Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.784
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder hvordan kommunikasjon og radiobølger fungerer tror jeg faktisk jeg stoler mer på en som har dette som spesialfelt og jobber på et forskningssenter der kommunikasjon er sentralt enn på en som har jobbet på en radiostasjon for mange år siden...

Når det er sagt har jeg ingen av de problemene som alle klager over her, hverken hjemme eller i bil.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.691
    Blir noe rart når man insisterer på at Håkon har dekning på dass når radioen vitterlig blir stille. Håpløst.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Når det gjelder hvordan kommunikasjon og radiobølger fungerer tror jeg faktisk jeg stoler mer på en som har dette som spesialfelt og jobber på et forskningssenter der kommunikasjon er sentralt enn på en som har jobbet på en radiostasjon for mange år siden...

Når det er sagt har jeg ingen av de problemene som alle klager over her, hverken hjemme eller i bil.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113

Akkurat. Og det er jo det det handler om. At det fungerer.
    At en som er ekspert på radio ikke tror på det, sier det meste om hans ekspertise.
    I rest my case.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.784
    Sted
    Trondheim
    Det fungerer for meg. Det fungerer tydeligvis ikke for alle. Man kan ikke trekke generelle slutninger fra enkelttilfeller.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hva er det jeg ikke kan, som du kan?
    DAB fungerer jo. I min bil, og for folk flest.
    Så fortell meg om radio, og om DAB.
    Og hvorfor du ikke får det til.
    Hvor lenge har du kjørt rundt med DAB i bil ?
    Minner om at du for ikke så lenge siden avfeide Arves praktiske erfaring med å kjøre millom bakkar og berg på Vestlandet i bil, og insisterte på at finnsenderen.no viste at dette umulig kunne stemme. Du hadde ikke kjørt der selv, men trodde mer på en webside hvor «terrenget» antas å være paddeflatt enn på andres erfaring med å kjøre i det nokså kuperte landskapet.

Du veksler mellom «det er bare egen erfaring i bil som teller!» og «det fungerer uansett hva dere erfarer siden finnsenderen.no viser at det er en sender like i nærheten!» nokså ofte.

Sist redigert:

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.458
    Sted
    Sky No Limit....
    Huffamei... Haile Selassie,....ikke Trevor Markthwart ... nå again....

Forøvrig.... tilfeldig at Otaro alltid dukker opp med en fåfengt redningsplanke i sånn passe due time hver gang C46 DABen-grunnstøter....??

Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.784
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er nok helt tilfeldig. Jeg aner ikke hvem Classic46 er.
    Jeg har mine problemer med DAB, men det er ikke dekningen. Den har vært upåklagelig alle steder jeg har vært med bil. Det er selvfølgelig ikke over alt, og det ville vel være litt rart om den skulle være like bra alle steder. Akkurat som med FM, der jeg hadde drop-outs mange flere steder enn jeg har hatt med DAB.

Det kan umulig være noe problem at noen forteller at de faktisk ikke har problemer med å ta inn DAB? Og jeg lurer oppriktig på hvorfor det skal være så vanskelig for andre. Jeg har den samme Geneva-radioen som andre ikke får til å virke stabilt. Aldri noen problemer - tar inn alle kanaler uansett hvor jeg er. Så hvorfor fungerer det hos meg?
    Ingen problem med mottak i bil heller, men jeg har bare prøvd VW (Golf GTE og Passat GTE) og BMW (330). Ingen drop-out (noen få unntak) de stedene jeg har vært. Og jeg har ikke gjort noe spesielt. Jeg har kjøpt radioen og slått den på. Ikke noe Hokus-Pokus.
    Heller ingen problem hos min mor, der FM fungerte dårlig, og det er svært dårlig mobil-dekning (jeg må gå bort til vinduet for å ringe). Med hennes Radionette DAB-radio er problemene borte. Tar inn alle kanaler uten problemer.

Så jeg har rett og slett problemer med å forstå hvorfor det ikke fungerer for dere som klager sånn.
    NB: Nå er det kun dekning jeg snakker om, og ikke lydkvalitet, kanalsuppa eller valget av DAB.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Da er det åpenbart jævlig mye dårlige radioer ute å går
    Det er jo ikke noe nytt. Selvom det står DAB/FM på en radio lagd i Kina, så kan den jo være alt fra super til knapt brukbar.
    Sånn har det jo alltid vært. Man får det man betaler for når det gjelder mange ting fra Kina.
    Min POP radio er lagd i Kina og fungerer upåklagelig. Vant den hos NRK for 6-7 år siden.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Minner om at du for ikke så lenge siden avfeide Arves praktiske erfaring med å kjøre millom bakkar og berg på Vestlandet i bil, og insisterte på at finnsenderen.no viste at dette umulig kunne stemme. Du hadde ikke kjørt der selv, men trodde mer på en webside hvor «terrenget» antas å være paddeflatt enn andres erfaring med å kjøre i det nokså kuperte landskapet.

Du veksler mellom «det er bare egen erfaring i bil som teller!» og «det fungerer uansett hva dere erfarer siden finnsenderen.no viser at det er en sender like i nærheten!» nokså ofte.
    Norge er fremdeles et av de vanskeligste land å drive kringkasting i. Derfor DAB, som fungerer utmerket i vårt svært kuperte land. Du bør kanskje lese deg opp på hvordan DAB fungerer, så kan vi se.
    Det sier seg selv at jeg skjønner at Norge ikke er flatt. Og finnsenderen viser jo det.
    De fleste senderne står jo på høydedrag og topper. Og det er ca. 1200 av dem.
    Og ca. 50 av dem rundt Bergen.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    378
    Høvdingen da!
    Misère! Malheur extrême!!
    Aurora har jo ikke fått en påskjønnelse for innlegg nr. 3000 🏆🎂🇳🇴!!!

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du bør kanskje lese deg opp på hvordan DAB fungerer, så kan vi se.
    Jeg vet hvordan DAB fungerer, men sa du ikke nettopp at man kunne se bort fra teorien, det er bare praktisk erfaring i bil som betyr noe?

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.602
    Torget vurderinger
    1
    Gnissegnissegnisse. DAB-diskusjonen på HFS har overbevist meg om at alt prat om god frekvensgjengivelse over 6000Hz er bare tøys.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.458
    Sted
    Sky No Limit....
    Ikke så nøye det... holder langt med imaginær signal- og lydkvalitet, resten akkompagneres av øresus og andre kompletterende in house lyder som fills in....

Apartamente så har Pioneer aldri klart å lage en (1) duppedings med bra lyd så alt holder vel samme nivå.....

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.004
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    For noen år siden så kjørte Radio.no rundt omkring i Norge og hjalp folk som hadde problemer med dekningen.
    Alle ble hjulpet.
    Det sier jo ikke så rent lite om den store svakheten til DAB (signalstyrke, mottakerforhold, følsomhet for EMC).

Det måtte etableres en rekke stillinger (også i NRK) for å reise land og strand rundt og "hjelpe" folk til å få noe så enkelt som en radio til å virke :rolleyes: . I mange tilfeller var det "umulig" å få radioen til å fungere tilfredsstillende. Dette gjelder også i aller høyeste grad i bil, der annet nødvendig montert utstyr kan/vil skape tilstrekkellig støy til at DAB-signalet "klippes".
    Trolig er det en medvirkende årsak til at enkelte av dere til stadighet opplever drop-outs, mens andre ikke gjør det - på samme strekning.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Er det noen av dere som i det hele tatt har lest Teknisk Ukeblad sin artikkel fra 2016 ?
    Den forklarer jo det meste.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere som i det hele tatt har lest Teknisk Ukeblad sin artikkel fra 2016 ?
    Den forklarer jo det meste.

Jeg har lest den flere ganger (og måtte for en tid tilbake forklare deg hvordan SBR i AAC-HE fungerer), men klikket på linken likevel. Den var jo litt søt, da:

Annotation 2020-07-05 134624.png

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo undres.

Likevel, i avdelingen for praktisk erfaring med radio i bil: Jeg var over svenskegrensen en tur for nødvendig vedlikehold i dag. Kjørte Subaru med fabrikkmontert stereo og Tiny C5 DAB-adapter. På svensk side hørte jeg på musikkprogrammer på SR P2. Det låt fortsatt veldig bra og musikalsk riktig. Jeg noterte meg flere innspillinger jeg ville høre mer av og gjerne kjøpe for å høre hjemme, enten det var Mats Bergström som spilte Bach på klassisk gitar eller Lana Del Ray's "13 Beaches". Ikke perfekt gjengivelse, men bra nok til at jeg noterte meg disse for å kunne hente dem frem igjen i stua ved hjemkomst for å høre mer.

På hjemveien fungerte det bra opp til ca ved Rygge. Da begynte det å bli dårlig dekning med skrape- og skurrelyder. Så jeg slo over til NRK på DAB. Fyttirakkern. Sammenlignet med SR P2 låt det hardt, skarpt og umusikalsk. Det var ingen ting jeg hørte på NRK P1 som fristet til gjenhør, for å si det slik. Denne gangen var det riktignok ingen dropouts, men da jeg nærmet meg min avkjøring hadde nyhetene nettopp begynt, og da slo en annen stasjon inn på toppen av NRK-signalet og overdøvet dette noen sekunder med noe helt annet. Det var jo litt snodig, gitt hvordan DAB skal fungere.

Omtrent som forventet. Mulig man nå har bygd ut bedre dekning langs E6, men det låter jo fortsatt like ille.

Edit: Hører på Mats Bergström med Bachs "Sei Solo" hjemme i stua nå. Det låter fortsatt veldig bra. Anbefales.

Sist redigert:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.004
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    ^ Jeg forstår det dit at Asbjørn lyttet til SR på FM for så å gå over til NRK på DAB når FM mottaket fra Sverige ble for svakt på tilbaketuren.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    532
    Sted
    Liten by
    Kan noen forklare meg hvorfor DAB vs FM fremdeles er et tema?
    Dette er som om vi skulle debattert CD vs streaming, der alle vet at streaming er i ferd med å vinne overlegent! Lydmessig er en helt annen sak, men det ser ikke ut til å være debatten her...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn