Dødsstraff

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Eg og.

Min Morgan Kane 10 på topp.

1. Tigeren fra Montana
2. Bravado
3. Uten Nåde
4. Hevn
5. Der ørnene dør
6. Alaska Marshall
7. Djevelens utvalgte
8. Bøddelen fra Guerrero
9. Oklahoma Terror (ja nemlig)
10. Satans Horn

sånn etter hukommelsen, ble lest for veeeeelig mange år siden...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Nynorsk har kun interesse som kulturelt fenomen.  Språket ble konstuert for litt over 100 år siden.  Norge som nasjon bør nøye seg med ett offisielt skriftspråk, NORSK (dvs bokmål).  Bokmål er et levende språk som skrives av det store flertall.  Nynorsk holdes kunstig i live, og bør nå gå over i historien.  
Vi burde kanskje ha ein liten diskusjon om dette.....?
Eller kanskje eg skal nøye meg med å konstantere at du er heilt bak mål?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Vi burde kanskje ha ein liten diskusjon om dette.....?
Eller kanskje eg skal nøye meg med å konstantere at du er heilt bak mål?

Ikke nok med det ! Bak feil mål til og med !!

Er selv oppvokst med bokmål. Men vil nå si at nynorsk absolutt har livets rett. Norsk literatur består av meget mer enn Knut Hamsun, og ganske mye er skrevet på nynorsk. Norsk literarur uten Vesaas og Duun ( dialektisk nynorsk ), ville være fattig ! Det finnes så mye fin norsk litteratur som den gemene hop har gått glipp av fordi den er skrevet på nynorsk, - og det VIL man ikke lese ! Dumt for nynorskhaterne, det er de som taper på det.

Husk bare at Vestlandsfanden ville ikke kunnet eksistert i bokmålsform ! ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nettopp!

Tenk: Ein dag sånn litt rundt midten av 1800-talet dukka det opp ein kar hos ein prest i Bergen. Han helste frå presten på heimstaden sin, Hovdebygda i Ørsta på Sunnmøre, og hadde med eit brev.
I brevet stod det mellom anna at sunnmørspresten ynskte at kollegaen skulle hjelpe denne unge karen med eit arbeid han gjerne ville gjere. Og at han måtte sjå på to arbeid karen hadde laga. Presten ville sjå desse to arbeida, og den unge sunnmøringen, som forresten heitte Ivar Aasen, la fram det eine; eit herbarium, systematisk oppbygd etter modell av Carl Linné. Bergenspresten vart imponert, og ville sjå det andre arbeidet ). Dette var ei nøyaktig kartleggjing av dialekten i Hovdebygda, heimstaden til Ivar, med stor fagleg innsikt og mykje presisjon. Så spurte presten om ynskjet til Ivar, som var å få økonomisk støtte for å reise landet rundt for å kartleggje og registrere dei norske dialektane. Dette fekk han, og etter ei tid rekonstruerte og reviderte gammalt talemål til eit effektivt og presist skrifspråk. For å teste om dette var effektivt, omsette han m.a. Die Uhr av Schiller til dette "landsmålet" som det seinare vart kalla, og ein del andre tekstar, og produserte ein god del litteratur av svært høg kvalitet. (har denne boka i eit opptrykk frå 1988
Og resten er historie.
Den landsmålbrukaren eg har størst respekt for, er Aasmund Olavsson Vinje, oppfinnar av kritisk, moderne journalistikk, ein samfunnsskildar/-kritikar med svært høg integritet, og dertil svært god språksans - tekstane hans er svært lesverdige også i dag (bortsett frå "Dølen", om du ikkje taklar gotisk skrift) Skulle verkeleg likt å helst på denne merkelege mannen....
Så har vi Garborg, då. Kanskje tungsindig, men ein betydeleg forfattar på sitt beste. Og ein spennande omsetjar på sitt verste... (eg veit eigentleg ikkje korleis han var på sitt verste, men eit par biografar + Hulda fortel ganske usympatiske ting)

I dag brukast nynorsk ganske mykje. Det er nok meir bokmålsbruk (og endå meir bruk av skriftleg engelsk sånn internasjonalt sett), men språk handlar om identitet. Og det skal ein ikkje ta frå folk. Spesielt ikkje med blårussrealiøkonomisk argumentasjon. Det vekkjer harme. Sjå berre om måten bokmålet vart konstruert på vert pirka for mykje i.....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg angrer som en hund på at jeg valgte bort nynorsk da jeg gikk på ungomdsskolen. tok morsmål i stedet. kunne fint tatt begge deler. har heldigvis ingen problemer med å lese eller forstå nynorsk, men sliter med skrivingen.
har lest både duun, garborg og vesaas med stor glede opp gjennom årene.

min ibsen topp-10:

1. peer gynt
2. vildanden
3. gengangere
4. en folkefiende
5. byggmester solness
6. hedda gabler
7. brand
8. naar vi døde vaagner
9. samfundets støtter
10. lille eyolf

langt nede: et dukkehjem.

nr. 6-10 er ganske vilkårlig. lenge siden jeg leste ibsen. ibsen har aldri vært blant mine favoritter, men jeg leste det aller meste av den gamle holken da jeg var i en periode hvor målsetningen var å være allvitende. litteraturstudier har også gjort sitt.
ibsen når ikke hamsun til anklene, imho.

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
De fleste dialektene her i landet har vel mest til felles til nynorsk og ikke dansknorsk (bokmål)!
Var også dialekter i Christiania(dansk!) i sin tid!
"sjøl om je er fra hedmarken å prate brett" hadde vi bokmål på skolen og ble dressert i det. Skulle gjerne vært mer nynorsk. Under påvirkning fra danskeperioden ble også veldig mange navn forandret fordi de skulle høres finere ut! Feks; krok- ble til krog(h) osv...
Men dette er historie....
Det vi må passe oss for er at norsk språk generellt ikke blir borte!
Er jo absolutt ting som tyder på at det kan bli resultatet av at ungdom ser på Mtv og div andre ting ,amerikanskprodusert dritt. Har jo lyst til å beholde språklydene vi har og som er en del av identiteten vår og musikaliteten. Er vel delvis derfor at musikk fra forskjellige landsdeler og land er forskjellige? Dvs den opprinnelige musikken, ikke dagens tekno++++. Har ikke lyst til å bli kallt schjell, det er jo noe som er i havet! Har heller ikke lyst på schøttkaker, chæreste,osv,osv..
Hva blir enden på dette??
At alle går og freser chh! og peker og gestikulerer for å gjøre seg forstått!?
Språket er en vesentelig del av identiteten til folk og gjør forskjellige land, landsdeler og kulturer interessante og sjarmerende på hver sin måte!

:D :mad:

W

wurst

Gjest
Den gamle Kjempen var langt klarere enn den store Professor Langfeldt.
Behandlingen av Hamsun er den største skam i moderne norsk historie.
Støttes 100%! Vet du forresten at den østerrikske filosofen, forfatteren og jøden Otto Weininger (som begikk selvmord 23 år gammel) lærte seg norsk kun for å lese Hamsun på originalspråket?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Men på den annen side har jeg inntrykk av at lovene av og til er der mest for å beskytte de kriminelle, hvorfor skal ikke politiet kunne avlytte hvem de måtte ønske for å forhindre eller avsløre en forbrytelse, har man ikke noe å skjule så gjør det vel ingenting?
Det er et argument fra 70-tallet som medførte at svært mange fikk avlyttet og åpnet posten sin bare man hadde en stjernelue på hode.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Kristin Halvorsen er jo i seg selv et fellende bevis på at venstresiden ønsker å straffe, men da lovlydige borgere og ikke de kriminelle.

mvh
Bjørn
Tenk situasjonen dersom du mener slike "bevis" er tilstrekkelig til å gi noen dødsstraff.. ???

Topp Bunn