BT skrev:
Mulig jeg er vanskelig å behage, men jeg hadde blitt betraktelig gladere for å få svar på det jeg spør om framfor velkjente faktaopplysninger.
Du er fullkomment uimottagelig for faktaopplysninger i dette tilfellet. Lederen av Stortingets justiskomiteen skal ikke uttale seg slik Sandberg gjorde.
Jon Christian Elden og leder av Advokatforeningens lovutvalg for strafferett og straffeprosesser, Erling O. Lyngtveit, deltok den 29.11 i Dagsnytt Atten.
Her har du sistnevntes meritter:
http://www.hjort.no/webfiles/templates/emploees.aspx?id=3636&epslanguage=NO
Du finner programmet vha iTunes Store>Podcasts>Dagsnytt Atten; eller via Nettradio på NRK.
Grosvold: Hva tenker dere om at Per Sandberg, justispolitisk talsmann for FrP, gikk ut i dag og sa at regjeringen bør be om en ny rapport?
Lyngtveit: Dette var adskillig ubetenksomt av en justispolitiker. Dette er noe som rettsvesenet og rettsvesenets aktører får håndtere. Ikke politikere, det er min umiddelbare reaksjon på dette. Han burde tenkt seg litt mer om før han kom med et utspill som dette, dette var ikke helt bra.
Elden: Jeg skjønner forsåvidt at han kan reagere med overraskelse på en rapport, men i hvertfall vil vi som er i prosessen, også på vegne av de fornærmede, tenke at dette er en konklusjon som ikke vi kan gjøre noe med den ene eller andre veien, og da er det litt underlig å få et politisk utspill der man gjør seg til dommer, så det er i hvertfall en spesiell tilnærming. Det er kanskje en reaksjon, at nå skal vi være mer politisk korrekte enn alle andre, men jeg er ikke sikker på om han traff.
Tydeligere nå, B.T.?
Fra 36:25 i Podcast fra 29.11, Dagsnytt Atten.