frontfagsmodellen har egentlig stått i veien for offentlig sektor i mange år... at flere statlige arbeidsgiverorganisasjoner finner det svært så formålstjenlig at man slipper å ta tak i forskjeller som er akkumulert over mange år er en del av samme problemet. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i at enkelte eksportbransjer med problemer skal påvirke lønnsnivået til lærere, sykepleiere, eller hva det nå er... Stortingsrepresentanter og offentlige ledere er i alle fall ikke påvirket av eksportproblemer, så hvordan lavere nivåer i offentlig sektor påvirkes mer enn toppen, ser jeg gjerne en forklaring på......
i forlengelsen av den artikkelen:Ganske godt skrevet, imho!
https://www.itromso.no/meninger/i/g...Eg7H52teRGVaYOUHqst1EQsKLo#Echobox=1663526919
mvh
Proffen
Nå ser jeg ikke på Hegnar som noe orakel på alt mulig, noe jeg mistenker at han selv ser seg som, men poenget er strengt tatt ganske enkelt at KS ikke kommer til å vike fordi det vil lage et helvets leven i alle andre grupper de forhandler med. Det er slik det fremstår for meg også - jeg blir overrasket om dette ikke ender med tvungen lønnsnemnd og at resultatet av det kommer til å ligne mistenkelig mye på det opprinnelige tilbudet det ble gått til streik på.Eklatant eksempel på at Dunning-Kruger-effekten er usynlig for dem den omfatter. Hegnar, altså.
Korollar: Stilig å oppfordre til lydighet fordi overmakta ikke vil gi deg det du kjemper for.
Høres kjent ut basert på den rent anekdotiske infoen jeg har fra den eneste spesialpedagogen jeg vet hvem er. Der er det vanlig at foreldre ringer og ber vedkommende komme hjem til de for å hente barnet da de selv ikke får avkommet på skolen.De siste dagers oppslag om barn og ungdoms psykiske helse sier også sitt om hva som virker som hovedoppgaven til skolen i disse dager. Jeg har utdanning i å planlegge- og gjennomføre undervisning, men det kommer langt ned på listen over arbeidsoppgaver. Største delen av jobben min (satt på spissen) på barneskole er å tilrettelegge for barn med store atferdsutfordringer så disse får sjansen til å vokse opp og bli gode skatteytere, og samtidig sørge for at de gjør livet minst mulig surt for resten av elevene. Disse skulle selvfølgelig hatt tett oppfølging av personell med en helt annen utdanning, men det finnes det ikke penger til. Dette fører til at staben blir utslitt, ryker på sykmeldinger, minst mulig blir dekket av vikar de første 16 dagene, dermed blir det større slitasje på resten av staben, som dermed står i fare for å møte veggen...
Ditto, se over.Og sånn har vi det gående. Enhetsleder (rektor) har ikke noe handlingsrom for å ansette flere eller øke vikarbruken, da skoleeier (kommunen) ikke bevilger mer penger. Blir det overforbruk, tas det av neste års budsjett, som igjen fører til rovdrift av personalet neste budsjettår... Jeg vet ikke om jeg lenger gidder å være del av et slikt system, der arbeidsmiljø til verken barn eller voksne blir tatt på alvor. Men vi krummer nakken og går på med godt mot, for vi vil jo barnas beste.
Mulig den er bak betalingsmur, men kortversjonen er at rektorene i Trondheim er nødt til å enten bryte loven om spesialundervisning, eller bryte lærernormen (antall barn pr lærer). De har ikke økonomi til å oppfylle begge deler. Da dette ble publisert i vår virket det som ingen av politikerne i Trondheim visste at dette er situasjonen. Det er selvfølgelig BS. De spiller overrasket og venter til at røyken har lagt seg, og så er det akkurat samme situasjonen ved neste budsjettår.
Dette vil i hovedsak sikkert de fleste mene om sin egen arbeidshverdag omtrent uavhengig av hvor mye rot det har i en eller annen objektiv virkelighet i den grad noe slikt finnes nesten uavhengig av hva de driver med. Jeg har personlig ingen større problemer med å se at å være lærer i dagens samfunn er svært krevende på mange fronter, men jeg er usikker på om det gir enormt mye sympati i gen pop da det er ganske vanlig å mene at en selv har en krevende og viktig jobb som er for dårlig betalt og at arbeidsgiver er kjip. Det er garantert et lass av folk i Norge som mener at å ha en trygg jobb i offentlig sektor med kurant pensjonsordning og tjene betyddelig bedre enn hva en selv har langt er å foretrekke sammenlignet med ens eget tilvære. Å ha studert i X år ett eller annet gir generelt også lite sympati - studietiden er noen av mine beste år i livet og det var på ingen måte noe offer.-Vi har en meget krevende jobb, som ikke anerkjennes lønnsmessig av arbeidsgiver
-Vi har en arbeidshverdag som er ekstra belastende pga underfinansiering
I tillegg har vi så og si ingen frynsegoder. Kaffen på jobb blir betalt med lønnstrekk. Jobbfester og sosiale ting må betales fra egen lomme. Få/ingen reiser, seminar o.l.
Det kan jeg være enig i. Jeg har prøvd mange andre jobber, blant annet jobbet i akkuttpsykiatri i flere år, og har full forståelse for at andre jobber kan være krevende på sin måte. Det som skiller lærerjobben fra de flest andre jobber er at man må jobbe relasjonelt mange timer hver dag. Man må så til de grader være påkobla. Å ha en litt dårlig dag der du setter ned tempoet litt er ikke mulig, i hvert fall ikke der jeg har jobbet. Dette kan ta på mentalt, men kan også være veldig givende når man lykkes, og jobber i medvind.Dette vil i hovedsak sikkert de fleste mene om sin egen arbeidshverdag omtrent uavhengig av hvor mye rot det har i en eller annen objektiv virkelighet i den grad noe slikt finnes nesten uavhengig av hva de driver med. Jeg har personlig ingen større problemer med å se at å være lærer i dagens samfunn er svært krevende på mange fronter, men jeg er usikker på om det gir enormt mye sympati i gen pop da det er ganske vanlig å mene at en selv har en krevende og viktig jobb som er for dårlig betalt og at arbeidsgiver er kjip.
Joda, Hegnar har det med å servere poeng som de fleste av oss forstår.Jeg skjønner poenget til Hegnar, men Hegnar skjønner ikke at poenget med å streike er at man får sagt fra med utestemme at tilbudet ikke er godt nok. «Stå på krava» handler ikke bare om resultatet, men om å vise frem klart og tydelig at man faktisk ikke får det man fortjener.
TBU legger vel ikke så mye grunnlaget for hva frontfagene skal få som at hensikten er å på forhånd skape en viss enighet om hva ståa er før forhandligene starter - det blir tatt som en slags fasit på forventet prisstigning og slikt.Han snakket mye og lenge om frontfaget, og at det ikke er mer synd på lærerne enn andre.
Jjeg fant at basert på teknisk beregningsutvalg som vel legger grunnlaget for hva frontfaget faktisk får, så hadde lærerne fått mindre enn snittet i kommunesektoren de siste 6 årene.
Det ville han ikke snakke om.
Har KS driti på draget, og vil legge skylda på lærerne?
Det kan skje ganske mye innenfor en gitt ramme. Der jeg holder til så var rammen de vanlige 3.7% eller hva det nå var, jeg endte opp med langt mindre enn det som betyr at noen andre har fått mer enn det. Om man velger prosentvis oppgjør eller kroneoppgjør for eksempel påvirker intern fordeling mye - har du lav inntekt vil du ha kroneoppgjør, er du i den øvre ende vil du ha prosentoppgjør. Vi hadde et flatt kronetillegg + en lokal pott. For min del var det første ikke så mange prosentene og det andre så jeg fint lite til, eller jeg vet ikke eksakt hva det blir, men jeg vet at det blir ganske lite basert på info gitt i prosessen.men dette gir vel ikke helt mening. om alle fikk det som frontfaga fikk, så var det jo greit, men det innebærer jo at all lønnsdannelse ville være statisk. når en i tillegg vet at ikke alle får det samme som frontfaga (om jeg nå forstår rett), så innebærer det at de blir hengende etter (aka inntekstulikhet). de vil da senere aldri kunne hente inn igjen det de har «tapt», siden de ville innebære at de måtte ha fått mer enn frontfaga. noe de altså ikke kan få.
og det er vel i den situasjonen lærerne er i?
det er selvfølgelig det rette (teoretisk sett). litt grov penn fra min side.En gruppe kan godt få mer enn forontfaga, men da får en annen mindre.
(min uthevling).har hun øst av sitt kreative overflødighetshorn i et relativ jevnt trav siden «Debut» fra førti år tilbake.
Journalister kan i mange tilfeller ikke skrive, så å forvente matematikkunnskaper er vel å sikte høyt?Ett lite innlegg om hvor lite en journalist har fått med seg av matematikk fra grunnskolen:
![]()
(min uthevling).
Albumet kom i 1993 og det betyr vel 29 år siden?
Stryker i matte på barneskolen :/
Det er veldig rart at ikke KS i det minste kan tilby lærerne like betingelser som øvrige i Unio fikk som en vei ut av konflikten. Ansvaret hviler på KS etter 20 år med elendige lønnsoppgjør i skolen.Uavhengig av hvem som har «rett»:
Nå må noen voksne ordne opp her.
Vi er straks i oktober, ungene MÅ på skolen.
Nettopp. Det er derfor jeg lurer på om KS har driti på draget?Det er veldig rart at ikke KS i det minste kan tilby lærerne like betingelser som øvrige i Unio fikk som en vei ut av konflikten. Ansvaret hviler på KS etter 20 år med elendige lønnsoppgjør i skolen.
Vi får nok tvungen lønnsnemd før onsdag denne uken. Får man igjen forsinket virkning som i fjor, ja da forstår jeg at mange skoleansatte tråler "ledig stilling"-annonsene i tiden som kommer.
Ja, hvis KS har så evig rett som de prøver å gi inntrykk av, så burde vel det ha vært en gylden sjanse til vise det for all verden?Det at KS nektet å stille i debatt på TV i forrige uke sier vel sitt.
Johan-Kr
Lærerne jeg kjenner og jobber med er glad i barn og ungdom. Elsker å undervise. Er jevnt over flinke, relasjonsbyggende mennesker.Jeg forstår at mange lærere ønsker seg vekk fra skolen. Jeg tror man må se hvor dette bærer og at fremtiden vil kreve stadig større krav, økt dokumentasjon og lønnsutvikling som fortsetter i samme nivå som før. Om man ikke setter pris på jobben og lange ferier (ja, jeg vet at mye er avspasering), er nok ikke skolen rett arbeidsplass. Jeg lurer imidlertid på hvilket type arbeid som lærerne kan gå til som har vesentlig bedre vilkår?
Vet ikke helt hvor du vil med dette, men jeg ble pålagt av min arbeidsgiver å jobbe i et klasserom med over 50% smitte på nyåret i år. Jeg ble selvsagt smitta, så i praksis ble jeg pålagt å bli smitta.Utdanningsforbundet stod først på barrikadene for å få stengt skolen under korona samtidig som man skulle snike i vaksinekøa, nå har man som pedagogisk oppgave å forklare over halvparten av norske arbeidstakere som tjener mindre enn lærere.. at de lærerne tjener altfor lite
....om?Nettopp. Det er derfor jeg lurer på om KS har driti på draget?
men hva blir man faktisk om man møter veggen som 40-50-åring? Spør av ren nysgjerrighet.Når da lønna er dårlig ift. innsatsen og man ser at naboen faktisk orker å ta ungene sine på fotballtrening etter jobb så begynner tankene å svirre.
Legg på 2 år som kanonføde under pandemien uten maske sammen med 20-25 barn i et klasserom så...![]()
Det betyr jo egentlig bare at de som nå går f.eks i tredje klasse på videregående, om de har bodd på et uheldig sted i landet, har fått store deler av sin videregående utdanning rasert, med god hjelp av forbundene. Det er derfor mange foreldre og rektorer er sinte.Vet ikke helt hvor du vil med dette, men jeg ble pålagt av min arbeidsgiver å jobbe i et klasserom med over 50% smitte på nyåret i år. Jeg ble selvsagt smitta, så i praksis ble jeg pålagt å bli smitta.
Selvsagt skal en fagforening stå opp for sine medlemmer i en slik ekstrem situasjon. De klarte iallefall å utsette den pålagte smitten til det var en mildere variant i omløp og ansatte hadde vaksine i blodet.