Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.980
    Torget vurderinger
    1
    Dr Dong skrev:
    Galskapen i Breiviks prosjekt var at han skulle gjøre dette alene. DET er mat for hjerneobservatører.
    Det er sikkert mye psykiatrimat i ABBs verden. Selv orker jeg ikke tanken på engang prøve å bla i hans manifest eller forsøke å sette meg inn i noe av det han forfektet. Det er egentlig mange skrullinger som går rundt med rare ideer og oppfatninger/konspirasjonsteorier i stor/liten skala. Om alt fra politikk til grønne marsmenn.

"Galskapen" i mine øyne er det at en mann går rundt på ei lita øy og kaldblodig skyter ned uskyldig ungdom på kloss hold, og roper "gotcha!" hver gang han treffer. Det er Gal Mann så det holder for meg. Det skrivet hans driter jeg i.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min ex-svigerfar var en høytstående polititjenestemann i Bergen, og han pratet ofte om hevnerne. Det var unge aspiranter som han mente åpenbart var ute etter å hevne seg for den mobbingen de var blitt utsatt for selv på skolen. Ofte endte typiske mobbere på skråplanet senere i livet, så det å bli politi var da en lur sak hvis hevn var i tankene.

Dette har ingenting med Utøya-tragedien å gjøre, men han beskrev en personlighetstype som kanskje kan kjennes igjen i slike som ABB. Folk som av forskjellige årsaker falt utenfor det sosiale i unge år, og har mye uoppgjort med samfunnet. Om det er muslimer, sosialister eller freppere de har behov for å hevne seg på er uinteressant, det interessante er at folk går ganske langt for å få det de opplever som rettferdighet når de har følt seg presset nok.

Mange misfits vil nok føle en form for slektskap med ABB, hvor sykt det enn høres ut. Det er jo bare å se på hvordan urovekkende mange uttaler seg på internettfora. Følelsene er der, men evnen til å gjennomføre noe så forrykt som 22 juli er nok ikke like sterk. Men at han kan inspirere til mindre aksjoner fra likesinnede, som ikke nødvendigvis har startet som muslimhatere som han gjorde. Det trenger jo heller ikke være sosialister eller innvandrere som er neste offer, det kan like gjerne (om enn mer usannsynlig, riktignok) være et annet parti på Youngstorget, eventuelt "landssviker" Erna.

Det som kanskje - kanskje - er mest betenkelig med fokuset på rettsaken, er at tilhengere av DLD vil kunne bruke saken for alt den er verdt. Det er nok noe vi må være forberedt på, og de kommer nok til å få gjennomslag for meningene sine både i opinion og hos opposisjon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg tror ikke det har all verdens betydning om han ikke kan dømmes til 30 års fengsel.
    Jeg antar han enten får psykiatrisk behandling eller forvaringsdom.
    Han slippes neppe ut i samfunnet igjen.
    Gjør han det vil han nok raskt bli utsatt for avsluttende tiltak fra publikum.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Jeg tror ikke det har all verdens betydning om han ikke kan dømmes til 30 års fengsel.
    Jeg antar han enten får psykiatrisk behandling eller forvaringsdom.
    Han slippes neppe ut i samfunnet igjen.
    Gjør han det vil han nok raskt bli utsatt for avsluttende tiltak fra publikum.
    Blir han tiltalt etter den paragrafen som gir mulighet for 30 år kan man ikke idømme forvaring, og man er garantert å se ham på gaten igjen om 20 år eller så. Med forvaring kan man i praksis låse ham inne og kaste nøkkelen, iblandet forhåpentligvis en god del eksperimentell psykiatrisk kemoterapi.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Blir han tiltalt etter den paragrafen som gir mulighet for 30 år kan man ikke idømme forvaring, og man er garantert å se ham på gaten igjen om 20 år eller så.
    Det kan man vel? Forvaring er ment å dekke behov for samfunnsbeskyttelse der tidsbestemt straff ikke er tilstrekkelig. Ikke at jeg verken er eller skal late som jeg er jurist... Det er heller ingen automatikk i prøveløslatelse etter 2/3, selv ikke på første dommen.

Ellers tror jeg fortsatt at vi snakker tilregnelig i strafferettslig betydning, og personlighetsforstyrrelser som man ikke kan 'vokse av seg' eller behendle bort. Jeg tipper han blir der han er langt mer enn de 20 årene du antyder.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.980
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Det kan man vel? Forvaring er ment å dekke behov for samfunnsbeskyttelse der tidsbestemt straff ikke er tilstrekkelig
    Jeg er heller ikke jurist, så dette er bare spekulasjon. Men det er vel slik at aktor må gå for ene eller andre tiltalebeslutning? Enten få han dømt for 21 år, eller til forvaring "på ubestemt tid"?

Hvis det blir forvaring: Hva da om ABB etter 5år legger en liten "plan". Han tar avstand fra alt han gjorde. Han erklærer sitt manifest for pølsevev. Sier at han for en periode i livet var forvirret og tok alvorlig feil, bla bla.
    Så oppfører han seg 100% eksemplarisk i soningen. Oppfører seg normalt i psykologi-tester, etc. Scorer høyt på IQ-tester, og fremlegger et normalt syn på samfunns-/politiske spørsmål.

-Hva skjer da? Da er jeg redd at sakkyndige ikke kan nekte hans advokat å forlange løslatelse/tilbakeføring til normalt liv. Kanskje tar prosessen 5 år, kanskje 10 år.
    Er det mistanke om at norske spesialister holder tilbake, så henter forsvareren inn eksperter fra utlandet.
    Jeg frykter således at forvaring slettes ikke blir for livstid. Det foreligger en risiko for løslatelse.
    Sånn sett er 21år fengselsdom mer "bankers".

-Hadde ikke Justisdepartementet somlet med innføringen av den nye terrorloven fra 2009, så hadde vi idag vært sikre på at ABB fikk 30år fengsel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg skal ikke insistere men jeg mener å ha lest at skal han tiltales for forbrytelser mot menneskeheten, den eneste loven som kan gi 30 år i fengsel så kan man ikke idømme forvaring.

21 års forvaring kan i praksis bety fengsel på livstid hvis det er vilje til dette.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå er det desverre sånn at alle kompetente fagpersoner for lengst er skremt bort fra off topic....

Men tiltalebeslutningen er en ting. Der må vel aktor bestemme seg for hvilke paragrafer som skal brukes. Jeg tror ikke det er noen begrensninger på hvor mange. Jeg tror heller ikke at det er noe hinder for å tiltale primært for en, og samtidig ha en eller flere subsidiære paragrafer som en 'retrettstrategi'. Man kan altså tiltale for forbrytelse mot menneskeheten, subsidiært overlagt drap, for deretter å la retten bestemme hvilken av de to paragrafene som skal komme til anvendelse.

Et problem som har vært tatt opp med 'forbrytelser mot menneskeheten', er at denne visstnok er tiltenkt krigsforbrytelser. Dermed vil bruk av denne innebære en slags 'anerkjennelse' av ABB's virkelighetsoppfatning. Det er problematisk, synes jeg.

At 'forbrytelser mot menneskeheten' ikke skal kunne gi forvaring er nytt for meg. Det virker heller ikke spesielt logisk.

Ellers mistenker jeg at skandalekåte journalister skaper unødig frykt nå. Det virker lettvint å referere til maksimal straff, for deretter å beskrive maksimale 'lettelser' med utgangspunkt i lovene. Uansett tidsbestemt straff eller forvaring: Mannen må lure et helt kobbel av kompetente mennesker til å tro at det er trygt å slippe ham ut enten ved 2/3 av tidsbestemt straff, eller i det hele tatt ved forvaring. Jeg engster meg ikke så veldig.

Hadde forresten vært fint med littegranne jurist her inne nå.  ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Hadde forresten vært fint med littegranne jurist her inne nå. ;)
    Hvorfor det? Når du kan spekulere fritt i bruk av ulike grunnlag for tiltalebegjæring?

Det mest kritiske er hva rettspsykiaterne kommer frem til, i første omgang. Det vet vi ikke ennå, selv om rapporten er innlevert.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg skal ikke insistere men jeg mener å ha lest at skal han tiltales for forbrytelser mot menneskeheten, den eneste loven som kan gi 30 år i fengsel så kan man ikke idømme forvaring.

21 års forvaring kan i praksis bety fengsel på livstid hvis det er vilje til dette.
    har lest det samme

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes muligheter for å holde denne ABB innesperret for alltid. Nå er ikke jeg jurist, men over 20 års fartstid som meddommer i både Tingrett og Lagrett med eller uten jury - så litt erfaring fra "riktig side av bordet" har jeg. En beviselig massemorder som er frisk eller syk må holdes borte fra samfunnet. Det er det adgang til. Men det blir en lang rettsprosess og mye "rart" kan skje - du vet; jurister... men at han der aldri slipper ut igjen blir nok endelig konklusjon tror og håper jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Hadde forresten vært fint med littegranne jurist her inne nå.  ;)
    Hvorfor det? Når du kan spekulere fritt i bruk av ulike grunnlag for tiltalebegjæring?

Det mest kritiske er hva rettspsykiaterne kommer frem til, i første omgang. Det vet vi ikke ennå, selv om rapporten er innlevert.
    Hva mener du egentlig med dette innlegget?

Jeg spekulerer. Jeg erkjenner at jeg spekulerer (på bakgrunn av littegranne yrkesrettet, men dog ganske relevant juss). Og jeg etterlyser kompetanse for å oppklare mine eventuelle feil, uklarheter, omtrentligheter og så videre. Spekulerer gjør vi forsåvidt alle. Både pressen og flere her inne. Eventuelle psykiatere, psykologer og jurister også. Er det egentlig så ille å spekulere, så lenge man erkjenner at det er det man gjør?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig kynisk, eller kanskje bare litt uomtenksomt? Tror nok jeg hadde sittet en stund til på domenet før jeg hadde vurdert å selge det. Om jeg overhodet hadde vurdert det noensinne. I 2011 er det i alle fall helt feil å forsøke å profittere så heftig på tragedien.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har rapportert den til finn.no der den kan oppfattes som støtende.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Det har du god grunn til. Jeg finner den støtende, og det er uten å være pårørende.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.382
    bambadoo skrev:
    Skal bli interessant å se hva Finn.dått kommer til:

Gå inn på

http://itpays.no/domain/search#

og fyll inn 22juli uten endelse etter punktum.

Du vil få opp en liten liste med alle domenenavn du kan søke på (gjennom itpays.no)
    Du vil bla få 22juli.info, og hvem sitter som eier? Røde Kors. Støtende? Tja, mulig *RK* vil bruke det som sin minneside.

Cheers!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    JackX skrev:
    bambadoo skrev:
    Skal bli interessant å se hva Finn.dått kommer til:

Gå inn på

http://itpays.no/domain/search#

og fyll inn 22juli uten endelse etter punktum.

Du vil få opp en liten liste med alle domenenavn du kan søke på (gjennom itpays.no)
    Du vil bla få 22juli.info, og hvem sitter som eier? Røde Kors. Støtende? Tja, mulig *RK* vil bruke det som sin minneside.

Cheers!
    Ingen mener at det er støtende å registrere adresser som har med 22. juli å gjøre. Det er usmakelig å forsøke å tjene en halv million kroner på tragedien, i alle fall på dette tidspunktet. Hadde eieren av domenet valgt å bruke det selv til noe fint, eller gitt det bort til en organisasjon, så ville det vært det motsatte av støtende.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klagde annonsen inn til finn.no og de sa seg enige og har slettet den.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Idag verserer det påstander i MSM om at Breivik hadde inngravert de to våpnene han benyttet under Utøya-massakren med navn fra nordisk mytologi, og for sikkerhets skyld skrevet med runer. Breiviks forsvarer Lippestad sier dette er ukjent for ham. Ville en frimurer og selvbestaltet ridder blande symboler fra to stikk motsatte verdensanskuelser på denne måten? Det holder jeg for svært lite trolig å være. Konturene av en desinformasjonskampanje begynner å avtegne seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Heimdall skrev:
    Idag verserer det påstander i MSM om at Breivik hadde inngravert de to våpnene han benyttet under Utøya-massakren med navn fra nordisk mytologi, og for sikkerhets skyld skrevet med runer. Breiviks forsvarer Lippestad sier dette er ukjent for ham. Ville en frimurer og selvbestaltet ridder blande symboler fra to stikk motsatte verdensanskuelser på denne måten? Det holder jeg for svært lite trolig å være. Konturene av en desinformasjonskampanje begynner å avtegne seg.
    Kan ikke se noen motsetningsforhold her. Å inngravere våpen med runer er jo et velkjent triks innen mange grener av fantasy. Spill, film, religion og bøker.

Alle slike symboler får jo den kraft man selv legger i dem.

Man kan kritisere mannen for mye, men genreblanding er vel et av de minst alvorlige tiltalepunktene. :-\

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Artikkel i Morgenbladet, 11 . november 2011

TERRORISTENS RELIGIONSPROSJEKT
    22. juli-terroren og høyreradikale grupper på rask fremmarsj
    krever større oppmerksomhet rundt bruk og misbruk av begrepet
    paganisme.

Av Jone Salomonsen

Ulike paganister: Det er et dilemma å bruke mye tid på å analysere den
    teksten som følger Breiviks misgjerning. Men fordi han ikke står
    alene, er det viktig å foreta en større sortering av begrepene hans,
    skriver Jone Salomonsen. Det er langt mellom Breiviks politiske
    paganisme og bruk av malteserkorset og den venstreorienterte,
    nyreligiøse paganismen.

Ifølge sitt eget manifest ble Anders Behring Breivik terrorist fordi
    han både er kristen og paganist. Han kaller sin kristendom kulturell
    av den middelalderske, imperiebyggende typen, og identifiserer seg som
    odinist fordi han er etnisk norsk og Odin var en norrøn gud. Som
    europeer og federalist er Breivik kristen, som nordmann og nasjonalist
    er han paganist.

Breivik er lei av den «feminine» kristendomsvarianten som vender det
    andre kinnet til og lar Europa forfalle for kulturmarxisme,
    statsfeminisme, masseinnvandring og islam. Han har heller intet til
    overs for vår tids «naturpaganisme» der new-agere mediterer med trær
    for fred. Men hvorfor er svaret likevel en kombinasjon av kristendom
    og paganisme?

Det er et dilemma å bruke mye tid på å analysere den teksten som
    følger Breiviks misgjerning. Men fordi han ikke står alene, er det
    viktig å foreta en større sortering av begrepene hans. Misbruket av
    kristendommen synes klar, og hans politiske teologi er omvendt
    proporsjonal med den inkluderende formen for folkekirke som kom til
    syne i rosetoget og i ritualene i og rundt domkirken i Oslo etter 22.
    juli. Jeg skal derfor legge mest vekt på misbruket av ordet paganisme.

Breivik kaller seg kulturelt kristen og etnisk paganist, men er verken
    religiøs eller troende. Begrepet «paganist» har de siste femti årene
    vokst frem som betegnelse for det å ta tilbake forestilte folkelige
    religionsformer forut for det kristne vesten. Politisk har prosjektet
    grovt regnet to hovedretninger. Vi har det vi kunne kalle en
    venstre-radikal, demokratisk og multikulturell gudinne/gud-bevegelse,
    der feminismen og ideen om naturreligion og økobalanse står sentralt.
    Teologiens klassiske gudsproblematikk avvises og i stedet søkes
    personlig og spirituell vekst, nye artistiske former for
    ritualisering, et nytt naturbegrep, og nye former for fellesskap. På
    motsatt side finner vi den høyre-radikale paganismen, med sin
    hierarkiske og tradisjonalistiske mytologiske kult der krigsemblemer
    som Odin og Tor tas tilbake for å styrke nasjonalistiske bånd, sortere
    venn fra fiende og forsvare maskulin ære.

Den første varianten paganisme er nyreligiøs og dialogisk og ligner
    urfolks søken etter ny-gammel spiritualitet i dag, slik tilfellet er i
    deler av vår egen samiske befolkning. Den andre varianten er
    nypolitisk og reaktiv og rekonstruerer førkristne tradisjoner for å
    bygge tapt selvfølelse og alternativ makt i det moderne. Den er
    organisert på grunnlag av blodsbånd, etnisk tilhørighet eller rituell
    innvielse, og er i ferd med å annekteres av høyreradikale og
    fascistiske grupper på rask fremmarsj i Europa og USA.

De høyreradikale bevegelsene som Breivik identifiserer seg med er ikke
    opptatt av religion som tro, men av religion som sosialt bindemiddel
    og strategisk maktmiddel, særlig av makten til å forhindre kulturelt
    forfall, snikislamisering og muligheten for at «rasen dør ut». For
    dette større formålet kombineres kristendom og paganisme, og det
    likearmede, blodrøde Malteserkorset (med eller uten sirkel) er valgt
    som symbol. Dette historiske krysstegnet, som manifestet hans åpner
    med, er ifølge Breivik et mer samlende symbol enn den norrøne
    torshammeren. Han skryter av å ha overbevist sine odinistiske venner i
    Skandinavia om betydningen av dette strategiske grepet. Torshammeren
    Mjolne er nemlig for lokal, for nord-europeisk, til å kunne samle
    nasjonalister også på Balkan og i Italia til et felles, militært mål,
    og må derfor vike for korset. Hva skal vel en italiensk nasjonalist
    med en barbarisk hammer fra nord, når han selv eier en mektig katolsk
    kirke som har lang erfaring i å forsvare Europas grenser? Ja, hva kan
    vel Tor stille opp med mot Kristus når det gjelder å samle Europa og
    konsolidere makt?

Breivik, som er opptatt av historie og logikk, er logisk nok mest
    kristen. Samtidig døper han maskingeværet sitt Mjolne, og iscenesetter
    seg selv som guden Tor idet han skaper Ragnarokk på Utøya.

Breivik beskriver seg som kriger for vestlig kulturarv. Han kjemper
    mot en subversiv islamsk invasjonsbølge som ifølge hans egne kalkyler
    vil kunne utrydde etnisk kristne europeere i løpet av tre
    generasjoner. Men Breivik kjemper også på en annen front: den hvite
    folkebestanden går totalt sett tilbake på grunn av for få
    barnefødsler. Hvite feminister er med andre ord en integrert del av
    det problemet han vil løse; de bruker pillen, tar abort og nekter å
    føde mer enn 1,6 barn og truer menns posisjon på arbeidsmarkedet og i
    familien.

For å fremmane visjonen om et ideelt, sunt samfunn og en dertil egnet
    redningsdåd hengir Breivik seg til religiøs symbolikk. Her finner han
    også svaret på hvem som brutalt må lukes ut for at visjonen skal bli
    virkelighet. Å omsette utopisk visjon til realitet kan med andre ord
    få forferdelige konsekvenser for reelt eksisterende kvinner, for
    «feminine» og kulturåpne menn, og for etniske «andre» som sokner til
    uønsket kultur og religion.

Hvori består så kortslutningen? I visjonen som manes frem og de
    religiøse symbolene som brukes for å representere den, eller i
    handlingen?

Spørsmålet er feil stilt. Kortslutningen ligger i selve forestillingen
    om at politikk betyr å virkeliggjøre egen visjon, at samfunn skapes
    ved å projisere egne ideer ut i universet og sørge for at de
    manifesteres, om så med sverdets makt. Tenkemåten er elitistisk og
    manipulerende, og i verste fall voldelig. Dens virkelige alternativ er
    verken kristendom, paganisme eller noe annet religionsalternativ, men
    demokratiet. Det moderne demokratiet bygger ikke på ideell klarhet
    eller fascistisk clairvoyance, men på to skritt frem og ett tilbake
    gjennom forhandling, kompromiss og endeløse samtaler i åpne
    forsamlinger av helt alminnelige, feilbarlige mennesker.

Demokratiets visjoner må tåle test, kritikk og utvikling. De åpenbares
    ikke for en elite, eller for krigere, for så å bli realisert.

Det ikke-demokratiske Europa har en lang historie med hensyn til å
    prøve å omsette elitens visjon til virkelighet, eller motsatt, å kaste
    djevelen på dør og rydde opp i eget hus, slik at himmelens rike kan
    manifesteres på jord. I så måte står Breivik i en solid tradisjon,
    ikke minst i sin urovekkende visjon om å gjenopplive det romerske
    imperiets hedendom og ditto kristendom, forene dem i ny sterk allianse
    for deretter å nedkjempe islam.

Det norske «hedning» svarer til det latinske «pagani». Det betydde
    bokstavelig «de som bor på landet» og hadde opprinnelig intet med tro
    å gjøre. I romersk dagligtale svarte termen til bønder, fattigfolk og
    slaver, til dem som ikke tilhørte den offisielle religionen/kulten
    fordi de ikke hadde forfedre som ble husket rituelt og derfor ikke var
    fullverdige personer. Da kristendommen ble statens religion sent på
    300-tallet ble «pagani» en sekkebetegnelse for alle ikke-kristne
    (bortsett fra jøder). I tillegg til fortsatt å betegne den uvitende
    allmuen, kom «pagan» også til å inkludere sivile personer av høy byrd
    som ennå ikke var døpt og vervet til kirkens korstog mot djevelen.

I senmiddelalder og renessanse vokste djevellæren til en fullt
    utviklet demonologi. Da fikk paganismen ennå en ny betydning og ble
    knyttet til hekseri. Djevelen ble antatt å drive subversiv krigføring
    mot kirken gjennom heksene, og inkvisisjonen tok opp kampen mot dem.
    En overveldende majoritet av de som ble anklaget for hekseri var
    kvinner. De ble sett på som djevelens særlige døråpner inn i
    samfunnet. «Pagan» var med andre ord en ustabil term som fikk mening
    alt ettersom grenser trengte støtte for å bestå og den mindreverdige
    Andre skulle defineres.

Heksetroen som sådan vokste frem i et historisk samfunn der man mente
    det foregikk en skjult krig på liv og død, mellom Gud og Djevel,
    hvilket igjen forplantet seg til alt menneskelig. Krigens parter måtte
    tolkes frem av særlig lesekyndige og sensitive prester og jurister med
    sans for faenskap og med vilje til å rydde opp. Ifølge Breiviks
    manifest lever vi i en tilsvarende historisk situasjon i dag, med dypt
    kulturelt forfall og pågående borgerkrig mellom godt og ondt. Det
    godes hovedfiende er islam. «Kulturmarxister» og feminister er dens
    allierte og derfor samfunnets virkelige femtekolonister. Krigen
    foregår i det skjulte og er derfor okkult kunnskap for de få. Bare en
    magiker av yppersteprestklasse kan avsløre den og stanse ødeleggelsen.
    For å få frem «alvoret» i situasjonen iscenesetter Breivik
    bombeattentatet i Oslo og massakren på Utøya 22. juli både som
    terrorhandling og kvasi-religiøs offerhandling.

Intensjonen i den politiske terrorhandlingen var å skape
    unntaksstillstand i riket gjennom kaos og frykt, noe Breivik antok
    ville skje dersom han klarte å lamme den kulturmarxistiske
    regjeringens styringsevne og vanlige folks reaksjonsevne ved å gjøre
    det utenkelige, nemlig å drepe sosialdemokratiske fotfolk og
    fotfolkets barn i stort monn. Unntakstilstandens større formål var å
    vekke slumrende høyre-radikale nasjonalister og innlede til
    revolusjonsfremstøtet for et nytt, konsolidert Europa.

Intensjonen i det magiske offeret, som var innbakt i terrorhandlingen,
    var å forløse en enorm mengde energi gjennom overveldende
    blodsutgytelse, og samtidig knytte denne energien sammen med et symbol
    og gi den retning. Symbolet for handlingen er som nevnt det røde
    Malteserkorset, som gir allusjoner til et kristent korstogsemblem, men
    også til paganistisk elementsymbolikk. Retningen eller viljesuttrykket
    er manifestet selv, som også er symbolets tolkning og utlegning.
    Tekster av ymse slag (for eksempel Fjordmanns) som forklarer og
    analyserer verden og tingenes tilstand, kanoniseres ved at de
    inkluderes, og stilles dernest sammen med den selv-proklamerte
    martyren Breiviks egne forkynnende og instruerende tekster om hvordan
    enhver kan fortsette hans påbegynte ugjerning. Manifestet har et
    omfang på rundt 1500 sider, omtrent på størrelse med bibelen.

Uten manifestet ville massakrene bare vært grusomme og moralsk
    avskyelige. Med manifestet spinnes vi, dersom vi leser, inn i
    tekstfeltet til en skjult kosmisk krig vi ikke visste pågikk, og som
    søker å presse seg innpå oss med historisk retorikk og legitimerende
    analyse i den hensikt å verve nye krigere.

På nettsidene til fascistiske og nynasjonalistiske bevegelser finner
    vi det samme retoriske maskulinitetsidealet, den samme antimodernismen
    og magiske leken med krig og kosmos som hos Breivik. Her debatteres
    også hvorvidt visjoner og handlingsplattformer bør veve sammen
    materiale fra kristendom og paganisme, eller bare fra paganismen,
    fortrinnsvis av den odinistiske typen.

Det høyre-radikale tidsskriftet Telos tar for eksempel til orde for at
    kristendommens «ånd» må inkorporeres med paganismens «ånd» som
    europeisk kulturarv (etter ideal av Karl den Store) for å få fart på
    radikal europeisk nasjonalisme. Den franske høyre-filosofen Alain de
    Benoist avskriver derimot kristendommen helt, og tar i boken On Being
    a Pagan til orde for å gjenopplive paganismen som overordnet
    samfunnsprinsipp, etter mønster av det imperiale Rom. Verdier som
    tradisjon, verdighet og ære vil da bli overordnet, samtidig som en
    pluralitet av uskyldige lokale, kulturelle og religiøse ytringer vil
    kunne tillates. Dette prinsippet er ikke multikulturelt, men heter
    mangfold under enhet. Under et slikt banner kan et nytt europeisk
    imperium av føderale stater skapes, mener de Benoist.

Når Breiviks krigserklæring ikke umiddelbart følges opp av likesinnede
    grupper skyldes det ikke ideologisk uenighet, men at Breivik etter
    sigende handlet uten norrøn ære og drepte ubevæpnet ungdom av egen
    rase. Å likvidere barn ansikt til ansikt er uttrykk for manglende
    pagan medmenneskelighet, og ikke støtteverdig (ennå), som vi kan lese
    på nettstedet til høyre-anarkisten Oskorei. Breiviks massakre er
    hyper-politisk og uten bakkekontakt, og derfor kontra-produktiv for
    selve saken. Men handlingen avvises ikke som moralsk forkastelig,
    kriminell eller i strid med grunnleggende høyreradikale normer, bare
    som usmakelig og æresløs. Andre enkeltpersoner med klart fascistiske
    sympatier har lagt ut videoer på Youtube der Breiviks udåd forklares
    og forsvares med oppfordring til seeren om å gjøre det samme.

Det er som nevnt vesentlig forskjell på politiske høyre-paganister og
    nyreligiøse venstre-paganister. Én av fiendene til Breivik, listet opp
    i bibliografien i manifestet hans, er forfatteren Starhawk. Hun er
    jødisk feminist og ikke-voldsaktivist i Global Justice-bevegelsen og
    den pågående «Okkuper»-aksjonismen i USA. Siden 1979 har hun vært
    ledende i en venstre-radikal paganistisk Wicca-tradisjon. Den bygger
    sin spirituelle praksis på erfaringen av at jorden, den vi går på, er
    et levende vesen, en hellig organisme, som må behandles som subjekt.
    Makt er noe alle mennesker besitter i kraft av iboende verdighet, født
    av jorden. I det romerske imperium ville Starhawks Earth Religion vært
    typisk for en mindreverdig, stakkars paganist uten egne forfedre av
    guddommelig-kosmisk avstamning, og derfor uten rett til religion og
    kult, prisgitt å måtte ofre til de underjordiske i det grønne. Hennes
    hellighetsbegrep er derfor ingen rekonstruksjon av gammel, romersk
    paganisme, men helt nytt, og medfører samtidig dekonstruksjon av
    dualismen gud-djevel. I tillegg er Starhawk, i likhet med Noam
    Chomsky, en av lederne for den prefigurative anarkismen. Sosiale
    endringer tenkes primært skapt gjennom de formene som brukes for å
    organisere dem frem. Dersom målet er mer direkte demokrati, større
    toleranse for forskjell, bedre forvaltning av naturressursene, mindre
    økonomisk grådighet, så må det politiske arbeidet foregripe målet i
    selve måten det organiserer seg på.

Det kunne ikke vært større forskjell mellom verdier, midler og mål enn
    det er mellom Anders Behring Breivik og Starhawk. Det faktum at begge
    relaterer seg til betegnelsen pagan sier like mye og like lite som at
    medlemmer av Ku Klux Clan og Martin Luther King Jr. begge kalte seg
    kristne. Situasjonen krever med andre ord helt nye og kritiske
    lesninger av termer som hittil har vært stabile, men som ikke lenger
    er det.

Jone Salomonsen er professor ved Teologisk fakultet, Universitetet i
    Oslo.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Gjestemedlem skrev:
    Man kan kritisere mannen for mye, men genreblanding er vel et av de minst alvorlige tiltalepunktene. :-\
    Det er ikke ABB jeg kritiserer, men media. Jeg har heller ikke funnet hvor i manifestet det står at han ser på seg selv som "hedning".

Men mulig jeg er en smule hårsår ???

G

Gjestemedlem

Gjest
    Heimdall skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er ikke ABB jeg kritiserer, men media. Jeg har heller ikke funnet hvor i manifestet det står at han ser på seg selv som "hedning".

Ikke mange som på noen måte ønsker å bli forbundet med denne mannen, selv om forsøkene på dette hagler inn fra alle kanter. ABB er nok ikke representativ for stort annen enn sitt eget sammensurium.

Sikkert interessant for dem som måtte ha glede i å studere dette syke sinnet, men hans tanker har svært liten relevans på noen som helst ideologi, så jeg ville bekymret med lite uansett hvilken bås noen liker å putte ham i. Den ene eller andre religionen, filosofien, hobbyen etc.

Personlig tror jeg mannen har en vesentlig hjerneskade av et eller annet slag, og at dette er mer vesentlig enn hva han har latt seg inspirere av. Det blir selvsagt svært spekulerende av meg, men jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på mannens syke tanker. De skal ikke få plass i mitt hode i alle fall.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Nå har jeg bare skummet en utrolig liten del av manifestet,og det meste er jo hårreisende galematias greier,men mye av det som står om islam tror jeg de fleste kunne hatt godt av å lese. HØYST relevant som en liten motvekt mot hvor UTROLIG naive enkelte av oss er med tanke på innflytelsen til Islam i werdens wide werden....

S

Slubbert

Gjest
    At alle abrahamske religioner er eventyr som har utrolig ødeleggende konsekvenser om de tros bokstavelig, er vel noe som kan heves over enhver tvil.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Gjestemedlem skrev:
    Heimdall skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Ikke mange som på noen måte ønsker å bli forbundet med denne mannen, selv om forsøkene på dette hagler inn fra alle kanter. ABB er nok ikke representativ for stort annen enn sitt eget sammensurium.

Sikkert interessant for dem som måtte ha glede i å studere dette syke sinnet, men hans tanker har svært liten relevans på noen som helst ideologi, så jeg ville bekymret med lite uansett hvilken bås noen liker å putte ham i. Den ene eller andre religionen, filosofien, hobbyen etc.

Personlig tror jeg mannen har en vesentlig hjerneskade av et eller annet slag, og at dette er mer vesentlig enn hva han har latt seg inspirere av. Det blir selvsagt svært spekulerende av meg, men jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på mannens syke tanker. De skal ikke få plass i mitt hode i alle fall.
    Jeg er helt enig men jeg tror du misforstår meg. Det jeg reagerer på er at media plutselig drar inn paganisme og åsatro. Selv hevder altså advokaten å ikke ha hørt noe om disse symbolene, ei heller kan jeg lese i manifestet at ABB ser på seg som hedning. Hvor får de det fra?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Slubbert skrev:
    At alle abrahamske religioner er eventyr som har utrolig ødeleggende konsekvenser om de tros bokstavelig, er vel noe som kan heves over enhver tvil.
    Hehe,ja det var det da.... Tiden får vise,som er mantraet enkelte lever etter....

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    814
    Rune S skrev:
    Slubbert skrev:
    Hehe,ja det var det da.... Tiden får vise,som er mantraet enkelte lever etter....
    Problemet er at når tiden til slutt viser, så er det litt sent å gjøre noe med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Heimdall skrev:
    Jeg er helt enig men jeg tror du misforstår meg. Det jeg reagerer på er at media plutselig drar inn paganisme og åsatro. Selv hevder altså advokaten å ikke ha hørt noe om disse symbolene, ei heller kan jeg lese i manifestet at ABB ser på seg som hedning. Hvor får de det fra?
    Google. Hva skulle vel journalister gjort uten.

Tenke i samme baner når det etter et par dager ble laget stor ståhei over at mannen hadde spilt mye WoW. Tenk hvis folk skulle begynne å se på 10 millioner spillere som potensielle terrorister.

... men så skjønner man jo bare at det er journalister som hopper på enhver vinkling de kan finne i en slik sak.

Noe er relevant noe ikke.

... men i det store og hele. Who cares hva denne syke mannen har latt seg inspirere av?

At religion får folk til å miste forstanden er ingen nyhet. Det er en forutsetning for å være en vellykket religiøs. Tullingene får fortsette å konkurrere om hvem som har den minst syke varianten av de tre slavereligionene fra midtøsten. :-\

.. life goes on.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gubra skrev:
    Rune S skrev:
    Slubbert skrev:
    Problemet er at når tiden til slutt viser, så er det litt sent å gjøre noe med.
    ABB gjorde jo et hederlig forsøk på å gjøre noe med det, i følge seg selv.

Hvorfor er dere misfornøyd med ham egentlig? Var han for streng?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Heimdall skrev:
    Google. Hva skulle vel journalister gjort uten.

Tenke i samme baner når det etter et par dager ble laget stor ståhei over at mannen hadde spilt mye WoW. Tenk hvis folk skulle begynne å se på 10 millioner spillere som potensielle terrorister.

... men så skjønner man jo bare at det er journalister som hopper på enhver vinkling de kan finne i en slik sak.

Noe er relevant noe ikke.

... men i det store og hele. Who cares hva denne syke mannen har latt seg inspirere av?

At religion får folk til å miste forstanden er ingen nyhet. Det er en forutsetning for å være en vellykket religiøs. Tullingene får fortsette å konkurrere om hvem som har den minst syke varianten av de tre slavereligionene fra midtøsten. :-\

.. life goes on.
    Konsekvensene av endel av desse psykospillene får vi se mer og mer av i fremtiden,desverre,viss du tror at det du fyller sinnet med ikke pårvirker deg så mener jeg du tar FEIL!
    De fleste ser rett og galt i edru tilstand,men de fleste er jo ikke edru alltid,og det var heller ikke Breivik i gjerningsøyeblikket,han var klar over at han måtte vere påvirket av kunstig stimuli,da kan man fort havne under en annens kontroll......

Jeg er aldri mer klar enn når jeg er nær den eneste sanne Gud,men det ser det ikke ut som du har spesseilt tro på.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Konsekvensene av endel av desse psykospillene får vi se mer og mer av i fremtiden,desverre,viss du tror at det du fyller sinnet med ikke pårvirker deg så mener jeg du tar FEIL!
    De fleste ser rett og galt i edru tilstand,men de fleste er jo ikke edru alltid,og det var heller ikke Breivik i gjerningsøyeblikket,han var klar over at han måtte vere påvirket av kunstig stimuli,da kan man fort havne under en annens kontroll......

Jeg er aldri mer klar enn når jeg er nær den eneste sanne Gud,men det ser det ikke ut som du har spesseilt tro på.....
    Stimuli, opplevelser og sanseinntrykk er med på å forme mennesker. Alt man gjør, leser, hører, ser og snakker om påvirker en. Kanskje noe av det mest vesentlige oppe i alt dette er evnen til å skille mellom virkelighet og fantasi. ABB evnet det overhodet ikke og begynte for å forme sin egen verden. Religion er kanskje den vanligste medvirkende årsaken til at folk mister grepet på virkeligheten. Mennesker trenes opp til å viske ut dette skillet. Det skaper farlige mennesker, krig elendighet og galskap. :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heimdall skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Heimdall skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Hvorfor føler du deg hårsår? På din religiøse tros vegne? Ser ingen grunn til å være hårsår på noen religions vegne, og vi vet jo at paganisme står relativt høyt i kurs hos endel av hans meningsfeller. Vi vet jo også at endel rock av viking-orientert type faller godt i smak hos disse, uten at det er til skam for rocken som sådan. At det finnes mange både heavyfolk og skinheads som er rene nazister er heller ikke noe å bry seg så mye om hvis de genrene betyr mye for deg.

Men at du faktisk har lest manifestet hans, det synes jeg er mer oppsiktsvekkende. Eller kødder du bare med oss? ;)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Rune S skrev:

Stimuli, opplevelser og sanseinntrykk er med på å forme mennesker. Alt man gjør, leser, hører, ser og snakker om påvirker en. Kanskje noe av det mest vesentlige oppe i alt dette er evnen til å skille mellom virkelighet og fantasi. ABB evnet det overhodet ikke og begynte for å forme sin egen verden. Religion er kanskje den vanligste medvirkende årsaken til at folk mister grepet på virkeligheten. Mennesker trenes opp til å viske ut dette skillet. Det skaper farlige mennesker, krig elendighet og galskap. :-\
    Veldig nær enig farr! ;)
    Mulig du ser på meg som en skrulling,men jeg kan love deg at der er kun EN ting som har vert virkelig stabilt i mitt liv,og det er Gud!!
    Jeg kan ikke bevise Guds eksistens for deg,selv om jeg VET at Han er der.På en måte skulle jeg ønske jeg kunne bevise det,men jeg tror det er Guds egen vilje at dette er slik det er.Viss Gud bare for et sekund viste sin makt og kraft så ville ethvert menneske ligge i fullstendig ærefrykt på kne,det er derfor Guds ord sier at ALLE mennesker vil ligge på kne for Jesus når alt åpenbares,men jeg tror det hele dreier seg om at Gud skapte alle med FULLSTENDIG fri vilje,også Satan,og se hvordan han brukte sin frie vilje...... Der tror jeg litt av kjernen ligger til at Gud ligger såpass lavt i terrenget som Han gjør.Viss Han viste all Sin makt så var der ingen fri vilje slik jeg ser det,folk ville ligget hodestups strødd i ærefrykt over Han som har skapt oss og hele universet!!!! Og dette er grunnen til at jeg blir så vanvittig imponert og i ærefrykt for vilken kjærlighet som kreves for å gi noen fri vilje!!!!!!
    ALLE mennesker hadde vert en diktator viss de var i Hans situasjon,men Hans veier er høyere enn våres,Hans kjærlighet er større enn våres,Hans tanker er mye høyere enn våres!

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Rune S skrev:
    Der tror jeg litt av kjernen ligger til at Gud ligger såpass lavt i terrenget som Han gjør.
    Evnt. alternativ 2: Han eksisterer ikke.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    bambadoo skrev:
    Er dette det absolutte lavmål?

finnkode=31616299
    Da er annonsen fanken meg lagt ut på nytt. 300000 kr ... Den er rapportert og mail sendt til politimester i Oslo for oppfølging. Bare for å avkrefte om det er samme person.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn